anufel
New Member
اسم من نیما، 23 سال دارم و از 11 سالگی گرافیک-کامپیوتر رو شروع کردم، با همان 3Dstudio معروف که نیاز به یک CPU 486 و 100 مگابایت رم بود تا اجرا بشه!!!
الانم به صورت تخصصی در بخش گرافیک illustrator, Maya, photoshop کار میکنم و برای بعضی کار ها هم از 3Dmax استفاده میکنم، در بخش برنامه نویسی وب flash, dreamweaver, fireworks کار میکنم، البته تخصصم بیشتر در ضمیه طراحی سه بعدی هست چون از بچگی کار می کنم و عادت دارم...البته در کنار طراحی دیجیتال به طراحی سنتی با سیاه قلم و مداد رنگی هم علاقه خاصی دارم و البته مهارت خاصی نیز دارم که فکر میکنم در طراحی سه بعدی خیلی به من کمک کرده...
خیلی ها بدنبال انتخاب یکی از این دو قول گرافیکی برای شروع گرافیک سه بعدی هستند، خیلی از حرفه ای های مکس تصمیم دارند که از مکس به مایا بروند، و خیلی ها دوست دارند با هردو برنامه کار کنند تا یکی کامل کننده مشکلات و کاستی های دیگری باشد...
اما حقیقت چیز دیگریست که در پشت "فقدان قوانین کپی رایت در کشور ما" پنهان شده است، اگر نگاهی به قیمت این نرم افزار ها و توصیه های شرکت مربوطه بی اندازیم، متوجه می شویم که تفاوت بسیار زیادی بین این دو نرم افزار و نرم افزار های دیگر طراحی سه بعدی وجود دارد، در عین حال هم هیچ تفاوتی وجود ندارد!!!
نرم افزار "lightwave3D" با قیمتی زیر 1000$ تقریبا حدود 700$، در کشور های دارای کپی رایت اکثر شرکت های کوچک از این نرم افزار استفاده میکنند و شاهکارهای سه بعدی خلق میکنند، تنها بدلیل قیمت پایین این نرم افزار و در عین حال قدرتمند بودن در راندو و طراحی مدل
***از نظر آموزش: به گفته سایت سازنده در عرض یک سال تمرین میتوانید خدای این نرم افزار شوید
نرم افزار "3Dmax" با قیمتی بین 2000$ تا 3500$ که البته همراه با کلی پلاگین به 25000$ می رسه، شرکت های متوسط و بزرگ از این نرم افزار استفاده میکنند، که تقریبا دارای همه قابلیتی هست با این تقاوت که کاربر با محیط برنامه بیشتر احساس راحتی میکند تا قولی مثل مایا، در عین سادگی بسیار قدرتمند و قابل استفاده برای هم کابری، چه مبتدی و چه حرفه ای...
***از نظر آموزش: نه چندان ساده و نه چندان سخت، قابل فراگیری برای هر کسی که به گرافیک سه بعدی علاقه دارد
نرم افزار "Maya" با قیمتی بین 6000$ تا 7500$ که با مطعلقاتش مثل قفل سخت افزاری به بالای 100.000$ خواهد رسید، که البته فقط شرکت های خیلی بزرگ فیلم سازی مثل پیکسار قادر به خرید این نرم افزار گران هستند و در همین راستا مایا بطور خاصی برای کارهای بزرگ طراحی شده (خوب پول خوب میدی باید کار حرفه ای هم بکنه)، از جلوه های ویژه در فیلم های انیمیشن تا ساخت بازی و مدلینگ پیشرفته
*** از نظر آموزش: در سایت "autodesk" در بخش سرویس ها، مایا رو یکی از سخت ترین نرم افزار های طراحی سه بعدی برای آموزش معرفی کرده بود که هر کسی نمیتونه از این هفت خوان آموزش مایا رد بشه و عنوان "maya master" رو برای خودش ثبت کنه، اگر در فکر حرفه ای شدن در مایا هستید 100 تا DVD فیلم آموزشی که هیچی 100 تا کتاب هم بخونی بازم نمیشه، فقط باید زیر نظر استاد مجرب باشی که تو ایران یافت نمیشه، البته ایرانی یافت میشه که در حال حاضر خارج از ایران هستند...
خیلی ها میگویند مایا کار خوب در ایران نداریم، و به نظر من خارج از تعصب این حرف درستی است، مستر شدن در مایا طبق گفته اتودسک حدود 12 سال طول میکشد و تا امروز فقط چند صد نفر در زمین استاد مایا هستند (که خوشبختانه چند ایرانی مقیم خارج هم در این لیست هست)، البته این موضوع ارتباطی با هوش و استعداد ایرانیان ندارد، چون ایرانی ها باهوش ترین و خلاق ترین مردمان زمین هستند، اما مسئله اینجاست که به دلیل فقدان قوانین کپی رایت و نبود نمایندگی های معتبر اتودسک در ایران، متاسفانه علاقه مندان مایا به خوبی تحت آموزش استادان مجرب قرار نمی گیرند...
نرم افزار "softimage-XSI" با قیمتی حدود 6000$ طبق منابع اینترنتی هم قیمت و قابل مقایسه با مایا هست، و البته در همان حد قدرتمند، سخت و پیچیده و قابل استفاده در شرکت های گرافیکی بزرگ...
مهم این هست که خلاقیت بخرج بدیم، اگر تصاویری که یک حرفه ای در "lightwave" میسازه رو در کنار تصاویری که یک حرفه ای در "مایا و مکس" میسازه در کنار هم قرار بدیم، متوجه میشیم که مشکل در ابراز خلاقیت هست و نه در انتخاب برنامه...(هنرمند اگر هنرمند باشه براش فرقی نمیکنه که با مداد ایرانی نقاشی بکشه که 100 تومان هست یا "faber castle" خارجی که هر دونش 1000 تومان)
متاسفانه یکی دیگر از مشکلات ما ایرانی ها این هست که نمیتوانیم در کارهای گروهی باهم کنار بیایم، در حالی که کار کامپیوتر گرافیک چه سه بعدی و چه دو بعدی کاری گروهیست...
خوب با این همه اراجیف فکر میکنم متقاعد شده باشید که برای کارهای سه بعدی که در ایران ساخته میشه اگر خلاقیت وجود داشته باشه مکس هم کفایت میکنه و نیازی نیست بی خودی تب و تاب مایا راه بی اندازیم، هرچند ...اگر در کشوری با قوانین کپی رایت بودیم چنین تب و تابی معنی نداشت و هر کاربری نسبت به وسع و توانایی های خود به یک نرم افزار خاص گرایش پیدا میکرد...
الانم به صورت تخصصی در بخش گرافیک illustrator, Maya, photoshop کار میکنم و برای بعضی کار ها هم از 3Dmax استفاده میکنم، در بخش برنامه نویسی وب flash, dreamweaver, fireworks کار میکنم، البته تخصصم بیشتر در ضمیه طراحی سه بعدی هست چون از بچگی کار می کنم و عادت دارم...البته در کنار طراحی دیجیتال به طراحی سنتی با سیاه قلم و مداد رنگی هم علاقه خاصی دارم و البته مهارت خاصی نیز دارم که فکر میکنم در طراحی سه بعدی خیلی به من کمک کرده...
خیلی ها بدنبال انتخاب یکی از این دو قول گرافیکی برای شروع گرافیک سه بعدی هستند، خیلی از حرفه ای های مکس تصمیم دارند که از مکس به مایا بروند، و خیلی ها دوست دارند با هردو برنامه کار کنند تا یکی کامل کننده مشکلات و کاستی های دیگری باشد...
اما حقیقت چیز دیگریست که در پشت "فقدان قوانین کپی رایت در کشور ما" پنهان شده است، اگر نگاهی به قیمت این نرم افزار ها و توصیه های شرکت مربوطه بی اندازیم، متوجه می شویم که تفاوت بسیار زیادی بین این دو نرم افزار و نرم افزار های دیگر طراحی سه بعدی وجود دارد، در عین حال هم هیچ تفاوتی وجود ندارد!!!
نرم افزار "lightwave3D" با قیمتی زیر 1000$ تقریبا حدود 700$، در کشور های دارای کپی رایت اکثر شرکت های کوچک از این نرم افزار استفاده میکنند و شاهکارهای سه بعدی خلق میکنند، تنها بدلیل قیمت پایین این نرم افزار و در عین حال قدرتمند بودن در راندو و طراحی مدل
***از نظر آموزش: به گفته سایت سازنده در عرض یک سال تمرین میتوانید خدای این نرم افزار شوید
نرم افزار "3Dmax" با قیمتی بین 2000$ تا 3500$ که البته همراه با کلی پلاگین به 25000$ می رسه، شرکت های متوسط و بزرگ از این نرم افزار استفاده میکنند، که تقریبا دارای همه قابلیتی هست با این تقاوت که کاربر با محیط برنامه بیشتر احساس راحتی میکند تا قولی مثل مایا، در عین سادگی بسیار قدرتمند و قابل استفاده برای هم کابری، چه مبتدی و چه حرفه ای...
***از نظر آموزش: نه چندان ساده و نه چندان سخت، قابل فراگیری برای هر کسی که به گرافیک سه بعدی علاقه دارد
نرم افزار "Maya" با قیمتی بین 6000$ تا 7500$ که با مطعلقاتش مثل قفل سخت افزاری به بالای 100.000$ خواهد رسید، که البته فقط شرکت های خیلی بزرگ فیلم سازی مثل پیکسار قادر به خرید این نرم افزار گران هستند و در همین راستا مایا بطور خاصی برای کارهای بزرگ طراحی شده (خوب پول خوب میدی باید کار حرفه ای هم بکنه)، از جلوه های ویژه در فیلم های انیمیشن تا ساخت بازی و مدلینگ پیشرفته
*** از نظر آموزش: در سایت "autodesk" در بخش سرویس ها، مایا رو یکی از سخت ترین نرم افزار های طراحی سه بعدی برای آموزش معرفی کرده بود که هر کسی نمیتونه از این هفت خوان آموزش مایا رد بشه و عنوان "maya master" رو برای خودش ثبت کنه، اگر در فکر حرفه ای شدن در مایا هستید 100 تا DVD فیلم آموزشی که هیچی 100 تا کتاب هم بخونی بازم نمیشه، فقط باید زیر نظر استاد مجرب باشی که تو ایران یافت نمیشه، البته ایرانی یافت میشه که در حال حاضر خارج از ایران هستند...
خیلی ها میگویند مایا کار خوب در ایران نداریم، و به نظر من خارج از تعصب این حرف درستی است، مستر شدن در مایا طبق گفته اتودسک حدود 12 سال طول میکشد و تا امروز فقط چند صد نفر در زمین استاد مایا هستند (که خوشبختانه چند ایرانی مقیم خارج هم در این لیست هست)، البته این موضوع ارتباطی با هوش و استعداد ایرانیان ندارد، چون ایرانی ها باهوش ترین و خلاق ترین مردمان زمین هستند، اما مسئله اینجاست که به دلیل فقدان قوانین کپی رایت و نبود نمایندگی های معتبر اتودسک در ایران، متاسفانه علاقه مندان مایا به خوبی تحت آموزش استادان مجرب قرار نمی گیرند...
نرم افزار "softimage-XSI" با قیمتی حدود 6000$ طبق منابع اینترنتی هم قیمت و قابل مقایسه با مایا هست، و البته در همان حد قدرتمند، سخت و پیچیده و قابل استفاده در شرکت های گرافیکی بزرگ...
مهم این هست که خلاقیت بخرج بدیم، اگر تصاویری که یک حرفه ای در "lightwave" میسازه رو در کنار تصاویری که یک حرفه ای در "مایا و مکس" میسازه در کنار هم قرار بدیم، متوجه میشیم که مشکل در ابراز خلاقیت هست و نه در انتخاب برنامه...(هنرمند اگر هنرمند باشه براش فرقی نمیکنه که با مداد ایرانی نقاشی بکشه که 100 تومان هست یا "faber castle" خارجی که هر دونش 1000 تومان)
متاسفانه یکی دیگر از مشکلات ما ایرانی ها این هست که نمیتوانیم در کارهای گروهی باهم کنار بیایم، در حالی که کار کامپیوتر گرافیک چه سه بعدی و چه دو بعدی کاری گروهیست...
خوب با این همه اراجیف فکر میکنم متقاعد شده باشید که برای کارهای سه بعدی که در ایران ساخته میشه اگر خلاقیت وجود داشته باشه مکس هم کفایت میکنه و نیازی نیست بی خودی تب و تاب مایا راه بی اندازیم، هرچند ...اگر در کشوری با قوانین کپی رایت بودیم چنین تب و تابی معنی نداشت و هر کاربری نسبت به وسع و توانایی های خود به یک نرم افزار خاص گرایش پیدا میکرد...