تعريف انواع Cut ?

شروع موضوع توسط sibesabz14 ‏14 فوریه 2010 در انجمن سایر نرم افزارهای مرتبط

  1. sibesabz14

    sibesabz14 Member

    ارسال‌ها:
    122
    تشکر شده:
    17
    امتیاز دستاورد:
    16
    سلام ------------

    لطفاً درباره ي انواع Cut ها ( از جمله راف كات ، جام كات و ...) توضيح بدين

    (با عرض پوزش اگه جاي اين سوال تو اين بخش نبود )
     
    نوشته شده توسط sibesabz14 در ‏14 فوریه 2010
    sbrir از این پست تشکر کرده است.
  2. حسین کاشانی

    حسین کاشانی Active Member

    ارسال‌ها:
    61
    تشکر شده:
    111
    امتیاز دستاورد:
    33
    عذر خواهی از دوستان

    ضمن عذرخواهی از دوستان تعریف راف کات در این بخش اشتباه آمده بود که بدین وسیله اصلاح می شود
    راف کات : انتخاب برداشت صحیح از میان برداشت های مختلف از یک پلان راف کات نام دارد
    فاین کات: تدوین گر در ابتدا پلان های راف کات شده را نگاه کرده و تصاویر پرت ابتدا و انتهای هر پلان را کات می زند و دور می ریزد برخی از جاهای پلان مشخصا پرت هستند و برخی از جاهای پلان بنا به نظر کارگردان و یا دکوپاژ موجود در فیلم نامه پرت محسوب می شوند (این که چگونه تشخیص دهد که تصویر پرت است یا نه ، توضیح دارد) به این می گن فاین کات زدن
    و آن چه که باقی می ماند به عنوان پلان صحیح در جای خود مورد استفاده قرار می دهد
    جام کات: وقتی دو نما یا دو پلان طوری به هم کات زده شوند که بیننده در لحظه ی کات احساس یک پرش در تصویر کند جام کات رخ می دهد
     
    آخرین ویرایش: ‏18 فوریه 2010
    نوشته شده توسط حسین کاشانی در ‏14 فوریه 2010
    sbrir، farhad_persona و sibesabz14 از این ارسال تشکر کرده اند.
  3. sibesabz14

    sibesabz14 Member

    ارسال‌ها:
    122
    تشکر شده:
    17
    امتیاز دستاورد:
    16
    اگه لطف كنين و معرفي كنين ممنون ميشم . البته ترجيحاً اگه Pdf و الكترو نيكي باشه بهتره . :rose:
     
    نوشته شده توسط sibesabz14 در ‏14 فوریه 2010
    sbrir از این پست تشکر کرده است.
  4. حسین کاشانی

    حسین کاشانی Active Member

    ارسال‌ها:
    61
    تشکر شده:
    111
    امتیاز دستاورد:
    33
    کتاب الکترونیکی سراغ ندارم
    ولی یک کتاب هست که در انتشارات سروش می تونی اونو پیدا کنی به نام مبانی تولید برنامه های تلویزیونی که ویراستاری اونو استاد چیلان که از اساتید خود من هم بوده انجام داده در انتهای این کتاب کلیه واژگان اصطلاحات تدوین و فیلم سازی مثل یک لغت نامه توضیح داده شده است ولی چون قیمتش یه کم گرونه و ممکنه کل کتاب به دردت نخوره اون اصطلاحاتی رو که توش گیر داری رو بگو تا برات ااز اون کتاب ایمیل کنم
     
    نوشته شده توسط حسین کاشانی در ‏14 فوریه 2010
    sbrir، HamidBN، sibesabz14 و یک نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  5. farhad_persona

    farhad_persona Member

    ارسال‌ها:
    60
    تشکر شده:
    25
    امتیاز دستاورد:
    6
    اگر در مورد اینکه تدوین گر چه طور تشخیص میده تصویر پرت هست یا نه توضیح بدین واقعا ممنون میشم.
    اگر ممکنه کتاب های بیشتر در مورد تدوین معرفی کنید چه از منظر زیبایی شناختی چه از منظر فنی.
     
    نوشته شده توسط farhad_persona در ‏14 فوریه 2010
    sbrir و sibesabz14 از این پست تشکر کرده اند.
  6. حسین کاشانی

    حسین کاشانی Active Member

    ارسال‌ها:
    61
    تشکر شده:
    111
    امتیاز دستاورد:
    33
    ببینید این که کجای تصویر پرت هست یا نه را از دو منظر میشه بررسی کرد
    1) اول نظر کارگردانه که باید دید اون پلان رو برای چی گرفته و از کجا تا کجای اون پلان رو نیاز داره در برخی مواقع شاید یه جای تصویر از دید تدوین گر پرت به نظر بیاد ولی کارگردان همون را برای منظور خاصی گرفته باشه و از دید اون پرت نباشه
    2) دوم این که برخی جاهای هر پلان مشخصا پرت هستند مثلا در فیلم های سینمایی ابتدای هر پلان کلاکت وجود داره که باید دربیاید
    یا این که پلان گرفته شده تماما حرکتی است ولی ابتدای پلان ثابت است و باید اون قسمت ثابت دربیاید و از ابتدای حرکت پلان ما آغاز شود
    یا این که در ابتدا و یا انتهای پلان تصویر بردار مشغول فلو و فوکوس کشی بوده تا دوربین خود را تنظیم نماید که باید در بیاید و چندین مثال دیگه که در این مورد میشه مثال زد
    ------------------------------------------------------
    لیست کتاب هم تو اولین فرصت خواهم نوشت
     
    نوشته شده توسط حسین کاشانی در ‏15 فوریه 2010
    sbrir، sibesabz14 و farhad_persona از این ارسال تشکر کرده اند.
  7. rasool_jeve

    rasool_jeve Member

    ارسال‌ها:
    353
    تشکر شده:
    68
    امتیاز دستاورد:
    16
    سلام
    در مورد این کتاب شما باید کتاب اصول تدوین از گوین میلار و بخونی
    یه کوتاه رو هم برات بگ
    جامپ کتب به ماتی گفته میشه که نما اگر تدوم زیادی داشته باشه بیننده خسته میشه مثلا پیرمردی که از پله ها بالا میره تا به در اتاقش برسه اگه بخام این مسیر رو کامل بگیریم خسته کننده میشه
    پس راه حلش جامپ کاته یعنی برش پرشی وقتی پیرمرد از پله ا میاد بالا تا پله سوم یا ذدهم کات بزننیم به وقتی کع به در میرسه البته یه ریزه کاری های هم داره که باید اونا رو هم یاد بگیر مثلا یک نمای انسرتی نشون بدی از بیرون که مثلا پسرش بیرون منتظرشه بعد نمای سوم رو نشون میدی که پیرمرد دم در رسیده ببین تدوین بحث مفصلیه باه این سه کات ختم نمیشه
    ما یک روه هنری در اصفهانیم که به دلیل نداشتن اسپانسر مالی از هم پاشیدم دوست داشتی بزنگ
    09137403441
     
    نوشته شده توسط rasool_jeve در ‏11 می 2010
    sbrir و sibesabz14 از این پست تشکر کرده اند.
  8. rasool_jeve

    rasool_jeve Member

    ارسال‌ها:
    353
    تشکر شده:
    68
    امتیاز دستاورد:
    16
    ببخشید غلط املایی زیاد داره شرمنده
     
    نوشته شده توسط rasool_jeve در ‏11 می 2010
    sbrir از این پست تشکر کرده است.

به اشتراک بگذارید