تایپوگرافی

tasnim0

Member
http://forum.majidonline.com/showthread.php?t=103063&page=7
صفحه بالایی در حدود 402 روز بود که ایجاد و تا حدی غیر فعال شده بود
حالا ادامه کار رو اینجا ادامه می دهیم
دوستان همراهی کنند خواهشا
تایپوگرافی
عقیده بر این است طراحان وظیفه انتقال ذهنیات خود و پیام موضوع را در طرح‌هایشان بر تصویر و حروف قرار می‌دهند. اینک خط ، در روند تحولات جدید ، وظیفه خود را خوانایی و سهولت نگارش نمی‌داند و کم و بیش به فرمی زیبا تبدیل شده است که در درجه اول مفهوم نوشته را قبل از خوانده شدن ، بیان می‌کند.

در این دوره با رواج تایپوگرافی که سعی در تقویت ویژگی بصری حروف و نزدیک کردن نوشته به تصویر دارد ، برخی آن را با "خط نگاره" ، "خط نگاری" ، " کالیگرافی" و "طراحی حروف" هم‌مسیر می‌دانند. در حالی که تایپوگرافی ، اثری گرافیکی است که حروف ساختار اصلی آن را تشکیل می‌دهد و از فونت‌های موجود با دخل و تصرفاتی که در آنها برای کشف ویژگی‌های بصری حروف انجام می‌شود ، استفاده می‌کند. اما طراحی حروف به معنای آنست که الفبایی را طراحی کنیم که قابلیت تایپ در موقعیت‌های گوناگون را داشته باشد.
در حالی که تایپوگرافی هدف دیگری دارد ، برخلاف مسولیتی که در دنیای سنتی به خط واگذار شده بود تا با سهل‌ترین و خواناترین صورت ، مفهوم خود را بیان نماید و در نگاه اول محتوا و مفهوم فرم یکجا به بیننده و خواننده القا شود.
اینک هنرمندان بدعت و شگفتی را به همراه زیبایی ، از اهداف مهم بصری تعیین کرده‌اند ، آنهم با سه اقدام مهم یعنی تغییر شکل در حروف (دفرماسیون) ، اغراق در حروف (اگزجریشن) و ساده‌سازی حروف (استیلزیشن) ، تا بتوانند زیبایی ، قدرت ارایه و روح تبلیغ‌گرای آن را بالا ببرند.

اما این روند در بعضی مواقع تا جایی پیش می‌رود که مانند نقاشی ، به حروف بعنوان فرم محض نگاه شده است. شاید این دید در نقاشی مشکلی نداشته باشد ، اما هنرمند گرافیست در روند کاربردهای روزمره ، زیبایی را باسودمندی وگویایی ترکیب می‌کند تا بتواند ذائقه بصری انبوه مخاطبان خود را که اغلب شهروندان معمولی هستند ، تغییر و ارتقا دهد. در این صورت است که بیننده و مخاطب با مشارکت فعال خود در فهم و خواندن خط جدید ، تلاش می‌نماید و این یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تایپوگرافی در خط معاصر است.

تحولات فرمی خط در ایران از سرلوحه‌های روزنامه‌ها شروع شد و خوشنویسان که در آن زمان عهده‌دار طراحی عنوان نشریات بودند ، به این مهم آگاهی داشتند که با باید برای طراحی عنوان ، زبان بصری جدیدی خلق نمود. آنها از خطهایی چون طغری و نستعلیق برای نوشتن عنوان‌ها استفاده کردند و در ترکیب و نوع اتصالات آنها تغییراتی دادند. البته در پیشینه خوشنویسی ایران نمونه‌هایی از این گونه تلاش را به وفور می‌توان در دوره‌های مختلف دید. تلاشی که برای ابداع شکل‌های نوین و کشف ظرفیت‌های بصری نوشتار انجام گرفته است و در آن خط و نقش به گونه‌ای هم‌ساز درهم می‌آمیزند. طراحی عنوان ، نوعی ویترین و نمایانگر فضا و روحیه مطلب است که امروزه کمتر به آن توجه می‌شود.

از طرف دیگر ، شاید هدف اصلی تایپوگرافی ، سرعت بخشیدن به ارسال هرچه سریع‌تر پیام و برقراری ارتباط بصورت زبان بصری نسبت به نوشتار عادی باشد و مضمونی که از تایپوگرافی در اذهان جای گرفته ، آنست که حروف را بصورت درهم ریخته بر روی کار قرار گیرند. در صورتی که تایپوگرافی چنین نیست. تایپوگرافی به معنای کشف ارزش‌های بصری حروف برای بیان مفهومی جدید است و شاید بدلیل آنکه حروف چاپی فارسی به اندازه کافی دارای تنوع قلم و کاراکتر نیست ، اهمیت هماهنگی شکل و حروف با موضوع ، در جامعه ما بدرستی شناخته نشده و کمتر کسی به این نکته توجه کرده است.

ولی بطور طبیعی ، شکل حروف باید طوری انتخاب شود که دارای هماهنگی تصویری با محتوای آن باشد و در نتیجه درک مطلب برایش بهتر و مطبوع‌تر می‌شود. همان طوری که " کیوستی واریس" چشم‌انداز فنلاند و گذشته آن را سرچشمه طراحی هنری و گرافیک فنلاند می‌داند ، ما نیز باید از جامعه و گذشته هنری‌مان تاثیر بگیریم.

تایپوگرافی فقط جابجا کردن خط کرسی حروف نیست و باید به ظرفیت‌های حروف فارسی آشنا باشیم. حروف فارسی بخاطر فرم خاصی که دارد برخلاف حروف لاتین ، اگر فواصل بین حروف برداشته شود و بهم نزدیک یا به یکدیگر بچسبند ، خوانایی خود را از دست نداده و می‌توان فرم‌های خاصی را از ترکیب فونت‌های امروزی براساس ترکیبات خوشنویسی گذشته بدست آورد. باید به این نکته توجه داشت که الفبا و حروف بعنوان نمادهایی که عهده‌دار بار فرهنگی و عاطفی هستند ، چیزی فراتر از نمایش الفبایی حروف هستند و این تجربیات برای حروفچینی صفحات نیست ، بلکه برای طراحی عنوان فیلم ، کتاب ، پوستر و . . . است.

ما برای رشد و پیشرفت تایپوگرافی باید با شناخت و توجه به ملاک‌های زیبایی‌شناسی این هنر بر پایه گرایش‌های بومی و ملی ، آن را در فضایی جهانی جستجو کنیم و با فهم صحیح از هنر ایران ، بویژه خوشنویسی ، تایپوگرافی ایران را از تایپوگرافی غربی متمایز کنیم​
 

tasnim0

Member
سلام
از نمونه های ایرانی
 

پیوست ها

  • 02.jpg
    02.jpg
    25.6 کیلوبایت · بازدیدها: 25
  • 35-rangallery1-rangmagazine.jpg
    35-rangallery1-rangmagazine.jpg
    4.7 کیلوبایت · بازدیدها: 23
  • askarifar_nezam_Fixd.jpg
    askarifar_nezam_Fixd.jpg
    17 کیلوبایت · بازدیدها: 14
  • haft_logo.jpg
    haft_logo.jpg
    97.4 کیلوبایت · بازدیدها: 28
  • irantakpar_Hamid-67.jpg
    irantakpar_Hamid-67.jpg
    14.2 کیلوبایت · بازدیدها: 17

tasnim0

Member
من بیشتر از >پیروان رهبر< خوشم امد
ایا کسی می دونه که این چه جوری درست شده
لطفا یه اموزشی چیزی بگذاره
 

evt

Member
هم اکنون در ایران تایپوگرافی محل مناقشه بسیار است . وارد شدن این عرصه به ایران باعث شکل گیری تحولات گسترده ای شد . به وجود آمدن دو گروه از طراحان که یکی اصالت را به فرم و دیگری به تصویر میدهد در 10 سالگذشته باعث مناقشات بسیار در کانون های هنری بوده است . اینک اشتباه بودن دادن اصالت محض به هر دو گروه مبرهن است . هر دو گرایش در جایگاه خود داری ارزش هستند . رضا عابدینی که شاگردانش او را پدر گرافیک ایران میدانند تعریف خود را از تایپوگرافی دارد و سایر اساتید نیز همینطور . این جدل بی حاصل ، حاصل تفکر عمیق اندیشی در هنرمندان این دوره است . یک عمیق اندیشی بدون پشتوانه .
تعریف استاد نجابتی بسیار جامع است و شخصا این تعریف را در مورد تایپوگرافی میپسندم : هر گونه کار با حروف و خط تایپوگرافی است .
 

tasnim0

Member
سلام
تعريف خوب و جامعي است و غير از اين نمي تواند باشد
 

naruto

Member
با اجازه از بزرگان البته مبحث تایپو گرافی از خط نقاشی جداست و اون ایفای نقشی که نقاشی در خط نقاشی داره اونم بطور زنده در تایپو گرافی نیست البته قصد مقایسه ندارم ولی کار استاد افجه ای جدا از استاد احصایی هستش و همونطور که دوستان ذکر کردند هیچ چیز جای کار زنده یعنی خوشنویسی همراه با نقاشی رو نمیگیره ولی تایپو در صنعت مثلا چا پ و آرم و... کاربرد ی تره ببخشید اظهار نظر کردم در پیشگاه دوستان عزیز:rose:
 

naruto

Member
با اجازه از بزرگان البته مبحث تایپو گرافی از خط نقاشی جداست و اون ایفای نقشی که نقاشی در خط نقاشی داره اونم بطور زنده در تایپو گرافی نیست البته قصد مقایسه ندارم ولی کار استاد افجه ای جدا از استاد احصایی هستش و همونطور که دوستان ذکر کردند هیچ چیز جای کار زنده یعنی خوشنویسی همراه با نقاشی رو نمیگیره ولی تایپو در صنعت مثلا چا پ و آرم و... کاربرد ی تره ببخشید اظهار نظر کردم در پیشگاه دوستان عزیز:rose:
اینم سبک استاد محمد احصایی در تایپو
 

پیوست ها

  • 16-1ehsaaee.jpg
    16-1ehsaaee.jpg
    23.6 کیلوبایت · بازدیدها: 9
  • 00-typ-rangmagazine.jpg
    00-typ-rangmagazine.jpg
    77.5 کیلوبایت · بازدیدها: 10
  • 01-typ-rangmagazine.jpg
    01-typ-rangmagazine.jpg
    62.9 کیلوبایت · بازدیدها: 9

naruto

Member
naruto چرا یه پستو چند بار میزنی؟؟!! :snap:من از همه عذر میخوام پستم ارسال نشد اخطار داد گفتم چند تا نمونه اضافه کنم ببخشید سارا خانم :sad: از ترسم:wink:
 

Peace Dove

Well-Known Member
یک سوال داشتم مثلا تایپوگرافی های که دوستمون گذاشتن برای من قابل خوندن نیست
آیا مثلا ت این اثر باید به زیبایی کار فقط نگاه کرد یا خوانا بودن هم مهمه؟
البته اولی از سمت راست رو نمیتونم بفهمم
شید مشکل منه!:green:
 

tasnim0

Member
سلام دوستان
دوستان لطف کنند و در این پست آموزش هم بگذارند
برای شروع کار اگر کسی درمورد شکل 0 پیروان رهبر 0 در صفحه اول، آموزشی بگذاره ممنون می شیم
 

جدیدترین ارسال ها

بالا