ترفند های مدلینگ ( پلیگان مدلینگ + اسکالپت )

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
سلام خدمت همه عزیزان ...

قبل از همه چی بگم من خودم تو مدلینگ چیز زیادی بلد نیستم ...

ازش دور بودم اما یک مدتی هست که علاقه مند شدم .

مخصوصا به Hard-Surface Modeling ... و این مبحث رو ایجاد کردم تا بتونیم یک مرجع کامل انواع تکنیک مدلینگ رو باهم به اشتراک بزاریم .


تکنیک اول : مفاهیم اولیه در مدلینگ به روش پلیگان بخش اول

قبل از هرچیز بیاید نگاهی داشته باشیم به مفاهیم اولیه مدلینگ ...

ما در مدلینگ و اجسام Surface و تو خالی سه نوع تو پولوژی داریم .

1 - سه ضلعی ها ( Triangle )

2 - چهار ضلعی ها ( Quad - Square )

3 - چند ضلعی ها ( Polygon )


I1.jpg



شما در یک ابجکت ساخته شده و حجم گرفته دارای آرایه ای از این سه نوع ضلع هستید که در کنار هم قرار میگیرند .

اما در کلیت اگر جسمی برای مثلا فقط از سه ضلعی ساخته شده باشه به اون Tris گفته میشه ...

I2.jpg


خب ، سوال اصلی اینکه اصلا این ها به چه کاری میان و اصلا هر کدوم چه استفاده ای دارند .

سه ضلعی ها
مبنای سی جی

سه ضلعی ها اصلی ترین پایه مدل در محسابات مش و اجسام در سیجی هستند .

شما چه فیس هاتونه پلی و چه چهاز ضلعی باشه باز هم در محاسبه نهایی به صورت سه ضلعی برای موتور سه بعدی
تعریف و اجرا میشه ...

اگر در Peroperties هر ابجکت تیک Edge Only رو بردارید میتونید مثلث های ابجکتتون رو مشاهده کنید :
I3.jpg



مدل سازی به صورت سه ضعلی دیگه معمولا انجام نمیشه اما برای محاسبات فیزیکی بسیار مورد توجه قرار میگیره
مثل شبیه سازی پارچه ، فیزیک ، قطرات آب و Metaball ، و ...



چهار ضلعی ها
قدرت مدلینگ

چرا ما به مدلینگ چهار ضلعی نیاز مندیم ؟! چرا حتمی باید برای مدلینگ استاندارد با چهار ضلعی ها کار کنیم ...
حتمی خیلی وقت ها این سوال به ذهنتون خطور کرده ...

خود من جواب دقیق و اکادمیکش رو نمیدونم اما تجربه نشون میده که اصل این قضیه به Smooth و Subdivide بر میگرده ...

یک چهار ضلعی قابلیت به توان رسیدن رو داره ، یک مربع ! و محاسبه اون بسیار بهتر و سریعتر انجام می پذیره ...

برای مثال به عکس زیر دقت کنید :

l5.jpg

با هر تقسیم بندی هر فیس 4 ضلعی تقسیم میشه به 4 عدد پلیگان دیگه ...

و با توان 4 به بالا میره ...

حالا یک سه ضلعی رو تقسیم بندی میکنیم :
l6.jpg

در اینجا فرم تغییر میکنه اما ... نکته ای که باید بش اشاره کرد پلیگانی هست که من اسمشو میزارم Tris-Poly ... :D
این پلیگان سه ضلعی ای هستش که با تقسیم بندی به به 3 پلیگان تبدیل میشه ...


l7.jpg


این یکی از اصلی ترین تکنیک ها در مدلینگه که با ادامه 3 خروجی اون Edge Loop به وجود میاد ...
(جالبه این هارو دارم توضیح میدم خودم بهشون توجه میکنم )


l8.jpg

یک مثال براش میزنم :
l9.jpg


اما توضیح مختصری هم داشته باشیم بر Smoothing ، مودیفایر هایی مثل Mesh Smooth - OpenSubdiv - Turbosmooth تنها
سابدیو نمیکنند بلکه Smooth هم میکنند . اما این اسموت چرا روی Quad ها بهترین جواب رو میده ...

با یک عکس نتیجه رو میبینیم ...

l10.jpg


عملکرد کامل Smooth رو در بخش دو و در توضیح کامل Smoothing Group ها بررسی میکنم .




امیدوارم که این تجربیات ناچیز کمکی باشه و همچنین خیلی خوشحال میشم تجربیات شما دوستان عزیز روهم ببینم....
شب همگی خوش
 

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
تکنیک دوم : قواعد و تکنیک های ایجاد مستر لوپ


سلام خدمت عزیزان


تکنیک Hole یا سوراخ یکی از رایج ترین تکنیک ها برای ساخت مستر لوپ در ابجکت به صورت منطقه ای


1 - ابتدا ورتکس میانی رو انتخاب و Chamfer کنید .

2 - بین دو ضلع موازی یک ادج ایجاد کنید .

3 - ادج رو انتخاب و Ring رو بزنید . بعد از انتخاب ارایه ، Connect رو بزنید .

4 - ادج های سبز شده در تصویر اخر رو اضافه کنید .

1.jpg



روش اول : ساخت دیواره

برای ساخت بیرون اومدگی مراحل زیر رو طی کنید .

2.jpg


روش دوم: ساخت سوراخ

برای ساخت تو رفتگی یا سوراخ مراحل زیر رو طی کنید.

3.jpg



تکنیک ساخت مستر لوپ های سراسری



4.jpg



5.jpg


مستر لوپ های سراسری بیشترین کاربرد رو در ریتوپولوژی و مدلینگ اتوموبیل دارند .


در اینجا یک ابجکت رو مشاهده میکنید که به دو روش Edge Loop و Global Master Loop مدل شده ...


6.jpg

همونطور که گفته شد اصلی ترین کاربرد این تکنیک در ریتوپولوژیه ...

ادج لوپ شباهت بسیار زیادی به Tris-Poly داره که بهش در تکنیک اول اشاره کردیم .
اما تفاوت در ساخت اونهاست اما در نهایت هر دو دارای 3 عدد Quad هستند ...

7.jpg


1 - اولین ادج هارو رو در 4 ضلعی ( مکان شروع و اتمام لوپ ) خودتون ایجاد کنید و بعد از اون لوپ های میانی رو ایجاد کنید .
دقیقا مثل بازی های فکری قدیمی میمونه ، تاس میریختیم :) یادش بخیر ... روحش شاد D:


2 - ادج های سبز رو اضافه کنید ، دقت کنید زاویه و راست بودن خطوط خیلی به فرم دهی ابجکت شما کمک میکنه ...


3 - ادج های قرمز رو با Backspace حذف کنید.
یک نکته : این ادج ها قرمز که میبینید ، خیلی جاها به شما کمک میکنند ، زیرا این ها همون Tris های ما هستند که با حذفشون یک
چهار ضلعی بدست میاد ، این Tris ها همیشه به صورت قطر های مربع و مستطیل شما مشاهده میشند . جونشونو بگیرید :))


8.jpg



پایان تکنیک دوم
 

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
نمیشناسم ! :|
 
آخرین ویرایش:

pendesign

Member
به نظرم که این آموزش ها برگردان به فارسی نسخه اوریجینال Hard Surface Essentials by Grant Warwick هستن.
 

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
خب دوست عزیز نظر شما محترم اما دلیل نمیشه هر اصولی کپی از رو هم باشه زمانی که من اینهارو مینوشتم در یک کتابی اموزش grant ای نبود که اموزشی باشه ... :)
و همچنیـــــــــــــــن ... در ویکی پدایی که یکی از دوستان دیگه بهم در یک فروم دیگه لینک داد هم مثل این ها هست که مالی 12 سال پیشه که هنوز کلا نه grant ای بود نه من بودم تو کار سی جی
دقت کنید عمر این اموزش ها زیاد نیست .

پس بهتره بجای تخریب کمی در جهت کمک قدم بردارید و طرفتون هم بیشتر بشناسید چون من اصلا تاتوریال نمیبینم تو خیلی جاها هم هستم و میشناسنم و همچنین بالا هم ذکر کردم اگر کپی باشه ذکر میکنم ، من تازه شما گفتید اشنا شدم با ایشون و نت ی هم ندارم که 12 گیگ اموزش رو بگیرم و وقتی هم ندارم بشینم نگاه کنم... با این حرکت ها چیزی گیرتون نمیاد و عقده های گذشته هم جبران نمیشه ... :)



متاسفم که میبینم بعد 3 روز تلاش ممتد برای ساخت این اموزش همچین چیز های میشنوم ، عزیز نصف این مورد هارو از خودم دراوردم و گفتم که تست های شخصیمه که یاد گرفتم :) ولی کلا بعضی از جماعت ایرانی که تنها دنبال ... تخریب بعضی افراد هستند همینطوری رو شباهت میگن نسخه برگردون ... نمیدونم چی بگم ...
من نمیدونم فقط تو دنیا grant warwick ادمه ؟ تریدی کار میکنه ؟! خلاقیت داره ؟! چیزی ابداع میکنه ؟!
من اینقدر تکنیک بلدم که فکر از سقف اقای گرنت هم بزنه بالا اما سواد اصولی ایشون رو شاید نداشته باشم اما منم تکنیک های خودم رو بلدم ... ولی ممکنه هزاران تکنیک در دنیا شبیه هم بشه ...


لطفا بیشتر پست رو فاقد بار علمی نکنید . قوانین مبحث رو رعایت بفرمایید .
این پست ها بعد از خوانده شدن حذف میشن
پیروز باشید .
 
آخرین ویرایش:

pendesign

Member
واقعا متاسفام برات که تا یه مقدار ازت انتقاد میشه طرف رو میبندی به انواع الفاظ نامناسب :

با این حرکت ها چیزی گیرتون نمیاد و عقده های گذشته هم جبران نمیشه

من فقط گفتم فکر میکنم که برگردان به فارسی مطالب ایشون بوده و نگفتم حتما رفتی و مطلب و دزدیدی و به اسم خودت تموم کردی کاری که ما ایرانیا تبهر خاصی داریم درش. پس لطفا وقتی سوالی یا انتقادی میشه ادب رو رعایت کنی مدیر یا دستیار انجمن محترم. :)
 

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
سلام نیازی به بردن اسم من نیست دوست عزیز ، راحت باشید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا