amirrajaii
New Member
خط تلفن اینترنتی یک تکنولوژی و نوآوری ارتباطات میباشد که در واقع یک شماره تلفن ثابت مانند تلفن هایی که همه ما در منزل داریم اما با این تفاوت که دیگر محدودیت هایی مانند جغرافیایی و سیم کشی را ندارد یعنی به جای عبور و انتقال اطلاعات از روی سیم بر روی بستر اینترنت انتقال پیدا میکند در حقیقت این نوع خط تلفن بر بستر اینترنت به شما امکانات می دهند.
گذری بر انواع خطوط تلفن، از دیروز تا امروز
ارتباطات تلفنی از یک دهه پیش در حال تغییر و تحول و مهاجرت از سمت راهکارهای منسوخ به سمت تکنولوژیهای نوین مخابراتی است و مسیر زیادی را از خطوط تلفن آنالوگ تا خط تلفن اینترنتی طی کرده است. قبلتر هر کسبوکاری برای داشتن یک خط تلفن ثابت باید به مخابرات منطقه خود مراجعه میکرد تا در صورت داشتن خط تلفن آزاد، یک یا تعدادی محدود خط تلفن با عبور از هفت خان رستم در مدتی طولانی به مشترک بر روی بستر کابلی تحویل داده میشد. در این میان افراد کمی نبودند که پس از مراجعه به مخابرات منطقه با جمله: “سوییچ های ما پر شده است و باید تا تخلیه یک خط منتظر بمانید” روبرو نشده باشند! گاهی هم یک یا دو خط تلفن برای یک شرکت به دلیل حجم تماسهای ورودی و خروجی زیاد کافی نبود و این شرکتها نیاز به چندین خط داشتند تا بتوانند از شنیدن بوق اشغال برای مشتریانشان جلوگیری کنند.
به مرور زمان امکاناتی مثل روتاری به همین خطوط آنالوگ منسوخ اضافه شد. روتاری در واقع تکنیکی بر روی سوییچ های مخابراتی بود که باعث میشد شرکتی که دارای ۱۰ خط تلفن است بتواند یکی از آنها را به عنوان سرشماره انتخاب کند و مشتریان صرفا همان یک خط را بشناسند اما در پشت پرده ده خط برای برقراری تماس وجود دارد و یازدهمین تماس اشغال خواهد بود. لازم به ذکر است این موضوع همچنان در شرکتهایی که شماره تلفنهای قدیمی داشتند (به دلیل تبلیغات و شناخت آن خط توسط مشتریان) مورد استفاده قرار میگیرد.
خط تلفن ایوان، جایگزین روتاری در خطوط آنالوگ
به مرور زمان نوعی خط به نام خط تلفن E1 به سبد محصولات شرکت مخابرات ایران اضافه شد. این خطوط در آمریکا، کانادا و ژاپنT1 و در اروپا، استرالیا و ایران E1 نام دارد. خطوط تلفن ایوان به شکلی طراحی شده بودند تا بتوانند بر روی بستر کابلی یا فیبر نوری از مخابرات تا محل شرکت مشترک بر روی یک زوج سیم، با یک سرشماره ۳۰ کانال ارتباطی را به مشترک ارائه دهند. این خط تلفن شبیه به روتاری عمل میکند، در واقع با داشتن یک سرشماره امکان برقراری ۳۰ تماس همزمان به صورت ورودی و خروجی خواهید داشت. خطوط تلفن ایوان پیش از ورود خط تلفن اینترنتی بسیار بیشتر از امروز مورد توجه قرار داشتند. برای داشتن یک خط تلفن ایوان نیازمند دو عدد مودم ایوان برای ارتباط با مخابرات جهت دریافت ۳۰ کانال بر روی یک زوج سیم و البته یک مرکزتلفن جهت مدیریت تماسهای ورودی و خروجی دارید. همچنان برخی از مراکز مخابراتی منطقه این خطوط را ارائه میدهند.
ورود سیپ ترانک و رفتن خطوط آنالوگ به کنج عزلت!
همیشه میگویند هر آمدنی رفتنی هم دارد! اما اینطور که به نظر میآید خطوط منسوخ آنالوگ قصد رفتن را ندارند یا شاید هم سرعت رفتنشان مثل بسیاری از پروژههای سازمانی و تصمیمات بالانشینان سوار بر گرده یک حلزون خسته و بی جان است! چیزی که بسیار ملموس است در چهار پنج سال اخیر خطوط تلفن آنالوگ کنج عزلت را برای ادامه حیاتشان انتخاب کردهاند و بسیار آرام در حال انقراض هستند. ورود برخی از تکنولوژیهای ارتباطی به زیرساخت ارتباطات کشور، با وجود اینکه بسیاری از شرکتهای خصوصی در حال استفاده از آنها بودند، ممکن است حتی به چند دهه رسیده باشد. اما با توجه به تفکر، سنتگرایی و بروکراسیهای اداری تا جای خود را در سیستمهای دولتی پیدا کنند معمولا زمان زیادی صرف خواهد شد. به هر حال تکنولوژی ارتباطی VoIP و پروتکل SIP در حال حاضر بسیار مورد استفاده شرکت مخابرات و شرکتهای ارائه دهنده خط تلفن اینترنتی با مجوز FCP قرار گرفته است.
به زبانی ساده، سیپ ترانک نوعی ارتباط صوتی بین سرویسدهنده و سرویسگیرنده از طریق پروتکل SIP است. خطوط تلفن اینترنتی که از سمت شرکتهای سرویسدهنده تلفن ثابت ارائه میشوند با استفاده از این نوع ارتباط خط تلفن را به مشترک بر روی اینترنت تحویل میدهند. همچنین مخابرات هر منطقه نیز بر روی بستر فیبر نوری یا زوج سیم از طریق یک سختافزار که به مودم G.SJDSL.BIS معروف است هر تعداد خطی را نیاز داشته باشید بدون محدودیت ارائه میکند. از جمله مزایای دریافت خط از مخابرات پایداری بیشتر به دلیل بستر کابلی است و مهمترین عیب انواع خطوط مخابراتی وابستگی به یک مکان خاص است.
گذری بر انواع خطوط تلفن، از دیروز تا امروز
ارتباطات تلفنی از یک دهه پیش در حال تغییر و تحول و مهاجرت از سمت راهکارهای منسوخ به سمت تکنولوژیهای نوین مخابراتی است و مسیر زیادی را از خطوط تلفن آنالوگ تا خط تلفن اینترنتی طی کرده است. قبلتر هر کسبوکاری برای داشتن یک خط تلفن ثابت باید به مخابرات منطقه خود مراجعه میکرد تا در صورت داشتن خط تلفن آزاد، یک یا تعدادی محدود خط تلفن با عبور از هفت خان رستم در مدتی طولانی به مشترک بر روی بستر کابلی تحویل داده میشد. در این میان افراد کمی نبودند که پس از مراجعه به مخابرات منطقه با جمله: “سوییچ های ما پر شده است و باید تا تخلیه یک خط منتظر بمانید” روبرو نشده باشند! گاهی هم یک یا دو خط تلفن برای یک شرکت به دلیل حجم تماسهای ورودی و خروجی زیاد کافی نبود و این شرکتها نیاز به چندین خط داشتند تا بتوانند از شنیدن بوق اشغال برای مشتریانشان جلوگیری کنند.
به مرور زمان امکاناتی مثل روتاری به همین خطوط آنالوگ منسوخ اضافه شد. روتاری در واقع تکنیکی بر روی سوییچ های مخابراتی بود که باعث میشد شرکتی که دارای ۱۰ خط تلفن است بتواند یکی از آنها را به عنوان سرشماره انتخاب کند و مشتریان صرفا همان یک خط را بشناسند اما در پشت پرده ده خط برای برقراری تماس وجود دارد و یازدهمین تماس اشغال خواهد بود. لازم به ذکر است این موضوع همچنان در شرکتهایی که شماره تلفنهای قدیمی داشتند (به دلیل تبلیغات و شناخت آن خط توسط مشتریان) مورد استفاده قرار میگیرد.
خط تلفن ایوان، جایگزین روتاری در خطوط آنالوگ
به مرور زمان نوعی خط به نام خط تلفن E1 به سبد محصولات شرکت مخابرات ایران اضافه شد. این خطوط در آمریکا، کانادا و ژاپنT1 و در اروپا، استرالیا و ایران E1 نام دارد. خطوط تلفن ایوان به شکلی طراحی شده بودند تا بتوانند بر روی بستر کابلی یا فیبر نوری از مخابرات تا محل شرکت مشترک بر روی یک زوج سیم، با یک سرشماره ۳۰ کانال ارتباطی را به مشترک ارائه دهند. این خط تلفن شبیه به روتاری عمل میکند، در واقع با داشتن یک سرشماره امکان برقراری ۳۰ تماس همزمان به صورت ورودی و خروجی خواهید داشت. خطوط تلفن ایوان پیش از ورود خط تلفن اینترنتی بسیار بیشتر از امروز مورد توجه قرار داشتند. برای داشتن یک خط تلفن ایوان نیازمند دو عدد مودم ایوان برای ارتباط با مخابرات جهت دریافت ۳۰ کانال بر روی یک زوج سیم و البته یک مرکزتلفن جهت مدیریت تماسهای ورودی و خروجی دارید. همچنان برخی از مراکز مخابراتی منطقه این خطوط را ارائه میدهند.
ورود سیپ ترانک و رفتن خطوط آنالوگ به کنج عزلت!
همیشه میگویند هر آمدنی رفتنی هم دارد! اما اینطور که به نظر میآید خطوط منسوخ آنالوگ قصد رفتن را ندارند یا شاید هم سرعت رفتنشان مثل بسیاری از پروژههای سازمانی و تصمیمات بالانشینان سوار بر گرده یک حلزون خسته و بی جان است! چیزی که بسیار ملموس است در چهار پنج سال اخیر خطوط تلفن آنالوگ کنج عزلت را برای ادامه حیاتشان انتخاب کردهاند و بسیار آرام در حال انقراض هستند. ورود برخی از تکنولوژیهای ارتباطی به زیرساخت ارتباطات کشور، با وجود اینکه بسیاری از شرکتهای خصوصی در حال استفاده از آنها بودند، ممکن است حتی به چند دهه رسیده باشد. اما با توجه به تفکر، سنتگرایی و بروکراسیهای اداری تا جای خود را در سیستمهای دولتی پیدا کنند معمولا زمان زیادی صرف خواهد شد. به هر حال تکنولوژی ارتباطی VoIP و پروتکل SIP در حال حاضر بسیار مورد استفاده شرکت مخابرات و شرکتهای ارائه دهنده خط تلفن اینترنتی با مجوز FCP قرار گرفته است.
به زبانی ساده، سیپ ترانک نوعی ارتباط صوتی بین سرویسدهنده و سرویسگیرنده از طریق پروتکل SIP است. خطوط تلفن اینترنتی که از سمت شرکتهای سرویسدهنده تلفن ثابت ارائه میشوند با استفاده از این نوع ارتباط خط تلفن را به مشترک بر روی اینترنت تحویل میدهند. همچنین مخابرات هر منطقه نیز بر روی بستر فیبر نوری یا زوج سیم از طریق یک سختافزار که به مودم G.SJDSL.BIS معروف است هر تعداد خطی را نیاز داشته باشید بدون محدودیت ارائه میکند. از جمله مزایای دریافت خط از مخابرات پایداری بیشتر به دلیل بستر کابلی است و مهمترین عیب انواع خطوط مخابراتی وابستگی به یک مکان خاص است.