تایپیک تازه کار های مایا (همه چیز سوال،آموزش و...)

Hes25

Active Member
عکس گذاشتم صفحه قبل
آموزشش مال کدوم سایت هست من فک کردم ویدئو هست و الا نمی گفتم اپلود کنید
لینکشو بدین من ببینم
 

Hes25

Active Member
خب من یه مروری کردم بنظر هیچ ایرادی نداره
احتمالا شما موقع مرتب کردن پارتیکل ها اونا رو به ذره قبلی لینک نمیکردین
یعنی وقتی ذره m عمرش در حال اتمام هست ذره n باید شروع به تولد کنه!(حالا اون دیگه دست خودمونه چه حالتی باشه)

در واقع ذره دوم در انتهای عمر ذره اول ظهور پیدا میکنه و خودش هم بعد از ثانیه ای عمرش تموم میشه

من فایل شو اینجا میزارم ببینین
البته متریال و سایر جزییات دیگه چیز خاصی نداره
 

پیوست ها

  • p.jpg
    p.jpg
    134.5 کیلوبایت · بازدیدها: 3
  • Trial-Particle.rar
    9 کیلوبایت · بازدیدها: 4
آخرین ویرایش:

masoumeh80

Member
خب من یه مروری کردم بنظر هیچ ایرادی نداره
احتمالا شما موقع مرتب کردن پارتیکل ها اونا رو به ذره قبلی لینک نمیکردین
یعنی وقتی ذره m عمرش در حال اتمام هست ذره n باید شروع به تولد کنه!(حالا اون دیگه دست خودمونه چه حالتی باشه)

در واقع ذره دوم در انتهای عمر ذره اول ظهور پیدا میکنه و خودش هم بعد از ثانیه ای عمرش تموم میشه

من فایل شو اینجا میزارم ببینین
البته متریال و سایر جزییات دیگه چیز خاصی نداره

ممنون . اینایی که گفتید فهمیدم.
می خوام بدونم شما دقیقا چکار کردید که درست شد؟
چطوری باید پارتیکلها رو به همدیگه لینک کرد؟
من زیاد با مایا کار نکردم میشه از این لینک شدنش یه فیلم کوتاه بذارید که متوجه بشم دقیقا چکار باید کرد؟
ممنونم.
 

Hes25

Active Member
خب سعی میکنم مرحله به مرحله مختصر توضیح بدم اینطوری مفید تره

اول ذره والد تولید میشه و عمرش را تعیین میکنید یعنی بعد 1.5 ثانیه محو میشه درسته
حالا به مایا میگیم ما می خوایم در اون زمان ذره ای دیگه از اون متولد بشه حالا نوعش و هر چی دلمون خواست قرار میدیم
چون ما نیاز داریم که ذره والد ابتدا مسیری رو مثل فشفشه طی کنه و بعد بترکه پس از ذره های directional (یک سویه) استفاده میشه (این یک)

حالا برای اینکه اون ذره از انتهای ذره اول شروع به پراکنش کنه شما باید ذره والد رو اول انتخاب کنید و اونوقت از گزینه emit from object ذره فرزند رو ایجاد کنید
اینطوری ذات ذره جدید از ذره قبلی نشات میگره (اگه دقت کنین هر ذره جدید دو پارامتر بیرون میده ...یکی در داخل ذره اصلی و دیگر که مختص به خودش هست)

گمون کنم متوجه شدین خیلی پیچیده نیست این
 
آخرین ویرایش:

masoumeh80

Member
خب سعی میکنم مرحله به مرحله مختصر توضیح بدم اینطوری مفید تره

اول ذره والد تولید میشه و عمرش را تعیین میکنید یعنی بعد 1.5 ثانیه محو میشه درسته
حالا به مایا میگیم ما می خوایم در اون زمان ذره ای دیگه از اون متولد بشه حالا نوعش و هر چی دلمون خواست قرار میدیم
چون ما نیاز داریم که ذره والد ابتدا مسیری رو مثل فشفشه طی کنه و بعد بترکه پس از ذره های directional (یک سویه) استفاده میشه (این یک)

حالا برای اینکه اون ذره از انتهای ذره اول شروع به پراکنش کنه شما باید ذره والد رو اول انتخاب کنید و اونوقت از گزینه emit from object ذره فرزند رو ایجاد کنید
اینطوری ذات ذره جدید از ذره قبلی نشات میگره (اگه دقت کنین هر ذره جدید دو پارامتر بیرون میده ...یکی در داخل ذره اصلی و دیگر که مختص به خودش هست)

گمون کنم متوجه شدین خیلی پیچیده نیست این

دوست عزیز اسمتونم نمیدونم.
این طوری توضیح میدید متوجه میشم ولی الان بخوام برم تو مایا نمیدونم دقیق که کدوم پارتیکل یا چیزای دیگه رو باید انتخاب کنم و تغییر بدم؟
فکر کنم برا شما کار خیلی راحتی باشه که یه چند لحظه از این مراحل کار برا من یه فیلم کوتاه بگیرید. فکر کنید برا یه مبتدی دارید توضیح میدید.
شما که تا اینجاش زحمت کشیدید. این آخرشم کمک کنید. تا تموم بشه .
خیلی ممنونم.
 

baran89

New Member
اگه فوری می خواین می تونین یکی از قوانین فیزیک رو شبیه سازی کنین مثل قوانین شتاب یا جاذبه یک گوی روی سطح شیب دار که اون گوی وقتی به شیی برخورد میکنه اون خودش باعث به حرکت درامدن شیی دیگر میشه

در مورد اون اون کره زمین و اینا بکم دیگه توضیح میدم

1- دو کره زمین و ماه رو اول کلید میزنیم به این صورت که زمین حول محور خودش گردش دورانی داره، مثلا از فریم 1 تا 20 حدود 360 درجه کلید بزنید
2-محور چرخش ماه را به مرکز ثقل زمین برده و و برای آن هم کلید بزنید یک دور کامل بازم از فریم 1 تا 20 که بشه 360 درجه
3-ماه را زیر مجموعه زمین و زمین را زیر مجموعه خورشید کنید (این کار با کلید وسط موس و با کشیدن آن روی شی دیگر در outliner قابل اجراست)
4-خورشید را انتخاب کنید(الان باید هم ماه و هم زمین خود بخود انتخاب شوند چون زیر مجموعه اند ...الان وقتی خورشید را در فریم مثلا 1000 کلید بزنید (محور Y rotate) باید درست شده باشد

در آخر هم در پنجره گراف ادیتور گره انتهایی هر نمودار را انتخاب کنید و در عدد تکرار ان ضرب کنید تا دوران تکرار بشه
مثلا زمین در فریم 20 یک بار دورش تموم میشه(عدد 360)... اما کل فریم هزار هست بنابراین باید 50 بار این چرخش تکرار بشه پس میشه 360 * 50 که برابر 18000 میشه اینطوری گره انتهایی ان میره به مختصات (1000،18000)

من با motion path حرکت زمینو ماه مشخص می کردم
این بار حرکتو دستی مشخص کردم همینجور که شما گفتید
قسمت آخرشو نفهمیدم چطور با graph editor کار کنم :(
حرکت بعد از رابطه پدر فرزندی بهم میریزه به کل
:(http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=b5d295c6ad7d24f6166be6157365fffb
 

Hes25

Active Member
من با motion path حرکت زمینو ماه مشخص می کردم
این بار حرکتو دستی مشخص کردم همینجور که شما گفتید
قسمت آخرشو نفهمیدم چطور با graph editor کار کنم
حرکت بعد از رابطه پدر فرزندی بهم میریزه به کل
این روش اسون تر هست
اگه مشکل فقط قسمت اخر هست یکم توضیح میدم

وقتی تعریف فریم تموم شد و کلید زدید به گراف ادیتور برین و برای مثال زمین رو انتخاب کنید
نمودارش مشخص میشه (با زدن حرف a) اونوقت گره انتهایی رو انتخاب کنید و در بالای همون پنجره مختصات نهایی اون رو در فریم کل (که اونجا من 1000 تا تعریف کردم ) معین کنید

یعنی زمین در طول یک دور کامل که دور خورشید میزنه چندین بار دور خودش هم میچرخه
یک دور زمین چون سریع هست باید در فریم کوتاهی مثلا ده بیست فریم کلید بزنید پس چندین دور میشه کل فریم تقسیم بر تعداد فریم کوتاه زمین
مثلا اینجا من 20 فریم گرفتم پس در طول یک دور کامل باید 50 بار در اون چرخش 360 درچه ای ضرب بشه... اینطوری گراف ادیتور می فهمه که باید زمین رو 18000 درجه بچرخونه!

برای ماه هم همین هست
 

Hes25

Active Member
دوست عزیز اسمتونم نمیدونم.
این طوری توضیح میدید متوجه میشم ولی الان بخوام برم تو مایا نمیدونم دقیق که کدوم پارتیکل یا چیزای دیگه رو باید انتخاب کنم و تغییر بدم؟
فکر کنم برا شما کار خیلی راحتی باشه که یه چند لحظه از این مراحل کار برا من یه فیلم کوتاه بگیرید. فکر کنید برا یه مبتدی دارید توضیح میدید.
شما که تا اینجاش زحمت کشیدید. این آخرشم کمک کنید. تا تموم بشه .
خیلی ممنونم.

خب الان نمی تونم فیلم بگیرم چون آپلودش برام مشکله (اینترنتم مشکل داره گویا)

من مرحله مرحله میگم شما همینطوری پیش برین نسبت به فیلم بهتر می فهمین چون توضیح هم میدم چرا این گزینه ها رو کم زیاد هم میکرد
بخش اولش اینه بخونین بازم توضیح میدم
 

پیوست ها

  • paticle.rar
    2.1 کیلوبایت · بازدیدها: 2

baran89

New Member
اصلا مشکل من حرکت ماه و زمین دور خودشون نیس
مشکل اینه که ماه وقتی میره زیر مجموعه زمین دیگه از مدارش خارج میشه و دور زمین نمیچرخه
 

Hes25

Active Member
واقعا کلافه شدم الان همه مراحل رو رفتم بازم نمیشه. شما این ببینید.

خب ببینین هر مرحله ای که میرین یه تست بکنین ببینین چطوری میشه همه رو یه دفه ای انجام ندین با هم قاطی میشه هی ذره ها توی بدنه هم ایجا میشه و هی منتشر میشن باز دوباره باید همین کار و کرد ممکنه یکم باعث سردرگمی بشه

خیلی ذره ذره پیش برین تا چیزی از قلم نیفته

فقط یک نکته کلیدی بگم که اولین امیتر که روی محور مختصات هم هست رو انتخاب کنین و گزینه Rate اون بدین 3 ...این بهتون کمک میکنه
 

Hes25

Active Member
اصلا مشکل من حرکت ماه و زمین دور خودشون نیس
مشکل اینه که ماه وقتی میره زیر مجموعه زمین دیگه از مدارش خارج میشه و دور زمین نمیچرخه

با motion path اگه زدین بله از مدارش خارج میشه
اما اگه همون روشی که گفته بودم رفتین باید اول حرکت گردشی هر کدوم رو درست کنین بعد اونا رو زیر مجموعه کنین
احتمالا شما اول زیر مجموعه می کنید بعد کلید می زنید
 

masoumeh80

Member
خب ببینین هر مرحله ای که میرین یه تست بکنین ببینین چطوری میشه همه رو یه دفه ای انجام ندین با هم قاطی میشه هی ذره ها توی بدنه هم ایجا میشه و هی منتشر میشن باز دوباره باید همین کار و کرد ممکنه یکم باعث سردرگمی بشه

خیلی ذره ذره پیش برین تا چیزی از قلم نیفته

فقط یک نکته کلیدی بگم که اولین امیتر که روی محور مختصات هم هست رو انتخاب کنین و گزینه Rate اون بدین 3 ...این بهتون کمک میکنه


خیلی ممنونم. من دوباره انجام میدم تا ببینم اشکال کار کجاست. فقط شما اگه بعد تونستید فیلم بگیرید خیلی خوب میشه.
بازم ممنون.
 

baran89

New Member
با motion path اگه زدین بله از مدارش خارج میشه
اما اگه همون روشی که گفته بودم رفتین باید اول حرکت گردشی هر کدوم رو درست کنین بعد اونا رو زیر مجموعه کنین
احتمالا شما اول زیر مجموعه می کنید بعد کلید می زنید

نه
دقیقا راه شمارو رفتم
ولی ... :(
 

masoumeh80

Member
سلام
من انجام دادم این دفعه شد ولی تمام مراحل رو مثل قبل میرفتم نمیدونم چرا نمیشد. فکر کنم تو گروه پارتیکل و امیتر اونجا یه مشکلی داشت.
برای رنگ زرد هم از Trail و Spark کپی گرفته و دوباره متریال داده و رنگشو زرد و سبز کرده منم همین کارو کردم ولی تو رندر فقط همون قرمز نشون میده باید چکار کنم اون رنگ زرد هم دیده بشه؟
ممنون.
 

Hes25

Active Member
نه
دقیقا راه شمارو رفتم
ولی ... :(

اون فایلی که گذاشته بودم و یه مرور کنید متوجه میشین ...خیلی ساده هست
من این کارو کردم
1-سه تا کره درست کردم
2-اول کره زمین و دور خودش روی فریم 20 کلید زدم و مقدار دوران حول محور y را 360 دادم
3-ماه را انتخاب کرده و مرکز ثقل ان را به مرکز ثقل زمین منتقل می کنیم
4-برای ماه حالا همون مرحله کلید زدن رمین را تکرار می کنیم با این تفاوت که باید چرخش منفی باشه چون ماه نسبت به زمین برعکس می چرخه
5-ماه را زیر مجموعه زمین و زمین را زیر مجموعه خورشید کنید
6-حالا خورشید رو در فریم هزار کلید بزنید (دوران حول محور y)
7-به گراف ادیتور برید و همون توضیخاتی که داده بودم را انجام بدید

باید بشه... من یادم نمیاد کار خاصی کرده باشم
 
آخرین ویرایش:

Hes25

Active Member
سلام
من انجام دادم این دفعه شد ولی تمام مراحل رو مثل قبل میرفتم نمیدونم چرا نمیشد. فکر کنم تو گروه پارتیکل و امیتر اونجا یه مشکلی داشت.
برای رنگ زرد هم از Trail و Spark کپی گرفته و دوباره متریال داده و رنگشو زرد و سبز کرده منم همین کارو کردم ولی تو رندر فقط همون قرمز نشون میده باید چکار کنم اون رنگ زرد هم دیده بشه؟
ممنون.

خب خوبه
نه کپی نگرفت اگه دقت کنین گفت این مراحل تولید trial , spark رو دوباره تکرار کرد و سپس رنگ ماده جدید را به رنگ زرد و سبز تغییر داد

موفق باشین.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا