دکوپاژ از چند زاویه!!!

سلام و عرض احترام به همه .
خیلی خوشحالم این فروم روکه جمع فیلمسازان درش جمعه پیدا کردم و درش عضو شدم.

خب یه راس میرم سر اصل مطلب... سوالی دارم در مورد دکوپاژ که ممنون میشم دوستان جواب بدن.

در فیلمها می بینیم که یک کنش و یا یک گفتگو بین دو یا چند بازیگر در نماهای مختلف نشون داده میشه.

مثلا ديشب داشتم خانه اي از شن و مه رو مي ديدم يارو اومد پتو رو بکشه رو دختره نصف اين عمل تو نماي باز بود و بقيش کات شد به يک نماي نزديک تر...
یا همین دیالوگ های ساده که توشون نمای کلوز آپ داریم نمای اورشولدر داریم نمای مستر از روبرو داریم و حتی نمایی که یه خرده از سر بازیگر مقابل پیداست و نما هم کلوزآپه.

میخواستم ببینم قاعده گرفتن این جور صحنه ها چی هست؟ یعنی اینکه ما یک بار میایم کنش رو کامل از یک زاویه میگیریم و همه بازیگر ها دیالوگهاشون رو میگن و صدا ها هم برداشته میشه....بعد میایم همون کنش رو عینا از یک زاویه دیگه و مثلا با لنز مختلف میگیریم و همه بازیگر ها دیالوگهاشون رو کامل میگن و صدا هم برداشته میشه.

مثلا ما میایم دیالوگ رو بین دو تا بازیگر میگیریم. اول دوربین رو میگذاریم پشت شونه یک بازیگر و بعد هر دو بازیگر دیالوگشون رو کامل میگن بعد کات میدیم دوربین رو میگذاریم روبروی یکی از بازیگرا برای کلوزآپ و بعد پشت شونه و کلوز آپ اون یکی بازیگر و بعد هم از روبرو! اینطوری یعنی یک سکانس رو بایدیاید پنج بار به طور کامل از زوایای مختلف بگیریم و بعدا موقع تدوین دستچین کنیم.
یا مثلا صحنه اول سرباز رایان رو در نظر بگیرین که سربازا دارن میان تو ساحل بیایم دوربین رو بگذاریم روبروی بازیگرا بعد سکانس رو بگیریم...بعد کات بدیم دوربین رو بگذاریم پشت سر بازیگرا و همون طور عینا بگیریم.
اگر قاعده اینه اون وقت چیکار کنیم تا مشخص نباشه این صحنه رو چند بار گرفتیم؟
مثلا در دیالوگ ممکنه لحن صدای بازیگر در هر برداشت از زاویه مختلف فرق کنه و یا کاری که میکنن و حتی نوع نورپردازی.
اون وقت ما نمیتونیم درست سکانس رو تدوین کنیم!

اگر نه قاعده چه طوری هست؟ مثلا ما میایم مشخص میکنیم این قسمت فیلم رو فقط تو کلوزآپ نیاز داریم و این قسمت باید از روبرو باشه و دیگه کنش رو از زاویه های مختلف به طور کامل نمی گیریم و بخشی از اون از یک زاویه و بخش دیگه از زاویه دیگه.

حالا با وجود همه اینها اگر خواستیم با دو تا دوربین بگیریم تکلیف چیه؟ مثل این فیلم های هالیوودی که با دو تا دوربین میگیرن.

همه اینها به کنار قاعده برا ساختن فیلم کوتاه چی هست؟؟

مچکرم از همه دوستان فرهیخته:rose:
 

siavash61

Member
سلام دوست من!
خوش اومدي به انجمن خودت.
سوال خوبي بود.
ما براي اين نوع كارا اول ميايم مي بينيم چقدر امكانات داريم؟!
دو تا دوربين داريم يا نه؟
اگه داشته باشيم كه خيلي عاليه.
ولي معمولا با يه دوربين ميگيريم تو. سينماي كم بضاعت ملي خودمون.
و گفته ي شما هم كاملا صحيحه.
يك پلان رو به تعدادي كه ميخوايم از زواياي گوناگون و با قابهاي مختلف مي گيريم و موقع تدوين، اين تدوينگره كه بسته به نوع حس صحنه و... مياد اينا رو با هم تركيب ميكنه.
اصولا هنر تدوينگرا قبل هرچيزي از روي قدرت مچ كات پيدا كردنشون مشخص ميشه.
تدوينگر مياد با ديدن چندين باره ي اين پلانها بهترين جاهايي رو كه اينا ميتونن با هم مچ بشن پيدا ميكنه و از اونجا اين پلانها رو به همديگه كات ميزنه.
البته بيشتر اين موارد يه چيز تجربيه و تو عمل به قدرت آدم افزوده ميشه.
صدا هم معمولا يا ميشه گفت هميشه، از يك برداشت كه صداش از همه ي برداشتها بهتره (چه به لحاظ صدابرداري، نوع بيان بازيگر و اجراش، حس گويش و...) انتخاب ميشه و اون صدا روي تدوين نهايي گذاشته ميشه.
حالا شايد نوع اداي ديالوگ طوري باشه كه تو برداشت بعدي از يه زاويه ي ديگه با لب بازيگر سينك نشه، اون ديگه بستگي به مهارت و تجربه ي تدوينگر داره كه با نوع كاتهاش اونو برطرف كنه يا به عبارتي ماستمالي كنه. :d
حال اگه دو يا چند دوربين داشتيم كه ديگه كارمون راحته و ميتونيم با يك برداشت و زاويه ها و قابهاي مختلف، اين صحنه مونو بگيريم.
در مورد ورود سربازا كه ميگين، كلا اين نوع صحنه ها و صحنه هايي كه پرهزينه هستن مثل انفجار و تخريب و ... كه تكرار اونا هزينه زيادي داره هميشه از چند دوربين استفاده ميكنن.
حتي اگه زاويه هاي متفاوت هم نياز نباشه، خوب ريسكه كه آدم بياد با يه دوربين بگيره و بعد ببينه كه نگاتيوش تو لابراتوار درست ظهور نشده و ... (براي فيلماي نگاتيو)
تو ويديو هم امكان داره هزار بلا سر راش هات بياد.
پس به ريسكش نمي ارزه!
وظيفه ي نگهداري راكورد پلانها هم كه ميگين از كجا بفهميم كه مثلا بازيگر تو برداشت قبلي ليوان رو با كدوم دستش روي ميز گذاشت و ...، به عهده ي منشي صحنه هست.
منشي صحنه تمام اين موارد رو توي برگ منشي صحنه يادداشت ميكنه و راكورد صحنه، راكورد نور، راكورد بازيگرا و... رو حفظ ميكنه.
پيروز باشيد! :rose:
 
آخرین ویرایش:
ممنونم که این قدر زود پاسخ دادین:rose:
پس تو سینمای ایران همیشه از یک دوربین استفاده میشه و هرصحنه رو از چند زاویه و قاب بندی مختلف به طور کامل میگیرن؟ با توجه به اینکه سینمای ایران هم همش رج زدنه کار مشکل میشه!
در مورد صدا هم واقعا ممنونم! خیلی وقت بود دنبال یه همچین جوابی بودم. میشه بیشتر توضیح بدین؟ یعنی تو همه برداشتها از زوایای مختلف صدا ها و دیالوگها به طور کامل برداشته میشه وبعد کاملا فقط از صدای یک برداشت استفاده میکنن؟
اون وقت این صدا ها کجا ضبط شده؟ رو نگاتیو هست و یا رو این دستگاه های ضبط صدا ؟(که اسمشون رو نمیدونم)
یعنی اولش تدوینگر کاری به صدا نداره و فقط تصویر ها رو به هم متصل میکنه و بعد بهترین صدا رو رو این تصاویر سینک میکنه؟
در مورد مچ کات هم منظورتون که مچ کات به اون معنا نیست مثلا مچ کات فیلم اودیسه فضایی(همون استخونه!)

راستی قاعده در مورد ساخت فیلم کوتاه با دوربین دیجیتال هم همینه؟
یعنی هر صحنه رو چندبار از زوایای مختلف میگیریم و صدا رو هم بر می داریم و بعد بهترین صدا رو سینک میکنیم باهاش؟
اونجا اگه پولمون قد نداد برا منشی صحنه چیکار میکنیم؟

در مورد پروداکشن های دو دوربینه آره دیدم مثلا پشت صحنه سرباز رایان از دو تا دوربین استفاده میکردن اما برا بعضی صحنه های این فیلم و یا مثلا فیلمی مثل تروی دو تا دوربین هم کمه!
یک صحنه مرد عنکبوتی سه رو دیدم که یارو میگفت با هشت تا دوربین گرفتیم!!!

به قول دوستمون مهم نیست ما چیکار میکنیم مهم اینه که تماشاچی چی میبینه!

خیلی خوشحالم اینجا عضو شدم:oops:

دوستان دیگه هم مثل دست خوبمون سیاوش عزیز اگر در این زمینه نظری دارن خوشحال میشم بدونم...
 

gigamax

کاربر متخصص جلوه های ویژه
سلام دوست من ...

خب حتی توی هالیوود هم همیشه نمی تونن بیان با چندتا دوربین فیلم بگیرن ... شاید چیدمان صحنه طوری باشه که نشه طوری فیلم گرفت که دوربین دیگه دیده نشه ... خب اونوقت میان از این روش ها استفاده می کنن ...
بعد تدوین گر راش ها رو کنار هم قرار میده و روایت فیلم شکل میگیره ....

در مورد صدا هم واقعا ممنونم! خیلی وقت بود دنبال یه همچین جوابی بودم. میشه بیشتر توضیح بدین؟ یعنی تو همه برداشتها از زوایای مختلف صدا ها و دیالوگها به طور کامل برداشته میشه وبعد کاملا فقط از صدای یک برداشت استفاده میکنن؟
اون وقت این صدا ها کجا ضبط شده؟ رو نگاتیو هست و یا رو این دستگاه های ضبط صدا ؟(که اسمشون رو نمیدونم)
یعنی اولش تدوینگر کاری به صدا نداره و فقط تصویر ها رو به هم متصل میکنه و بعد بهترین صدا رو رو این تصاویر سینک میکنه؟
سخته بیای بدون صدا فیلمو تدوین کنی ... یعنی اصلا نمیشه ... اینم در نظر بگیرین که صدا توی فیلمهای حرفه ای با یه دستگاه ضبط کننده دیگه غیر از دوربین ضبط میشه ... برای همین توی تدوین یه صدا رو اگر بردارن و بذارن رو کل سکانس ... صدا موقع کات خوردن فیلمها پرش نداره ...التبه باید سینکش کرد اما زیاد مشکل نیست ....

استی قاعده در مورد ساخت فیلم کوتاه با دوربین دیجیتال هم همینه؟
یعنی هر صحنه رو چندبار از زوایای مختلف میگیریم و صدا رو هم بر می داریم و بعد بهترین صدا رو سینک میکنیم باهاش؟
اونجا اگه پولمون قد نداد برا منشی صحنه چیکار میکنیم؟
به نظر من تکنیک های فنی ساخت فیلم فقط بستگی به بودجه داره ... شاید من پول نداشته باشم دوتا دوربین برای فیلم کوتاه استفاده کنم ... شاید پول نداشته باشم از یه ضبط کننده صدا برای ضبط صدا استفاده کنم ... اینا همش دیگه خلاقیت عوامل فیلمه که به بهترین وجه فیلم رو بسازن ... به نظر من شما حتما از یه ضبط کننده صدا که الان دیگه خیلی قیمتاشون ارزون شده برای ضبط صدا استفاده کن ....
منشی صحنه آخه یه نیروی خیلی متخصص نیست که تخصصش منشی صحنه باشه ... فقط شخصیه که بسیار بسیار باید دقیق باشه تا همه چی رو یادداشت کنه ... خصوصا اهمیت منشی صحنه تو برداشت هایی مشخص میشه که بعد از چند وقفه دوباره بخوان فیلم برداری کنن ... خانوم ها معمولا بهتر از آقایون تو این زمینه استعداد دارن

در مورد پروداکشن های دو دوربینه آره دیدم مثلا پشت صحنه سرباز رایان از دو تا دوربین استفاده میکردن اما برا بعضی صحنه های این فیلم و یا مثلا فیلمی مثل تروی دو تا دوربین هم کمه!
یک صحنه مرد عنکبوتی سه رو دیدم که یارو میگفت با هشت تا دوربین گرفتیم!!!
فقط تعداد دوربین مهم نیست ... انتخاب نماها برای 8 تا دوربین حقیقتا کار سختیه !!!

سوالی بود در خدمتم
 
آخرین ویرایش:

siavash61

Member
سلام.
ببينيد در مورد صدا، دقيقا همونطوريه.
اگه بخوايم حرفه اي كار كينيم با يه ضبظ كننده صدا اينكارو ميكنيم. كه قديما ضبط هاي ناگرا بودن و الان هم همين ناگرا اومده ركوردرهايي زده كه به جاي نوار مغناطيسي، هارد داره و صدا رو به صورت wav ضبط ميكنه تا دو سه ساعت.
حالا اگه پولمون قد نداد ميني گان يا گان رو به دوربين وصل ميكنيم و صدا روي همون نوار فيلممون ضبط ميشه. ( اين تو ويدئو)
در نگاتيو هم كه بايد يه ضبط كننده ي جدا داشته باشيم.
حالا بماند كه در كارهاي حرفه اي يك ميكسر صدا هم در مسير ميكروفن و ركوردر قرار ميگيره و صدابردار صدا رو تنظيم ميكنه و صداي تميز و بي عيبي رو تا حد امكان به ركوردر ميفرسته.
حالا تو ايران خودمون هم كه تا 16 باند ميتونن صدا تحويل بدن بهت!
منظور از مچ كات اينه كه ما يك صحنه اي رو از مثلا دو زاويه ميخوايم بگيريم.
صحنه مون اينه:
مرد ليوان را در حالي كه صحبت ميكنه روي ميز ميذاره و برميگرده به طرف پنجره راه مي افته و از پنجره به بيرون نگاه ميكنه.
حالا اينو يه بار از زاويه و قاب 1 ميگيريم و يه بار ديگه از زاويه و قاب 2
حالا تدوينگر محترم مياد با توجه به فضاي فيلم، تمپو و ريتم فيلم، حس فيلم و تاثيرات روانشناختي نماها مدت هر كدم از اين زوايا رو تعيين ميكنه و نقطه اي كه توي هر دو برداشت يكسانه، مثلا گذاشتن ليوان روي ميز پيدا ميكنه و اين دو تا نما رو از اونجا به هم كات ميزنه.
پس اون نقطه ي گذاشتن ليوان شد مچ كات ما.
اينا رو من تا اين حد تونستم با نوشته برسونم.
بايد روي تصوير به صورت عملي نشون داده بشه.
نميدونم تا چه اندازه موفق بودم در رسوندن مطلب؟!
باور كنيد اصلا وقت ندارم و الا يه آموزش ويديويي سعي ميكردم برا اين مبحث درست كنم.
پيروز باشيد! :rose:
 

siavash61

Member
سخته بیای بدون صدا فیلمو تدوین کنی ... یعنی اصلا نمیشه
چرا نميشه؟
اصلا درستش همينه.
تدوين ميخوره و بعد فيلم براي صداگذاري ميره.
حالا تو پروژه هاي كوچيك كه خود تدوينگر، صداگذار هم هست اين عادت بوجود اومده.

اینم در نظر بگیرین که صدا توی فیلمهای حرفه ای با یه دستگاه ضبط کننده دیگه غیر از دوربین ضبط میشه ... برای همین توی تدوین یه صدا رو اگر بردارن و بذارن رو کل سکانس ... صدا موقع کات خوردن فیلمها پرش نداره ...التبه باید سینکش کرد اما زیاد مشکل نیست ....
كلا درستش همينه.
حتي اگه ركورد صدا هم نداشته باشيم و صدا روي فيلم هم ضبط شده باشه بايد صداي يك برداشت رو كه از همه ي برداشتا بهتره برداريم و رو كل صحنه يا پلان بذاريم.
صــــــــــــــــــــــــدا نبايد پرش داشته باشه!!!!!!!!!!!!!!!!!
يكنـــــــــــــــــــــــــــــــــــــواخت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

منشی صحنه آخه یه نیروی خیلی متخصص نیست که تخصصش منشی صحنه باشه ... فقط شخصیه که بسیار بسیار باید دقیق باشه تا همه چی رو یادداشت کنه ... خصوصا اهمیت منشی صحنه تو برداشت هایی مشخص میشه که بعد از چند وقفه دوباره بخوان فیلم برداری کنن ...
با اين حرف، اصلا موافق نيستم.
منشي صحنه كاملا يه تخصصه.
درسته دقيق بودن و حواس جمع بودن از مشخصه هاي يه منشي صحنه هست ولي منشي صحنه كاملا بايد دكوپاژ بلد باشه. ميزانسن بدونه چيه. راكورد نور بشناسه و ....

خانوم ها معمولا بهتر از آقایون تو این زمینه استعداد دارن
اينم جزو همون كاراييه كه عادت شده. و الا من به خانوم يا آقا بودن معتقد نيستم.
با هردو جنس كار كردم و اتفاقا نتيجه ي خوب رو هم از آقا ديديم.
قانون نيست . نميشه روي اين مسئله نظريه صادر كرد.
پيروز باشيد! :rose:
 
واقعا نمیدونم چه طور تشکر کنم ازتون!

خب حالا میرسم به سوال اصلی دیگه....
من الان میخوام یک سکانس بگیرم که سه نفر آدم دارن از کوه میان پایین و همین طور با هم صحبت میکنن تا به ماشین میرسن...درست
حالا میام اول دوربین رو میگذارم از پشت اینا کامل میگیرم تا برسن به ماشین. همه صدا ها و دیالوگ ها رو هم با رکوردر ضبط میکنم!
بعد یک بار دوربین رو میگذارم ازجلو میگیرم کامل یعنی اونا دوباره باید همون مسیر رو کامل برن ! این بار هم صدا ها و دیالوگ ها رو ضبط میکنم!
سه بار هم برای کلوز آپ هاشون به همین ترتیب!
اون وقت میام تو هارد این رکوردر صداها رو گوش میکنم و هر کدوم بهتر بود میگذارم رو سکانس و بعد سینک میکنم.
یعنی برای یک سکانس به این کوچیکی باید حداقل پنج تا برداشت کامل داشته باشم... تازه من زاویه های از بغل و اورشولدر و واید شات ها رو حساب نکردم که اون هم میتونه یک برداشت کامل داشته باشه!!

خب این روش بالا درسته؟
اگر دو تا دوربین داشتیم چی میکردیم؟
 

ziaein

Member
سلام فرهاد خان ، عرض ادب و اینکه استاد بزرگ خودتی .
عرض کنم خدمت دوستان گلم که بحثی که اینجا راه افتاده خیلی جالبه و منم در حد وسعم نظرمو میگم .
دکوپار (Decoupage) به فارسی تقطیع به مرحله ای از ساخت فیلم مربوط میشه که فیلمنامه به عبارتی پایان یافته و باید برای فیلمبرداری آماده بشه . دکوپاژ مجموعه ای از تمهیدات و پیش بینی های تصویری کارگردان برای اجرای صحنه است و اصلی ترین و اولین کار کارگردان فیلم دکوپاژه . شاید ساده ترین تعریف برای دکوپاژ رو بشه اینطوری گفت که ترجمه تصویری فیلمنامه البته روی کاغذ که معمولا دکوپاژ همراه با story board همراه میشه و دستور عمل ساخت یک فیلم رو شکل میده .


استوری برد فیلم روانی هیچکاک

یک مساله دیگه اینکه دکوپاژ دستور عمل فنی یا از پیش تعیین شده نیست و با توجه به فضای فیلمنامه و ایده کارگردان طراحی میشه . برای آشنای با اصول دکوپاژ و کارگردانی میتونید این کتاب رو بخونید که خیلی عالیه .


(نما به نما )
استیون داگلاس کتس، محمد گذرآبادی (مترجم)، امید نیک فرجام (ويراستار)

مشخصات کتاب

* تعداد صفحه: 392
* نشر: بنیاد سینمایی فارابی (02 اسفند، 1384)
* شابک: 964-6634-02-8
* قطع کتاب: وزیری
* وزن: 850 گرم
قیمت پشت جلد: 36000 ریال
 
ممنونم ازتون جناب ضیایی که به این تاپیک تشریف اوردین:rose:
خب نظرتون و جوابتون در مورد پست هفت چی هست؟
 

gigamax

کاربر متخصص جلوه های ویژه
این پستو من پنج شنبه هفته پیش دادم ... الان اومدم پستی داده نشده :-? ... حالا دوباره پست میدم


چرا نميشه؟
اصلا درستش همينه.
تدوين ميخوره و بعد فيلم براي صداگذاري ميره.
حالا تو پروژه هاي كوچيك كه خود تدوينگر، صداگذار هم هست اين عادت بوجود اومده.
بدون صدا خیلی سخته .حداقل برای من ... هیچ درکی از چیزی که داری تدوین می کنی نداری ...
ما بحثمون روی کارهای آماتوری و تجربی می گرده نه کارای حرفه ای با بودجه بالا ... آخه توی چنین پروژه ها تدوین مسئول تدوین ودیدئویه نه چیز دیگه .....
من خودم شخصا وقتی می خوام یه صحنه رو تدوین کنیم شاید بیشتر از 20 بار هر راش رو نگاه می نم تا متوجه شک کجا برای کات خوبه .... و التبه از صدا خیلی کمک می گیرم

البته در گذشته قبل از اختراع دستگاههای تدوین ، همینطوری تمام فیلمهارو تدوین میکرد ... تکه فیلمهارو به هم می چسبوندن ... که لزومی نداره ما هم مثل اونا بیایم تدوین کنیم ...

با اين حرف، اصلا موافق نيستم.
منشي صحنه كاملا يه تخصصه.
درسته دقيق بودن و حواس جمع بودن از مشخصه هاي يه منشي صحنه هست ولي منشي صحنه كاملا بايد دكوپاژ بلد باشه. ميزانسن بدونه چيه. راكورد نور بشناسه و ....
با حرفاتون موافقم اما بازم میگم بحث ما روی کارای تجربی و آماتوری می گرده نه کارای حرفه ای... خب طبعیه وقتی بودجه سنگینی برای ساخت فیلم میکنن ، از عوامل حرفه ای استفاده می کنن

اما به عنوان مثال خودت بخوای فیلم رو بسازی و بودجه هم نداشته باشی نمی تونی بیای n تومن پول بدی به منشی صحنه حرفه ای !! چیزای خیلی واجب تر از منشی صحنه است ....

و اما حالا سوال دوستمون فرهاد :

یه سری اصول در گرفتن فیلم هست که همیشه باید رعایت کنی ... اما بعضی وقت ها نمیشه اینکارو کرد ... مثلا توی همین سه چهار تا شاتی که خودت گفتی باید بازیگرهای بیچاره به ازای هر شات برن بالای تپه و دوباره بیان پایین ... وقتی فیلمهارو پشت سرهم نگاه میکنی میبینی عرق کردن ، خسته شدن ، حالت چهرشون و راه رفتنشون فرق کرده و .... آخه تکرار یه صحنه کار سختیه ....

پس کارگردان ها برای رفع این مشکل میان فیلم رو قبل از اینکه فیلم برداری کنن ، تدوین می کنن !!! یعنی تو ذهنشون مجسم می کنن چه نماهایی می خوان و بعد به مدیر فیلمبرداری شون می گن من چنین نمایی رو می خوام ... یعنی بازیگر در هر نما تیو فیلمنامه جلو رفته و مجبور نیست یه سکانس رو چندبار فقط برای تدوین بازی کنه

خب طبیعیه که چنین کاری خیلی سخنه ... یعنی مجسم کنی چی می خوای بسازی ... ولی چاره ای نیست ... باید اینطوری کار کرد ... برای همین روش های زیادی برای کمک به تجسم ذهنی کارگردان ها ابداع شده که موفق ترین اون به نظر من استوری برده ....
توی استوری برد تمام حرکات بازیگر ها و نوع نما مشخص میشه و وقتی استوری بردهای یه صحنه خاص رو پشت سرهم ببینی انگار داری فیلم رو تدوین شده می بینی ...

بقیه دوستان هم در بحث شرکت کنن دیگه ...
اگر سوالی بود در خدمتم ...
موفق باشین
 
سلام به آقا متین گل ...
ممنونم از توضیحات جالبت.
خب حالا این سوال پیش میاد که من اومدم تو ذهنم گفتم نصف مسیر میخوام تصویر از روبرو باشه و نصف مسیر از پشت بازیگر ها باشه... اون وقت چی کار کنم که مشخص نباشه این وسطش کات خورده؟؟
مثلا بازیگرها نصف مسیر رو اومدن و دوربین از روبرو گرفتشون...بعد کات میدم اون محل رو یک ضربدر میزنم که ادامه حرکت از همون نقطه باشه؟؟
این طوری حس بازیگرها خراب نمیشه؟
برای کلوزآپ ها چیکار میکنم؟
 
و یه سوال مهم دیگه از دوستان و استادان خودم...

آقا نرم افزار خوب برای استوری برد با آموزش نرم افزار و کرک تو نت یا تو بازار ایران گیر میاد؟
 

ziaein

Member
واقعا نمیدونم چه طور تشکر کنم ازتون!

خب حالا میرسم به سوال اصلی دیگه....
من الان میخوام یک سکانس بگیرم که سه نفر آدم دارن از کوه میان پایین و همین طور با هم صحبت میکنن تا به ماشین میرسن...درست
حالا میام اول دوربین رو میگذارم از پشت اینا کامل میگیرم تا برسن به ماشین. همه صدا ها و دیالوگ ها رو هم با رکوردر ضبط میکنم!
بعد یک بار دوربین رو میگذارم ازجلو میگیرم کامل یعنی اونا دوباره باید همون مسیر رو کامل برن ! این بار هم صدا ها و دیالوگ ها رو ضبط میکنم!
سه بار هم برای کلوز آپ هاشون به همین ترتیب!
اون وقت میام تو هارد این رکوردر صداها رو گوش میکنم و هر کدوم بهتر بود میگذارم رو سکانس و بعد سینک میکنم.
یعنی برای یک سکانس به این کوچیکی باید حداقل پنج تا برداشت کامل داشته باشم... تازه من زاویه های از بغل و اورشولدر و واید شات ها رو حساب نکردم که اون هم میتونه یک برداشت کامل داشته باشه!!

خب این روش بالا درسته؟
اگر دو تا دوربین داشتیم چی میکردیم؟
فرهاد عزیز بی نهایت راه به تعداد همه کارگردان های روی زمین و دستیاراشون برای دکوپاژ و کارگردانی یک صحنه وجود داره و نمیشه گفت که مثلا صحنه ای که شما میگی رو چطور دکوپاژ میکنن . شاید تنها جوابی که بتونم به سوالت بدم این باشه که اصولا در سینمای حرفه ای (نه تلویزیون و ویدئو) از یک دوربین استفاده میشه بجز استثناهایی در شرایط و موقعیت های خاص .
ساده ترین دستورالعملی که برای صحنه شما میشه گفت استفاده از نمای مادر master shot و نماهای جز و کنش و واکنش هاست action & reaction . یعنی شما یک بار کل صحنه رو ترجیحا در نمای باز کامل میگیری و بعد بر اساس صحنه و ایده خودت میای و جزئیاتی رو ار نماهایی با زوایا و اندازه نماهای متفاوت دوباره فیلمبرداری میکنی . این ساده ترین و البته اصلی ترین دستور دکوپاژ در سینمای کلاسیکه که البته بسیار متنوع و مختلفه .
 

siavash61

Member
استفاده از نمای مادر master shot و نماهای جز و کنش و واکنش هاست action & reaction . یعنی شما یک بار کل صحنه رو ترجیحا در نمای باز کامل میگیری و بعد بر اساس صحنه و ایده خودت میای و جزئیاتی رو ار نماهایی با زوایا و اندازه نماهای متفاوت دوباره فیلمبرداری میکنی . این ساده ترین و البته اصلی ترین دستور دکوپاژ در سینمای کلاسیکه که البته بسیار متنوع و مختلفه .
اين بهترين راه موجوده ولي به گفته ي دوستمون، بينهايت راه براي كارگردان وجود داره. اينجاست كه عنصر خلاقيت خودشو نشون ميده.
ولي فرهاد جان، اين سوالايي كه ميكني، بيشتر ماها هم وقتي اول راه بوديم، داشتيم.
بهترين راه، مطالعه و تجربه هست.
بيشتر مباحث و جوابايي كه اينجا من و دوستان داديم، سرصحنه و تو عمل، راحتتر درك ميشن.
بهتره از دستيار كارگرداني شروع كني.
مطمئنا سرصحنه، خيلي چيزا رو خود به خود ياد خواهي گرفت.
 
خب سیاوش جان تکلیف صدا این وسط چی میشه؟
اون وقت تنها صدای کامل سکانس رو در همین نمای مستر شات داریم و اون وقت صدای این برداشت مادر رو باید بگذاریم رو کل سکانس؟ حتی وقتی که به یه کلوزآپ کات میکنیم؟
همچنین اگر ممکنه در مورد سوال پست 12 توضیح بدین...
چیکار کنیم که مشخص نباشه این صحنه رو چند بار گرفتیم؟
نیاز به محاسبات هست؟
 
آخرین ویرایش:

gigamax

کاربر متخصص جلوه های ویژه
فرهاد جان سلام...

برای اینکه معلوم نشه اولا هنر کارگردانه که بازیگرها رو طوری بازی بده که تابو نشه و ثاینا هنر تدوینگره که نماها رو درست پشت سر هم قرار بده ....

من قبلا هم برات نوشتم ... باید نماهارو برای تدوین کردن ایجاد کنی ... یعنی وقتی داری فیلمنامه رو می نویسی و قبل از اینکه کار بره برای فیلم برداری ، نه همه نماها (چون کار سختیه) اما باید اکثرشونو تو ذهنت داشته باشی و بفهمی که چی می خوای بگیری .

اینطوری موقع تدوین هم روند و ساختار فیلم حفظ میشه ....


حالا برای صدا ... باید تست کنی .... صدا رو فیلم سینک کن ... اگر سینک شد و مشکلی نداشت حله اما معمولا اینطوری نمیشه و باید بعضی صداهارو از بعضی از فیلمها دربیاری ... نترس ... مطمئن باش می تونی انجامش بدی ....باید یه بار انجام بدی


موفق باشی دوست من
 
چرا نمیتونم به تاپیک پاسخ بدم؟

استفاده از نمای مادر master shot و نماهای جز و کنش و واکنش هاست action & reaction . یعنی شما یک بار کل صحنه رو ترجیحا در نمای باز کامل میگیری و بعد بر اساس صحنه و ایده خودت میای و جزئیاتی رو ار نماهایی با زوایا و اندازه نماهای متفاوت دوباره فیلمبرداری میکنی . این ساده ترین و البته اصلی ترین دستور دکوپاژ در سینمای کلاسیکه که البته بسیار متنوع و مختلفه .
یک سوالی که چند وقتی هست ذهنم رو به شدت درگیر کرده اینه که این نمای مادر یا مستر شات چه طوری باید باشه....از روبروی باشه از بالا باشه...
مثلا تو یه صحنه تصادف این نمای مستر از کجاست؟ مثلا ما میایم یک بار صحنه تصادف رو کامل از روبرو میگیریم و بعد کات میدیم و صحنه و تکرار میکنم و از زاویه دیگه ای می گیریم؟البته منظورم سینمای ایران هست...

یا مثلا تو یک صحنه ای که پنج شش نفر نشستن دور آتیش دارن حرف میزنن نمای مادر از کجاست؟


ببخشید چرا من نمیتونم تو تاپیک خودم پاسخ بذارم؟ میگه نود روز گذشته... اما خب من مدتی درگیر بودم و نمیتونستم به این فروم دوست داشتنی سر بزنم...
 

جدیدترین ارسال ها

بالا