بوشهری ها مصرف حساب شده خرما را جدی بگیرند

nbtfd234

Member

بوشهر-ایرنا- نایب رییس کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان بوشهر می گوید بوشهری با هدف کاهش ابتلا به بیماری دیابت باید خرما را به طور حساب شده مصرف کنند.

فاطمه پوربهی روز پنجشنبه در حاشیه سمینار علم تغذیه در گفت و گو با ایرنا افزود: هر فرد به میزان نیاز بدنش بطور متوسط باید روزانه سه واحد میوه مصرف کند که هر سه عدد خرما خود معادل یک واحد میوه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بدن به ویتامن ها و میوه‌های متفاوتی نیاز دارد این سه واحد میوه نباید تنها به خرما اختصاص یابد.

پوربهی افزود: در مورد خرما و میزان شیوع دیابت این مسئله در استان به دلیل مصرف زیاد خرما بالاست.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی یادآور شد: همه با تصور اینکه قند خرما طبیعی و مانع بالا رفتن قند خون است به مصرف زیاد آن اهتمام دارند.

وی بیان کرد: عده‌ای نیز با تصور اینکه در قدیم نیز مصرف خرما زیاد بوده ولی عارضه‌ای برای افراد نداشته مصرف زیاد خرما دارند که این دیدگاه بدون توجه به میزان تحرک و فعالیت گذشتگان و قدیمی‌ها است.

پوربهی ادامه داد: هر چند که قند خرما طبیعی است ولی با این وجود مصرف زیاد آن باعث افزایش قند خون در بیماران دیابتی می‌شود.

وی یادآور شد: خرما بخاطر نوع قندش در صورت مصرف زیاد می‌تواند باعث افزایش سطح تری گلیسرید خون شود.

پوربهی ادامه داد: هر ۳ عدد خرما یا رطب یا خارک یک واحد میوه و معادل یک عدد موز یا سیب قند و کالری دارد با این تفاوت که قندش به نسبت سیب زودتر جذب و زودتر قند خون را بالا می‌برد.

پوربهی تاکید کرد: بنابراین باید مصرف خرما را در حد متعارف و بیشتر در میان وعده‌ها از آن استفاده کرد.

وی گفت: مصرف خرما حول و حوش زمان غذا خوردن و ناهار احتمال افزایش وزن و چاقی رو بیشتر می‌کند.

پوربهی ادامه داد: بیماری قند خون در صورت کنترل نشدن خطر آسیب به قلب، کبد و کلیه و بقیه ارگان‌های بدن بالا برده و باعث مرده شدن بافت‌ها به خصوص در پا می‌شود.

وی گفت: این مهم در بیشتر افراد دیابتی که قند خون خود را کنترل نمی‌کنند با عنوان اسم پای دیابتی شناخته می‌شود.

پوربهی ادامه داد: چنانچه فرد دیر متوجه شود قندخونش از کنترل خارج شده و در برخی موارد با هدف آسیب نرسیدن و عدم رسیدن عفونت به بخش‌های بالایی بدن پای فرد قطع می‌شود.

در سمینار علم تغذیه که با حضور شماری از بسکتبالیست‌های استان و خانواده‌های آنها برگزار شد افراد شرکت کننده با مسائل و موضوع مهمی در ارتباط با علم تغذیه آشنا شدند.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا