ترفندها و نکات مخفی 3ds Max

Farrokh

Active Member
مکس 8 که به تارخ پیوست خدا بیامرز !

اکثر پلاگین هایی رو که توی مکس 9 استفاده می کردی می تونی همونا رو توی مکس 2008 هم نصب کنی


اینم که میگم اکثر به خاطر اینه که چند تا پلاگین رئاکتور و . . . هست که نمی شه از نسخه ی نهشون توی 2008 استفاده کرد
اسماشون رو هم یه بار هادی گفتا ولی یادم نمونده

کلا زیاد پلاگینای پر کاربردی نیستند


حله؟
 

hamed1star

Member
سلام به همه ی رفقا ..

تاپیک خیلی خوبی شده مطالب هم واقعا اموزنده اند.

منم یه مورد به ذهنم خورد که گفتم اگه بگم میتونه به خیلی ها کمک کنه ..

خوب قبل از اینکه بگم میخوام زمانی رو فرض کنید که مثلا ساعت 10 صبحه و میخواید از خونه برید بیرون و در ضمن میخواید شب که برمیگردید 20 تا رندر از فایلتون داشته باشید و در ضمن هر رندری زاویه دوربین رو عوض کرده اید با بهتر بگم از چند تا دوربین استفاده میکنید و در هر رندری تنظیمات موتور رندر رو هم میخواید تغییر بدید.

خوب اینجاست که batch render واقعا میتونه کمک کنه کافیه برای هر زاویه یه دوربین بزارین و توی هر ویو تنظیمات رندر رو توسط preset (قبلا گفته شده) ذخیره کنید حالا از منوی rendering > batch render رو باز کنید و دیگه از اینجا به بعد هم که تابلوه ادد رو بزنید و ادامه بدید....

اگه مشکلی بود بگید .البته batch render کارهای دیگه ای هم میکنه .

موفق باشید.بای بای.
 

Farrokh

Active Member
به سلام داداش حامد گل
خوبی؟
دلمون حسابی برات تنگ شده بودا
خوب کردی سر زدی
بازم از این کارا بکن

مطلب خوبی بود

کارهای دیگه ای هم میکنه .

فقط اگه کارای دیگه رو هم بگی که خیلی عالی می شه

بابا شما که کپه ی ترفندی
یکم رو کن :wink:

مرسی
قربانت
 

hosienmax100

3D Artist
batch render بله تقریبا همون کاری رو انجام میده که دوستمون گفت برا رندر شبکه ایی که جالب تره

از render to texture هم استفاده کنید برا مدل های یکم سیمپل unwarp only رو بزنید یه اتو یو وی خودکار میزنه به ابجکت

نکته ی جالب اینه که شما میتونید از هر المنتی رندر بگیرید برا تکسچر مثله shadow ...specular ...

یه نکاتی رو میخوام از motion mixer بگم اگه وقت شد جالبن :دی
 

:Mohsen:

کاربر باتجربه
سلام به دوستان عزيزم
خوب، ايندفعه ميخوام يه تابعو بهتون معرفي كنم، نمي دونم بهش ميشه گفت ترفند يا نه! ولي همين جا مطرحش ميكنم
من خودم اين تابعو تو مكس 2008 ديدم، نمي دونم توي ورژن هاي پايين تر هست يا نه، ولي محشره
اسم تابع Substitute يا همون پراكسي خودمون هست، فكر كنم همه با كارايي چنين اسمي آشنا باشن، با هيچ موتور رندري هم مشكل نداره
به نظر من كه محشره
من تعداد 6642720 پلي رو با رم 2 گيگ رم راحت با اين پراكسي قوي رندر گرفتم، كه بيشتراز اينم قطعا ميگيره
راستي كسي تا حالا باهاش كار كرده بوده؟
خوب هر كس كار نكرده ديگه بره امتحانش كنه!
 

hosienmax100

3D Artist
motion mixer
[FONT=Arial (Arabic)]ابزاری برای میکس کردن [/FONT]bip[FONT=Arial (Arabic)] ها و ابجکت های مکس که کار کردن باهاش واقعآ جالبه [/FONT]

[FONT=Arial (Arabic)]اکثر ابزار های این قسمت کارشون سادس و نیازی به توضیح نداره اما چند مورد اصلی هست که من میگم :[/FONT]

[FONT=Arial (Arabic)]برای میکس کردنه دو فایل [/FONT]bip[FONT=Arial (Arabic)] ([/FONT]bip #xaf[FONT=Arial (Arabic)] هم میتونه باشه [/FONT]xaf[FONT=Arial (Arabic)] همون فرمت ابجکت های انیمه شده اس که من زیاد نمی فهممش )[/FONT]​

[FONT=Arial (Arabic)]اینجا من منظورم میکسه دو فایل [/FONT]bip [FONT=Arial (Arabic)]هست برای انیمه کردنه یک استخوان بندی باید [/FONT]biped[FONT=Arial (Arabic)] رو انتخاب کنیم و د رقسمت [/FONT]motion[FONT=Arial (Arabic)] پارامتر [/FONT]bip apps[FONT=Arial (Arabic)] گزینه ی [/FONT]mixer[FONT=Arial (Arabic)] رو بزنیم چون ما قصد داریم دو فایل از قبل ضبط شده رو میکس کنیم باید در قسمت [/FONT]​

clip track


[FONT=Arial (Arabic)]راست کلیک کنیم و گزینه ی [/FONT]convert to transition track[FONT=Arial (Arabic)] رو بزنیم نیازه ..[/FONT]

[FONT=Arial (Arabic)]حالا میتونیم دو فایله ضبط شده رو وارد کنیم بازم راست کلیک اما اینبار [/FONT]new clip >>from file
[FONT=Arial (Arabic)]
البته در قسمته
[/FONT]
clip track[FONT=Arial (Arabic)] میتونیم لایه های زیادی تعریف کنیم لایه های بالایی و پایینی مثله [/FONT]time line[FONT=Arial (Arabic)] تو نرم افزار های میکس دیگه میمونه برا اینکار از راست کلیک و [/FONT]track abov,track below[FONT=Arial (Arabic)] ...[/FONT]

[FONT=Arial (Arabic)]بعد تنظیم دو فایل میزان [/FONT]transition[FONT=Arial (Arabic)] رو با انتخاب [/FONT]Set range[FONT=Arial (Arabic)] که به شکله ساعته تو ابزار ها محدوده ی میکس رو تعین میکنیم [/FONT]​

[FONT=Arial (Arabic)]البته با اسفاده از ابزار به شکل [/FONT]w [FONT=Arial (Arabic)]که بهش میگن [/FONT]edit wight curve[FONT=Arial (Arabic)] هم میشه میزانه تاثیر پذیری هر فایل رو در هنگامه میکس [/FONT]​

[FONT=Arial (Arabic)]مشخص کنیم راستی برا کار با فریم ها و بالا پایین بردنه سرعت و تنظیماته دیگه روی فایل از [/FONT]time warp[FONT=Arial (Arabic)] استفاده کنیم [/FONT]​

[FONT=Arial (Arabic)]که خودش یه جور ترنس بین فایل هم میتونه بشه برا حرکات ماتریس هم که حتی توی هلپه مکس هم یه مثال داره اگه سرچ کنید [/FONT]
[FONT=Arial (Arabic)][/FONT]
[FONT=Arial (Arabic)]دوستان یکمی هولهولکی شده و قاطی پاتی اما اصله حرف اینه که از این قسمت استفاده کنید جالبه [/FONT]
[FONT=Arial (Arabic)][/FONT]
[FONT=Arial (Arabic)]ببخشید :rose:[/FONT]​



 

AVGHH

Member
رفع مشکل منوی Modifier ها

سلام، برو بچز خوب مجیدآنلاین؛

حتما دیدین که زمانی که میخواین با چرخ موس منوی مودیفایرهارو بالا پایین کنین به مشکل برمیخورین (یا میپره یا اصلا کار نمیکنه) و ترجیح میدین دستی این کارو بکنین، برای رفع این مشکل برید به:
Control Panel =>Display => Appearance Tab => Effects
حالا گزینه ی Use the following transition effect for menus and tooltips رو خاموش کنین.

پیروز باشید :oops:
 
آخرین ویرایش:

AVGHH

Member
آمدی جانم به قربانت، ولی اینجور چرا؟

من یه نوار ابزار تو مکس ساختم که خیلی کارو راحت می کنه مثله مکس 5 هم چیز توش داره به زودی میزارم واسه دانلود حال کنین

سلام؛ خوش آمدی؛

دوست جون، بهتر نبود صبر کنی موقعی که تولبارتو آپلود کردی پست میزدی؟
:rose:
 

AVGHH

Member
کواد منو

سلام بچه ها

حتما متوجه شدین که وقتی روی یکی از ابزارهای داخل کواد منو کلیک میکنین آبی میشه. دلیلش اینه که برای استفاده های بعدی به ما نشون بده کدوم ابزار استفاده کردیم.
ترفند این دفه درباره همینه، اگر مثلا شما یه آبجکتو هاید کنین، دفه بعد برای هاید آبجکت بعد لازم نیس دقیقا رو هاید بای سلکشن کلیک کنین، بلکه میتونید روی اسم اون کواد منو کلیک کنید تا خودش ابزاری که آبیه رو انتخاب کنه.
مثلا برای هاید تو این مثال روی نوار توسی پررنگ که روش نوشته display

:rose:
 

DIMO

Active Member
چگونه زمان رندر خود را پایین بیاوریم

1)از وضوح پایین برای رندرهای آزمایشی استفاده کنید،بهترین ابعاد برای رندرهای آزمایشی 800×600 یا پایین تر می باشد.

2)از فرمان Render Region استفاده کنید:آن چیزی را رندرکنید که فقط مد نظر شماست،وقت آن است که سایه ها و تغییرات کوچک را برسی کنید و به سرعت نتیجه ای که مد نظرتان است را بیابید.

3) Glossy effectsرا در صحنه مورد نظرغیرفعال کنید.فقط زمانی این گزینه را فعال کنید که فکر میکنید همه چیز به خوبی پیش می رود.


برای کاربرانی که از Vray استفاده می کنند


4)وقتی که کار جدیدی را شروع میکنید از پارامترهای استفاده کنید که سرعت کار بالا میبرند:
GI:primary buonces: Irradiance map / -4 -4
Secondary bounces: Light Cache / 100


5)در منوی کرکره ای Vray Global Switches از گزینه Override Mtl استفاده کنید.همواره می توان از متریال های خیلی ساده مثل خاکستری برای آزمایش نورهای داخل صحنه استفاده کرد،در مواقعی که نورهای درون صحنه سایه های گوناگونی را به صحنه اضافه می کنند.

6)در منوی کرکره ای DMC Sampler میزان Adaptive amountرا از 0,85به 1,0تغییر دهید.
(درسته کیفت رندر پایین میاد ولی فعلاً پایین آوردن زمان رندر مهمه.)

7) در مورد Vray Light نیز گزینه “Store with irradiance map“را برسی کنید.در این مورد همواره مقداری از سایه ها از دست می رود ولی زمان رندر نیز به طورقطعى پایین می آید.

تمامی موارد گفته شده به ما اجازه می دهد که مقدار زیادی در زمان رندرینگ صرفه جویی نماییم.زمان رندر نهایی تنها قسمتی ازاین سنجش ها و مقایسه ها می باشد.

امیدوارم که مورد استفاده شما دوستان قرار گرفته باشه.


منبع::Cgblog

شاد و پیروز باشید
 

Farrokh

Active Member
اضافه می کنم که سعی کنید واحد های مکس را بر روی متر قرار دهید تا نورپردازی صحیح و سرع انجام شود مخصوصا وقتی که نورهایتان decay دارند این مساله بسیار مهم است چرا که آنها بر اساس مجذور فاصله شدتشان کم می شود

سپاس
 

AVGHH

Member
آیا میدانید؟

سلام؛

این دفه یه «آیا میدانید؟» درباره لافت...

کلمه لافت (Loft) برای اولین بار در قرن هجدهم میلادی برای ساختن قایق و کشتی ها به کار میرفت. در صنعت کشتی سازی لافت روشی است که در آن شکل های مقطعی را در یک مسیر معین به صورت هم مرکز پست سر هم قرار داده و سپس روی آنها سطحی را میکشند.

البته دانشمندان در حال تحقیق بر روی این موضوع هستند که ابتدا این روش کشتی سازی با الگوبرداری از لافت مکس ابداع شده یا نه! :D
:rose:
 

AVGHH

Member
Avghh جان اين چه ربطي به ترفندهاي مكس داشت داداش؟!
ولي باز ممنون، جالب بود، منبعي براش نداري؟


ترفند نیس، اما نکته مخفی که هس!

اگه اشتباه نکنم اسمو، کتاب آموزش جامع 3ds Max نویسنده و مترجمشم یادم نیس، اگه میخوای بگو ببینم برات بذارم. :wink:
 

Farrokh

Active Member
توي كتاب اصول و مباني 3dmax نوشته ي استاد مسلم آموزش اتودسك ted boardman هم من ديدم كه به اين مساله اشاره شده

يه چيز ديگه اسم ماديفاير lathe هم از چرخ سفالگري گرفته شده
 

AVGHH

Member
سلام،

تو ابزار Paint Defotmation (تو edit poly) اگه زمان کلیک روی سطح کلید Alt رو نگه دارین جهت برستون از push به pull یا برعکس عوض میشه.
اگرم کلید Ctrl رو نگه دارید موقتا حالت Revert فعال میشه تا شکل و به حالت اولش برگردونه.
 

:Mohsen:

کاربر باتجربه
يه نكته هم من اضافه كنم اگه دكمه ctrl , shift رو باهم بگيريم، سايز براش رو ميتونيم با كليك و حركت ماوس كوچيك و بزرگ كنيم اگر هم دكمه alt , shift رو بگيريم، ميتونيم با كليك و حركت ماوس Strength براش رو كم و زياد كنيم
 

DIMO

Active Member
سلام به همگی

نمیدونم کسی این نکته رو میدونه یا نه...ولی من میگمش.....یه ریزه هم تخصصیه.....کسانی که کارشون با پروفیل های فولادیه نیاز نیست که دیگه خودشونو زحمت بدن،چون Modifier لیست یه فرمان داره که همین کار رو میکنه:

اول باید توسط Shape ها یه Line بکشید و بعد برید و از منوی Modifier لیست فرمان Sweep رو اجرا کنید،به نظر من واسه اهلش،خیلی فرمان خوب و کامل و پر کاربردیه...تاکید می کنم برای فعال کردنش غکباید اول Shape مورد نظرتون رو درست کنید.


راستی کسی میدونه چطور میشه براش های جدید واسه مکس تعریف کرد؟

پیروز باشید
 
آخرین ویرایش:

:Mohsen:

کاربر باتجربه
راستی کسی میدونه چطور میشه براش های جدید واسه مکس تعریف کرد؟

اميد جان منظورت از براش هاي جديد، براش براي مدلسازي پلي هست؟ يعني مثل زيبراش؟
فكر نكنم بشه، اگه ميشد كه ديگه كسي سراغ زيبراش نمي رفت!
 

جدیدترین ارسال ها

بالا