خب من یه مروری کردم بنظر هیچ ایرادی نداره
احتمالا شما موقع مرتب کردن پارتیکل ها اونا رو به ذره قبلی لینک نمیکردین
یعنی وقتی ذره m عمرش در حال اتمام هست ذره n باید شروع به تولد کنه!(حالا اون دیگه دست خودمونه چه حالتی باشه)
در واقع ذره دوم در انتهای عمر ذره اول ظهور پیدا میکنه و خودش هم بعد از ثانیه ای عمرش تموم میشه
من فایل شو اینجا میزارم ببینین
البته متریال و سایر جزییات دیگه چیز خاصی نداره
خب سعی میکنم مرحله به مرحله مختصر توضیح بدم اینطوری مفید تره
اول ذره والد تولید میشه و عمرش را تعیین میکنید یعنی بعد 1.5 ثانیه محو میشه درسته
حالا به مایا میگیم ما می خوایم در اون زمان ذره ای دیگه از اون متولد بشه حالا نوعش و هر چی دلمون خواست قرار میدیم
چون ما نیاز داریم که ذره والد ابتدا مسیری رو مثل فشفشه طی کنه و بعد بترکه پس از ذره های directional (یک سویه) استفاده میشه (این یک)
حالا برای اینکه اون ذره از انتهای ذره اول شروع به پراکنش کنه شما باید ذره والد رو اول انتخاب کنید و اونوقت از گزینه emit from object ذره فرزند رو ایجاد کنید
اینطوری ذات ذره جدید از ذره قبلی نشات میگره (اگه دقت کنین هر ذره جدید دو پارامتر بیرون میده ...یکی در داخل ذره اصلی و دیگر که مختص به خودش هست)
گمون کنم متوجه شدین خیلی پیچیده نیست این
اگه فوری می خواین می تونین یکی از قوانین فیزیک رو شبیه سازی کنین مثل قوانین شتاب یا جاذبه یک گوی روی سطح شیب دار که اون گوی وقتی به شیی برخورد میکنه اون خودش باعث به حرکت درامدن شیی دیگر میشه
در مورد اون اون کره زمین و اینا بکم دیگه توضیح میدم
1- دو کره زمین و ماه رو اول کلید میزنیم به این صورت که زمین حول محور خودش گردش دورانی داره، مثلا از فریم 1 تا 20 حدود 360 درجه کلید بزنید
2-محور چرخش ماه را به مرکز ثقل زمین برده و و برای آن هم کلید بزنید یک دور کامل بازم از فریم 1 تا 20 که بشه 360 درجه
3-ماه را زیر مجموعه زمین و زمین را زیر مجموعه خورشید کنید (این کار با کلید وسط موس و با کشیدن آن روی شی دیگر در outliner قابل اجراست)
4-خورشید را انتخاب کنید(الان باید هم ماه و هم زمین خود بخود انتخاب شوند چون زیر مجموعه اند ...الان وقتی خورشید را در فریم مثلا 1000 کلید بزنید (محور Y rotate) باید درست شده باشد
در آخر هم در پنجره گراف ادیتور گره انتهایی هر نمودار را انتخاب کنید و در عدد تکرار ان ضرب کنید تا دوران تکرار بشه
مثلا زمین در فریم 20 یک بار دورش تموم میشه(عدد 360)... اما کل فریم هزار هست بنابراین باید 50 بار این چرخش تکرار بشه پس میشه 360 * 50 که برابر 18000 میشه اینطوری گره انتهایی ان میره به مختصات (1000،18000)
این روش اسون تر هستمن با motion path حرکت زمینو ماه مشخص می کردم
این بار حرکتو دستی مشخص کردم همینجور که شما گفتید
قسمت آخرشو نفهمیدم چطور با graph editor کار کنم
حرکت بعد از رابطه پدر فرزندی بهم میریزه به کل
دوست عزیز اسمتونم نمیدونم.
این طوری توضیح میدید متوجه میشم ولی الان بخوام برم تو مایا نمیدونم دقیق که کدوم پارتیکل یا چیزای دیگه رو باید انتخاب کنم و تغییر بدم؟
فکر کنم برا شما کار خیلی راحتی باشه که یه چند لحظه از این مراحل کار برا من یه فیلم کوتاه بگیرید. فکر کنید برا یه مبتدی دارید توضیح میدید.
شما که تا اینجاش زحمت کشیدید. این آخرشم کمک کنید. تا تموم بشه .
خیلی ممنونم.
واقعا کلافه شدم الان همه مراحل رو رفتم بازم نمیشه. شما این ببینید.
اصلا مشکل من حرکت ماه و زمین دور خودشون نیس
مشکل اینه که ماه وقتی میره زیر مجموعه زمین دیگه از مدارش خارج میشه و دور زمین نمیچرخه
خب ببینین هر مرحله ای که میرین یه تست بکنین ببینین چطوری میشه همه رو یه دفه ای انجام ندین با هم قاطی میشه هی ذره ها توی بدنه هم ایجا میشه و هی منتشر میشن باز دوباره باید همین کار و کرد ممکنه یکم باعث سردرگمی بشه
خیلی ذره ذره پیش برین تا چیزی از قلم نیفته
فقط یک نکته کلیدی بگم که اولین امیتر که روی محور مختصات هم هست رو انتخاب کنین و گزینه Rate اون بدین 3 ...این بهتون کمک میکنه
با motion path اگه زدین بله از مدارش خارج میشه
اما اگه همون روشی که گفته بودم رفتین باید اول حرکت گردشی هر کدوم رو درست کنین بعد اونا رو زیر مجموعه کنین
احتمالا شما اول زیر مجموعه می کنید بعد کلید می زنید
نه
دقیقا راه شمارو رفتم
ولی ...
سلام
من انجام دادم این دفعه شد ولی تمام مراحل رو مثل قبل میرفتم نمیدونم چرا نمیشد. فکر کنم تو گروه پارتیکل و امیتر اونجا یه مشکلی داشت.
برای رنگ زرد هم از Trail و Spark کپی گرفته و دوباره متریال داده و رنگشو زرد و سبز کرده منم همین کارو کردم ولی تو رندر فقط همون قرمز نشون میده باید چکار کنم اون رنگ زرد هم دیده بشه؟
ممنون.