Apollo
Active Member
دريافت و اخذ يك مدرك دانشگاهي اگر شما در جايي استخدام و مشغول كار باشيد به سختي گذشته نيست. زمان، فاصله و محدوديتهاي مالي تحصيلات عاليه با ظهور امكان آموزش از راه دور و از طريق ارتباطات و تكنولوژي آن لاين از بين رفته است. اگر شما جزو نيروي كار باشيد اما قصد اخذ يك مدرك دانشگاهي را نيز داشته باشيد، اين موقعيت در دسترس شما است. اين كار ممكن است نياز به آگاهي از برخي دانشهاي تكنولوژيك، تجهيزات كامپيوتري و تا حدود زيادي انضباط فردي داشته باشد، اما كاري بسيار آسان و به نسبت گذشته موثرتر و كارآمدتر ميباشد.
امروزه، شما ميتوانيد يك مدرك دانشگاهي را بدون حتي حضور در كلاس از يكي از دانشگاههاي معتبر بدست آوريد. بسياري از كالجها و دانشگاهها در حال روي آوردن به آموزش از راه دور و ارائه دروس و برنامههاي اخذ مدرك تحصيلي آن لاين هستند. حتي كنسرسيومهايي متشكل از دانشگاهها، مثل دانشگاه مجازي كانادايي (Canadian Virtual University)يا CVU نيز وجود دارد. خود CVU هيچ نوع درس يا مدرك دانشگاهي را ارائه نميكند، اما بسادگي بمنزله يك پرتال براي دروس 13 دانشگاه در سرتاسر كانادا عمل مينمايد. همچنين ارگاني با نام پيمان دانشگاه جهاني (Global University Alliance) كه كنسرسيومي متشكل از 9 دانشگاه در ايالات متحده، انگلستان، زلاند نو، استراليا و هلند ميباشد نيز وجود دارد. از سوي ديگر، تعداد هفت دانشگاه نيز وجود دارد كه دانشگاههاي كاملا مجازي محسوب ميشوند و فاقد دانشكده، تيم فوتبال و يا هر نوع انجمن ميباشند.
در اين مقاله ما نگاهي به چگونگي عملكرد مدارك دانشگاهي آن لاين، كارهايي كه شما بايد براي اخذ اين مدارك انجام دهيد و نظر كارفرمايان در مورد مدارك آن لاين خواهيم نمود.
ديدگاه كارفرما:
سوال بزرگي كه در ذهن هر كس وجود دارد اين است كه آيا يك مدرك دانشگاهي آن لاين از يك كالج يا دانشگاه معتبر، از نظر كارفرمايان بعنوان مدركي كم ارزشتر محسوب ميشود؟ همانطور كه انتظار ميرود، متخصصان منابع انساني (Human Resources) ياHR ، ارزش بيشتري براي مدارك اخذ شده از دانشگاههاي مرسوم و رسمي در مقابل دانشگاههاي مجازي كه هرگز چيزي در مورد آن نشنيدهاند قائل هستندVault.com .، با تحقيقي برروي 239 نفر از متخصصان HRبه اين نتيجه رسيده است. بر اساس اين نتايج، كه در فوريه سال 2001 انتشار يافت، 77 درصد از پاسخ دهندگان معتقدند كه يك مدرك دانشگاهي آن لاين كه از يك موسسه معتبر مثل Duke يا Stanford اخذ شده باشد از مدركي كه از يك انستيتوي صرفا اينترنتي دريافت شده باشد معتبرتر ميباشد. در زير به ساير يافتههاي تحقيق انجام شده توسط Vault اشاره ميشود :
26 درصد معتقد بودند كه bachelor's degree آن لاين از اعتباري برابر با ليسانس bachelor's degree اخذ شده از دانشگاههاي عادي برخوردار ميباشد، در حاليكه 37 درصد اعتقاد داشتند كه graduate degree آن لاين به اندازه gradaute degree سنتي داراي ارزش و اعتبار است. اين نتايج از اين ايده تبعيت ميكند كه افرادي كه بدنبال دريافت graduate degrees هستند اين كار را بصورت آن لاين انجام ميدهند زيرا اين تنها بهترين گزينه آنان بواسطهتقاضاهاي شغل فعلي است. اينها افرادي با انگيزه زياد و خود انگيخته هستند.
معمولترين نقطه ضعف نقل شده براي تحصيل آن لاين ،فقدان و كاهش ارتباط اجتماعي بين افراد (61 درصد)، كمبود اطلاعات درباره كارآيي و اثربخشي يا كيفيت تحصيلات (53 درصد)، و كاهش ارتباط متقابل بين معلم / شاگرد (39 درصد) بود.
سه صنعت مستعد پذيرش و قبول مدارك دانشگاهي آن لاين شامل اينترنت / رسانه جديد (70 درصد)، تكنولوژي (46 درصد) و44)High Tech
درصد بودند). رسانه و بازاريابي (29 درصد)، صنايع ارتباطاتي (29 درصد) و مشاوره (22 درصد) در مكانهاي بعدي جاي دارند.
سه صنعت كه اعتقاد كمتري به مدارك آن لاين داشتند عبارت بوند از داروسازي (68 درصد)، حقوق (56 درصد) و52)healt care/Bio Tech
درصد). دنياي علم و محيط دانشگاهي (44 درصد)، حكومت (22 درصد) و اقتصاد (18 درصد) در جايگاههاي بعدي قرار دارند.
برخي از ملاحظاتي كه پاسخ دهندگان به آنها اشاره كردهاند ميتواند به دارندگان مدارك آن لاين براي يافتن شغل كمك كند، حتي اگر مصاحبه كننده در مورد ارزش مدرك تحصيلي آنان دچار شك و دودلي باشد. برخي از اين ملاحظات عبارتند از :
به كارفرماها بگوييد كه مدرك خود را به صورت آن لاين اخذ كردهايد. پنجاهو هفت درصد از پاسخ دهندهها اظهار نمودن كه اين كار يك ضرورت محسوب ميشود.
رونوشت دروسي را كه گذراندهايد با نمونهاي از آنها و همچنين تائيديه اعتبار برنامه آموزشي خود را بهمراه داشته باشيد.
براي پشتيباني و تائيد اعتبار مدرك خود تجربه كاري خود در آن صنعت را ارائه نماييد.
دروس سنتي و معمولي مثل توانايي صحبت كردن در جمع، مناظره و بحث، و توانايي كار گروهي ميتواند براي نمايش مهارتهاي فردي شما مفيد واقع شود. (اين موضوع ميتواند خصوصا در صورتيكه شما فاقد تجربيات كاري قبلي باشيد به شما بسيار كمك كند).
منابع تحقيقاتي ديگري مثل Thomas L Russel از دانشگاه كاروليناي شمالي نيز مطالعاتي در رابطه با تفاوت بين مدارك دانشگاهي آن لاين با مداركي كه از دانشگاههاي معمول اخذ شده است را به انجام رساندهاند John Losak .در دانشگاه Nova در Fort Lauderdale نيز به نتايج مشابهي در تحقيقات خود دست يافته است. او نسبتهاي فارغ التحصيلي، زمان لازم براي فارغ التخصيلي و آگاهي و دانش را تجزيه و تحليل نموده است. او به اين نتيجه رسيده است كه دانشجويان آن لاين از توانائيهايي مشابه يا حتي بهتر در دروس آن لاين برخوردار هستند.
اما شما چگونه توجه كارفرمايان را به اين مطالعات و كيفيت تحصيل آن لاين جلب ميكنيد؟ شما چگونه شخصي را كه مشغول ارزشيابي مداركي است كه شما شب گذشته در مقابل كامپيوتر خود موفق به دريافت آن شدهايد متقاعد ميكنيد؟
در حاليكه تعداد فزايندهاي از افراد، مدارك آن لاين را دريافت كرده و از اين مدارك در نيروي كار خود استفاده ميكنند، مديران HR و استخدام ،راحتي و امنيت بيشتري در برابر كيفيت تحصيل اين افراد در خود احساس ميكنند. اگر مطالعاتي كه توسط Thomas l Russel و John Losak نشان ميدهد كه كيفيت آموزش و تحصيل اين افراد برابر يا بهتر از آموزشهاي سنتي است، بنابراين آيندهاي روشن در پيش روي بدست آوردن مشاغل و پيشرفتهاي شغلي بر اساس مدارك آن لاين ميباشد.
تا آن زمان، دانشگاههاي مورد نظر خود را با دقت انتخاب نموده و از اعتبار برنامههاي آموزشي آنان اطمينان حاصل كنيد. وقتي دوران تحصيل خود را به پايان برديد و مدرك خود را دريافت كرديد، در مصاحبههاي شغلي شركت كنيد و با پشتوانه اطلاعات خود آماده پاسخگويي در مورد ارزش و اعتبار مدرك تحصيلي خود باشيد.
مطمئن شويد كه مصاحبه كننده از چگونگي دريافت مدرك شما، اينكه چگونه با وجود مشغله كاري موفق به دريافت اين مدرك شدهايد و اينكه چگونه بر موانع غالب شدهايد آگاه است. اين ميتواند نشانگر خود انگيختگي و نظم و انضباطي باشد كه كارفرما بدنبال آن است.
برنامههاي آموزش و يادگيري آن لاين :
با داشتن يك كامپيوتر، يك ارتباط اينترنتي و كمي انضباط ذاتي، شما ميتوانيد يك مدرك دانشگاهي را از منزل، محل كار، يا هر جاي ديگري دريافت كنيد.
برنامههاي آن لاين از روتينها و روشهاي مشابه با آموزش سنتي، با كمي تغيير تبعيت ميكنند. در اين برنامهها سخنراني وجود دارد، اما اين سخنرانيها شخصي نيست.
تكاليف درسي نيز وجود دارد اما شما آن را به معلم خود تحويل نميدهيد. امتحان نيز وجود دارد اما شما نميتوانيد از روي دست بغلي تقلب كنيد. ممكن است زماني براي حضور در " كلاس " وجود داشته باشد اما شما اجباري براي حضور نداريد. در اغلب مواقع، شما ميتوانيد براي حضور در كلاس و در هر زماني كه مايل هستيد برنامه ريزي
كنيد. اگر در طول كلاس به شما تلفن شود، هيچ چيزي را از دست نميدهيد. اگر مريض شويد، مجبور به گرفتن جزوههاي ديگران نيستيد و براحتي ميتوانيد بعدا به آن درس يا سخنراني مراجعه كنيد.
شما از طريق نامه الكترونيكي، اطاقهاي گفتگو،BBS ها و پيغام رساني سريع با معلم خود ارتباط برقرار خواهيد كرد. كلاس درس شما در يك برنامه نرمافزاري مخصوص كه از گفتگوي متني وBBS ها و همچنين صوت جرياني يا سخنرانيهاي ضبط شده استفاده ميكند قرار دارد. ممكن است شما براي حل يك مسئله در يك گروه كاري مجازي قرار بگيريد. بر خلاف باور عامه، شما با ساير دانشجويان و معلم خود " ارتباط " برقرار خواهيد كرد.
در واقع ارتباط دانشكده / ئانشجو در برنامه جهاني MBA در دانشگاه Duke بسيار گستردهتر از هر برنامه MBA ديگري ميباشد. وب سيات اين دانشگاه اظهار ميكند كه اين امر بواسطه ماهيت 24 ساعته و هر هفت روز هفته آموزش اينترنتي محقق شده است. اين وب سايت ميگويد كه دانشكده كلاسها وBBS ها را در ساعات اداري مانيتور ميكند و بشكل مرتب به نامههاي الكترئنيكي پاسخ ميدهد. بطور متوسط، دانشكده از 24 ساعت تا 48 ساعت بعد به نامههاي الكترونيكي پاسخ ميدهد.
بر اساس نوع برنامه و موسسه، آموزش از راه دور از دروس همزمان (زنده) و غيرهمزمان (غير زنده) تشكيل ميشود. متن دروس و نكات برجسته سخنرانيها آرشيو
ميشود، بنابراين شما ميتوانيد در صورتيكه آنهارا از دست بدهيد همواره به آنها رجوع كنيد. اگر دروس همزمان به همراه مباجثه در بين دانشجويان وجود داشته باشيد نيز
ميتوانيد بعدا به آنها مراجعه كنيد.
اسناد و مدارك چاپي نيز از طريق نامه به ادرس شما ارسال ميشود، يا شما ميتوانيد به شكل آن لاين اين مدارك را چاپ و از آنها استفاده كنيد.
برخي از دانشگاهها نياز به يك "boot camp " كه در محل دانشگاه برگذار ميشود (اگر موجود باشد) دارند كه در آن شما ساير دانشجويان، معلمان و پرسنل پشتيباني را ملاقات ميكنيد. شما چگونگي استفاده از تكنولوژي، نحوه استفاده از كتابخانه يا سيستمهاي مرجع را فرا گرفته و تحصيل خود را آغاز ميكنيد. در زير به برخي از تجربياتي كه شما در آموزش آن لاين كسب ميكنيد اشاره ميشود :
دانشگاه Cardean داراي يك صفحه وب براي نمايش مسائلي است كه شما در طول فراگيري دروس به شكل آن لاين با آنها مواجه ميشويد.
دانشگاهFlorida نيز داراي صفحه وبي است كه پتانسيلها و قابليتهاي فراگيندگان آن لاين را به نمايش ميگذارد .
Georgea Tech داراي يك صفحه سخنراني نمونهاي است .
دانشگاه نيويورك داراي يك صفحه Demo براي برنامه آن لاين كالج مجازي خود است .
روشهاي مختلفي براي مديريت و عرضه تكنيكهاي آموزش از راه دور وجود دارد. معلمان و توسعه دهندگان وب به همراه طراحان براي ارائه دروس خود با يكديگرهمكاري ميكنند. نتيجه، يك تجربهhigh-tech ، اينتراكتيو و بسيار اثربخش آموزش از راه دور است.
خوب، بد و معتبر :
پيش نيازهاي لازم براي ارزيابي يا تائيد اعتبار موسسات آموزشي در ايالات متحده امريكا ،از يك ايالت به ايالت ديگر فرق ميكند. برخي ايالتها بمنظور ارزشيابي مدارك دانشجويان، نياز به مدارك معتبر و تائيد شده موسسات آموزشي دارند. دانشگاههايي وجود دارند كه فاقد اين پيش نيازها ميباشند. در حقيقت سطوح مختلفي از تقلب و كلاهبرداري در بعضي از برنامههاي آموزشي و اين دانشگاهها وجود دارد. دامنه اين كلاهبرداريها شامل استفاده از پيشينه كار دانشجو بعنوان دوران " آموزشي " تا فروش مدارك تحصيلي ميشود. اين مدارك تقلبي براي دهههاي متمادي وجود داشته است. برنامههاي آموزشي مثل Degrees-R-Us تضمين ميكنند كه مدارك Bachelor , masterيا دكترا را ظرف مدت 10 روز ارائه ميكنند.
در حال حاضر ايالاتي هستند (اورگون، آيوا و داكوتاي جنوبي) كه مدارس را در داخل مرزهاي خود تقسيم ميكنند كه مدارك تحصيلي را بدون وجود هر گونه اعتبار قانوني به دانشجويان عرضه ميكنند. همچنين ايالاتي هستند (وايومينگ،مونتانا و هاوايي) كه به دانشگاههاي غير معتبر تا زمانيكه بصورت فيزيكي در اين ايالتها وجود داشته باشند اجازه فعاليت ميدهند. مشكل در اينجا است كه وقتي يك ايالت در صورت قانوني بودن موسسه، اجازه كار صادر ميكند، اين دانشگاهها به سادگي آدرس خود را عوض ميكنند. در اينجا است كه مسائل قانوني نيز وارد ميدان ميشود. اگر موسسهاي در يك ايالت باشد اما مدارك را از ايالت ديگري ارسال كند، كداميك از اين ايالتها مسئول هستند؟ به همين دليل، مهمترين كاري كه بايد قبل از شروع هر نوع آموزش از راه دور انجام دهيد كنترل اعتبار محل مورد نظر ميباشد.
مشكلات موجود در رابطه با مراكز آموزشي غير معتبر :
برخي از اين مراكزي كه قانون را زير پا ميگذارند طي دهههاي متمادي مدارك ديپلم را ارائه نمودهاند. دادگاههايي كه فعاليت آنها را متوقف كردهاند به مشكلات زير اشاره نمودهاند :
كمبود اعضا تحصيل كرده و مجازي كه قادر به هدايت دانشجويان يا نگهداري سطح آموزشي باشند.
قائل شدن ارزش بيش از حد براي تجربيات كاري گذشته بدون ارزابي دقيق و سنجسده دانش واقعي افراد .
ارائه مدرك P.hd به دانشجويان بدون اينكه اين دانشجويان تحقيقات لازم براي دريافت چنين مداركي را به انجام رسانده باشند.
بهترين راه، مراجعه به دانشگاهها معروف و معتبري است كه آموزش و فراگيري از راه دور را ارائه ميكنند. شهرت اين موسسات بهترين روش براي دستيابي به اين نكتهاست كه آموزشهاي آن لاين آنها از كيفيتي معادل آموزشهاي آف لاين (سنتي) اين مراكز برخوردار است.
ارزيابي برنامه آموزشي :
خوب، زمانيكه از اعتبار مركزي كه انتخاب كردهايد اطمينان حاصل نموديد، آيا تصميمگيري براي استفاده از امكانات آنها ساده است؟ لزوما اينطور نيست. هنوز سوالات متعددي وجود دارد كه بايد قبل از انتخاب از خود بپرسيد، سوالاتي مثل :
1) - دروس چگونه ارائه ميشوند ؟
در مورد روش تدرسي معلمان تحقيق كنيد. آيا معلم به سادگي دروس را آن لاين را بصورت متني عرضه ميكند؟ آيا اسلايدهايي براي ارائه دروس و سخنرانيها موجود است؟ آيا امكان برقراري ارتباط متقابل وجود دارد؟ آيا اين سخنرانيها به شكل ويدئويي يا صوتي ارائه ميشوند؟ تكاليف به چه صورت هستند؟ معمولا قالب دروس ارائه شده داراي اهميتي معادل محتواي آن هستند.
2) - دانشجويان چگونه با يكديگر ارتباط برقرار ميكنند ؟
آيا روشي ثابت براي ارتباط دانشجويان با يكديگر وجود دارد؟ برنامههاي آن لاين ميتوانند از اطاقهاي گفتگو، پيام رساني سريع، تله كنفرانس و ويدئو كنفرانس براي برقراري ارتباط استفاده كنند. نكته كليدي، يافتن برنامهاي است كه اين ارتباط در آن گنجانده شده و حتي نياز به آن داشته باشد.
3) - آيا معلمان داراي صلاحيت لازم هستند ؟
تعتبار مدارك و ميزان دانش و آگاهي معلمان و تفاوتهاي آنها در كلاسهاي مختلف را بررسي كنيد. معلمان به چه ترتيب از دروس آن لاين خود پشتيباني ميكنند؟
چناچه اشكالي تكنيكي بوجود آيد آيا كسي هست كه آن را برطرف كند؟مدرسه و دانشگاهي كه مخصوص آموزش آن لاين است بايد از پرسنل پشتيباني قوي برخوردار
باشد. معلمان و دانشجويان بايد قادر به سازگاري با تغييرات تكنولوژي باشند.
3) - دانشگاه بايد از چه نوع شهرتي برخوردار باشد؟
اين امر بسيار ساده بنظر ميرسد -- يك مدرسه خوب بايد از يك برنامه آن لاين خوب برخوردار باشد. اين موضوع درست است اما ممكن است برنامه آن لاين آن براي قضاوت خيلي جديد باشد. بنابراين چيزي بغير از ميزان شهرت اين مدرسه در ارائه دروس به شكل سنتي براي شما باقي نميماند. شما ميتوانيد به كل كيفيت اينمدرسه يا دانشگاه توجه كرده و سپس قضاوت نماييد.
4) - دانشجويان چگونه ارزيابي ميشوند ؟
اخذ يك مدرك تنها به معناي اخذ آن است. اگر دانشجويان به شكل صحيح ارزيابي نشده و مدارك آنان بدون ارزيابي و صحت اعتبار و كنترل انتقال صحيح دانش معلمان به دانشجويان به آنها تحويل شود، بنابراين برنامه آموزشي اين دانشگاه در چه سطحي قرار ميگيرد؟ دانشجويان، خصوصا دانشجويان بزرگسال از طريق عمل بيشتر فرا ميگيرند تا از طريق گوش كردن. به همين ديلي، اطمينان از اينكه بخشي از چيزهايي كه آموزش داده ميشود به شكل عملي نيز اجرا ميشود امري حياتي و مهم محسوب ميشود.
5) - چه نوع امكانات و تسهيلات كتابخانهاي وجود دارد؟
اطمينان حاصل كنيد كه مدرسه انتخابي شما داراي سيستم مناسبي براي دسترسي به منابع و متون از هر مكاني باشد. اگر يك دانشجو درسي را از ايالتي ديگر انتخاب كند (يا از كشور ديگري)، برنامه آن لاين نبايد توانايي دانشجويان در دسترسي به تكاليف را بواسطه كمبود مدارك الكترونيكي محدود كند. مراجع آن لاين بسيار مهم هستند و هميشه بايد در دسترس بوده و به روز (up - to -date)شوند.
امروزه، شما ميتوانيد يك مدرك دانشگاهي را بدون حتي حضور در كلاس از يكي از دانشگاههاي معتبر بدست آوريد. بسياري از كالجها و دانشگاهها در حال روي آوردن به آموزش از راه دور و ارائه دروس و برنامههاي اخذ مدرك تحصيلي آن لاين هستند. حتي كنسرسيومهايي متشكل از دانشگاهها، مثل دانشگاه مجازي كانادايي (Canadian Virtual University)يا CVU نيز وجود دارد. خود CVU هيچ نوع درس يا مدرك دانشگاهي را ارائه نميكند، اما بسادگي بمنزله يك پرتال براي دروس 13 دانشگاه در سرتاسر كانادا عمل مينمايد. همچنين ارگاني با نام پيمان دانشگاه جهاني (Global University Alliance) كه كنسرسيومي متشكل از 9 دانشگاه در ايالات متحده، انگلستان، زلاند نو، استراليا و هلند ميباشد نيز وجود دارد. از سوي ديگر، تعداد هفت دانشگاه نيز وجود دارد كه دانشگاههاي كاملا مجازي محسوب ميشوند و فاقد دانشكده، تيم فوتبال و يا هر نوع انجمن ميباشند.
در اين مقاله ما نگاهي به چگونگي عملكرد مدارك دانشگاهي آن لاين، كارهايي كه شما بايد براي اخذ اين مدارك انجام دهيد و نظر كارفرمايان در مورد مدارك آن لاين خواهيم نمود.
ديدگاه كارفرما:
سوال بزرگي كه در ذهن هر كس وجود دارد اين است كه آيا يك مدرك دانشگاهي آن لاين از يك كالج يا دانشگاه معتبر، از نظر كارفرمايان بعنوان مدركي كم ارزشتر محسوب ميشود؟ همانطور كه انتظار ميرود، متخصصان منابع انساني (Human Resources) ياHR ، ارزش بيشتري براي مدارك اخذ شده از دانشگاههاي مرسوم و رسمي در مقابل دانشگاههاي مجازي كه هرگز چيزي در مورد آن نشنيدهاند قائل هستندVault.com .، با تحقيقي برروي 239 نفر از متخصصان HRبه اين نتيجه رسيده است. بر اساس اين نتايج، كه در فوريه سال 2001 انتشار يافت، 77 درصد از پاسخ دهندگان معتقدند كه يك مدرك دانشگاهي آن لاين كه از يك موسسه معتبر مثل Duke يا Stanford اخذ شده باشد از مدركي كه از يك انستيتوي صرفا اينترنتي دريافت شده باشد معتبرتر ميباشد. در زير به ساير يافتههاي تحقيق انجام شده توسط Vault اشاره ميشود :
26 درصد معتقد بودند كه bachelor's degree آن لاين از اعتباري برابر با ليسانس bachelor's degree اخذ شده از دانشگاههاي عادي برخوردار ميباشد، در حاليكه 37 درصد اعتقاد داشتند كه graduate degree آن لاين به اندازه gradaute degree سنتي داراي ارزش و اعتبار است. اين نتايج از اين ايده تبعيت ميكند كه افرادي كه بدنبال دريافت graduate degrees هستند اين كار را بصورت آن لاين انجام ميدهند زيرا اين تنها بهترين گزينه آنان بواسطهتقاضاهاي شغل فعلي است. اينها افرادي با انگيزه زياد و خود انگيخته هستند.
معمولترين نقطه ضعف نقل شده براي تحصيل آن لاين ،فقدان و كاهش ارتباط اجتماعي بين افراد (61 درصد)، كمبود اطلاعات درباره كارآيي و اثربخشي يا كيفيت تحصيلات (53 درصد)، و كاهش ارتباط متقابل بين معلم / شاگرد (39 درصد) بود.
سه صنعت مستعد پذيرش و قبول مدارك دانشگاهي آن لاين شامل اينترنت / رسانه جديد (70 درصد)، تكنولوژي (46 درصد) و44)High Tech
درصد بودند). رسانه و بازاريابي (29 درصد)، صنايع ارتباطاتي (29 درصد) و مشاوره (22 درصد) در مكانهاي بعدي جاي دارند.
سه صنعت كه اعتقاد كمتري به مدارك آن لاين داشتند عبارت بوند از داروسازي (68 درصد)، حقوق (56 درصد) و52)healt care/Bio Tech
درصد). دنياي علم و محيط دانشگاهي (44 درصد)، حكومت (22 درصد) و اقتصاد (18 درصد) در جايگاههاي بعدي قرار دارند.
برخي از ملاحظاتي كه پاسخ دهندگان به آنها اشاره كردهاند ميتواند به دارندگان مدارك آن لاين براي يافتن شغل كمك كند، حتي اگر مصاحبه كننده در مورد ارزش مدرك تحصيلي آنان دچار شك و دودلي باشد. برخي از اين ملاحظات عبارتند از :
به كارفرماها بگوييد كه مدرك خود را به صورت آن لاين اخذ كردهايد. پنجاهو هفت درصد از پاسخ دهندهها اظهار نمودن كه اين كار يك ضرورت محسوب ميشود.
رونوشت دروسي را كه گذراندهايد با نمونهاي از آنها و همچنين تائيديه اعتبار برنامه آموزشي خود را بهمراه داشته باشيد.
براي پشتيباني و تائيد اعتبار مدرك خود تجربه كاري خود در آن صنعت را ارائه نماييد.
دروس سنتي و معمولي مثل توانايي صحبت كردن در جمع، مناظره و بحث، و توانايي كار گروهي ميتواند براي نمايش مهارتهاي فردي شما مفيد واقع شود. (اين موضوع ميتواند خصوصا در صورتيكه شما فاقد تجربيات كاري قبلي باشيد به شما بسيار كمك كند).
منابع تحقيقاتي ديگري مثل Thomas L Russel از دانشگاه كاروليناي شمالي نيز مطالعاتي در رابطه با تفاوت بين مدارك دانشگاهي آن لاين با مداركي كه از دانشگاههاي معمول اخذ شده است را به انجام رساندهاند John Losak .در دانشگاه Nova در Fort Lauderdale نيز به نتايج مشابهي در تحقيقات خود دست يافته است. او نسبتهاي فارغ التحصيلي، زمان لازم براي فارغ التخصيلي و آگاهي و دانش را تجزيه و تحليل نموده است. او به اين نتيجه رسيده است كه دانشجويان آن لاين از توانائيهايي مشابه يا حتي بهتر در دروس آن لاين برخوردار هستند.
اما شما چگونه توجه كارفرمايان را به اين مطالعات و كيفيت تحصيل آن لاين جلب ميكنيد؟ شما چگونه شخصي را كه مشغول ارزشيابي مداركي است كه شما شب گذشته در مقابل كامپيوتر خود موفق به دريافت آن شدهايد متقاعد ميكنيد؟
در حاليكه تعداد فزايندهاي از افراد، مدارك آن لاين را دريافت كرده و از اين مدارك در نيروي كار خود استفاده ميكنند، مديران HR و استخدام ،راحتي و امنيت بيشتري در برابر كيفيت تحصيل اين افراد در خود احساس ميكنند. اگر مطالعاتي كه توسط Thomas l Russel و John Losak نشان ميدهد كه كيفيت آموزش و تحصيل اين افراد برابر يا بهتر از آموزشهاي سنتي است، بنابراين آيندهاي روشن در پيش روي بدست آوردن مشاغل و پيشرفتهاي شغلي بر اساس مدارك آن لاين ميباشد.
تا آن زمان، دانشگاههاي مورد نظر خود را با دقت انتخاب نموده و از اعتبار برنامههاي آموزشي آنان اطمينان حاصل كنيد. وقتي دوران تحصيل خود را به پايان برديد و مدرك خود را دريافت كرديد، در مصاحبههاي شغلي شركت كنيد و با پشتوانه اطلاعات خود آماده پاسخگويي در مورد ارزش و اعتبار مدرك تحصيلي خود باشيد.
مطمئن شويد كه مصاحبه كننده از چگونگي دريافت مدرك شما، اينكه چگونه با وجود مشغله كاري موفق به دريافت اين مدرك شدهايد و اينكه چگونه بر موانع غالب شدهايد آگاه است. اين ميتواند نشانگر خود انگيختگي و نظم و انضباطي باشد كه كارفرما بدنبال آن است.
برنامههاي آموزش و يادگيري آن لاين :
با داشتن يك كامپيوتر، يك ارتباط اينترنتي و كمي انضباط ذاتي، شما ميتوانيد يك مدرك دانشگاهي را از منزل، محل كار، يا هر جاي ديگري دريافت كنيد.
برنامههاي آن لاين از روتينها و روشهاي مشابه با آموزش سنتي، با كمي تغيير تبعيت ميكنند. در اين برنامهها سخنراني وجود دارد، اما اين سخنرانيها شخصي نيست.
تكاليف درسي نيز وجود دارد اما شما آن را به معلم خود تحويل نميدهيد. امتحان نيز وجود دارد اما شما نميتوانيد از روي دست بغلي تقلب كنيد. ممكن است زماني براي حضور در " كلاس " وجود داشته باشد اما شما اجباري براي حضور نداريد. در اغلب مواقع، شما ميتوانيد براي حضور در كلاس و در هر زماني كه مايل هستيد برنامه ريزي
كنيد. اگر در طول كلاس به شما تلفن شود، هيچ چيزي را از دست نميدهيد. اگر مريض شويد، مجبور به گرفتن جزوههاي ديگران نيستيد و براحتي ميتوانيد بعدا به آن درس يا سخنراني مراجعه كنيد.
شما از طريق نامه الكترونيكي، اطاقهاي گفتگو،BBS ها و پيغام رساني سريع با معلم خود ارتباط برقرار خواهيد كرد. كلاس درس شما در يك برنامه نرمافزاري مخصوص كه از گفتگوي متني وBBS ها و همچنين صوت جرياني يا سخنرانيهاي ضبط شده استفاده ميكند قرار دارد. ممكن است شما براي حل يك مسئله در يك گروه كاري مجازي قرار بگيريد. بر خلاف باور عامه، شما با ساير دانشجويان و معلم خود " ارتباط " برقرار خواهيد كرد.
در واقع ارتباط دانشكده / ئانشجو در برنامه جهاني MBA در دانشگاه Duke بسيار گستردهتر از هر برنامه MBA ديگري ميباشد. وب سيات اين دانشگاه اظهار ميكند كه اين امر بواسطه ماهيت 24 ساعته و هر هفت روز هفته آموزش اينترنتي محقق شده است. اين وب سايت ميگويد كه دانشكده كلاسها وBBS ها را در ساعات اداري مانيتور ميكند و بشكل مرتب به نامههاي الكترئنيكي پاسخ ميدهد. بطور متوسط، دانشكده از 24 ساعت تا 48 ساعت بعد به نامههاي الكترونيكي پاسخ ميدهد.
بر اساس نوع برنامه و موسسه، آموزش از راه دور از دروس همزمان (زنده) و غيرهمزمان (غير زنده) تشكيل ميشود. متن دروس و نكات برجسته سخنرانيها آرشيو
ميشود، بنابراين شما ميتوانيد در صورتيكه آنهارا از دست بدهيد همواره به آنها رجوع كنيد. اگر دروس همزمان به همراه مباجثه در بين دانشجويان وجود داشته باشيد نيز
ميتوانيد بعدا به آنها مراجعه كنيد.
اسناد و مدارك چاپي نيز از طريق نامه به ادرس شما ارسال ميشود، يا شما ميتوانيد به شكل آن لاين اين مدارك را چاپ و از آنها استفاده كنيد.
برخي از دانشگاهها نياز به يك "boot camp " كه در محل دانشگاه برگذار ميشود (اگر موجود باشد) دارند كه در آن شما ساير دانشجويان، معلمان و پرسنل پشتيباني را ملاقات ميكنيد. شما چگونگي استفاده از تكنولوژي، نحوه استفاده از كتابخانه يا سيستمهاي مرجع را فرا گرفته و تحصيل خود را آغاز ميكنيد. در زير به برخي از تجربياتي كه شما در آموزش آن لاين كسب ميكنيد اشاره ميشود :
دانشگاه Cardean داراي يك صفحه وب براي نمايش مسائلي است كه شما در طول فراگيري دروس به شكل آن لاين با آنها مواجه ميشويد.
دانشگاهFlorida نيز داراي صفحه وبي است كه پتانسيلها و قابليتهاي فراگيندگان آن لاين را به نمايش ميگذارد .
Georgea Tech داراي يك صفحه سخنراني نمونهاي است .
دانشگاه نيويورك داراي يك صفحه Demo براي برنامه آن لاين كالج مجازي خود است .
روشهاي مختلفي براي مديريت و عرضه تكنيكهاي آموزش از راه دور وجود دارد. معلمان و توسعه دهندگان وب به همراه طراحان براي ارائه دروس خود با يكديگرهمكاري ميكنند. نتيجه، يك تجربهhigh-tech ، اينتراكتيو و بسيار اثربخش آموزش از راه دور است.
خوب، بد و معتبر :
پيش نيازهاي لازم براي ارزيابي يا تائيد اعتبار موسسات آموزشي در ايالات متحده امريكا ،از يك ايالت به ايالت ديگر فرق ميكند. برخي ايالتها بمنظور ارزشيابي مدارك دانشجويان، نياز به مدارك معتبر و تائيد شده موسسات آموزشي دارند. دانشگاههايي وجود دارند كه فاقد اين پيش نيازها ميباشند. در حقيقت سطوح مختلفي از تقلب و كلاهبرداري در بعضي از برنامههاي آموزشي و اين دانشگاهها وجود دارد. دامنه اين كلاهبرداريها شامل استفاده از پيشينه كار دانشجو بعنوان دوران " آموزشي " تا فروش مدارك تحصيلي ميشود. اين مدارك تقلبي براي دهههاي متمادي وجود داشته است. برنامههاي آموزشي مثل Degrees-R-Us تضمين ميكنند كه مدارك Bachelor , masterيا دكترا را ظرف مدت 10 روز ارائه ميكنند.
در حال حاضر ايالاتي هستند (اورگون، آيوا و داكوتاي جنوبي) كه مدارس را در داخل مرزهاي خود تقسيم ميكنند كه مدارك تحصيلي را بدون وجود هر گونه اعتبار قانوني به دانشجويان عرضه ميكنند. همچنين ايالاتي هستند (وايومينگ،مونتانا و هاوايي) كه به دانشگاههاي غير معتبر تا زمانيكه بصورت فيزيكي در اين ايالتها وجود داشته باشند اجازه فعاليت ميدهند. مشكل در اينجا است كه وقتي يك ايالت در صورت قانوني بودن موسسه، اجازه كار صادر ميكند، اين دانشگاهها به سادگي آدرس خود را عوض ميكنند. در اينجا است كه مسائل قانوني نيز وارد ميدان ميشود. اگر موسسهاي در يك ايالت باشد اما مدارك را از ايالت ديگري ارسال كند، كداميك از اين ايالتها مسئول هستند؟ به همين دليل، مهمترين كاري كه بايد قبل از شروع هر نوع آموزش از راه دور انجام دهيد كنترل اعتبار محل مورد نظر ميباشد.
مشكلات موجود در رابطه با مراكز آموزشي غير معتبر :
برخي از اين مراكزي كه قانون را زير پا ميگذارند طي دهههاي متمادي مدارك ديپلم را ارائه نمودهاند. دادگاههايي كه فعاليت آنها را متوقف كردهاند به مشكلات زير اشاره نمودهاند :
كمبود اعضا تحصيل كرده و مجازي كه قادر به هدايت دانشجويان يا نگهداري سطح آموزشي باشند.
قائل شدن ارزش بيش از حد براي تجربيات كاري گذشته بدون ارزابي دقيق و سنجسده دانش واقعي افراد .
ارائه مدرك P.hd به دانشجويان بدون اينكه اين دانشجويان تحقيقات لازم براي دريافت چنين مداركي را به انجام رسانده باشند.
بهترين راه، مراجعه به دانشگاهها معروف و معتبري است كه آموزش و فراگيري از راه دور را ارائه ميكنند. شهرت اين موسسات بهترين روش براي دستيابي به اين نكتهاست كه آموزشهاي آن لاين آنها از كيفيتي معادل آموزشهاي آف لاين (سنتي) اين مراكز برخوردار است.
ارزيابي برنامه آموزشي :
خوب، زمانيكه از اعتبار مركزي كه انتخاب كردهايد اطمينان حاصل نموديد، آيا تصميمگيري براي استفاده از امكانات آنها ساده است؟ لزوما اينطور نيست. هنوز سوالات متعددي وجود دارد كه بايد قبل از انتخاب از خود بپرسيد، سوالاتي مثل :
1) - دروس چگونه ارائه ميشوند ؟
در مورد روش تدرسي معلمان تحقيق كنيد. آيا معلم به سادگي دروس را آن لاين را بصورت متني عرضه ميكند؟ آيا اسلايدهايي براي ارائه دروس و سخنرانيها موجود است؟ آيا امكان برقراري ارتباط متقابل وجود دارد؟ آيا اين سخنرانيها به شكل ويدئويي يا صوتي ارائه ميشوند؟ تكاليف به چه صورت هستند؟ معمولا قالب دروس ارائه شده داراي اهميتي معادل محتواي آن هستند.
2) - دانشجويان چگونه با يكديگر ارتباط برقرار ميكنند ؟
آيا روشي ثابت براي ارتباط دانشجويان با يكديگر وجود دارد؟ برنامههاي آن لاين ميتوانند از اطاقهاي گفتگو، پيام رساني سريع، تله كنفرانس و ويدئو كنفرانس براي برقراري ارتباط استفاده كنند. نكته كليدي، يافتن برنامهاي است كه اين ارتباط در آن گنجانده شده و حتي نياز به آن داشته باشد.
3) - آيا معلمان داراي صلاحيت لازم هستند ؟
تعتبار مدارك و ميزان دانش و آگاهي معلمان و تفاوتهاي آنها در كلاسهاي مختلف را بررسي كنيد. معلمان به چه ترتيب از دروس آن لاين خود پشتيباني ميكنند؟
چناچه اشكالي تكنيكي بوجود آيد آيا كسي هست كه آن را برطرف كند؟مدرسه و دانشگاهي كه مخصوص آموزش آن لاين است بايد از پرسنل پشتيباني قوي برخوردار
باشد. معلمان و دانشجويان بايد قادر به سازگاري با تغييرات تكنولوژي باشند.
3) - دانشگاه بايد از چه نوع شهرتي برخوردار باشد؟
اين امر بسيار ساده بنظر ميرسد -- يك مدرسه خوب بايد از يك برنامه آن لاين خوب برخوردار باشد. اين موضوع درست است اما ممكن است برنامه آن لاين آن براي قضاوت خيلي جديد باشد. بنابراين چيزي بغير از ميزان شهرت اين مدرسه در ارائه دروس به شكل سنتي براي شما باقي نميماند. شما ميتوانيد به كل كيفيت اينمدرسه يا دانشگاه توجه كرده و سپس قضاوت نماييد.
4) - دانشجويان چگونه ارزيابي ميشوند ؟
اخذ يك مدرك تنها به معناي اخذ آن است. اگر دانشجويان به شكل صحيح ارزيابي نشده و مدارك آنان بدون ارزيابي و صحت اعتبار و كنترل انتقال صحيح دانش معلمان به دانشجويان به آنها تحويل شود، بنابراين برنامه آموزشي اين دانشگاه در چه سطحي قرار ميگيرد؟ دانشجويان، خصوصا دانشجويان بزرگسال از طريق عمل بيشتر فرا ميگيرند تا از طريق گوش كردن. به همين ديلي، اطمينان از اينكه بخشي از چيزهايي كه آموزش داده ميشود به شكل عملي نيز اجرا ميشود امري حياتي و مهم محسوب ميشود.
5) - چه نوع امكانات و تسهيلات كتابخانهاي وجود دارد؟
اطمينان حاصل كنيد كه مدرسه انتخابي شما داراي سيستم مناسبي براي دسترسي به منابع و متون از هر مكاني باشد. اگر يك دانشجو درسي را از ايالتي ديگر انتخاب كند (يا از كشور ديگري)، برنامه آن لاين نبايد توانايي دانشجويان در دسترسي به تكاليف را بواسطه كمبود مدارك الكترونيكي محدود كند. مراجع آن لاين بسيار مهم هستند و هميشه بايد در دسترس بوده و به روز (up - to -date)شوند.