# شاهین Says:
آذر ۲م, ۱۳۸۶ در ۴:۱۶ ق.ظ
سلام
متن زیر را به وکیلتان بدهید تا با استفاده از روشهای حقوقی یک شکایت برایتان تنظیم کند :
شرکت رهنما کامیابان نخستین :
دفتر اصلی در اصفهان : خیابان چهار باغ بالا – ابتدای خیابان نیکبخت پلاک ۹۳۱۷۴ – ساختمان رهنما – کد پستی ۸۱۶۳۹۹۳۱۷۷ تلفکس : ۰۳۱۱۶۶۴۰۳۰۰
دفتر نمایندگی تهران : بلوار آفریقا (جردن) ، بالاتر از جهان کودک ، نبش پدیدار برج شهروز ، واحد ۲۲ ، شركت رهنما – تلفکس : ۸۸۸۴۵۲۷۸۸
مدیر عامل شرکت : آقای امین رضا وهوش اصفهانی
تعریف سیستم پرداخت :
شرکت رهنما با عقد قراردادی با شرکت پست جمهوری اسلامی ایران اقدام ارائه سرویس پرداخت در محل یا پست خرید اینترنتی به نام سیستم پرداخت نمود.
روش کار این سیستم بصورت خلاصه :
۱- فروشگاه عرضه کننده کالا با شرکت رهنما قرارداد میبندد.(نمونه قرارداد را ضمیمه کنید)
۲- شرکت رهنما , فروشگاه را به شرکت پست معرفی مینماید.
۳- شرکت رهنما یک پنل فروشگاهی در اینترنت و در سایت پرداخت در اختیار فروشنده قرار میدهد.
۴- فروشنده محصولات و قیمت کالاهای خود را در پنل ایجاد شده در سایت پرداخت تعریف میکند.
۵- فروشنده اقدام به تبلیغ میکند و خریداران با ورود به سایت فروشنده و سپس پنل فروشگاه , سفارش خرید خود را ثبت میکنند.
۶- با توجه به اینکه سفارشات وارد شده در پنل سیستم پرداخت , توسط ماموران اداره پست مشاهده میشود , ماموران پست هر روز با توجه به سفارشات وارد شده به پنل هر فروشگاه , فاکتورهای فروش را در ۶ نسخه پرینت میگیرند.
۷- ماموران پست هر روز به آدرس فروشگاه ها مراجعه مینمایند و سفارشات را از فروشنده دریافت کرده و یک نسخه از فاکتور فروش را مهر و امضا مینمایند و تحویل فروشنده میدهند.
۸- سفارشات از طریق شبکه پست ارسال و به دست خریدار میرسد و مامور پست مبلغ کالا و هزینه ارسال را از خریدار میگیرد و یک نسخه از فاکتور را به خریدار تحویل مینماید.
۹- مبالغ فاکتورهای وصول شده به حساب شرکت رهنما واریز می شود و شرکت رهنما موظف است که مبالغ این فاکتورها را بعد از کسر درصد کارمزد خود , به حساب فروشنده واریز نماید.
۱۰- ۶ نسخه فاکتوری که در اداره پست مبدا پرینت گرفته میشود بین اشخاص زیر تقسیم میشود :فروشنده - پست مبدا – پست مقصد – خریدار – اداره پست مستقیم تهران - شرکت رهنما
۱۱- هر سفارش در پنل سایت سیستم پرداخت روند زیر را طی میکند :
سفارش معلق : سفارشی است که خریدار در پنل ثبت میکند.
سفارش آماده به ارسال : سفارشی است که فروشنده آن را بسته بندی و آماده ارسال کرده است.
سفارش انصرافی : سفارشی است که به هر دلیل فروشنده از ارسال آن انصراف داده است.
سفارش ارسال شده : سفارشی است که مامور پست آن را از فروشنده دریافت کرده و با استفاده از امکاناتی که در پنل اختصاصا برای اداره پست تعریف شده , مامور پست مبدا , وضعیت آن را از حالت “آماده به ارسال” به حالت “ارسال شده” تغییر می دهد.
سفارش توزیع شده : سفارشی است که به دست خریدار رسیده است و مامور پست مقصد با استفاده از امکانات اختصاصی در پنل سایت سیستم پرداخت , وضعیت آن را از حالت “ارسال شده” به حالت “توزیع شده” تغییر میدهد.
سفارش برگشتی : سفارشی است که به هر دلیل به دست خریدار نرسیده است و برای فروشنده برگشت میشود. ثبت برگشتی توسط مامور پست مبدا یا مقصد انجام میشود.
سفارش وصول شده : سفارشی است که نسخه ششم برگه فاکتور آن به شرکت رهنما ارسال شده و شرکت رهنما وضعیت آن را از حالت “توزیع شده” به حالت “وصول شده” تغییر میدهد.
۱۲- اختلالات موجود در سیستم پرداخت:
۱- به دلیل نبود امکانات اینترنتی در بسیاری از اداره های پست مقصد , ثبت “توزیع شده” بسیاری از سفارشات انجام نمیشود در حالی که پول آن سفارشات به موقع به حساب شرکت رهنما واریز میشود.
۲- ثبت “وصولی” سفارشات توسط خود شرکت رهنما انجام میشود و معمولا شرکت رهنما این کار را با تاخیرهای بسیار زیاد انجام میدهد و ممکن است که بنا به دلایل شخصی , وصولی سفارشات برخی از فروشگاه ها را اصلا ثبت ننماید.
۳- بسیاری از فروشگاه ها هیچ قرارداد کتبی با شرکت رهنما ندارند و به صرف ایجاد یک پنل در سایت سیستم پرداخت , کا رخود را آغاز کرده اند.
۴- قرارداد برخی از فروشگاه ها رایگان و برخی هم نقدی بوده است . ضمنا برخی از فروشگاه ها نیز طی توافق کتبی یا شفاهی با شرکت رهنما , اجازه داده اند که مبلغ قرارداد طی چند قسط از حساب فروش کالاها و قبل از واریز حق السهم فروشکاه از ناحیه فروش کالاها , توسط شرکت رهنما راسا کسر شود.
۵- برخی از فروشگاه ها نیز فقط قرارداد سال اول را منعقد کرده اند و قراردادهای سالهای بعدی بصورت شفاهی توافق شده است و شرکت رهنما نیز اقدام به کسر مبلغ شارژ سالیانه قرارداد از حساب پنل فروشگاه مربوطه نموده است. (مبلغ قرارداد , از مبالغ حاصل از فروشها کسر شده است)
۶- برخی از ماموران پست مبدا , در هنگام جمع آوری سفارشات , فاکتورهای فروش فروشگاه ها را مهر و امضا ننموده اند و عملا رسید یا سند مهر یا امضا شده ای به فروشگاه تحویل نداده اند ولی نسخه دوم فاکتور در ادراه پست مبدا و نسخه چهارم آن در اداره پست مستقیم تهران و نسخه دیگری هم در پست مقصد موجود است.
۷- برخی از فروشگاه ها به دلایل مختلف (از قبیل مرجع دانستن پنلهای سایت سیستم پرداخت) فاکتورها را نگهداری نکرده اند و همواره بر اساس اطلاعات موجود در پنلهای سایت سیستم پرداخت , پول خود را از شرکت رهنما طلب میکرده اند. ولی حداقل ۳ نسخه از فاکتورها در ادراه های پست مبدا و مقصد و پست مستقیم موجود است.
.
تخلفهای شرکت رهنما :
۱- شرکت رهنما بر اساس قراردادهای شفاهی یا کتبی با فروشگاه ها بایستی بعد از دریافت پول سفارشات توسط مامور پست , با فروشگاه ها تسویه حساب نماید در حالی که تسویه حساب را به دلایل مختلف به تعویق میاندازد. بطوریکه برخی از فروشگاه ها ده ها میلیون تومان از شرکت رهنما طلب دارند. بنا بر تحقیقات بدست آمده , تقریبا پول همه سفارشاتی که چند روز از ارسال آنها گذشته و برگشت نشده است , توسط ماموران پست از خریداران دریافت شده و به حساب رهنما واریز شده ولی شرکت رهنما از تسویه با فروشگاه ها خود داری مینماید و در برخی از موارد بصورت سلیقه ای عمل میکند. آخرین مکاتبه شرکت رهنما با اداره پست حاکی از آن است که شرکت رهنما کل طلب خود را تا ریال آخر از شرکت پست دریافت کرده و مستندات آن در اداره پست مستقیم تهران موجود است.
۲- بر اساس قرارداد های شفاهی و کتبی شرکت رهنما با فروشگاه ها , در صورتی که سفارشی برگشت شود , شرکت رهنما بایستی هزینه ارسال آن سفارش را از فروشنده اخذ نماید ( از حساب ایشان کسر نماید) ولی متاسفانه در اقدامی کلاه بردارانه , شرکت رهنما ۲ برابر هزینه ارسال را به عنوان جریمه برگشتی منظور مینماید و از حساب فروشگاه ها کسر مینماید و بارها به صاحبان فروشگاه ها اعلام نموده که این مبلغ توسط اداره پست گرفته میشود در حالی که در تحقیقات به عمل آمده متوجه شده ایم که شرکت رهنما به دروغ این مطالب را بیان مینماید و عملا شرکت پست فقط بخشی از هزینه ارسال را بابت هزینه برگشت محاسبه میکند و عملا شرکت رهنما چند برابر (حدود دو یا سه برابر هزینه ای که شرکت پست برای سفارشات برگشتی منظور میکند را از فروشنده ها اخذ مینماید. این اقدام نوعی کلاه برداری میباشد.)
۳- شرکت رهنما در اقدامی غیر اخلاقی و غیر حرفه ای و با فریب مشتریان فروشگاه ها , کالایی به نام بیپ را به سبد خرید مشتریان وارد مینماید و مبلغ ۵۰۰۰ ریال بابت آن از مشتریان فروشگاه ها اخذ مینماید و در بسیاری از موارد کالا (خدمات بیپ) را به دلایل مختلف به مشتریان فروشگاه ها ارائه نکرده است که این امر باعث خدشه وارد شدن به اعتبار فروشگاه ها و سلب اعتماد مشتریان از فروشگاه می شود و گاها باعث شده که مشتری یک فروشگاه به همین دلیل خرید خود را از آن فروشگاه قطع نماید.
۴- شرکت رهنما بایستی طبق قرارداد کلیه خسارتهای کالاهای مفقود شده یا خراب شده در هنگام حمل و نقل را به فروشگاه ها پرداخت نماید که عملا تا کنون حتی یک مورد هم به این تعهد خود عمل نکرده است.
۵- شرکت رهنما حساب برخی از فروشگاه ها را بصورت خود سرانه و قلدر مآبانه به دلایل غیر منطقی و واهی مسدود مینماید و از پرداخت پول به آنها خود داری مینماید و مدعی میشود که شما به دلیل مثلا فلان تخلف نمیتوانید به پنل خود دسترسی داشته باشید .
۶- شرکت رهنما اخیرا با تماس با فروشگاه های عضو سیستم , از ایشان چک دریافت مینماید و به ازای دریافت چک بخشی از بدهی خود به فروشگاه ها را پرداخت مینماید. در حقیقت این کار را با استفاده از قدرت مالی و پولی که در دست دارد انجام می دهد . یعنی بخشی از پولی که به فروشگاه ها بدهکار است را میدهد و از آنها چک میگیرد. و متاسفانه به دلیل اینکه فروشگاه ها با یک قدرت برتر از خودشان طرف هستند ناچارند که به خواسته غیر قانونی شرکت رهنما تن در دهند. تعریف این عمل باج گیری و زورگیری است و در قانون مجازاتهای خاصی برای آن پیش بینی شده است.
۷- شرکت رهنما در برخی از شهرها نماینده انحصاری دارد ولی با هیچکدام از آنها تسویه حساب مالی نمی کند و به نمایندگان خود بدهکار است. و چون نماینده هیچ سند معتبری از میزان طلب خود در دست ندارد , شرکت رهنما از این موضوع سوء استفاده نموده و با واریز مبالغ جزئی , و بدون اطلاع رسانی از وضعیت حساب بین نماینده و شرکت , موضوع را فیصله میدهد و این نوعی کلاه برداری است.
۸- غیر از مبالغ بدهی شرکت رهنما به فروشگاه ها , لازم است که مدت زمان دیر کرد پرداخت پول نیز محاسبه شود و بابت این دیرکرد واریز پول , از شرکت رهنما خسارت گرفته شود.
۹- ارائه سرویس در سایت پرداخت جزو تعهدات شرکت رهنما میباشد و فروشگاه ها بر اساس این تعهد شرکت رهنما اقدام به تبلیغات و سرمایه گذاری نموده اند که این سرویس در برخی از ایام سال ۸۴ و ۸۵ و ۸۶ بطور کلی قطع بود و در سایر روزها نیز به تناوب چند ساعت در روز قطع می گردید که این باعث خسارتهای فراوان به فروشگاه ها شده است.
دلایلی که شرکت رهنما برای عدم انجام تعهدات خود , به فروشگاه ها اعلام نموده است :
۱- این شرکت ادعا میکند که شرکت پست پول سفارشات را به حساب رهنما واریز نکرده و یا با تاخیر زیاد واریز میکند. (که البته این ادعا با استعلام هایی که بصورت شفاهی از شرکت پست گرفته شده بارها توسط شرکت پست تکذیب شده است و حتی شرکت پست مدعی است که از شرکت رهنما طلب هم دارد. مثلا شرکت پست اعلام کرده که حدود ۵۰ میلیون تومان از هزینه ارسال سفارشات برگشتی را که باید شرکت رهنما به پست می داده است را نداده است.)
۲- شرکت رهنما بعضا اعلام میکند که شرکت پست مبلغ سفارشات را پرداخت نموده است ولی چون هنوز فاکتور آن سفارشات به دست رهنما نرسیده است نمیتوان مشخص نمود که این مبلغ مربوط به کدام فروشگاه ها است و فروشگاه ها باید صبر نماید تا فاکتورها به دست شرکت رهنما برسد و در سیستم ثبت شود. که البته این روال از سال ۸۶ در شرکت رهنما باب شده است و در سالهای قبل مبلغ سفارشات را خیلی سریعتر به فروشگاه ها پرداخت مینمودند.
۳- شرکت رهنما برخی از تخلفات فروشگاه ها را بهانه ای برای مسدود کردن پنلهای فروشگاه ها میکند مثلا اعلام میکند که فلان فروشگاه کالای غیر مجاز فروخته است و حتی برخی از فروشگاه ها که شرکت رهنما را به دلیل عدم پرداخت پول , تهدید به شکایت میکنند , در جواب آنها شرکت رهنما آنها را متقابلا تهدید به شکایت برای عرضه محصولات غیر مجاز مینماید و به این ترتیب برخی از فروشگاه ها از ترس شکایت متقابل و با علم به اینکه شرکت قدرت زیادی در امور قضایی با استفاده از وکلای مجرب دارد , از شکایت از رهنما چشم پوشی میکنند. که تعریف این عمل شرکت رهنما ارعاب و ایجاد جو رعب و وحشت در بین فروشگاه ها است و در دادگاه برای این عمل رهنما مجازات تعیین می شود.
۴- بطور کلی همواره شرکت رهنما , مشکلات سیستم پرداخت را به گردن شرکت پست میاندازد و از دادن جواب منطقی طفره میرود.