اولین آموزش بانک آموزش های پارسی مایا

sidsid

Well-Known Member
بسم الله الرحمن الرحیم

رندری سبک تر از همیشه با MentalRay

سلام امیدوارم حالتون خوب باشه در مقاله زیر یکی از امکانات کاربردی منتال ری رو با هم بررسی میکنیم

MentalRay proxy
فرض کنید یک صحنه سنگین با چندین میلیون پلیگان دارین ویوپرت بشدت کند شده و کلی از رم و CPU شما اشغال شده حالا همه اینها به کنار رندر رو شروع میکنید بعد از چند ساعت وقتی میایید پای سیستم با صحنه ای غم انگیز رو به رو میشید:cry: صحنه به طور کامل رندر نشده :mad: بعد از کلی کند و کاو متوجه میشید اشکال ناشی کمبود رم بوده حالا یاد جیب خالیتون میفتید:sad:که چجوری پول خرید رم جدید رو جور کنید
نیازی یه رم بیشتر نیست منتال ری مشکل شما رو حل میکنه:cool:
باستفاده از MentalRay proxy میشه ویوپرتی سبک و رندری با حداقل رم و سریع ترین زمان ممکن داشت
نحوه استفاده:
مدل رو انتخب میکنیم به این آدرس File>Export Selection رفته و با کلیک بروی مربع کنار آن options box رو باز میکنیم حالا تنظیمات رو مطابق عکس زیر تغییر میدیم(مدل بصورت یک فایل با پسوند mi ذخیره میشه)

attachment.php

یک cube به اندازه دخواه ایجاد کرده و مطابق عکس های زیر اون رو تنظیم میکنیم(فایلی رو که قبلا export کرده بودیم به cube نسبت میدیم این cube نماینده مدلی که قبلا که قراره تو رندر لود بشه)
attachment.php


attachment.php


حالا نوبت به تنظیمات رندر میرسه تنظیمات رندر رو هم مطابق شکل زیر تغییر بدید
attachment.php


attachment.php


حالا نه تنها با کمبود رم مواجه نمیشید امکان داره کلی هم اظافه بیاد
نکات پایانی:
در این تکنیک بجای بار گزاری مدل روی رم مدل در هارد ذخیره میشه و هنگام رندر از هارد فراخوانی پس سرعت هارد میتونه تاثیر گذار باشه
خود مایا هم proxy داره اما به این خوبی نیست و از bsp2 پشتیبانی نمیکنه

خیلی ممنون که این آموزش رو مطالعه کردید امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته باشه
یا علی


 

پیوست ها

  • 3.jpg
    3.jpg
    62.4 کیلوبایت · بازدیدها: 72
  • 4.jpg
    4.jpg
    54.3 کیلوبایت · بازدیدها: 72
  • 5.jpg
    5.jpg
    55.4 کیلوبایت · بازدیدها: 71
  • 7.jpg
    7.jpg
    48.4 کیلوبایت · بازدیدها: 70
  • 8.jpg
    8.jpg
    53.5 کیلوبایت · بازدیدها: 70
آخرین ویرایش:

rezaoptic

Well-Known Member
خب این طوری که رندر مدت بیشتری طول میکشه.
به خاطر اینکه سرعت هار از رم کمتره.
عکسی هم دیده نمیشه تو پستتون؟
 

maya_22

Well-Known Member
همونطور که دوستمون گفت هدفش سبک شدن ویو پرته با این کار مثلا محیطی مثل جنگل خیلی سبک میشه و برا انتهای کار که مثلا میخای دوربین را انیمت کنی خیلی راحت میتونی توش بچرخی
البته برا سبک شدن ویو پرت راهای شاید بهتر دیگه هم هست
رندرم فکر کنم تغییر خاصی نکنه زمانش یا یک کم کمتر بشه
 

CG-Student

Member
بسیار آموزش کاربردی بود - خدا شاهده نه به خاطر اینکه میخوام شلوغ کنم دارم تشکر می کنم . (اینو برا یه درصدی که وجود نداره توضیح دادم)
:rose:
 

sidsid

Well-Known Member
بسم الله الرحمن الرحیم

سلام
خییییلی شرمندم یه دو روزی نبودم دسترسی به اینترنت نداشتم درباره مضوعاتی که گفتید لازمه چند نکته رو بگم
اصل کاربرد proxy اینه:
اجرای پروژه های سنگین رو در کامپیوتر های معمولی و ضعیف رو ممکن میکنه به این صورت که چرخیدن در ویوپرت رو راحت میکنه (البته از bounding box خود مایا هم میشه استفاده کرد) و حجم قبل توجهی مقدار اشغال رم رو کم میکنه به مثال زیر توجه کنید:
کامپیوتر من 6 گیگ رم داره در هنگام رندر تصویر زیر با کمبود رم مواجه میشدم 6 گیگ کاملا اشغال میشد
attachment.php

وقتی درخت هارو proxy کردم مقدار رم اشغال شده حدودا 3 گیگ بود این رو هم در نظر داشته باشید که خود ویندوز با برنامه های دیگه بیشتر از 1 گیگ رم رو گرفته بودند اتفاق خیلی جالبی که افتاد این که سرعت رندر هم به طور محسوسی بالا تر بود فقط در اول رندر وقتی داشت فایل ها لو میشد یه کمی مکث کرد به نظر که MentalRay proxy یکی از بهترین امکانات منتال هست

و در آخر خیلی ممنون که نظر دادین امید وارم کاربردی باشه
یا علی
 

پیوست ها

  • sss.jpeg
    sss.jpeg
    529.1 کیلوبایت · بازدیدها: 68

rezaoptic

Well-Known Member
دستت درد نکنه درست شده دیدم.
تشکر خیلی واسه من که رم کامپیوترم 4 گیگه بدرد میخوره.
راستی بچه ها به نظرتون خوبه برم یه 4 گیگ دیگه رم بخرم یا نه؟
 

rezaoptic

Well-Known Member
یه سوال دیگه این قسمت تو موتور رندر منتال ری رو یه توضیحی در موردش بدین.
Quality>Reytracing
با تشکر
 

جدیدترین ارسال ها

بالا