دکوپاژ

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
سلام مجدد
از دوستان ممنونم

خوب
چند روز پیش یه موضوع بسیار جالب برام معلوم شد

توی فیلمها دقت کنید
توی فیلمهایی که با دقت دکوپاژ شدن
مثلا فیلمهایی که جلوه ویژه زیاد دارن
به این موضوع دقت کنید

هیچ موقع شات از اکستریم کلوز آپ به اکستریم لانگ شات نمیخوره

اگه گفتید چرا؟؟؟!!!!!

دکوپاژ منبع انسانی داره
فرض کنید که مثلا توی یه دشت وایستادید
اول چی میبینید
اول دور دست ( اکستریم لانگ شات )
بعدش نظرتونو یه گل کوچولو جلب میکنه

میدونید این یعنی چی؟
یعنی از لانگ شات به کلوز آپ یا اینسرت

و از نظر روانشناسیاین درسته چونکه اتفاق میافته

مخلصیم
توی پستهای بعدی میخواهم از اول به صورت فنی برم جلو دکوپاژو

ادامه دارد
 

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
سلام مجدد
دوستان 5 عامل وجود داره در نوشتن یک دکوپاژ

یعنی میشه با 5 تا نوشته دکوپاژ یک پلان را تعیین کرد
1- اندازه نما

2- زاویه نما

3-حرکت دوربین

4-بلاکینگ

5-دیالوگ و کنش

با این 5 عامل و دونستن اون میتونید خیلی راحت پلانهاتونو دکوپاژ کنید

اما من توی پستهای قبلی دو تا مورد اول رو حدودا گفتم و هر جا لازم باشه برمیگردم بهشون اما
الان میخواهم برم سراغ حرکت دوربین

ما چند نوع بیشتر حرکت دوربین نداریم
ولی با همین چند نوع میشه هزارتا حالت رو فیلمبرداری کرد و هیچ کدوم هم شبیه به هم نباشن

اما حرکتهای دوربین

1- پن
پن رو معمولا دوستان زیاد شنیدن اما برای کسایی که نمیدونن
پن یهنی اینکه سر دوربینرو فقط به چپ یا راست حرکت بدیم
حرکت به چپ میشه پن چپ و راست هم میشه پن به راست

2-تیلت
تیلت یعنی اینکه سر دوربین رو بدون اینکه راست و چپ شه به بالا و پایین حرکت بدیم
تیلت به بالا میشه تیلت آپ و تیلت به پایین میشه تیلت داون

3- ترک
ترک یعنی اینکه خود دورین به سمت راست یا چپ حرکت کنه

4- دالی
دالی یعنی اینکه خود دوربین به سمت جلو یا عقب حرکت کنه

6-زوم
زوم رو همه میدونمی چیه

علاوه بر اینا یه سری حرکتهایی هستکه معمولا از ابزار استفاده میشه و توی دکوپاژ هم معمولا ذکر میشه تا مدیر تولی برنامه ریزیشون با اون هماهنگ کنه
مثل تراولینگ /دالی / استری کم / کرین / پروژیپ و غیره

ادامه و معرفی این ابزار در پستهای بعدی
 

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
سلام مجدد

اما در رابطه با حرکتهای تراولینگ / استری کمرا / و کرین و پروژیپ

اول برم رو این مسئله که فرق بین کرین و پروژیپ چیه؟
کرین های کوچک قابل حمل تو یه پراید !!!! رو پروژیپ میگن
در ضمن کلگی جایی که دوربین روش میشینه در حال فیلمبرداری نمیشه حرکتشون داد
و اینکه پروژیپ حدودا 3 متر میره بالا
اما کرین تا 40 متر شنیدم میره بالا که فیلمبردار و دستیار یا همون فوکوس کش میشینن روی کرین و میرن بالا فبلمبرداری میکنن

خوب توی نوشتن دکوپاژ ذکر میشه خیلی راحت که قاب اول تو کرین چیه و قاب آخر توی کرین چیه

مثلا از یه اکستریم کلوز آپ و آی لول طرف میاد عقب میاد بالا و میرسه به لانگ شات و های لول

و مینویسن توی برگه دکوپاژ و منشی صحنه که توی این صحنه از کرین استفاده کردیم

چندتا مرد در رابطه با کرین و پروژیپ
1- فقط زمانی که لازم است باید از کرین استفاده کرد نه برای قشنگی 0 به همین میگن دکوپاژ)
2- توی باد زیاد نمیشه از این دوتا استفاده کرد
3- کنترل فوکوس روی این دستگاهها کار فیلبردارای حرفه ایه
و ......

چند وقت پیش توی یه جایی بودم که موضوع رو دیدم
یرای اینکه داخلی ماشین رو فیلمبرداری کنن
فیلمبردار رفته بود روی در اشین نشستهبود که وقتی میخواستن وارد تونل رسات بشن
راننده اشتباه میکنه و میخوره به دیوار و فیلمبردار عزیز بین دیوار و ماشین میمونه و متاسفانه فوت میکنه

مسایل ایمنی توی کار حرفه ای کلی باعث میشه که از نظر مالی و انسانی ضرر به ما وارد نشه:rose:
برای شادی روح همکار عزیزمون
 

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
سلام دوستان گل

ادامه ی مبحث دکوپاژ رو میگم و با توضیحات در رابطه با اشیا

یه سوالی برای دوستان پیش میاد که میپرسن کی باید دوربین رو حرکت داد

رمانی دوربین را حرکت میدهیم که لازم و واجب باشد

طبق گفته های قبلی قرض کنید که
1- آی لول و ساعت 3
2-فول شات

دوندگگانی در حال دویدن هستند

ما نمیتوانیم که دوربین رو به ازاری هر متر دویدن آنها نبم متر تا بک متر به سمت راست یا چپ حرکت بدیم که
ناگزیریم دوربین رو سوار بر یک تراولینگ کنیم
یا دوربین رو پن کنیم
یا هر مدل حرکتی که میشه داد

zoom هم یه نوع حرکته دیگه

توی مسابقات ورزشی زیاد استفاده میکنن از اینا

همین
مخلصیم
 

sabalangraphic

کار بر متخصص افتر افکتز
سلام مجدد

اما در رابطه با حرکتهای تراولینگ / استری کمرا / و کرین و پروژیپ

اول برم رو این مسئله که فرق بین کرین و پروژیپ چیه؟
کرین های کوچک قابل حمل تو یه پراید !!!! رو پروژیپ میگن
در ضمن کلگی جایی که دوربین روش میشینه در حال فیلمبرداری نمیشه حرکتشون داد
و اینکه پروژیپ حدودا 3 متر میره بالا
اما کرین تا 40 متر شنیدم میره بالا که فیلمبردار و دستیار یا همون فوکوس کش میشینن روی کرین و میرن بالا فبلمبرداری میکنن

خوب توی نوشتن دکوپاژ ذکر میشه خیلی راحت که قاب اول تو کرین چیه و قاب آخر توی کرین چیه

مثلا از یه اکستریم کلوز آپ و آی لول طرف میاد عقب میاد بالا و میرسه به لانگ شات و های لول

و مینویسن توی برگه دکوپاژ و منشی صحنه که توی این صحنه از کرین استفاده کردیم

چندتا مرد در رابطه با کرین و پروژیپ
1- فقط زمانی که لازم است باید از کرین استفاده کرد نه برای قشنگی 0 به همین میگن دکوپاژ)
2- توی باد زیاد نمیشه از این دوتا استفاده کرد
3- کنترل فوکوس روی این دستگاهها کار فیلبردارای حرفه ایه
و ......

چند وقت پیش توی یه جایی بودم که موضوع رو دیدم
یرای اینکه داخلی ماشین رو فیلمبرداری کنن
فیلمبردار رفته بود روی در اشین نشستهبود که وقتی میخواستن وارد تونل رسات بشن
راننده اشتباه میکنه و میخوره به دیوار و فیلمبردار عزیز بین دیوار و ماشین میمونه و متاسفانه فوت میکنه

مسایل ایمنی توی کار حرفه ای کلی باعث میشه که از نظر مالی و انسانی ضرر به ما وارد نشه:rose:
برای شادی روح همکار عزیزمون
سلام دوست عزیزم
من این تاپیک رو از اول نخوندم فقط اینجا نظرم را جلب کرد
کرین و پروجیپ نه پروژیپ یه کم یه جور دیگه هستن
اونی هم که شما گفتین تصویر بردار میشینه روی کرین و میره بالا اسمش اسپایدر کرین هستش
و در کل دوربین هم روی پروجیپ میتونه حرکت داشته باشه هم روی کرین
و بزرگترین وبلند ترین کرینی که توسط شرکت های معروف ساخته شده(یعنی دست ساز نباشه)20 متر هست
یعنی از روی زمین 20 متر به بالا میره
و در کل تفاوت کرین و پروجیپ(اسمی که ما ایرانی ها گذاشتیم)فقط و فقط در اندازه و حجموشون هست و هر دو میتونن قابلیت های همدیگه رو داشته باشن!
بقیه مطالب را هم میخونم اگر جایی نظرم رو جلب کرد خدمتتون عرض می کنم:rose:
 

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
من حال تایپ کردن فارسی ندارم مخصوصا که کیبوردم کلمات فارسی نداره
کلی زحمت میکشم فارسی تایپ میکنم

دنبال \ ببخشید إ ببخشید ؤ ببخشید ي ببخشید ۀ ببخشید ِ ببخشید ژ آها اینه
گشتن کلی زمان میبره توی این کیبور در حالتی که من فارسی رو به زور تایپ میکنم

در رابطه با پروجیپ و کرین و این جور حرفا

ما برای بچه هایی دکوپاج ببخشید دکوپاژ رو مینویسم که توی ایران دارن کار میکنن

تو ایران اینجوریه
اصلا دکوپاژ هم نمینوسن

اگه من استباه میگم مسایل رو دیگه نمینویسم

تو این مدت بین کارگروه های هنری زیاد بودم که جبهه گرفتن خیلی ها رو ببینم

نوکرم
 

M Like Mother

کاربر متخصص فیلم سازی
ادامه بده ... خوبه ....

اصطلاحاتی که از خازج وارد زبان میشه متاسفانه خیلی اوضاش بی ریخته . دونستن درست کلمات خوبه ولی کار بلد بودن تو اون زمینه خیلی بهتره ...

مثلا یه موقعه ای یکی به من گفت باید نور ددولایت بگیری ... بعد فهمیدیم که یه نور است با مارک ددو .. یعنی ممکنه همون نور رو داشته باشی با یه اسم دیگه اما چون با برند ددولایت اومده و معروف شده به همون نام شناسایی میشه جالبه مثلا ددو نورهای مختلفی داره ...

بچه های قدیمی تر یادشون میاد مثل پفک ، ریکا و ... چون بعضی نورها یا ابزار با مارکش تو ایران اومده و به مارک شناخته شده حالا اگه 10 سازنده ی دیگه اون رو بسازه تو ایران به همون پفک میشناسن. اولها برای همین سردرگم بودم . بعدن فهمیدم طبیعیه. حالا یکی تو سینما بهم بگه پفک بگیر منظورش رو می فهمم! شاید چی توز موتوری براش گرفتم !!
 

meysam333

Well-Known Member
سلام خدمت دوستان و آقا مهرداد که خیلی مطالب مفیدی رو برای ما تازه کارا گذاشتن. من که تازه پستهای شما رو دیدم و نشستم از اول تا اینجا نت برداری کردم :green: لطفا مطالب رو ادامه بدید . در ضمن اگر کتابی هم در این رابطه که کامل و مفید باشه معرفی کنید ممنون میشم تا در کنار مطالب مفید شما استفاده کنم. بازم مرسی از اطلاعات مفیدتون :rose:
 

جدیدترین ارسال ها

بالا