تنظیمات کارت گرافیکهای Gaming در Viewport برای بهبود کارایی

Baloot3D

مسئول بخش سخت افزار سه بعدی
سلام به همه دوستان
همونطور که قول داده بودم تاپیکی زدم در مورد استفاده بهینه از همین کارتهای گرافیک Gaming که داریم تا حداقل از کمترین مقدار ممکن توانایه این کارتها استفاده کنیم :-?

این پست رو به جای اینکه در قسمت سخت افزار بذارم در اینجا گذاشتم تا بیشتر دیده بشه چون متاسفانه دوستانی هستند که به دلیل نداشتن علاقه یا اطلاعات کافی به قسمت سخت افزار سر نمی زنند . توصیه می کنم برای خوندن مطالبی که در اونجا گذاشته میشه حتما سری بزنید .

مراحل زیر رو همراه با تصاویر انجام بدبد .

- در نوار ابزار بالای محیط 3DsMax ، گزینه Customize رو انتخاب و از منوی ظاهر شده روی پایینترین فاکتور یعنی Pereferences کیلیک کنید .


b2342bfdda294110aaab.jpg


-حالا در کادر Preferences Settings روی تب Viewports کیلیک کرده وگزینه Configure Driver رو انتخاب کنید .


a55dca9e3d9c4e9f8399.jpg


- 1 : استفاده از DirectX یرای نگه داشتن مدلهای مش بصورت کَش

2 : زوایایه سه کنج را بصورت پهنتر از قبل نشان می دهد تا در فواصل دور محو نشوند .

3 : چگونگی Refresh کردن محیط Viewport

4 : نرم کردن خطوط داخل Viewport که مشابه همان Antialiasing در بازیها عمل می کنه و مانع شکسته یا پله پله شدن خطوط روی مدل در viewport میشه که کاربرد خوبی در مرتب نشون دادن Wire مدل داره .
مقدار این گزینه رو روی بیشترین مقدار ممکن بذارید .

5 : سایز نمایش تکسچر Background رو تعیین می کنه که روی 1024 تنظیم کنید .

6 : نحوه نمایش تصاویر Viewport وقتی که از دید دور هستند .

تمام تنظیمات رو مثل تصاویر بذارید تا تاثیر اون رو در کارتون ببینید ، فقط باید یک بار مکس رو ببندید و مجددا بازش کنید تا تنظیمات اجرایی بشن .


در پست بعدی تنظیمات Max و MentalRay رو برای رندر RealTime در Viewport مینویسم تا دیگه نیاز نباشه برای هر چیزی مرتباً تست رندر بزنید :)

موفق باشید :rose:
 
درود
برادر با این تنظیمات مقدار رم بالا نمیره ؟؟؟
:rose:
راستی آموزشی برای تنظیمات Max و VRAY رو برای رندر RealTime در Viewport ندارید :cry:
 

CG_Master

کاربر متخصص انیمیشن
سلام

منم یه چیزی اضافه کنم که با این تنظیمات هیچ تاثیری تو صحنه برای حرکت روان تر نمیشه دید فقط به گفته دوستمون از حداقل کارایی گرافیکمون استفاده میکنم

یه سوال ....

اصولا مگه شتاب دهنده گرافیکی یا همون دایرکت ایکس Directx برای نمایش و پردازش داده های گرافیکی ساخته نشده؟ (البته به غیر از وظیفه ای که روی صدا هم داره )
خوب اگه اینطوری هست چرا وقتی موتور ویوپورتمون رو توی مکس به دایرکس ایکس 10 ارتقا میدیم و مکس رو دوباره باز میکنم و یه صحنه شلوغ رو لود میکنیم انگار اصلا خوشش نیومده که ازش استفاده کنیم
تو بعضی از صحنه ها تمام موجودیت های توی ویوپورت رو از بین میبره یا چه میدونم مخفی میکنه جوری که چیزی دیده نمیشه
تو بعضی از موارد هم که گردش صحنه رو به قدری کند میکنه که آدم تصمیم میگیره بگه خدا پدر دایرکت 9 رو بیامرزه!!
و دوباره از همون انجین استفاده میکنه

این قضیش چه جوراست ما که نفهمیدم(اما اینقدر رو میدونم که توی بازی خودشو خوب نشون میده و یه کیفیت عالی در حد گاد)

موفق باشید
 

Baloot3D

مسئول بخش سخت افزار سه بعدی
پاسخ

سلام به همه
در مورد صحبت ها و سوال آقا هادی گل :) باید بگم :

درست هست که سرعت نمایش در Viewport تغییری نمی کنی ولی دارای کیفیت بهتری خواهد شد که این کیفیت رو با فشار به GPU بدست میاریم .

کار DirectX درست هست که نوعی شتاب دهنده گرافیکیست ولی در واقع مجموعه ای از توابع و الگوریتم ها در امور گرافیکی و تا حدی صدا ست . حالا مسئله در اینجاست که این توابع روی سخت افزار مناسب خودشون باید اجراء و به کار گرفته بشن .قابلیتهای DirectX بیشترشون فقط برای موتور های بازی طراحی شدند و قسمتی که برای طراحی هست روی کارتهای گرافیک Gaming نسیت و فقط در جاهای کمی که مربوط به دید کاربر می شه ، می تونیم ازش استفاده کنیم .
Max توابع کمی در رابطه با DirectX روی کارتهای Gaming داره و برای استفاده کامل باید از کارتهای Workstation که دارای چیپ های سخت افزاری برای این مقاصد هستند استفاده کنیم .

موفق باشید :rose:
 
آخرین ویرایش:

Baloot3D

مسئول بخش سخت افزار سه بعدی
قسمت دوم : رندر RealTime با MRay در Viewport

سلام به همه
در این پست می خوایم یاد بگیریم تا یکم از قابلیتهای کارت گرافیک دستگاهمون رو استفاده کنیم و GPU رو به زحمت بندازیم . :green:

قسمت دوم : کار کشیدن از کارت گرافیک برای رندر RealTime با منتال ری

این روش برای محاسیه نور و شفافیتها و تاثیر این عوامل روی مدلهای موجود در صحنه هست .در واقع یه جور رندر RealTime با موتور رندر MRay هست .
توجه داشته باشید که گزینه های این قسمت به نوع کارت گرافیک شما بستگی داره و ممکن هست مثل کارت گرافیک من ، بعضی از تنظیمات غیر فعال باشه :cry:. در واقع هر چه کارت گرافیکتون قدرتمندتر و با امکانات تر باشه ، این رندر با کیفیت ، دقت و سرعت بیشتری انجام می شه و اگر کارت گرافیکتون از نوع Workstation باشه واقعا رندری خوب در ViewPort خواهید داشت . :)

شروع :

A - گزینه Configure رو توسط یکی از روشهای زیر انتخاب کنید .

7bdcdd7541b4400f9676.jpg
یا
7aa500b8ff6c4b04846c.jpg



B - قسمتهای مختلف پنجره ViewPort Configuration به قرار زیر هست .

403be91ad34c4c7595e6.jpg


1 - انتخاب نوری که باید برای محیط کارتون فعال باشه که میشه هم از نورهای کار شده در سکانستون استفاده کنید هم از نورهای دیفالت خود مکس .در اینجا هدف نورهایی هست که خودمون به کار بردیم ،پس گزینه Scene Liqhts رو انتخاب می کنیم .

2- اعمال تنظیمات روی Viewport ها که بهتر هست فقط روی نمای فعال اعمال بشه چون اگر قرار باشه گزینه وسط رو انتخاب کنیم تا روی تمام نماها اعمال بشه ، ممکن هست که خیلی کند انجام بگیره که خوب نیست ،پس گزینه بالا رو انتخاب می کنیم .

3- کیفیت کلی تصویر که طبق سخت افزار تعیین میشه که میتونید طبق مجموع دستورات SM 2.0 یا SM 3.0 یا هر چیزی که کارت گرافیکتون پشتیبانی می کنه انتخاب کنید .

4- فعال کردن سایه های محیطی و کیفیت اونها

5- فعال کردن سایه پردازی و اینکه سایه ها شارپ باشن یا نرم

6 - استفاده از رنگ پس زمینه در رندر Viewport و فعال کردن کنترل فشار نور در viewport که همونطور که می بینید کارت گرافیک من این قابلیت رو پشتیبانی نمی کنه . :cry:

7 - غلظت تیرگی سایه ها و شفافیت
نکته اینکه ، کیفیت شفافیت در Viewport رو طبق عکس زیر باید تنظیم کرد که بازم همونطور که می بینید حالت Best در این ویژگی ،قابل پشتیبانی از طرف کارت گرافیک من نیست . :cry:

de4be27d86fa4e4b967b.jpg


حالا متناسب با قابلیتهای کارت گرافیکتون می تونید رندری Realtime توسط MRey داشته باشید که با کمی تمرین و اینکه کارت گرافیک شما دارای چه توانایی هست ، می تونید تا حدی از گرفتن رندر بی نیاز بشید .
این ویژگی در کارتهای Workstation رده بالا به اندازه ای است که می توان در بعضی مواقع به عنوان رندر از آن استفاده نمود !!! :shock:

e28d03503c4c4a16afa1.jpg


در ضمن، کارت گرافیک کاربردهای دیگه ای هم داره ، مثل تاثیر Bump ، Normalmap و انعکاسات متریال ها روی اجسام بطور دقیق در Viewport که وابسته به DirectX هست و ....

ایشالا در پستهای بعدی در مورد این ویژگی ها هم صحبت می کنم .

همگی موفق باشید :rose:
 

HOSSEIN.D

Well-Known Member
سلام baloot3d جان. واقعا پست مفیدی هستش. مرسی.
فقط یه سوال. این کارا رو هم میشه واسه مایا انجام داد؟؟؟
 

:Mohsen:

کاربر باتجربه
سلام

بلوط جان انصافا دمت گرم، گل کاشتی

من یه سری سوال و درخواست دارم

این mray که گفتی به منتال ربط داره یا یه چیز جدیده؟ چون من هیچ ربطی بین منتال و این نفهمیدم
چرا توش نمیشه بعضی از چیزا مثل reflection و refrection نشون داد؟

اگه میشه در مورد quicksilver hardware renderer هم یه توضیحی بده

در مورد directx shader که میشه باهاش normalmap, specular به صورت یک موتور بازی نشون داد اطلاعات دارم
ولی با نحوه نمایش transparency و بقیه جلوه های دیگه مثل glow,reflection که تو بازیها معمولا کار میشه مشکل دارم، آیا میشه اونارم نشون داد یا محدود تر از این حرفاست

نمیدونم پاسخ دادن به اینها چقدر طول میکشه، ولی هر مقدار پاسخ بدی بسیار لطف کردی
 

جدیدترین ارسال ها

بالا