قلب یکی از مهمترین و حساسترین اعضای بدن انسان است. قلب با پمپاژ خون اکسیژن و مواد مغذی را به سراسر بدن می رساند و مواد زائد ناشی از سوخت و ساز را از بین میبرد. در سال 2008 مهمترین عامل مرگ و میر در جهان، بیماری های قلبی و عروقی بودند. بیشتر از سه چهارم این تلفات به علت انسداد شریانهای کرونری و سکته بوده است. امروزه با افزایش استرس در زندگی های روزمره، تغذیه های نامناسب، و کم تحرکی خطر ابتلا به این بیماری ها افزایش پیدا کرده است.

یکی از گروه هایی که بیش از همه در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است، سالمندان هستند. چراکه قلب در دوران سالمندی آسیب پذیر تر میشود.

بازنشستگی برای هر فردی یک رویای زیباست، ولی سالمندان با فرا رسیدن این دوره و کم شدن ارتباطات، محدود شدن فعالیت روزانه و درگیری های ذهنی و استرس های عاطفی، هر روز خود را بیشتر به خطر ابتلا به این بیماری ها نزدیک می کنند.

تغییرات عضله قلب در دوران سالمندی

قلب هم مانند دیگر اعضای بدن در دوران پیری تغییر کرده و عملکرد آن ضعیف تر می شود. تنها افزایش سن نیست که باعث بروز مشکلات و بیماریهای قلبی می شود. بلکه با وجود سلامت بدن هم تغییراتی در ماهیچه ی قلب به وجود آمده، که این تغییرات میتواند باعث بروز بیماری های قلبی و عروقی در سالمندان شود.

برخی از این تغییرات عبارتند از:

کم شدن حداکثر ضربان قلب در زمان استراحت

کم شدن حجم خونی که توسط قلب پمپاژ می شود

ضخیم شدن دیواره ی قلب

ضعیف شدن عضله ی قلب

کند شدن ضربان قلب

نامنظم شدن ضربان قلب

فاکتورهای خطر در بیماری های قلبی و عروقی

مهمترین عوامل در بروز بیماری های قلبی و عروقی عبارتنداز:

کشیدن سیگار

کلسترول بالا

رژیمهای غذایی نا مناسب

فشار خون بالا

چاقی و اضافه وزن

دیابت نوع 2

افسردگی و فشار عصبی

سابقه خانوادگی

که در این بین فقط وراثت و سابقه فامیلی است که اجتناب ناپذیر است.

علامت های سکته قلبی در سالمندان

نشانه های مختلفی برای آنژین یا سکته ی قلبی که یکی از شایع ترین موارد بیماری های قلبی و عروقی است مشخص شده است. این نشانه ها در افراد مختلف متفاوت است، که شدت و ضعف آن نیز یکسان نیست، اما در کل می توان به این موارد اشاره کرد:

احساس درد در کمر و شانه ها مخصوصا در سمت چپ

احساس درد در قفسه ی سینه

سرگیجه، تهوع و استفراغ

عرق سرد

درد معده

تنگی نفس
سالمندانی که در مرکز سالمندان پارسایان اقامت دارند، در تمام مدت حضور، از چکاپ های کامل قلبی و عروقی برخوردارند و از فعالیت های ورزشی مناسب با شرایط فیزیکی خود بهرمند می شوند.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا