PhonieX
مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6
يك تحقيق جديد نشان ميدهد كه انجام بازيهاي ويديويي ميتواند نيازهاي عميق رواني انسان را دست كم براي مدت كوتاهي ارضا كند و موجب تقويت خوشي انسان شود.
به گزارش پايگاه اينترنتي سرويس خبرهاي بهداشتي رويترز، دكتر "اسكات ريگبي" و همكارانش از دانشگاه "روچستر" در نيويورك دريافتند، هر چه بازي حس استقلال، موفقيت و ارتباط شخص را با ديگران بيشتر ارضا كند، احتمال تداوم انجام اين بازيها از سوي شخص بيشتر است. وهر چه نيازهاي شخص كاملتر ارضا شود، وي پس از بازي احساس بهتري دارد.
ريگبي در يك مصاحبه گفت كه به اعتقاد آنها اين موضوع حقيقتا اولين الگوي معتبر از چيزي است كه از نظر رواني در هنگام انجام بازيهاي ويديويي در شخص صورت ميگيرد.
وي متذكر شد كه تا زمان حاضر محور تحقيقات در زمينه بازهاي ويديويي بر تاثيرات بالقوه مضر آنها مانند تشويق به انزواي اجتماعي، اعتياد و خشونت تمركز داشت.
ريگبي متذكر شد درحاليكه اين يافتهها ثابت نميكنند كه "بازيهاي ويديويي همواره براي انسان مفيد هستند اما كمك ميكند تا از انگيرههاي افراد براي انجام اين بازها به درك هماهنگتري برسيم.
ريگبي و همكارانش در چهار مطالعه كه در مجله "انگيزش و احساسات" چاپ شده است درصدد درك انگيزه افراد براي انجام اين بازيها و تاثير سريع اين بازيها بر روي ميزان خوشي افراد درآمدند.
در اين مطالعات ديده شد كه لذت بازيكنان از انجام اين بازيها به اين موضوع بستگي داشت كه آيا اين بازيها به آنها احساس شايستگي و استقلال ميدهد يا خير و در موارد بازيهاي چند نفره آيا ميتواند آنها را به ساير بازي كنان ارتباط ميدهد يا خير.
همچنين ديده شد بازيكناني كه از تجربه بازي خود لذت برده بودند، خوشي عزت نفس و شور و نشاط زيادي نشان دادند، اما آنهايي كه نيازهايشان ارضا نشده بود شور و نشاط خود را كم گزارش دادند.
ريگبي گفت كه به تصور آنها بازيهاي ويديويي به ويژه بازيهاي ويديويي امروزي كه بسيار غني و پيچيده هستند، پتانسيل بسيار بزرگي براي تاثير بر افراد دارد.
اين مطالعه در شماره دسامبر ۲۰۰۶مجله "انگيزش و احساسات" چاپ شده است.
منبع:irna.ir
به گزارش پايگاه اينترنتي سرويس خبرهاي بهداشتي رويترز، دكتر "اسكات ريگبي" و همكارانش از دانشگاه "روچستر" در نيويورك دريافتند، هر چه بازي حس استقلال، موفقيت و ارتباط شخص را با ديگران بيشتر ارضا كند، احتمال تداوم انجام اين بازيها از سوي شخص بيشتر است. وهر چه نيازهاي شخص كاملتر ارضا شود، وي پس از بازي احساس بهتري دارد.
ريگبي در يك مصاحبه گفت كه به اعتقاد آنها اين موضوع حقيقتا اولين الگوي معتبر از چيزي است كه از نظر رواني در هنگام انجام بازيهاي ويديويي در شخص صورت ميگيرد.
وي متذكر شد كه تا زمان حاضر محور تحقيقات در زمينه بازهاي ويديويي بر تاثيرات بالقوه مضر آنها مانند تشويق به انزواي اجتماعي، اعتياد و خشونت تمركز داشت.
ريگبي متذكر شد درحاليكه اين يافتهها ثابت نميكنند كه "بازيهاي ويديويي همواره براي انسان مفيد هستند اما كمك ميكند تا از انگيرههاي افراد براي انجام اين بازها به درك هماهنگتري برسيم.
ريگبي و همكارانش در چهار مطالعه كه در مجله "انگيزش و احساسات" چاپ شده است درصدد درك انگيزه افراد براي انجام اين بازيها و تاثير سريع اين بازيها بر روي ميزان خوشي افراد درآمدند.
در اين مطالعات ديده شد كه لذت بازيكنان از انجام اين بازيها به اين موضوع بستگي داشت كه آيا اين بازيها به آنها احساس شايستگي و استقلال ميدهد يا خير و در موارد بازيهاي چند نفره آيا ميتواند آنها را به ساير بازي كنان ارتباط ميدهد يا خير.
همچنين ديده شد بازيكناني كه از تجربه بازي خود لذت برده بودند، خوشي عزت نفس و شور و نشاط زيادي نشان دادند، اما آنهايي كه نيازهايشان ارضا نشده بود شور و نشاط خود را كم گزارش دادند.
ريگبي گفت كه به تصور آنها بازيهاي ويديويي به ويژه بازيهاي ويديويي امروزي كه بسيار غني و پيچيده هستند، پتانسيل بسيار بزرگي براي تاثير بر افراد دارد.
اين مطالعه در شماره دسامبر ۲۰۰۶مجله "انگيزش و احساسات" چاپ شده است.
منبع:irna.ir