بحث درباره ی سبک طراحی پوستر گرافیست های ایرانی(همه بیان تو)

.:BEHNAM:.

Active Member
سلام دوستان

من خیلی وقت بود که این موضوع یا بهتره بگم سوال در ذهنم بود که چرا کسانی که در ایران گرافیک می خونند یا
گرافیست هستند یک سبک خاصی توی طراحی پوستر - لوگو و ... دارند .
به نظر من که سبک خیلی قدیمی و کلیشه ای شده یا بهتره بگم که این سبک برای همه جا دیگه کارساز نیست و
اینکه الان اصلا جواب نمیده.
شما وقتی یک طرح تبلیغاتی یا یک پوستر از یک گرافیست خارجی می بینید که توش پر از خلاقیت و ایده است و وقتی
میایید این کار را با پوستری با رنگ مرده و پر از نوشته های نستعلیق و حالتی مثل چاپ قدیمی مقایسه می کنید :shock:....

خلاصه من نمی خوام توهین کنم یا کار کسی را زیر سوال ببرم چون در حد و اندازش نیستم فقط این سوال واسم هست که چرا هر کی میره رشته ی گرافیک می خونه مثل سبک تصاویر زیر کار می کنه؟! آیا این سبک خاصیه؟!
چرا کسانی که رشته ی گرافیک می رن توی درس هاشون یا توی کارهاشون مثل کارهای خارجی ایده ای یا خلاقیتی یا استفاده از تصاویر مدرن و ... نیست؟! چرا همه کارهاشون از تایپو های نستعلیق و استفاده از این تایپو ها در هر جسمی و بدنه ای که فکر کنید هست؟!

http://onlysara.persiangig.com/teh9poster/imgf.jpg
http://good50x70.org/2008/imagecontest/image/1328.jpg
http://www.rangmagazine.com/media/Image/news/2006/10/05-ABEDINI-g-o-rangmagazine.jpg
http://www.aftab.ir/articles/art_culture/graphic/images/a43b620112f13f165c43b5b08e52a279.jpg
http://www.rezaabedini.com/images/posters/011.jpg
http://www.rezaabedini.com/images/posters/001.jpg
 

Erfan

Active Member
رشته من گرافیک نیست و به صورت تجربی دارم کار میکنم، ولی دروسی که پاس کردم و تعدادی هم در حال پاس شدن هستند، مرتبط میشه با هنر ایرانی و گرافیک آنها.

شما چقدر از گرافیک و هنر سررشته دارید ؟
آیا مفهوم نقطه، خط، دایره، مثلث، مربع را میدونید ؟

آیا میدونی یک نقط وقتی همراه با یک خط در یک صفحه سفید کشیده شود به چه معنی است ؟

خیلی روشن است که کسی که گرافیک خونده کاملاً با این معقوله ها آشنایی داره، پس فرد گرافیست میشینه و به قولاً ایده بکر و خلاقانه پایه ریزی میکنه !!!

تا حالا شده خودتون شروع کنید به یک پوستر طراحی کردن، بدون اینکه از طرحی الهام یا ایده بگیرید ؟
میتونم 99% احتمال بدم کاری بسیار سخت و دشوار براتون به حساب میاد چرا که ما عادت کردیم طرح های طراحان حرفه ای را ببینیم و به سبک و ایده خود یک طرح به اصطلاح جدید برای خود طراحی کنیم.

شاید در دید اول اینگونه طرح ها برای شما خیلی ساده و کلیشه ای به نظر بیاد، ولی مطمئن باش اگر خودتون سعی کنید یک همچین طرحی رو طراحی کنید با خیلی از سوالات و ابهامات مواجه میشی.

توصیه میکنم سری به دانشگاه هنر، یا محیط هایی که دانش پژوهان رشته هنر حضور دارن بزنید و ببینید کارهای این افراد به چه سبکی است، چقدر مهارت و اصول در کارشون لحاظ میکنند.

به این حساب نباشید که آنها با چند ابزار یک طرح را طراحی میکنند مانند خیلی از دوستانی که اینجا حضور دارند، آنها با طرح خود زندگی میکنند جوری اون رو پرورش میدن که گویی فرزندی به دنیا آورده باشند.

میشه این استنباط رو هم کرد که این سبک، یک سبک اصیل ود جا افتاده ای است که خیلی ها اون رو سرمشق طراحی های خودشون قرار میدن و باید در جستجوی صاحب سبک و علایق و دلایل اون بود.

موفق باشی
:rose:
 

AliReza Bahrami

مدیر انجمن
سبک، یک سبک اصیل ود جا افتاده ای است که خیلی ها اون رو سرمشق طراحی های خودشون قرار میدن

صحبت های عرفان جان کاملا درست و به جاست اگر گرافیست باشید مفهوم این طرحها را بهتر متوجه میشید
در نگاه اول خیلی ساده ولی دیتیلهای سنگینی توی این پوسترها استفاده میشه که حتی در مسابقاتی که به همین مناسبت برگزار میشه داوران به سختی و میلیمتری کارها را بررسی میکنن و نکته ی دیگه هم سنتی بودن و اصالتش هست که حتی با هنر دست هست مثلا برای خوشنویسی از نرم افزر کلک یا میرعماد کمتر استفاده میشه و بیشتر کار با دست هست و بعد از اجرا روی اونها به صورت دیجیتال و کامپیوتری کار میشه

کلا سبک های پوستر هر کشوری سبک خاص خودشو داره!

موفق باشید :rose:
 
آخرین ویرایش:

AriA jOhAri

Active Member
من با عرفان و گیلاس موافقم !

هر کشور یا بهتره بگم هر منطقه سبک خاص خودش رو داره

و چون همیشه قرار بر اینه که "مرغ همسایه غازه" این فکرا به سر ماها میزنه

یکی هم الان کارای تایپو زیاد رو بورسه و تو طرح ها ازشون استفاده میشه

خب یه مدت کل دنیا و ایران پر شده بود از طرح های گل و بوته (floral) این به این دلیل نمیشه که طاحان ما چسبیدن به تایپو گرای و از این حرفها

البته این نظر شخصیه منه قرار هم نیست به کسی تحمیل بشه

موفق باشید :rose:
 

.:BEHNAM:.

Active Member
سلام

اینی که میگید سبک هر کشور هست این رو قبول دارم .
اما اینکه می گید شما گرافیست نیستید که مفهوم کار رو بدونید به نظر کاری ارزشمند تره که هر فرد عادی بتونه با دیدن کار مفهومش رو
درک کنه اگر قرار باشه مفهوم یک طرح رو فقط گرافیست ها یا کارشناسان با بررسی و نشست درک کنند این کار هیچ ارزشی نداره .
 

Erfan

Active Member
سلام

اینی که میگید سبک هر کشور هست این رو قبول دارم .
اما اینکه می گید شما گرافیست نیستید که مفهوم کار رو بدونید به نظر کاری ارزشمند تره که هر فرد عادی بتونه با دیدن کار مفهومش رو
درک کنه اگر قرار باشه مفهوم یک طرح رو فقط گرافیست ها یا کارشناسان با بررسی و نشست درک کنند این کار هیچ ارزشی نداره .

بهنام جان بهت برنخوره، ولی چیزی که الان میخوام بگم شامل خودم هم میشه.
اگر به معنی واقعی بخواهیم کسی رو گرافیست خطاب کنیم مطمئن باش 99% اینجا کسی رو پیدا نمیکنی، هر چند افرادی هستند که کارهاشون خیلی عالی و به قولاً حرفه ای هستند.

شما تا در جوار چند هنرمند یا همون افرادی که واقعاً درس هنر رو خونده باشند به معنی واقعی گرافیست پی نمیبرید.

از دید اونها خیلی از کارهایی که ما انجام میدم و پیش خودمون و دیگران میبالیم که عجب چیزی شده، در دید آنها پر از اشکال و ایراد هست که صد درصد درست هست.

ما یاد گرفتیم که کاربرد ابزارها به چه صورت هست، با تلفیق چند ابراز و چند عکس طرحی را خلق میکنیم و به نمایش دیگران میگذاریم، دریغ از اینکه آیا تونستم هدف و منظورمون رو به مخاطب انتقال بدهیم ؟
آیا موفق بودیم که با یک تصویر یک مطلب را به مخاطب برسانیم !!!

اگر گشتی در شهر بزنید با بیلبردهای مختلفی مواجه خواهید شد، که ائم از تجاری و خصوصی هستند، تا به حال به تبلیغ های شرکت چیتوز دقت کردین ؟
خیلی با ظرافت این کار رو انجام میدن و این نشون دهنده اینکه یک تیم مجرب پشت این شرکت وجود داره.

یا

تبلیغ هایی که نمایشگاه کتاب یا قرآن هر ساله وجود داره ...
در دید اول یک نوشته در یک کادر هست ولی اگر خوب دقت کنید به این پی میبرید که رنگ نوشته با بکگراند خیلی متناسب و از فضاهای خالی به بهترین نحو ممکن استفاده کردن.

در طراحی گرافیک 3 اصل خیلی مهم هست !!

1. نوشته {گاهاً منظور ما تکست نیست، میتواند با تصویر یک نوشته یا حرف را به مخاطب منتقل کند}
2. عکس یا تصویر
3. فضاهای خالی

تلفیق این سه اصل مساوی است با به وجود آمدن یک طرح ناب و بکر !!

ما نباید در طراحی انقدر شلوغ کاری کنیم که طرح را خفه و مخاطب رو گیج بلکه باید خیلی آرام و متناسب با موضوع دست به خلق یک اثر بزنیم.

:rose:

 

wild-man

Member
سلام من با هردو دسته موافقم چرا الان میگم با عرفان جان موافقم چون هنر چیزی پاکه که ساخته روح لطیف و ذره ای از وجود یه هنرمنده که مثل یه چراغ دنیا رو به ما زیباتر نشون میده که در نهایت ما رو به ذات بی منتهای زیبایی یعنی خدا میرسونه.
با بهنام جان هم موافقم چون اکثر گرافیستهای ما به صورت موج وار با یه کار هنری جلو میرن و یهو ولش میکنن دقیقا مصداق بارز این رو میتونید توی وکتور و ری ببینید.
 

.:BEHNAM:.

Active Member
بهنام جان بهت برنخوره، ولی چیزی که الان میخوام بگم شامل خودم هم میشه.
اگر به معنی واقعی بخواهیم کسی رو گرافیست خطاب کنیم مطمئن باش 99% اینجا کسی رو پیدا نمیکنی، هر چند افرادی هستند که کارهاشون خیلی عالی و به قولاً حرفه ای هستند.

نه من بهم برنخورد.
من میگم انگار کسانی که فوتوشاپ رو به عنوان یک ابزار گرافیک یاد می گیرند کارشون بهتره از کسانی هست که رشته ی گرافیک می رن و رنگ شناسی و روانشناسی گرافیکی و دید گرافیکی پیدا می کنند. در صورتی که باید برعکس باشه.
الان من داشتم سایت رضا عابدینی از گرافیست ها و اساتید ایران رو می دیدم هیچ چیز جدید یا جالبی نداشت.
من توی دانشگاه هنر اصفهان که رفتم و داشتم کارهای هنرجویان رو می دیدم شاید توی هر مثلا دانشگاه یا یک محل فقط یکی دارای خلاقیت باشه . این به نظر من به خاطر اینه که چیزهایی که درست می کنند همون چیز هایی هست که یاد گرفتند و درسش رو خوندند به نظر من جای پیشرفتی توی دانشگاه از نظر پروژه یا کار نیست از نظر ت وری شاید ولی از نظر عملی مثل بقیه ی رشته ها توی گرافیک هم ضعیف هستیم.
اگه توجه کرده باشید بیشتر طرح های زیبایی که توی تلویزیون یا بیرون می بینیم رو فتوشاپ کارها درست می کنند نه گرافیست ها !
الان گرافیست به نظر من شده تبدیل به یک فردی که پوستر های سبک اصیل درست کنه و تایپو گرافی انجام بده هر چند که با ارزش باشه که هست.
من مشکلم ارزش کار گرافیست ها نیست من میگم چرا الان گرافیست ها همه محدوده ی خاصی دارند همه پوستر ها توی یک سبک هست ! این یک نواخت بودن باعث میشه که ریشه ی هنر که خلاقیت و نو آوری و ایده ی نو هست رو از بین ببره و گاها ما می بینیم که وقتی یک جلسه ای میشه یا توی کارهای انجمن صنفی گرافیک ایران همه شبیه به هم هست یعنی از یک روند پیروی می کنه در صورتی که در کارهای گرافیست های خارجی هر کار با کار بعدی یا قبلی فرق می کنه و این درستش هست.
من این حرفام رو از دید یک فرد عادی می گم و این برای من واقعا سوال بوده و هست .
حتی در کارها یا بعضی استخدام هایی که من ناظرش بودم یا اینکه شنیدم این بوده که به فوتوشاپ کارها تو ایران بیشتر کار میدن یا کار گیرشون میان تا به گرافیستی که رشته ی اصلیش این بوده !
من میگم ارزش یا مفهوم کار باید طوری باشه که :

1- با سلیقه ی روز جامعه پیش بره
2- مفهومش واضح و ساده باشه تا هر کی بتونه اون رو بفهمه.
3- تنوع و نو آوری داشته باشه .
4- محدودیت نداشته باشه.

برای مثال من داشتم کارهای اقای عابدینی رو توی سایتش می دیدم توی لوگو هاش خیلی از بچه های همین انجمن چه از نظر مفهوم و
چه از نظر اجرا با اینکه رشته ی گرافیک نیستند خیلی از این لوگو های ایشون زیباتر و بهتر ساختند.
یعنی با این حرف هایی که زدم می خوام به این نتیجه برسم که خودم قبلا رسیدم که بهتره برای گرافیک از کتاب آموزشی و سی دی استفاده کنی تا بری رشته ی گرافیک چون هیچ جای پیشرفتی واست نداره!
 

javadmagic

خسته شده دلم از زمونه.
ولی من با بهنام جان موافقم/سبکهای خیلی کلیشه ای شده.
البته این هم درسته که سبک گرافیستای ایرانی مخصوص ایرانه، ولی خوب در هیچ کشوری، ایده ها تقریبا شبیه هم و یه نوع کار نیست.
به نظرم یه گرافیست و یه طراح خلاق باید هنر عکاسی و دست رو در طرحش به کار ببره، و با دیدن طرح های دیگه، یه جرقه ای به ذهنش بخوره.
من خیلی هارو میشناسم که طراحی حرفه ای با سبک جالبی انجام میدن.
یه روز پیش یکی از این طراحا نشستم تا ببینم چه جوری کارشو انجام میده و این ایده از کجا یه دفعه به ذهنش میرسه. حدود 2 الی 3 ساعت یکسره پیش این فرد نشستم و دیدم با نگاه کردن به عکسها و سایتهای گرافیکی تونسته یه طرحی رو بزنه که که شبیه هیچ طرحی نیست و فقط این طرحای خارجی باعث ارضا شدن ذهن فرد شده، پس لزومی نداره تا خودمون اذیت کنیم و از 0 یه طرحی رو بزنیم که باعث کلیشه ای شدن کار بشه.
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
اول ممنون که این تاپیک رو ایجاد کردید. بحث در مورد اینجور مسائل بنظرم خیلی خوبه.

دوم اینکه بهتر بود شما مشخص میکردی که منظورت از گرافیک دقیقا چیه؟!!
اگر منظورت ایجاد یک پوستر تبلیغاتی بوسیله نرم افزار هست که باید بگم این رشته اسمش گرافیک رایانه یا گرافیک کامپیوتری هست.
افرادی مثل استاد عابدینی یا استاد ممیز و ... رشته ی گرافیک رایانه نخوندن که بخوایم کارهاشون رو از این دیدگاه بررسی کنیم.
اصلا رشته ی گرافیک ارتباطی با کامپیوتر و فتوشاپ نداره.
هر چند این موضوع رو قبول دارم که دانشجوهای هر رشته ای اونطوری که باید فعالیت عملی و اجرایی ندارن.

در مورد پوسترهایی که شما گذاشتید باید بگم که طراح پوستر در مرحله ی اول باید بررسی کنه که پوستر برای چه فضایی داره
طراحی میشه. وقتی موضوع اصلی ای که قراره برای اون پوستر طراحی بشه مثلا جشنواره ی فیلم فجر هست ، شما انتظار دارید
پوستر چه سبکی داشته باشه؟! یه سبک مدرن یا کلی طرحهای جورواجور؟! خوب این طبیعی ئه که وقتی یه پوستر برای جشنواره ی
ایرانی داره طراحی میشه باید سبک و سیاق ایرانی بودن هم داشته باشه.

در کل قبل از اینکه بحث رو ادامه بدم بازم میگم که شما منظور اصلیت از گرافیک ، گرافیک رایانه هست یا سایر رشته های گرافیکی؟
چون بحث این تاپیک بیشتر در زمینه ی گرافیک کامپیوتری هست تا موضوع هویت و اصل گرافیک.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا