تاثیر رنگ در فضای اداری

makupvc

New Member
فضای کاری یکی از مهمترین مکانهایی است که باید در انتخاب رنگ و دکوراسیون آن توجه شود، زیرا کارکنان بیشتر اوقات خود را در محل کار سپری می کنند . انتخاب رنگ فضای اداری از جمله دیوار، سقف، کفپوش، مبلمان اداری و حتی چیدمان وسایل اداری بسیار مهم است. رنگ مناسب دکوراسیون باعث بالا رفتن روحیه کاری افراد در محل کار و بالا رفتن راندمان کار آن ها می شود.
رنگ اتاق کار در منزل
شناخت رنگ در دکوراسیون
رنگها به طور کلی به دو دسته اصلی ( اولیه ) ، فرعی ( ثانویه ) تقسیم می شوند. رنگهای اولیه سه رنگ آبی ، زرد ، قرمز می باشند که از هیچ رنگی به وجود نیامده اند. رنگهای ثانویه از ترکیب رنگهای اولیه تشکیل می شوند و از ترکیب تمام این رنگها می توان هزاران رنگ ایجاد کرد .
تقسیم بندی رنگ به میزان انرژی نیز مربوط می شود. بر این اساس رنگها به دو گروه گرم و سرد تقسیم می شود. رنگهای گرم رنگهای برون گرا هستند. قرمز ، بنفش و … احساس گرمی را به انسان انتقال می دهند و رنگهای سرد حس آرامش را در انسان القاء می کنند. در این میان یک سری رنگها هم هستند که خنثی هستند ودر کنار رنگها دیگر باعث شفاف تر شدن آنها و در فضاهای کوچک باعث بزرگ نمایی می شوند.
انتخاب رنگ در فضای اداری
انتخاب رنگ فضای اداری، با توجه به نوع کسب و کار متفاوت است. به طوری که اگر فضای کاری از رنگهای جذاب برخوردار باشد باعث می شود حس خوبی در مشتریان ایجاد شود. رنگها علاوه بر تغییر احساس در کارمندان و مشتریان اثر قابل توجهی نیز در راندمان کاری نیز دارند. در ادارات بهتر است از ترکیب رنگها در دکوراسیون اداری ، پارتیشن اداری و حتی مبلمان استفاده شود تا میزان بازدهی افراد بالا رود .
رنگها علاوه بر زیبایی می توانند در تنظیم نور نیز موثر واقع شوند. به طوریکه اگر از رنگ تیره استفاده کنیم، فضا تیره تر و اگر از رنگ روشن استفاده کنیم، فضا روشن تر می شود. رنگهای روشن نور را انعکاس می دهند. به همین خاطر محیط هایی که رنگ روشن دارند، در مقایسه با محیط هایی با رنگ تیره، بزرگ تر و دلبازتر به نظر می رسد.
رنگ خنثی در مبلمان اداری
رنگهای مختلف احساسات مختلف ایجاد می کند. احساساتی مانند هیجان ، شادی ، غم و آرامش همگی این احساسات توسط رنگها در ما ایجاد می شود. با بکار گیری درست این رنگها می توان بر احساسات افراد اثر مثبت گذاشته یا حتی می توان این احساسات را مدیریت کرد .
شما می توانید با رعایت روانشناسی رنگها به هدف خود، یعنی افزایش انرژی و بهره وری کارکنان یا ایجاد محیط آرام و متعادل دست یابید.
رنگ قرمز
photo5792123003839033610.jpg

رنگ قرمز تحریک کننده است. استفاده از رنگ قرمز برای فضاهایی که کارمندان در هنگام کار باید به جزئیات دقیق متمرکز شوند مناسب است. رنگ قرمز یک رنگ هیجانی و انرژی بخش است و برای فرادی که در حرفه ساخت و ساز هستند کمک می کند.
رنگ آبی
رنگ آبی یکی از کارآمدترین و بهینه ترین رنگها است.این رنگ تمرکز و بهره وری را بالا می برد افرادی که شغلشان طوری است که باید مدت زیادی پشت میز سپری کنند رنگ آبی برای آنها عالی است .
رنگ زرد
رنگ زرد رنگ مثبتی است. افراد با رنگ زرد تشویق می شوند تا چیزهای جدید را امتحان کنند و باعث بالا رفتن خلاقیت در افراد میشود. افراد خلاق از رنگ زرد انرژی و اعتماد به نفس می گیرند. رنگ زرد بهترین گزینه برای استفاده در فضاهای خلاق است.
رنگ سبز
رنگ سبز تعادل مناسب روشنایی دارد. این رنگ آرامش را به محیط القا کرده و صلح را در افراد ایجاد می کند.دفاتری که کارشان کمک به دیگران است از رنگ سبز برای طراحی فضا استفاه می کنند، تا محیطی گرم و صمیمی ایجاد کنند. رنگ سبز باعث می شود افراد راحت تر فکر کنند.
رنگ سفید
سفید رنگ معروفی است که در اکثر دفاتر به کار می رود. توصیه می شود در کنار رنگ سفید حتما یک یا دو رنگ دیگر استفاده شود، تا ازایجاد تصویری هولناک و ترسناک جلوگیری شود .
رنگ سفید بیشتر برای راهروها و اتاق های کوچک و همچنین فضاهای تولیدی مناسب است. طبیعت رنگ سفید برای بزرگ جلوه دادن فضا بسیار مناسب است.
نتیجه پایانی اینکه رنگها می تواند تاثیر شگرفی در بهره وری کارکنان داشته باشند. به رنگهای محیط کار و زندگی خود توجه کنید. رنگها در میزان روشنی و نور محیط بسیار موثر هستند و باعث تغذیه روح و جسم انسان می شوند.
منبع:وبلاگ بینو
 

جدیدترین ارسال ها

بالا