بازاریابی چیست؟

تاریخچه بازاریابی

قدمت علم بازاریابی به قامت تمدن بشر می باشد. شما ممکن است فیلم هایی را در خصوص تاریخ یونان باستان یا روم دیده باشید که دارای تصاویری از غرفه هایی شلوغ و کاسبانی فعال می باشد که درگیر خرید و فروش هستند. مطمئناً این کاسبان، فعالیت های خود را بازاریابی نمی نامیدند. اصطلاح “بازاریابی یا مارکتینگ”، برای توصیف فعالیت های تجاری که درگیر خرید و فروش محصولات یا خدمات هستند استفاده می شود و در اواخر قرن نوزدهم مورد استفاده عموم قرار گرفت و همچنین مطالعه تاریخچه بازاریابی و خود بازاریابی به عنوان یک رشته دانشگاهی در اوایل قرن بیستم در مجامع علمی مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.

بازاریابی به فعالیت هایی گفته می شود که شرکت ها برای افزایش خرید یا فروش محصولات یا خدمات خود انجام می دهند. مارکتینگ شامل فعالیت هایی مانند تبلیغات، فروش و تحویل محصولات یا خدمات به مصرف کنندگان یا مشاغل دیگر می باشد. متخصصانی که در بخش های مختلف بازاریابی یک شرکت فعالیت می کنند، به دنبال جلب توجه مشتریان خود از راه های مختلفی، از جمله تبلیغات هستند.
پس اگر از شما پرسیده شود که بازاریابی چیست با این مقاله می توانید پاسخ دقیق آن را بدهید. Marketing در هر کسب و کاری مهم است. زیرا کمک می کند که محصولات یا خدمات خود را بفروشید. هدف نهایی تمام مشاغل، کسب درآمد است و بازاریابی، کانال بسیار مهمی برای رسیدن به این هدف می باشد. در واقع بدون مارکتینگ بسیاری از مشاغل وجود نخواهند داشت!

اصول بازاریابی

اصول بازاریابی، چندین رشته تجاری را شامل می شود. مارکتینگ از چهار اصل تشکیل شده است که به عنوان قلب استراتژیک هر فعالیت تجاری مطرح می شود. این اصول که به عنوان ۴P شناخته می شوند عبارتند از: محصول(product)، قیمت(price)، مکان(place)، تبلیغ(promotion). در واقع، بازاریابی در تمام فعالیت های مربوط به انتقال محصولات یا خدمات از تولید کننده (یا فروشنده) به مصرف کننده (یا خریدار) درگیر می باشد. از جمله این فعالیت ها می توان تبلیغات، حمل و نقل، انبارداری و فروش را نام برد.
به طور خلاصه، بازاریابی تمام فعالیت هایی است که به آماده سازی محصول برای فروش انجام می شوند. در گذشته، بازاریابی بصورت مستقیم انجام می شد و فقط مسافران و رهگذران را درگیر می کرد. اما در دوران مدرن، مارکتینگ از طریق تلویزیون، اینترنت و سایر رسانه ها نیز انجام می شود.
منبع:بازاریابی چیست | انواع بازاریابی و اهداف بازاریابی
 

جدیدترین ارسال ها

بالا