حقیقتی درباره تفاوت مایا و مکس که ذهن شما را بیدار خواهد کرد

anufel

New Member
اسم من نیما، 23 سال دارم و از 11 سالگی گرافیک-کامپیوتر رو شروع کردم، با همان 3Dstudio معروف که نیاز به یک CPU 486 و 100 مگابایت رم بود تا اجرا بشه!!!



الانم به صورت تخصصی در بخش گرافیک illustrator, Maya, photoshop کار میکنم و برای بعضی کار ها هم از 3Dmax استفاده میکنم، در بخش برنامه نویسی وب flash, dreamweaver, fireworks کار میکنم، البته تخصصم بیشتر در ضمیه طراحی سه بعدی هست چون از بچگی کار می کنم و عادت دارم...البته در کنار طراحی دیجیتال به طراحی سنتی با سیاه قلم و مداد رنگی هم علاقه خاصی دارم و البته مهارت خاصی نیز دارم که فکر میکنم در طراحی سه بعدی خیلی به من کمک کرده...


خیلی ها بدنبال انتخاب یکی از این دو قول گرافیکی برای شروع گرافیک سه بعدی هستند، خیلی از حرفه ای های مکس تصمیم دارند که از مکس به مایا بروند، و خیلی ها دوست دارند با هردو برنامه کار کنند تا یکی کامل کننده مشکلات و کاستی های دیگری باشد...
اما حقیقت چیز دیگریست که در پشت "فقدان قوانین کپی رایت در کشور ما" پنهان شده است، اگر نگاهی به قیمت این نرم افزار ها و توصیه های شرکت مربوطه بی اندازیم، متوجه می شویم که تفاوت بسیار زیادی بین این دو نرم افزار و نرم افزار های دیگر طراحی سه بعدی وجود دارد، در عین حال هم هیچ تفاوتی وجود ندارد!!!


نرم افزار "lightwave3D" با قیمتی زیر 1000$ تقریبا حدود 700$، در کشور های دارای کپی رایت اکثر شرکت های کوچک از این نرم افزار استفاده میکنند و شاهکارهای سه بعدی خلق میکنند، تنها بدلیل قیمت پایین این نرم افزار و در عین حال قدرتمند بودن در راندو و طراحی مدل
***از نظر آموزش: به گفته سایت سازنده در عرض یک سال تمرین میتوانید خدای این نرم افزار شوید


نرم افزار "3Dmax" با قیمتی بین 2000$ تا 3500$ که البته همراه با کلی پلاگین به 25000$ می رسه، شرکت های متوسط و بزرگ از این نرم افزار استفاده میکنند، که تقریبا دارای همه قابلیتی هست با این تقاوت که کاربر با محیط برنامه بیشتر احساس راحتی میکند تا قولی مثل مایا، در عین سادگی بسیار قدرتمند و قابل استفاده برای هم کابری، چه مبتدی و چه حرفه ای...
***از نظر آموزش: نه چندان ساده و نه چندان سخت، قابل فراگیری برای هر کسی که به گرافیک سه بعدی علاقه دارد


نرم افزار "Maya" با قیمتی بین 6000$ تا 7500$ که با مطعلقاتش مثل قفل سخت افزاری به بالای 100.000$ خواهد رسید، که البته فقط شرکت های خیلی بزرگ فیلم سازی مثل پیکسار قادر به خرید این نرم افزار گران هستند و در همین راستا مایا بطور خاصی برای کارهای بزرگ طراحی شده (خوب پول خوب میدی باید کار حرفه ای هم بکنه)، از جلوه های ویژه در فیلم های انیمیشن تا ساخت بازی و مدلینگ پیشرفته
*** از نظر آموزش: در سایت "autodesk" در بخش سرویس ها، مایا رو یکی از سخت ترین نرم افزار های طراحی سه بعدی برای آموزش معرفی کرده بود که هر کسی نمیتونه از این هفت خوان آموزش مایا رد بشه و عنوان "maya master" رو برای خودش ثبت کنه، اگر در فکر حرفه ای شدن در مایا هستید 100 تا DVD فیلم آموزشی که هیچی 100 تا کتاب هم بخونی بازم نمیشه، فقط باید زیر نظر استاد مجرب باشی که تو ایران یافت نمیشه، البته ایرانی یافت میشه که در حال حاضر خارج از ایران هستند...


خیلی ها میگویند مایا کار خوب در ایران نداریم، و به نظر من خارج از تعصب این حرف درستی است، مستر شدن در مایا طبق گفته اتودسک حدود 12 سال طول میکشد و تا امروز فقط چند صد نفر در زمین استاد مایا هستند (که خوشبختانه چند ایرانی مقیم خارج هم در این لیست هست)، البته این موضوع ارتباطی با هوش و استعداد ایرانیان ندارد، چون ایرانی ها باهوش ترین و خلاق ترین مردمان زمین هستند، اما مسئله اینجاست که به دلیل فقدان قوانین کپی رایت و نبود نمایندگی های معتبر اتودسک در ایران، متاسفانه علاقه مندان مایا به خوبی تحت آموزش استادان مجرب قرار نمی گیرند...


نرم افزار "softimage-XSI" با قیمتی حدود 6000$ طبق منابع اینترنتی هم قیمت و قابل مقایسه با مایا هست، و البته در همان حد قدرتمند، سخت و پیچیده و قابل استفاده در شرکت های گرافیکی بزرگ...


مهم این هست که خلاقیت بخرج بدیم، اگر تصاویری که یک حرفه ای در "lightwave" میسازه رو در کنار تصاویری که یک حرفه ای در "مایا و مکس" میسازه در کنار هم قرار بدیم، متوجه میشیم که مشکل در ابراز خلاقیت هست و نه در انتخاب برنامه...(هنرمند اگر هنرمند باشه براش فرقی نمیکنه که با مداد ایرانی نقاشی بکشه که 100 تومان هست یا "faber castle" خارجی که هر دونش 1000 تومان)


متاسفانه یکی دیگر از مشکلات ما ایرانی ها این هست که نمیتوانیم در کارهای گروهی باهم کنار بیایم، در حالی که کار کامپیوتر گرافیک چه سه بعدی و چه دو بعدی کاری گروهیست...


خوب با این همه اراجیف فکر میکنم متقاعد شده باشید که برای کارهای سه بعدی که در ایران ساخته میشه اگر خلاقیت وجود داشته باشه مکس هم کفایت میکنه و نیازی نیست بی خودی تب و تاب مایا راه بی اندازیم، هرچند ...اگر در کشوری با قوانین کپی رایت بودیم چنین تب و تابی معنی نداشت و هر کاربری نسبت به وسع و توانایی های خود به یک نرم افزار خاص گرایش پیدا میکرد...
 

3DTotal

Well-Known Member
ایول از حرفات خوش آمد

اگر همه همین فکر را می کردند وضعیت کشور ما در بعد انیمیشن در این حال نمی بود
 

pythoN

Active Member
سلام .
در کل یعنی چی یعنی مایا از مکس بهتر ه ( که نمی دونم باز تو چنتا تاپیک دیگه قرار از این حرف ها زده بشه )
یا منظور شما بحث در مورد قیمت ها بود . ( البته فکر نکینید فقط شرکت های بزرگ قدرت خرید دارند خیلی از افراد توی خونه یه خودشون و به صورت تفننی هم مکس و مایا کار میکنن )
در ضمن چرا میگین کسی تو ایران نیست که مایا کار حرفه ای باشه من از نزدیک چنین افرادی رو میشناسم . و مشکل اینه که افرادی که توی هر زمینه ای نه تنها 3d جاهای مثل معماری ، فزیک ، شیمی و... به حدی میرسن که از بقیه فاصله میگیرن خیلی سریع از کشور فرار میکنن . چرا که موقعیتشون رو میشناسن .حالا در زمینه ی 3d فرقی هم نمیکنه که چه برنامه ای رو کار کنن . تمام افرادی که ( نمیدونم اسامیشون رو میدونین یا نه ) در حد فوق حرفه ای 3d کار میکنن چه در خارج از ایران و چه در داخل ، چه ایرانی چه خارجی حتی با وجود قانون کپی رایت بیش از 20 تا 25 برنامه رو اموزش دیدن . ( به صورت حرفه ای . ) اگر قرار بود توی کشور های که مثل ما جهان سوم نیستند و به استلاح گسترش یافته هستند . قانون کپی رایت به این راحتی جولوی پیش رفت رو بگیره . مطمعا باش ایران با همین وضعش جزوه کشور های بود که باید دنبال ادماش دوید .( منظورم رو متوجه میشی ) فرض کن یه نفر تو اروپا به حدی میرسه که پیکسار انتخابش میکنه و میبرش پیش خودش . یعنی واقعا میخواد تازه بعد از اینکه طرف 20 سال از عمرش گذشته بیاد و بگه این برنامه که میبینی بهش میگن : مااااایاااااااااا
یه چیز دیگه که میمونه کار گروهی تو ایرانه که بر میگرده به همون قانون کپی رایت . کار گروهی نیاز به پشتوانه ی مالی داره که با وجود قانون کپی رایت امکان پذیر نیست . در ضمن مشکلاتی مثل یه چیزای که نمیشه گفت ( می فهمی که ) تو ایران نمیشه اینجور کارای گروهی انجام داد.
اونقدر مثائل در این مورد هست که واقعا زبان من از گفتنش ناتوان هست .
اما در کل ممنون که سعی کردی اطلاعات خودت رو با ما شریک بشی .
( در ضمن فابر کسل اصل خیلی بیشتر از دونه ای 1000 تومنه )
39.gif
38.gif

نرم افزار "lightwave3D" با قیمتی زیر 1000$ تقریبا حدود 700$، در کشور های دارای کپی رایت اکثر شرکت های کوچک از این نرم افزار استفاده میکنند و شاهکارهای سه بعدی خلق میکنند، تنها بدلیل قیمت پایین این نرم افزار و در عین حال قدرتمند بودن در راندو و طراحی مدل

راستی من تو چنتا پست از تو دیدم که نوشتی (( راندو )) منظورت رندر که نبوده . چون راندو کاربردش توی معماریه .
 
آخرین ویرایش:

anufel

New Member
دوست عزیز به شما توصیه میکنم یک بار دیگه پست رو مطالعه کنید، ظاهرا اصلا متوجه موضوع نشدید، قصد من انتخاب بهتر یا بدتر نیست، منظور من این بود که خلاقیت مهم هست و نه برنامه...مخصوصا الان که autodesk داره مایا و مکس رو در حد همدیگه میکنه، یعنی در نهایت اگر ورژن مکس 9 و مایا 8.5 رو کنار هم بزاری تفاوتی جز قیمت نمیبینی، مگر در چند مورد dynamic که اونم Plugin برای مکس هست!!!

در مورد موجود نبودن استاد واقعا حرفه ای در ایران باید بگم هنوز سر حرفم هستم...جالبه بدونی که حتی استاد واقعی مکس هم در ایران وجود ندارد، اصلا چرا اینا...من بهت میگم که حتی استاد واقعی فتوشاپ هم در ایران وجود ندارد...
اگر باور نداری سری به adobe.com بزن و ببین که حتی با photoshop هم آثاری خلق میکنند که نمونش تو ایران پیدا نمیشه...

(البته تکرار میکنم، استاد مایا ایرانی داریم، زیاد هم داریم، اما همه در خارج از کشور فعالیت میکنند، پس بهتره بگیم نداریم)
(و باز هم تکرار میکنم، ایرانی ها واقعا خلاق هستند و این ضعف آموزشی در بعد نرم افزار هست که این وضع رو بوجود آورده)

بازم مرسی از نقد و بررسی شما دوست عزیز
 

pythoN

Active Member
چرا من دفعه اول هم کامل متوجه شدم منتها سراهت توی پست دومت بیشتر مشخص میکنه که منظورت چیه . توی پس اول خیلی حالت مقایسه گونه داره .
 

3DTotal

Well-Known Member
من هم منظورم در خلاقیت بود . از نظر من خلاقیت در گرافیک حرف اول را می زند .

کسی که خلاقیت در بعد گرافیک نداشته باشد که گرافیست کار نیست .
 

hamed-ddd

Well-Known Member
خلاقیت
شاید همینه که خیلی از آموزش دادن به دیگران طفره میرن ...چون تنها برتری اونها شناختن چند تا ابزاره بیشتره ....
به سه نفر گفتند که در تری دی مکس موز درست کنید ....یکی با ادیت پلی زد ...یکی با loft و یکی هم با nurbs در اینجا اینکه چه روشی به ذهن آدم بیاد مهمه یعنی تجربه کردن تمام روشها و انتخاب روش برتر و نه خلاقیت چون همگی موز دیدیم ...(شما ندیدی؟؟؟ ....ای بابا ....:lol:) و ساختن چهره یک نفر از رو عکسهاش هم تقریبا اینطوره و خیلی موارد دیگه ....
حالا به همین سه نفر بگید یه کارکتر خنده دار طراحی کنید ... صفات این کارکتر شیطنت ، پر جست و خیز ، ساده و در عین حال با معرفت ...یک هفته هم فرصت دارید که طراحی کنید.....چه اتفاقی میافته ....... شاید دو نفر از سه نفر اینجا کم بیارن ...کی این وسط ممکنه موفق بشه ....
همون بلایی که سر طراحان شخصیتهای کارتونهای والت دیزنی میومد .... 50 نفر طرح میزدن و فقط یک نفر موفق میشه که شاید یک ساعت هم روی طرحش کار نکرده ....

من پیشنهاد یه مسابقه کارکترهای فانتزی و بامزه (حالا دوبعدی یا سه بعدی )رو داده بودم ولی فعلا که خبری نیست ...:cry:.
خوب مبحث رو ادامه نمیدم این قضیه مکس بهتره یا مایا مدتهاست که حل شده ....هر کدوم رو که بلدی بهتره!!!! فعلا که ما پولی نمیدیم :cool: به این نرم افزارها ....این سوال رو کسی میپرسه که میخواد با توجه به کاربردش و بودجه اش یه نرم افزار تهیه کنه ..... ما ایرانی ها بهتره که قوه خلاقه مون رو به کار بندازیم چون تا حالا بهتر جواب داده .... و به قول دوستمون anufel سعی کنیم تو کار تیمی بهتر جواب بدیم
 

pythoN

Active Member
به نظر من 50 % 50 % هستش .
مکمل همدیگن . نمیشه اینو انکار کرد . چون واقعا ابزار هم به همون اندازه موثره.
غیر از اینه .
 

Maxtonian

Member
در مورد صحبتهای اقا نیما عزیز باید بگم که همین مسئله قانون کپی رایت .یکی از مشکلاتی که برامون ایجاد کرده اینه که اجازه نمی ده روی یک چیز تمرکز کنیم و اصطلاحا توی اون زمینه یا حالا نرم افزار مستر بشیم چون مرتب ورژن جدیدی از این غولها به بازار میاد ((اخیرا Maya 2008 و 3DSMax 2008 )) وما سعی میکنیم اول جدید ترین رو تهیه کنیم و بهترین رو داشته باشیم و این چرخه ادامه پیدا میکنه اما سعی نمیکنیم که توی مثلا ورژن 7 3D Max عمیق بشیم و ریزه کاریهای اون رو یاد بگیریم.
مثلا اگر شما 800 دلار بابت یه نرم افزار بدید دیگه حاضر نیستید به راحتی بندازیدش یه گوشه و بیخیالش بشید چون شما با فکر اون نرم افزار رو انتخاب کردید(فکر نمی کنم 800-900 دلار یا بیشتر از اون هم حتی برای کاربر های خارجی هم کم پولی باشه) و با کتابها و dvd های اموزشی و منابع دیگه شروع به یادگیری و حرفه ای شدن توی یک زمینه خاص می کنید .
راستش این تجربه منه و ممکنه شما با این نظر موافق نباشید.من چند سالی هست که جسته و گریخته کار 3D میکنم و با مکس هم شروع کردم اما بعد از اشنا شدن با Modo تصمیم گرفتم که روی این نرم افزار تمرکز کنم وهر وقت فرصت کافی داشته باشم با این نرم افزار قدرتمند سر و کله می زنم چون فکر میکنم نرم افزار نسل جدید گرافیک سه بعدی هستش و در اینده خیلی بیشتر از اون می شنوید در حال حاضر هم نسخه 301 این نرم افزار Release شده که قابلیت های بالایی داره .جدیدترین بازی هم که با این نرم افزار ساخته شده World In Conflict هست که یک بازی استراتژی هستش و امتیاز 9.5 از Game Spot گرفته.
ببخشید از موضوع پرت شدیم و من هم روده درازی کردم.
 

mayssamhallaj

New Member
من با بيشتر صحبت هات موافقم با اين كه تر دي مكس كار ميكنم آفرين
البته اين هم كه مايا رو در برابر نرم افزار هاي ذيگه قول خوندي اصلا قبول ندارم!!!!!!!!!!
براي همين ناچارمكمي مفصل توضيح بدم چون من با هر دو نرم اقزار كار ميكنم
چون در مورد مدل سازي كه هم سطح هستن البتهpolyمايا كمي قوي تره ولي در عوض اون سيستم edit lineرو مايا نداره و با nurbsمايا تقريبا يكيه براي همين يه لوگوي درست حسابي به سرعتي كه تو مكس ميشه در اون ساخت در مايا نميشه !!!!!در بحث ريگينگ هم همسطحن با اين تفامت كه مايا كااكتر استوديو نداره تا كارربرهاي نيمه حرفه اي هم بتونن انيميت كن!!!!!
مايا يك سيستمhairوfurداشت كهمكس هم اضافه كرد و پلاگيني رو به نرمافزارش استفاده كرد كه جتي مايا كارا به سمتش اومدن و روي مايا نصب مبكنن ولي در مكس به صورت پيش فرض در مكس هست و ازfurمايا ساده تره و در فيلم كينگ كنگ هم استفاده شده
البته مايا nclotheرو داره كه تازه اضافه شده و براي لباس بي نظيره ولي clothمكس شبيه لباس قديمي ماياس ميمونه بحث دايناميك و فلود كه مكس به قدرت مايا نداره ولي به صورت پلاگين براي مكس هست به همون كيفيت

ولي مهمترين عاملي كه هاليوود و شركت هاي بزرگ به سمت مايا روي اردن به جاي مكس اين هست كه مكس به علت زبان برنامه نويس قديميش فقط براي سيستم عامل ويندوز هست ولي مايا براي ويندوز لينوكس و سيستم عامل مكينتاش كه شركت پيكسار هم از اون استفاده ميكنه چون اصلا قبل از اينكه والديسني پيكسار رو بخره مال اپل بود
سيستم عامل ويندزه مزخرف ترين سيستم عامل دنياس حتي اگر نسخه اصلش رو از مايكروسافت بخرين. هاليود از لينوكس و سيستم عامل مك استفاده ميكنه و براي همين هست كه كه در كارهاي هاليودي از مكس خبري نيس و شركت هار اروپايي و متوسط كه از ويندوز استفاده ميكنن با مكس كار ميكنن البته تري دي مكس هنوز هم پر كاربرتين يوسر ها رو در دنيا داره و در مدل سازي و بخشهاي مختلفت تمام گيم هاي دنيا استفاده ميشه
مكس الان از مايا ديگه سنگين تره در محيط هاي پر از ابجكت مابا در يك سيستم معين از مكس ورتكس هاي بيشتري ساپرت ميكنه و اين حرفت كه براي مايا سيتم گرونتري رو نوشته بودي اصلا درست نيس مايا تا نسخه شش از مكس سنگين تر بود و فقط با سخت افزارهاي خواسي خوب بود و نرم كار ميكرد
در مورد رندر هم كه منتال زي براي هر دو شبيه همه و فقط رندر من براي مكس نيس در عوض برازيل هم براي مايا نيست
نتيجه اخلاقي اين كه مايا در برابر مكس قول نيس و همين استاد هاي مايا مثلا حبيب زرگر پور تو دايناميك بي نظيره ولي نمونه كار انيميتخوبي نداره مايا و مكس هر بخشش در حد استادي مجزاس استاي منظورم در حد جهاني نه داخل ايراني مه همه اس تادن
 
آخرین ویرایش:
از اطلاعات كه داديد ممنونم ، جالب بود برام
ولي مشكل انيميشن بيشتر از ايتن حرف هاست توي ايران
اينكه ميگي هنرمند اگه هنرمند باشه با مداد ايراني هم نقاشي مي كشه درسته ، اگر خلاقيت و مهارت وجود داشته باشه با هر چيزي ميشه كار كرد اما تو انيميشن بحث ديگهاي هست اون هم زمانه ، انيماتور اگه بخواد يك كار رئال قابل قبول ارائه بده بايد تماما جزئيات رو در نظر بگيره و بسازه از مادلينگ گرفته تا مل اسكريپت هايي كه بايد بنويسه بماند كه داشتن پلاگ اين هاي خوب و اسكريپت هاي خوب چقدر هم هزينه بر خواهد بود ، و اين پرداختن به جزئيات خودت بهتر ميدوني چقدر وقت گير و سخته كه هنر منر ايراني كه قطعا غم نان هم داره و مجبوره كار هاي چرت و نازل تبليغاتي هم انجام بده از پس چنين زماني بر نمياد و تازه اگر هم بر بياد كو كسي كه ببينه و بخره واصلا فرق كار رو بفهمه ، فكر كنم بهتره به جاي كوبوندن خودمون به فكر يك راه حل اساسي باشيم .
 

mayssamhallaj

New Member
البته اين هم كه مايا رو در برابر نرم افزار هاي ذيگه قول خوندي اصلا قبول ندارم!!!!!!!!!!
براي همين ناچارم كمي مفصل توضيح بدم چون من با هر دو نرم افزار كار ميكنم
چون در مورد مدل سازي كه هم سطح هستن البتهpolyمايا كمي قوي تره ولي در عوض اون سيستم edit lineرو مايا نداره و با nurbsمايا تقريبا يكيه براي همين يه لوگوي درست حسابي به سرعتي كه تو مكس ميشه در اون ساخت در مايا نميشه !!!!!در بحث ريگينگ هم همسطحن با اين تفامت كه مايا كااكتر استوديو نداره تا كارربرهاي نيمه حرفه اي هم بتونن انيميت كن!!!!!
مايا يك سيستمhairوfurداشت كهمكس هم اضافه كرد و پلاگيني رو به نرمافزارش استفاده كرد كه جتي مايا كارا به سمتش اومدن و روي مايا نصب مبكنن ولي در مكس به صورت پيش فرض در مكس هست و ازfurمايا ساده تره و در فيلم كينگ كنگ هم استفاده شده
البته مايا nclotheرو داره كه تازه اضافه شده و براي لباس بي نظيره ولي clothمكس شبيه لباس قديمي ماياس ميمونه بحث دايناميك و فلود كه مكس به قدرت مايا نداره ولي به صورت پلاگين براي مكس هست به همون كيفيت

ولي مهمتزيسن عاملي كه هاليوود و شركت هاي بزرگ به سمت مايا روي اردن به جاي مكس اين هست كه مكس به علت زبات برنامه نويس قديميش فقط براي سيستم عامل ويندز هست ولي مايا براي ويندوز لينوكس و سيستم عامل مكينتاش كه شركت پيكسار هم از اون استفاده ميكنه چون اصلا قبل از اينكه والديسني پيكسار رو بخره مال اپل بود
سيستم عاول ويندزه مزخرف ترين سيتم عامل دنياس حتي اگر نسخه اصلش رو از مايكروسافت بخرين هاليود از لينوكس و سيستم عامل مك استفاده ميكنه و براي همين هست كه كه در كارهاي هاليودي از مكس خبري نيس و شركت هار اروپايي و متوسط كه از ويندز استفاده ميكنن با مكس كار ميكنن البته تري دي مكس هنوز هم پر كاربرتين يوسر ها رو در دنيا داره و در مدل سازي و بخشهاي مختلفت تمام گيم هاي دنيا استفاده ميشه
مكس الان از مايا ديگه سنگين تره در محيط هاي پر از ابجت و اين حرفت كه براي مايا سيتم گرونتري رو نوشته بودي اصلا درست نيس مايا تا نسخه شش از مكس سنگين تر بود و فقط با سخت افزارهاي خواسي خوب بود و نرم كار ميكرد
در مورد رندر هم كه منتال زي براي هر دو شبيه همه و فقط رندر من براي مكس نيس در عوض برازيل هم براي مايا نيست
نتيجه اخلاقي اين كه مايا در برابر مكس قول نيس و همين استاد هاي مايا مثلا حبيب زرگر پور تو دايناميك بي نظيره ولي نمونه كار انيميتخوبي نداره مايا و مكس هر بخشش در حد استادي مجزاس استاي منظورم در حد جهاني نه داخل ايراني مه همه اس تادن
 

Divine Love

Well-Known Member
سلام!
من فکر علت اصلی این که صنعت انیمیشن ایران ضعیف اینه که هنوز ذائقه مردم نسبت به انیمیشن اون جوری که باید نیست. یعنی این که هنوز انیمیشن بین مردم ایران جای خودشو باز نکرده. برای همین نهادهای دولتی و خصوصی حاضر نیستن روی انیمیشن سرمایه گذاری کنن. خب معلومه دیگه نتیجه هم این میشه که انیماتور ها سعی می کنن با کمترین هزینه کار رو سمبل بکنن تا تهش چیزی برای خودشون بمونه.
 

porseshgar

New Member
اسم من نیما، 23 سال دارم و از 11 سالگی گرافیک-کامپیوتر رو شروع کردم، با همان 3Dstudio معروف که نیاز به یک CPU 486 و 100 مگابایت رم بود تا اجرا بشه!!!



الانم به صورت تخصصی در بخش گرافیک illustrator, Maya, photoshop کار میکنم و برای بعضی کار ها هم از 3Dmax استفاده میکنم، در بخش برنامه نویسی وب flash, dreamweaver, fireworks کار میکنم، البته تخصصم بیشتر در ضمیه طراحی سه بعدی هست چون از بچگی کار می کنم و عادت دارم...البته در کنار طراحی دیجیتال به طراحی سنتی با سیاه قلم و مداد رنگی هم علاقه خاصی دارم و البته مهارت خاصی نیز دارم که فکر میکنم در طراحی سه بعدی خیلی به من کمک کرده...


خیلی ها بدنبال انتخاب یکی از این دو قول گرافیکی برای شروع گرافیک سه بعدی هستند، خیلی از حرفه ای های مکس تصمیم دارند که از مکس به مایا بروند، و خیلی ها دوست دارند با هردو برنامه کار کنند تا یکی کامل کننده مشکلات و کاستی های دیگری باشد...
اما حقیقت چیز دیگریست که در پشت "فقدان قوانین کپی رایت در کشور ما" پنهان شده است، اگر نگاهی به قیمت این نرم افزار ها و توصیه های شرکت مربوطه بی اندازیم، متوجه می شویم که تفاوت بسیار زیادی بین این دو نرم افزار و نرم افزار های دیگر طراحی سه بعدی وجود دارد، در عین حال هم هیچ تفاوتی وجود ندارد!!!


نرم افزار "lightwave3D" با قیمتی زیر 1000$ تقریبا حدود 700$، در کشور های دارای کپی رایت اکثر شرکت های کوچک از این نرم افزار استفاده میکنند و شاهکارهای سه بعدی خلق میکنند، تنها بدلیل قیمت پایین این نرم افزار و در عین حال قدرتمند بودن در راندو و طراحی مدل
***از نظر آموزش: به گفته سایت سازنده در عرض یک سال تمرین میتوانید خدای این نرم افزار شوید


نرم افزار "3Dmax" با قیمتی بین 2000$ تا 3500$ که البته همراه با کلی پلاگین به 25000$ می رسه، شرکت های متوسط و بزرگ از این نرم افزار استفاده میکنند، که تقریبا دارای همه قابلیتی هست با این تقاوت که کاربر با محیط برنامه بیشتر احساس راحتی میکند تا قولی مثل مایا، در عین سادگی بسیار قدرتمند و قابل استفاده برای هم کابری، چه مبتدی و چه حرفه ای...
***از نظر آموزش: نه چندان ساده و نه چندان سخت، قابل فراگیری برای هر کسی که به گرافیک سه بعدی علاقه دارد


نرم افزار "Maya" با قیمتی بین 6000$ تا 7500$ که با مطعلقاتش مثل قفل سخت افزاری به بالای 100.000$ خواهد رسید، که البته فقط شرکت های خیلی بزرگ فیلم سازی مثل پیکسار قادر به خرید این نرم افزار گران هستند و در همین راستا مایا بطور خاصی برای کارهای بزرگ طراحی شده (خوب پول خوب میدی باید کار حرفه ای هم بکنه)، از جلوه های ویژه در فیلم های انیمیشن تا ساخت بازی و مدلینگ پیشرفته
*** از نظر آموزش: در سایت "autodesk" در بخش سرویس ها، مایا رو یکی از سخت ترین نرم افزار های طراحی سه بعدی برای آموزش معرفی کرده بود که هر کسی نمیتونه از این هفت خوان آموزش مایا رد بشه و عنوان "maya master" رو برای خودش ثبت کنه، اگر در فکر حرفه ای شدن در مایا هستید 100 تا DVD فیلم آموزشی که هیچی 100 تا کتاب هم بخونی بازم نمیشه، فقط باید زیر نظر استاد مجرب باشی که تو ایران یافت نمیشه، البته ایرانی یافت میشه که در حال حاضر خارج از ایران هستند...


خیلی ها میگویند مایا کار خوب در ایران نداریم، و به نظر من خارج از تعصب این حرف درستی است، مستر شدن در مایا طبق گفته اتودسک حدود 12 سال طول میکشد و تا امروز فقط چند صد نفر در زمین استاد مایا هستند (که خوشبختانه چند ایرانی مقیم خارج هم در این لیست هست)، البته این موضوع ارتباطی با هوش و استعداد ایرانیان ندارد، چون ایرانی ها باهوش ترین و خلاق ترین مردمان زمین هستند، اما مسئله اینجاست که به دلیل فقدان قوانین کپی رایت و نبود نمایندگی های معتبر اتودسک در ایران، متاسفانه علاقه مندان مایا به خوبی تحت آموزش استادان مجرب قرار نمی گیرند...


نرم افزار "softimage-XSI" با قیمتی حدود 6000$ طبق منابع اینترنتی هم قیمت و قابل مقایسه با مایا هست، و البته در همان حد قدرتمند، سخت و پیچیده و قابل استفاده در شرکت های گرافیکی بزرگ...


مهم این هست که خلاقیت بخرج بدیم، اگر تصاویری که یک حرفه ای در "lightwave" میسازه رو در کنار تصاویری که یک حرفه ای در "مایا و مکس" میسازه در کنار هم قرار بدیم، متوجه میشیم که مشکل در ابراز خلاقیت هست و نه در انتخاب برنامه...(هنرمند اگر هنرمند باشه براش فرقی نمیکنه که با مداد ایرانی نقاشی بکشه که 100 تومان هست یا "faber castle" خارجی که هر دونش 1000 تومان)


متاسفانه یکی دیگر از مشکلات ما ایرانی ها این هست که نمیتوانیم در کارهای گروهی باهم کنار بیایم، در حالی که کار کامپیوتر گرافیک چه سه بعدی و چه دو بعدی کاری گروهیست...


خوب با این همه اراجیف فکر میکنم متقاعد شده باشید که برای کارهای سه بعدی که در ایران ساخته میشه اگر خلاقیت وجود داشته باشه مکس هم کفایت میکنه و نیازی نیست بی خودی تب و تاب مایا راه بی اندازیم، هرچند ...اگر در کشوری با قوانین کپی رایت بودیم چنین تب و تابی معنی نداشت و هر کاربری نسبت به وسع و توانایی های خود به یک نرم افزار خاص گرایش پیدا میکرد...

مطلب خیلی خوب و مفیدی بود. موفق باشی.
 

va2va2

Member
اقا من خیلی استفاده کردم
میشه بگید اگه بخام از صفر شروع (3d)کنم کی رو باید ببینم یا چکار کنم
 

[REZA]

Member
اقا من خیلی استفاده کردم
میشه بگید اگه بخام از صفر شروع (3d)کنم کی رو باید ببینم یا چکار کنم

سلام
اولن که برای تشکر از دکمه
post_thanks.gif
استفاده کنید.
دومن خیلی در باره این موضوع بحث شده!!!!یه سرچی بکنید..
میتونید از مکس و help خوده مکس برای شروع استفاده کنید.
موفق باشید
 

roohollah

Banned
ببخشید صریح حرف میزنم..
هر کسی تا حالا با یک زبان برنامه نویسی (...,files,Rendering,3d view,Object oriented) کار سه بعدی نکرده درباره اصول ساخت اینجور نرم افزارها گیر مسخره نده...(بر اساس قیمت حرف زدن خیلی خیلی زشته!؟!)
لطفا فقط درباره user friendly بحث کنین..
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا