دلایل ریزش موی سگ | تیپ چین

tipchin

New Member
امروزه نگهداری از حیوانات خانگی مخصوص سگ طرفداران زیادی پیدا کرده است. همانطور که این حیوانات بامزه را دوست دارید؛ باید نحوه نگهداری از آن ها را هم بلد باشید. چرا که نظافت حیوان خانگی و رعایت بهداشت برای آن، از هر چیزی مهم تر است. در صورتی که این موارد را رعایت نکنید؛ شاهد بروز مشکلات و ایجاد بیماری ‌های مختلف خواهید بود.

یکی ازچالش هایی که معمولاً صاحبان سگ ها با آن مواجه هستند، ریزش موی سگ می باشد. در این مقاله قصد داریم علت های بروز این مشکل را بررسی کنیم.



مطالب مرتبط: خدمات حیوانات خانگی در منزل



علت ریزش موی سگ چیست؟


به طور کلی ریزش موی سگ دلایل مختلفی داشته و به طور قطع نمی توان یک علت خاص را برای آن، بیان کرد. البته ریزش مو همیشه هم دلیل بر وجود بیماری نیست. گاهی این ریزش طبیعی بوده و زمینه ای برای روییدن موهای جدید می باشد. البته در مواقعی که ریزش موی سگ بیش از حد معمول باشد، باید علت یابی انجام شود. ممکن است حیوان دچار حساسیت پوستی و بیماری های خاصی شده باشد. در برخی موارد بیماری های عفونی هم موجب ریزش مو در سگ ها می شود.

به طور کلی مهمترین دلایل ریزش موی سگ عبارتند از:

آلرژی و حساسیت


حساسیت های پوستی را به هیچ عنوان نباید دست کم گرفت. چرا که به طور مستقیم بر سلامت حیوان تاثیرگذار است. نیش کک یا آلرژی های غذایی و یا حتی آلودگی های محیطی می توانند باعث ایجاد حساسیت و آلرژی در سگ شوند.

اما چطور متوجه شویم که حیوان خانگی ما دچار آلرژی شده است. مهمترین علائم و نشانه های آلرژی شامل ریزش موهای تازه رشد کرده، خارش شدید گوش، اسهال شدید و لکه های زرد رنگ می باشد. چنانچه حیوان خانگی شما هر کدام از این موارد را داشت؛ بهتر است با دامپزشک مشورت کرده و اقدامات درمانی را برای او، آغاز کنید.



مطالب مرتبط: آرایشگاه مردانه آنلاین



تغییرات هورمونی


زمانی که سگ در فاز تولید مثل باشد، احتمالا تغییرات هورمونی در بدن حیوان موجب ریختن موها می گردد. معمولاً این اتفاق تا پایان زایمان سگ و اتمام شیر دادن به توله ها، روز به روز کمتر و در نهایت متوقف می شود. در صورتی که ریزش شدید مو باز هم ادامه داشته باشد، باید حتما به دامپزشک مراجعه شود.

کک یا کنه

کک یا کنه به راحتی از هر حیوانی قابل انتقال به حیوان دیگر می باشد. حتی انسان ها هم ممکن است در معرض این خطر قرار گیرند. زمانی که کک یا کنه در پوست حیوان وجود داشته باشد، موجب خارش بیش از حد شده و این خارش تا جایی ادامه پیدا می کند که زخم عمیقی به جای بگذارد.

خوشبختانه با اقدامات درمانی می توانید از بروز این مشکل و به دنبال آن ریزش شدید موی سگ، جلوگیری کنید. برخی از شامپوهای مخصوص وجود دارند که هر گونه کک یا کنه را در پوست و موی حیوان از بین می برند.



مطالب مرتبط: خدمات ماساژ در منزل



بیماری های عفونی و انگلی


همانطور که در مقدمه ذکر کردیم؛ اگر بهداشت و رسیدگی به حیوان خانگی به درستی انجام نگیرد، بعید نیست که حیوان دچار بیماری های عفونی و انگلی شود. در واقع زمانی که پوست بدن حیوان به هر دلیلی زخم شده و در صورت عدم رسیدگی دچار باکتری و قارچ شود، شاهد ریزش موها خواهید بود.

درمان های زیادی برای رفع این بیماری ها وجود دارد. می توان از آنتی بیوتیک های خوراکی و پمادها برای برطرف کردن این مشکل، استفاده کرد.

ژنتیک

چنانچه ریزش بیش از اندازه موی سگ ناشی از ژنتیک باشد، راه گریزی از آن وجود ندارد. متاسفانه برخی از نژادهای سگ با افزایش سن در ناحیه ای از بدن مخصوصا گوش، دچار کچلی می شوند. ممکن است شما به عنوان صاحب حیوان با دیدن این صحنه مضطرب و نگران شوید، اما اگر اطلاعات کافی در مورد نژادهای مختلف سگ داشته باشید؛ متوجه خواهید شد که این نگرانی بی مورد است.

البته برای اینکه متوجه شوید علت ریزش مربوط به ژنتیک حیوان است یا خیر، باید از دامپزشک بخواهید در صورت نیاز با آزمایش های مختلف این موضوع را تایید کند.

چطور می توانیم از ریزش موی سگ پیشگیری کنیم؟

اولین و مهمترین اصل برای پیشگیری از ریزش موی سگ، رعایت تمیزی و بهداشت است. در واقع اگر اصلاح و شستشوی او را به صورت مرتب انجام دهید؛ از بروز بسیاری از بیماری های پوستی، جلوگیری می‌ کنید. حتی در صورتی که کنه و یا زخم پنهانی در بدن سگ وجود داشته باشد، به هنگام حمام کردن خود را نشان می دهد. در این صورت با مراجعه به موقع به دامپزشک می توانید از پیشرفت بیماری جلوگیری کرده و درمان را برای حیوان خانگی، آغاز کنید.

در بحث مربوط به نظافت و شستشوی سگ بهتر است شامپوی سازگار با موی آن را پیدا کنید. موی سگ هم دقیقاً همانند موی انسان می ‌تواند خشک و آسیب پذیر باشد. بنابراین از دامپزشک کمک بخواهید تا در نهایت بتوانید یک شامپوی مناسب برای سگ محبوبتان، انتخاب کنید.

اصلاح به موقع موهای سگ باعث می شود که موها گره نخورده و در بین موها هیچ گونه آلودگی باقی نماند. در حقیقت آلودگی هایی که در بین موها می ماند، موجب بروز آلرژی و به دنبال آن ریزش مو در سگ می شود.

شانه زدن روزانه موهای سگ می تواند ریزش مو را در آن ‌ها کاهش دهد.

پس از اصلاح و نظافت سگ؛ برای جلوگیری از ریزش مو به موارد دیگری مثل تغذیه خوب مقوی، می رسیم. اگر سگ غذای سالم و قوی داشته باشد، ریزش موی بسیار کمی خواهد داشت. از طرف دیگر وجود یک غذای مقوی و ایده‌آل باعث می ‌شود بدن سگ در مقابل بیماری های مختلف، مقاوم باشد.

غذای مخصوص سگ معمولا باید روغن های ضروری مثل امگا ۳ و امگا ۶ و ویتامین های گروه B را داشته باشد.



ریزش مو در کدام نژادها بیشتر است؟

سگ ها بر اساس بدن و ماهیتی که دارند، به نژاد های مختلف تقسیم بندی می شوند. ریزش مو در برخی نژادها بیشتر است. در این بین سگ های با نژاد "هاسکی" بیشترین ریزش مو را داشته و سگ های با نژاد "پیت بول" کمترین ریزش مو را دارند.

به طور کلی سگ ها در فصل تابستان بیشترین ریزش مو را دارند.



مطالب مرتبط: پیرایش مردانه



راه حل!


اگر هیچ علاقه ای ندارید که موهای پرپشت سگ محبوبتان هر روز کمتر از قبل گردد؛ بهتر است تمهیداتی را برای جلوگیری از این مشکل، بیندیشید. واقعیت این است که هیچ سگی بدون ریزش مو وجود ندارد اما با آمپول های تقویتی ضد ریزش مو و یا خرید برخی از قرص ها طبق نظر دامپزشک، می توانید این مورد را به حداقل برسانید. تهیه کردن غذاهای حاوی کلسیم و آمینواسید به شدت برای کاهش ریزش موی سگ، توصیه می شود.

از آنجایی که پیشگیری همیشه بر درمان ارجحیت داشته است؛ توصیه می کنیم قبل از اینکه حیوان خانگی شما دچار ریزش موی شدید شود، حتماً به صورت دوره ای آن را به آرایشگاه های مخصوص برده و اصلاح مو را به صورت مرتب، انجام دهید.

خوشبختانه آرایشگاه تیپ چین این امکان را برای صاحبان سگ ها فراهم کرده است که بتوانند با رزرو نوبت، حیوان خانگی خود را برای اصلاح مو به آرایشگاه ببرند.

توصیه می کنیم برای این کار تنها به آرایشگاه هایی مراجعه کنید که آرایشگرهایی باتجربه و ماهر داشته باشد. چرا که ارتباط برقرار کردن با یک حیوان خانگی کار چندان آسانی نیست. خوشبختانه آرایشگاه تیپ چین در این امر موفق عمل کرده و توانسته است رضایت حداکثری مشتریان عزیز را جلب کند.

برای رزرو نوبت می توانید از طریق وب سایت و یا اپلیکیشن تیپ چین، اقدام کنید. امکان کنسل کردن رزرو هم از طریق این اپلیکیشن، میسر می باشد.



 

جدیدترین ارسال ها

بالا