ببین بهنام جان ، همونطوری که سارا خانوم هم گفت مقوله چاپ مبحث پیچیده ای هست.
یه چیزیو کلی بگم هیچ کاری از نظر چاپی خوب نمیشه ، مگه این که طراحش به مسائل چابی موقوف باشه و بعد از لیتوگرافی یه ناظر چاپ حتماً بالای سر کار باشه نه این که ولش کنی به امون خدا.
نکات چاپی خیلی زیاد هستند که یه طراح چه از نظر رنگ و چه از نظر تناسبات باید رعایتشون کنه ، ولی در کل با مطالعه کتابهایی که مهدی عزیزم گفت برای رنگ ها و کتاب آنچه طراحان گرافیک و ناظران چاپ میدانند رو بخونی مفید باشه.
ولی بازم با خوندن این کتابها کار تموم نمیشه ، و باید حتماً دستت توی کاار بره تا بفهمی دقیقاً چی به چی هست و پیشنهاد میکنم تا زمانی که کمل مسلط نشدی حتماً طح ها تو با مشورت یه نفر که وارد باشه تموم کن و روی کارت هم یه ناظر چاپ بزار .
این جدول رنگ و این چیزا یعنی چی؟
جدول رنگ سیستمش به این صورته که اومده از تمام ترکیبهای 2 رنگ و 3رنگ و 4 رنگ از ترام های متفاوت ( معمولاً ترام ها 10 تا 10 تا عوض میشن و فقط در آخر ترام 5 استفاده میشه ) رو چاپ کرده تا طراح بدونه که مثلاً اگه برای درست کردن یه رنگ سیان رو بده 70 و مجنتا رو بده 20 چه جور بنفشی درست میشه.
البته کتابهای جامع معمولاً روی چند جنس کاغذ این ترامه ها رو چاپ کردند ، چون در تایید حرف سارا هر رنگ روی هر کاغذ واکنش متفاوتی از خودش نشون میده.
اینو رو هم فراموش نکن که وقتی یه طرح میزنی برای رنگ هاش پالت رنگ رو باز نکن و یه رنگی که به طرحت میاد رو انتخاب کن ، همیشه برای کار چاپی باید رنگ رو خودت بسازی ، باید انقدر توی این کار وارد بشی که وقتی یه طرح چاپ شده رو دیدی ، مثلاً اگه نارنجی بود بگی این مجنتاش 30 هست و یلو اون 60 هست.
چون وقتی توی چاپخونه رفتی و یه نمونه چاپ کردی و دیدی رنگش اونی که تو میخوای نشده و به چاپخونه گفتی میگه نه طرحت همین رنگی هست اما وقتی بدونی میگی نه من میدونم مجنتاش 20 هست و یلوش 60 نباید اینرنگی باشه ، اونوقته که میبینه نه طرفش رو نمیتونه بپیچونه و میره مثلاً شیرهای کنترل رنگ رو تنظیم میکنه اما وقتی که بدونه طرفش چیزی حالیش نیست اونم به خودش زحمت نمیده و شما رو توی یه عمل انجام شده قرار میده . ( مثلاً کارت با تیراژ 2000 تا چاپ میکنه )
اما کاری که من معمولاً میکنم ، وقتی نمونه چاپ میگیرم یکیشو پیش خودم نگه میدارم و یکیشو میدم چاپخونه و بهش میگم که مثلاً 3000 تای دیگه اگه مثل این بود ازت تحویل میگیرم.
میدونم که اساتید بزرگتری چون سارا و مهدی بیشتر میتونن در زمینه چاپ کمکت کنن.
فقط اینو یادت باشه یه طراح خوب باید یه ناظر چاپ خوب هم باشه. وگرنه کارش فقط به درد توی مانیتور میخوره.