تاپیک پرسش و پاسخ مبحث ریگ - مبتدی تا پیشرفته

CG-Student

Member
بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت اساتید گرامی
دوستان لطف کنید سوالات مربوط به مبحث ریگ را در این تاپیک بپرسید که انشاالله تاپیک جامعی در این زمینه داشته باشیم

1-چه فرقی بین چرخاندن استخوان بندی در حال rotate و orient tool وجود داره ؟ در آموزشی که بنده در حال دیدن اون هستم به جای چرخاندن در حالت rotate به سمت گزینه orient tool میره و از اون قسمت و با استفاده از تغییر اعداد درون کارد اقدام به چرخاندن می کنه . لطف کنید فرق بین این دو و علت استفاده از گزینه orinet tool توضیح بدید . ممنون1.jpg
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
سلام
ببین عزیز من دقیق دقیق نمیدونم ولی از اونجا که وقتی یه چیزی جوابش یه مقدار سخت باشه و یکی بیاد بعد از مدتی جواب بده بقیه هم میریزن جواب میدن من یه چیزکی میگم شاید هم به مقدار کمی کمکت کرد هم دوستان برای اصلاح حرف های من امدن تا چیزای بیشتری یاد بگیریم.

ما تو مایا فقط فقط برای joint ـها orient داریم اجسام دیگه چنین خصوصیتی ندارن (در حد اطلاعات من ) حالا چرا باید موقع ریگ بجای rotate از orient استفاده کرد؟ مثلا ما موقط ریگ مجبوریم از یه زاویه استخون ها رو قرار بدیم که این یه محدودیت و کاریشم نمیشه کرد یعنی باید بعد بریم توی زوایای دیگه و مکان قرار گیری اونها رو دقیق کنیم با rotate اون ها خوب بعد از rotate استخون ها پارامترهای X Y Z Rotate ما دارای عدد میشن که این برای شروع انیمیت بعد از اتمام ریگ اصلا چیز خوبی نیست یعنی همونجور که خودت میدونی همه چیز باید freeze transform بشن.

این رو بر اساس اطلاعات و حدس های خودم میگم، شما برای ستس یه joint رو رو ایجاد کن و بعد به Display> transform Display برو وگزینه ی Rotate Pivots رو بزن و بعد اول توسط rotate و بعد با orient استخون رو بچرخون، هم تو خود قسمت مفصلی joint متوجه میشی هم نمایه ای که برای rotate ایجاد شده که تو حالت rotate نه مفصل و نه نمایه ی rotate تغییری نمیکنن یعنی base و پایی مفصل شما تو همون حالت قبلیه ولی با orient استخون شما از پایه تغییر میکنه یعنی حالت پایه ی اون میشه زاویه ای که بهش دادی.

حالا ما میتونیم بگیم که خوب بعد این ما یه freeze transform میدیم و همه چیز به حالت عادی بر میگرده. خوب آره ولی ممکنه با این کار سیستم Rotate pivot استخون و زوایای local rotate استخونتون بهم بریزه که توی انیمیت اذیتت میکنه حتی ممکنه تو حرکات خاص چرخش های ناجور هم ایجاد کنه، من گشتم تو نت تا یه نمونه برات پیدا کنم واین رو دیدم، ببین عزیز این طرف هم دقیقا به همین مشکل بر خورده یعنی ممکنه کل سیستم Rotation axes و Pivot ـش joint ـمون یهم بریزه(( البت این مشکل رو گذاشته و روشی هم برای اصلاحش معرفی کرده ولی باز دست به دامن همون orient شده))، یعنی بعد از rotate استخون ها اون ها رو freeze کرده و ما برای این که این حالت برای استخون هامون پیش نیاد مجبوریم از orient استفاده کنیم و orient هم فقط برای rig استفاده میشه تا حالت base استخونمون رو ایجاد کنیم.

(( یه سری چیزها ونکاتی هست که راحت نمیشه دلیلش رو تو همه چیز پیدا کرد مثلا توی مکس شما باید آخر هم bone یه bone کوچیک ایجاد کنید همین مفصلی که توی مایا آخر joint آخری میزنه ولی توی مکس شاید برای ایجاد IK کمک کنه ولی مثلا نوک انگشتان هم باید چنین bone ـی رو ایجاد کرد دلیلش رو هم هنوز دقیق پیدا نکردم))

حالا اگه چیزهای بیشتر و بهتری در مورد این که چرا این بلا سر joint میاد پیدا کردم حتما برات میذارم یا اگه دوستان گفتن که چه بهتر.
 
آخرین ویرایش:

Hamed_8

Member
برای ریگ کردن مقدار اورینت جوینت ها باید صفر بمونه ، وقتی صفر نباشن و بهشون کنسترین بدی ( بعضی کنسترین ها ) ارور میده و میگه مقدار اورینت صفر نیست ، البته میشه دستی صفرش کرد ولی اگه کنسترین داشته باشه خودش دیگه دردسر میشه
بخاطر همین این رو گذاشته که اونجا عدد وارد نکنی و این رو بچرخونی ، البته من خودم با گروپ کردن جوینت این کارو انجام میدم ولی این هم هست ، هر کدوم راحت ترین
همین
 

CG-Student

Member
سلام دوستان
اون محور xyz که توی عکس مشخصه چجوری فقط اونو بچرخونم بدون اینکه مفصل چرخیده بشه
به قول معروف محور مفاصل را می خوام ست کنم
 

پیوست ها

  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    129.5 کیلوبایت · بازدیدها: 3

CG-Student

Member
دوستان کسی هست با پلاگین anzovin کار کرده باشه ؟ این پلاگین چوینت هارو نمیسازه و فقط کنترلر های curve ایجاد می کنه ؟؟؟ درسته ؟
 

CG-Student

Member
هنگام pole vector حرف L به مچ دست, خود به خود مفاصل مچ دست جا به جا می شوند (((از دست فاضله می گیرند))) !!!! در صورتی که وقتی pole vector پا را اعمال می کنم همچین اتفاقی نمی افته
به نظرتون محور مفاصل تنظیم نیست ؟؟ مشکل از کجاست
 

Hamed_8

Member
هنگام pole vector حرف L به مچ دست, خود به خود مفاصل مچ دست جا به جا می شوند (((از دست فاضله می گیرند))) !!!! در صورتی که وقتی pole vector پا را اعمال می کنم همچین اتفاقی نمی افته
به نظرتون محور مفاصل تنظیم نیست ؟؟ مشکل از کجاست

فایلت رو باید بذاری ببینیمش
 

CG-Student

Member
فورررررررررری

مفصل آرنج را نمی تونم به منحنی دایره , orinet کنم ؟ ارور میزنه
// Warning: Cycle on 'left_elbow.parentInverseMatrix[0]' may not evaluate as expected. (Use 'cycleCheck -e off' to disable this warning.)

توی خط دستور اینو نوشتم

orientConstraint nurbsCircle3 left_elbow_orientConstraint1.target[1].targetRotate

به جای صفر , یک ( که بولد کردم ) گذاشتم ولی بازم درست نشد .

کلا تقاضای بنده

وقتی کار ریگ دست تمام می کنم و در آخر کار می خوام دوتا منحنی circle را به آرنج Elbow و shoulder کتف orinet کنم ولی نمیشه !! و فرضا با چرخش منحنی آرنج , آرنج به پایین نمیچرخه :cry:

دریابید :sad:
 

پیوست ها

  • l.jpg
    l.jpg
    347.7 کیلوبایت · بازدیدها: 7

Hamed_8

Member
به آرنجی که پول وکتور باید بخوره میخوای اورینت بدی ؟
نمیشه که
اون یه ریگ میخواد در این حد :
توی این ریگم کنترل کامل به آرنج دارم ، حتی میتونم به کنترلر آرنج هم لاکش کنم که کاملاً بچسبه بهش و باهاش حرکت کنه
کنترلر رو حرکت بدم و دست از آرج کش بیاد و با کنترلر بره

 

CG-Student

Member
آقا مشکل من با ik blend حل شد . برای مچ دست باید دو حالت در نظر گرفت .
1- وقتی که ik blend فعاله پس pole vector داریم
2-وقتی ik blend خاموشه پس برای مفاصل آرنج و کتف دو کنترلر برای چرخش قرار میدیم .

سوال جدید

ریگ کارکتر در هر پوزی که باش مشکلی ایجاد نمی کنه ؟ فرضا پوز اولیه دستان باز باشن یا رو به پایین فرقی نمی کنه ؟؟
ممنون
 

m2_farzan

Active Member
نمیدونم این حرفم جواب شماست یا نه ولی توی یه کتاب وقتی میخواست اسکین کنه میرفت هم ik ها رو غیر فعال میکرد هم تمام چرخشهای مفاصل رو صفر میکرد.
 

CG-Student

Member
1-چرا بعضی اوقات IK مچ دست که pole vector میشه تغییر جهت پیدا می کنه . باید مقادیر pole vector صفر کنیم تا مچ بیاد سر جای خودش !!!
2-کلاسترها بعد از مدتی ناپدید میشن:shock:کافیه یک قسمت از Geometry را انتخاب کنم دیگه اثری ازشون نیست . نه تو outliner .
حتی یه لایه هم درست کردم و انداختمشون اونجا ولی نیستن
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا