سلام
ببین عزیز من دقیق دقیق نمیدونم ولی از اونجا که وقتی یه چیزی جوابش یه مقدار سخت باشه و یکی بیاد بعد از مدتی جواب بده بقیه هم میریزن جواب میدن من یه چیزکی میگم شاید هم به مقدار کمی کمکت کرد هم دوستان برای اصلاح حرف های من امدن تا چیزای بیشتری یاد بگیریم.
ما تو مایا فقط فقط برای joint ـها orient داریم اجسام دیگه چنین خصوصیتی ندارن (در حد اطلاعات من ) حالا چرا باید موقع ریگ بجای rotate از orient استفاده کرد؟ مثلا ما موقط ریگ مجبوریم از یه زاویه استخون ها رو قرار بدیم که این یه محدودیت و کاریشم نمیشه کرد یعنی باید بعد بریم توی زوایای دیگه و مکان قرار گیری اونها رو دقیق کنیم با rotate اون ها خوب بعد از rotate استخون ها پارامترهای X Y Z Rotate ما دارای عدد میشن که این برای شروع انیمیت بعد از اتمام ریگ اصلا چیز خوبی نیست یعنی همونجور که خودت میدونی همه چیز باید freeze transform بشن.
این رو بر اساس اطلاعات و حدس های خودم میگم، شما برای ستس یه joint رو رو ایجاد کن و بعد به Display> transform Display برو وگزینه ی Rotate Pivots رو بزن و بعد اول توسط rotate و بعد با orient استخون رو بچرخون، هم تو خود قسمت مفصلی joint متوجه میشی هم نمایه ای که برای rotate ایجاد شده که تو حالت rotate نه مفصل و نه نمایه ی rotate تغییری نمیکنن یعنی base و پایی مفصل شما تو همون حالت قبلیه ولی با orient استخون شما از پایه تغییر میکنه یعنی حالت پایه ی اون میشه زاویه ای که بهش دادی.
حالا ما میتونیم بگیم که خوب بعد این ما یه freeze transform میدیم و همه چیز به حالت عادی بر میگرده. خوب آره ولی ممکنه با این کار سیستم Rotate pivot استخون و زوایای local rotate استخونتون بهم بریزه که توی انیمیت اذیتت میکنه حتی ممکنه تو حرکات خاص چرخش های ناجور هم ایجاد کنه، من گشتم تو نت تا یه نمونه برات پیدا کنم واین رو دیدم، ببین عزیز
این طرف هم دقیقا به همین مشکل بر خورده یعنی ممکنه کل سیستم Rotation axes و Pivot ـش joint ـمون یهم بریزه(( البت این مشکل رو گذاشته و روشی هم برای اصلاحش معرفی کرده ولی باز دست به دامن همون orient شده))، یعنی بعد از rotate استخون ها اون ها رو freeze کرده و ما برای این که این حالت برای استخون هامون پیش نیاد مجبوریم از orient استفاده کنیم و orient هم فقط برای rig استفاده میشه تا حالت base استخونمون رو ایجاد کنیم.
(( یه سری چیزها ونکاتی هست که راحت نمیشه دلیلش رو تو همه چیز پیدا کرد مثلا توی مکس شما باید آخر هم bone یه bone کوچیک ایجاد کنید همین مفصلی که توی مایا آخر joint آخری میزنه ولی توی مکس شاید برای ایجاد IK کمک کنه ولی مثلا نوک انگشتان هم باید چنین bone ـی رو ایجاد کرد دلیلش رو هم هنوز دقیق پیدا نکردم))
حالا اگه چیزهای بیشتر و بهتری در مورد این که چرا این بلا سر joint میاد پیدا کردم حتما برات میذارم یا اگه دوستان گفتن که چه بهتر.