بازار خرده فروشی ایران از نگاه دیجی کالا

it2025

New Member
بازار خرده فروشی به فروشگاه هایی گفته می شود که محصولات و کالا های مختلف را در مقادیر محدود و تعداد کم در اختیار مشتریان قرار می دهند. به عبارت دیگر، مغازه های نزدیک خانه، فروشگاه های زنجیره ای، سوپری ها، پاساژها و ... همه جزئی از بازار خرده فروشی به شمار می آیند. البته، در سال های اخیر، بخش مهم دیگری هم به این بازار اضافه شده و آن هم سایت های فروشگاهی است. فروشگاه های اینترنتی توانسته اند در این سال ها جایگاه خود را در بازار خرده فروشی و خرید های روزانه افراد باز کنند. دیجی کالا در گزارش سالانه خود برای سال 1401 نگاهی به این موضوع انداخته و سهم فروشگاه های آنلاین از خرید روزانه افراد را بررسی کرده است.

فروشگاه های اینترنتی و حضور در خرید روزانه مردم​

در سال ‌های اخیر، فروشگاه های اینترنتی نحوه خرید مردم را متحول کرده و به بخش اساسی از زندگی روزمره مردم تبدیل شده اند. راحتی، دسترس‌ پذیری و تنوع وسیع محصولات، از مزایای این بازار های مجازی است. البته، هنوز این نوع از خرید به قدری فراگیر نشده که بتوانیم بگوییم به طور کامل خرید سنتی را از زندگی ما حذف کرده است. هنوز هم خرید ا مغازه و لمس کالا جذابیت خودش را دارد. در ادامه به بررسی مزایای این نوع خرید و اینکه چرا هنوز درصد کمی را به خود اختصاص داده می پردازیم.

سرعت و سهولت در خرید​

ظهور اینترنت و پیشرفت سریع تکنولوژی نحوه خرید کالا ها و خدمات را متحول کرده است. فروشگاه های اینترنتی به مصرف ‌کنندگان امکان می ‌دهند از خانه‌ یا هر جای دیگر با استفاده از گوشی موبایل خود خرید کنند. از گرانترین شرکت ‌های تجارت الکترونیکی تا فروشگاه های تخصصی، این پلتفرم‌ ها به سلیقه‌ های مختلف مصرف ‌کنندگان پاسخ داده و تجربه خریدی جامع را تضمین می کنند.

حذف محدودیت های خرید حضوری​

یکی از مزایای قابل توجهی که فروشگاه های اینترنتی به مصرف ‌کنندگان ارائه می ‌دهند، راحتی بی‌نظیر است. اینترنت دیگر محدودیت ‌های مربوط به مکان فیزیکی و ساعات کاری فروشگاه ها را ندارد و مشتریان می‌ توانند در هر ساعت از روز محصولات را مرور و مقایسه کرده و ثبت سفارش کنند. حذف صف ‌های طولانی و فضا های شلوغ فرآیند خرید را ساده‌ تر کرده و در زمان و تلاش مشتریان صرفه جویی می کند. به همین دلیل، فروشگاه های اینترنتی به یکی از جزئیات متداول روزانه مردم تبدیل شده اند.

ارائه کد تخفیف​

کوپن و کد تخفیف دیجی کالا و دیگر فروشگاه های آنلاین از اساسی ترین مشوق های افراد برای خرید اینترنتی به شمار می آیند. قیمت کالا همیشه از اصلی ترین فاکتور ها برای خرید یا عدم خرید یک محصول است و معمولاً مبلغی که برای خرید در سایت ها می پردازید کمتر از خرید حضوری است. علاوه بر این، امکان استفاده از حراج یا کد تخفیف های مختلف را هم دارید.

تنوع بالای محصولات​

فروشگاه های سنتی ممکن است محدودیت ‌های خود را در ارائه محصولات داشته باشند؛ اما فروشگاه های اینترنتی دسته های متنوعی از کالا را ارائه می‌ دهند. از نیاز های اساسی گرفته تا وسایل نادر و خارجی، این پلتفرم‌ ها مجموعه ‌ای گسترده از محصولات را با توجه به سلیقه ‌ها و ترجیحات مختلف مصرف ‌کنندگان فراهم می کنند. این تنوع گزینه های موجود برای خرید روزانه را گسترده‌تر کرده و امکان دسترسی به تقریباً هر چیزی را با چند کلیک فراهم می ‌آورد.

پیشنهادات شخصی ‌سازی شده​

فروشگاه های اینترنتی توانایی ارائه تجربه ‌های خریدی شخصی ‌سازی شده را به مصرف ‌کنندگان ارائه می ‌دهند. با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند و تحلیل داده ‌ها، این فروشگاه های اینترنتی می‌ توانند محصولاتی را پیشنهاد دهند که با سلیقه و تاریخچه خرید های قبلی مصرف ‌کنندگان همخوانی دارند. این رویکرد شخصی‌ سازی تجربه خرید را بهبود می‌بخشد و خرید آنلاین را برای مصرف ‌کنندگان لذت‌ بخش ‌تر و کارآمدتر می‌ سازد.

سهم خرده فروشی آنلاین کمتر از 5 درصد است!​

بر اساس جدیدترین گزارش منتشر شده از دیجی کالا علیرغم رشد چشمگیر و برجستگی فروشگاه‌های اینترنتی، هنوز آنها نسبت به کل بازار خرده‌فروشی، نسبتاً درصد کوچکی را تشکیل می‌دهند. مطابق داده های دیجی کالا، این میزان در ایران حدود 4 درصد است. حدود نیمی از همین درصد اندک هم به فروشگاه هایی اختصاص دارد که در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت می کنند. این موضع سبب می شود بپرسیم که چرا علیرغم مزیت های خرید آنلاین، هنوز استقبال از آن در ایران کم است. برخی از عوامل این موضوع عبارت اند از:

عادات مصرفی و مقاومت در برابر تغییر​

خرید سنتی از فروشگاه ‌های فیزیکی به عنوان یک عادت مصرفی نسل ها ادامه داشته است. برخی افراد در برابر تغییر مقاومت داشته و ممکن است ترجیح دهند از فروشگاه‌ های حضوری خرید داشته باشند. برای این گروه، از نزدیک دیدن محصولات و قابلیت آزمودن آن ها قبل از خرید نکات مهمی هستند که فروشگاه‌ های آنلاین نمی ‌توانند به آن ها بپردازند.

نگرانی‌ های امنیت و رعایت حریم خصوصی​

هر چند فروشگاه ‌های آنلاین برای امنیت تراکنش ‌ها سرمایه‌گذاری‌ های زیادی می‌ کنند؛ اما برخی از مصرف ‌کنندگان همچنان برای اشتراک گذاری اطلاعات شخصی و مالی خود تردید می‌کنند. ترس از نفوذ به اطلاعات و سرقت هویت ممکن است آنها را از انجام معاملات تجارت الکترونیکی، به ویژه در مورد خریدهای بزرگ‌تر، منع کند.

انتظار برای ارسال کالا​

فروشگاه‌های حضوری اغلب سرعت در تحویل را فراهم می‌ کنند و به مصرف ‌کنندگان امکان می ‌دهند کالاهای خود را همان موقع خرید دریافت کنند. این ویژگی به خصوص برای کسانی که به یک کالا به شدت نیاز دارند یا از تجربه گشت و گذار در فروشگاه‌ها لذت می‌برند، جذابیت دارد. البته، امکانات جدید برخی سایت ها مانند ارسال فوری دیجی کالا این امکان را به خریدار می دهد که سفارش خود را سریع و رایگان دریافت کند.

هزینه‌ های پستی و تأخیر در حمل‌ و نقل​

هرچند بسیاری از فروشگاه‌ های آنلاین حمل‌ونقل را به صورت رایگان یا با تخفیف ارائه می‌دهند، برخی از مصرف‌کنندگان همچنان کرایه های پستی را به عنوان هزینه ‌های اضافی در نظر می‌گیرند. علاوه بر این، تأخیر ها و ابهام ‌ها در حمل‌ و نقل می‌ توانند بر تجربه کلی خرید تأثیرگذار باشند و مصرف‌کنندگان را به سمت خریدهای فوری از فروشگاه‌های حضوری سوق دهند. البته، ارسال رایگان دیجی کالا این مشکل را برطرف کرده و این امکان را به شما می دهد که بدون هزینه پستی خرید کنید.

دسترسی محدود به اینترنت​

هرچند نفوذ اینترنت به طرز قابل ‌توجهی رشد کرده است، دسترسی محدود به اتصالات اینترنتی پایدار و یا دستگاه‌ هایی مانند کامپیوترها و گوشی ‌های هوشمند وجود دارد. این محدودیت‌ ها فرصت ‌های خرید آنلاین برای ساکنان این مناطق را محدود می ‌کند. به غیر از این، سرعت پایین اینترنت در ایران و فراهم نبودن زیرساخت های لازم برای فروشگاه های اینترنتی سبب شده این سایت ها نتوانند به رشد و توسعه مورد نظر دست پیدا کرده و خریداران بیشتری جذب کنند.

گرانی‌ها درباره برگردان و بازپرداخت​

با وجود اینکه بسیاری از فروشگاه ‌های آنلاین سیاست‌ های بازگرداندن کالا و مرجوعی خود را ساده‌ کرده‌ اند، برخی از مصرف ‌کنندگان ممکن است همچنان از آزار بازگرداندن کالاهای خریداری شده آنلاین بدون مطابقت با انتظارات خود نگران باشند.

با این حال، فروشگاه‌ های اینترنتی به رشد خود ادامه می‌ دهند و سعی می کنند با تطبیق دادن خود، به نیاز ها، نگرانی ‌ها و خواسته ‌های مخاطبین مختلف پاسخ دهند. آن ها به صورت پیوسته برای بهبود تجربه خرید کار می‌ کنند. آینده فروشگاه‌ های اینترنتی وابسته به پیشرفت‌ های تکنولوژی، تغییرات در رفتار مصرف ‌کنندگان و توانایی ایجاد تجربه خریدی بی‌ دردسر و شخصی‌ سازی‌ شده برای همه است.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا