تعريف انواع Cut ?

sibesabz14

Member
سلام ------------

لطفاً درباره ي انواع Cut ها ( از جمله راف كات ، جام كات و ...) توضيح بدين

(با عرض پوزش اگه جاي اين سوال تو اين بخش نبود )
 

حسین کاشانی

Active Member
عذر خواهی از دوستان

ضمن عذرخواهی از دوستان تعریف راف کات در این بخش اشتباه آمده بود که بدین وسیله اصلاح می شود
راف کات : انتخاب برداشت صحیح از میان برداشت های مختلف از یک پلان راف کات نام دارد
فاین کات: تدوین گر در ابتدا پلان های راف کات شده را نگاه کرده و تصاویر پرت ابتدا و انتهای هر پلان را کات می زند و دور می ریزد برخی از جاهای پلان مشخصا پرت هستند و برخی از جاهای پلان بنا به نظر کارگردان و یا دکوپاژ موجود در فیلم نامه پرت محسوب می شوند (این که چگونه تشخیص دهد که تصویر پرت است یا نه ، توضیح دارد) به این می گن فاین کات زدن
و آن چه که باقی می ماند به عنوان پلان صحیح در جای خود مورد استفاده قرار می دهد
جام کات: وقتی دو نما یا دو پلان طوری به هم کات زده شوند که بیننده در لحظه ی کات احساس یک پرش در تصویر کند جام کات رخ می دهد
 
آخرین ویرایش:

sibesabz14

Member
اگه لطف كنين و معرفي كنين ممنون ميشم . البته ترجيحاً اگه Pdf و الكترو نيكي باشه بهتره . :rose:
 

حسین کاشانی

Active Member
کتاب الکترونیکی سراغ ندارم
ولی یک کتاب هست که در انتشارات سروش می تونی اونو پیدا کنی به نام مبانی تولید برنامه های تلویزیونی که ویراستاری اونو استاد چیلان که از اساتید خود من هم بوده انجام داده در انتهای این کتاب کلیه واژگان اصطلاحات تدوین و فیلم سازی مثل یک لغت نامه توضیح داده شده است ولی چون قیمتش یه کم گرونه و ممکنه کل کتاب به دردت نخوره اون اصطلاحاتی رو که توش گیر داری رو بگو تا برات ااز اون کتاب ایمیل کنم
 
من خیلی عامیانه در زیر این دو اصطلاح رو توضیح می دم
راف کات : وقتی تصاویر rush (تصاویر مادر) در اختیار تدوین گر قرار می گیرد ، تدوین گر در ابتدا هر پلان را نگاه کرده و تصاویر پرت ابتدا و انتهای هر پلان را کات می زند و دور می ریزد(این که چگونه تشخیص دهد که تصویر پرت است یا نه ، توضیح مفصل دارد) به این می گن راف کات زدن هر پلان و آن چه که باقی می ماند به عنوان تصویر درست هر پلان در جای خود مورد استفاده قرار می دهد
جام کات: وقتی دو نما یا دو پلان طوری به هم کات زده شوند که بیننده در لحظه ی کات احساس یک پرش در تصویر کند جام کات رخ می دهد
این اصطلاحات رو باید با مثال توضیح داد تا متوجه شد
توصیه می کنم کتاب هایی که در این مورد وجود دارند رو مطالعه کن
اگه اهل مطالعه هستی بگو تا بهت کتاب معرفی کنم

اگر در مورد اینکه تدوین گر چه طور تشخیص میده تصویر پرت هست یا نه توضیح بدین واقعا ممنون میشم.
اگر ممکنه کتاب های بیشتر در مورد تدوین معرفی کنید چه از منظر زیبایی شناختی چه از منظر فنی.
 

حسین کاشانی

Active Member
ببینید این که کجای تصویر پرت هست یا نه را از دو منظر میشه بررسی کرد
1) اول نظر کارگردانه که باید دید اون پلان رو برای چی گرفته و از کجا تا کجای اون پلان رو نیاز داره در برخی مواقع شاید یه جای تصویر از دید تدوین گر پرت به نظر بیاد ولی کارگردان همون را برای منظور خاصی گرفته باشه و از دید اون پرت نباشه
2) دوم این که برخی جاهای هر پلان مشخصا پرت هستند مثلا در فیلم های سینمایی ابتدای هر پلان کلاکت وجود داره که باید دربیاید
یا این که پلان گرفته شده تماما حرکتی است ولی ابتدای پلان ثابت است و باید اون قسمت ثابت دربیاید و از ابتدای حرکت پلان ما آغاز شود
یا این که در ابتدا و یا انتهای پلان تصویر بردار مشغول فلو و فوکوس کشی بوده تا دوربین خود را تنظیم نماید که باید در بیاید و چندین مثال دیگه که در این مورد میشه مثال زد
------------------------------------------------------
لیست کتاب هم تو اولین فرصت خواهم نوشت
 
سلام
در مورد این کتاب شما باید کتاب اصول تدوین از گوین میلار و بخونی
یه کوتاه رو هم برات بگ
جامپ کتب به ماتی گفته میشه که نما اگر تدوم زیادی داشته باشه بیننده خسته میشه مثلا پیرمردی که از پله ها بالا میره تا به در اتاقش برسه اگه بخام این مسیر رو کامل بگیریم خسته کننده میشه
پس راه حلش جامپ کاته یعنی برش پرشی وقتی پیرمرد از پله ا میاد بالا تا پله سوم یا ذدهم کات بزننیم به وقتی کع به در میرسه البته یه ریزه کاری های هم داره که باید اونا رو هم یاد بگیر مثلا یک نمای انسرتی نشون بدی از بیرون که مثلا پسرش بیرون منتظرشه بعد نمای سوم رو نشون میدی که پیرمرد دم در رسیده ببین تدوین بحث مفصلیه باه این سه کات ختم نمیشه
ما یک روه هنری در اصفهانیم که به دلیل نداشتن اسپانسر مالی از هم پاشیدم دوست داشتی بزنگ
09137403441
 

جدیدترین ارسال ها

بالا