اهمیت رنگ در طراحی وب

tarhebartar

Member
ما در هنگام صحبت با دیگران علاوه بر حرف زدن كارهای دیگری نیز مانند خندیدن ، اشاره كردن ، نگاه كردن ، عصبانی شدن و غیره انجام میدهیم . تمام این كار ها در ارتباط برقرار كردن ما با مخاطب تاثیر دارد و گاهی بسیاری از حرف ها را با چیزی غیر از زبان بیان میكنیم .یك صفحه وب نیز باید بتواند علاوه بر انتقال مطالب ، احساس طراح وب آن صفحه را نیز بیان كند . این كار را رنگ ها در طراحی وب انجام میدهند . حس خشم ، محبت ، شادی و حتی اعتماد از طریق رنگ ها به بیننده منتقل میشود .


رنگ ها و معانی آنها :

رنگسبز و سفید با هم تركیب مناسبی بوجود می آورند . اما در ژاپن یك میخك صد پر سفید نشان مرگ است و در چین كلاه سبز به معنای خیانت یك زن به شوهرش معنی میدهد . كلاه سبز با میخك سفید نشان زیبایی برای لوگوی یك شركت نمیتواند باشد . گرچه سبز رنگ آرامش بخش است ( بهمین دلیل در بیمارستان ها استفاده میشود ) و در ضمن رنگ سبز راحت تر از بقیه رنگ ها در چشم انسان آنالیز میشود . تركیب های گوناگون رنگ سبز معانی گوناگونی میدهد . تركیب سبز و زرد كمترین طرفدار را بین بینندگان دارد .

قرمزبرای افزایش فشار خون و سرعت ضربان قلب استفاده میشود . افرادی كه در محیط قرمز كار میكنند معمولا سریعتر كار میكنند ، اما اشتباهاتشان در كار بیش از دیگران است . این رنگ امیال درونی مثل اشتها ، بی قراری و تنش عصبی را افزایش میدهد . ایجاد یك سایت با دو رنگ آبی كمرنگ و قرمز كمرنگ ایده بسیار ضعیفی است .رنگ قرمز ملایم طولانی ترین طول موج را داراست و آبی ملایم كوتاه ترین را . هنگام نگاه كردن انسان به این دو رنگ ، لنز چشم برای تنظیم زوم تغییر اندازه میدهد . اما چون فركانس های رنگی این دو رنگ با هم خیلی تفاوت دارد باعث خستگی چشم و ایجاد سردرد برای بیننده میشود .
سایت هایی كه از از سایه های گوناگونآبی یا رنگآبی و سفید استفاده میكنند بیشتر از بقیه ، مردم پسند بنظر می آیند . چرا ؟ آبی آرامش ، استواری ، امید داشتن و دانایی و بخشندگی را عرضه میدارد . مردم ذاتا به سایت های آبی رنگ سریعتر اعتماد میكنند . متن هایآبی رنگ بیشتر در ذهن مردم به یاد میماند . تركیبآبی و سفید وبنفش نجابت و اصالت را در ذهن انسان میسازد .
خدا را شكر كه سایت های زرد رنگ زیاد نیستند . با وجود اینكه رنگ زرد نشان از جمع شدگی و تمركز است ، اما بسیار سخت و مشكل در چشم آنالیز میشود . رنگ اطاق را زرد كنید: نتیجه این میشود كه بچه ها گریه بیشتری میكنند و بزرگتر ها سریعتر عصبانی میشوند. رنگ زرد یك رنگ حسی و چشم فریب است و استفاده آن در میزان كم بسیار جذاب و خوش دید خواهد بود .
بذار كمی دربارهنارنجی حرف بزنیم ،نارنجی باعث میشه كه اجناس گرون قیمت در نظر افراد مناسب و خوب جلوه كند . نارنجی روشن تر سخت تر در چشم دیده میشود . و به عنوان متن ها و بك گراند صفحه پیشنهاد نمیشود . مقدار كمی نارنجی كمرنگ میتونه كمك كنه كه یه سایت شاد و دلچسب بسازید .
عمل و عكس العمل :

رنگ روی حس ما و ادراك ما و عكس العمل ما تاثیر میگذارد . یك بیننده با آگاهی از سایتتان وارد سایت شما شده است ، حال شما باید او را همچنان سر شوق نگه دارید .شما 8 الی 10 ثانیه وقت دارید تا او را از لحاظ بصری جذب كنید . با استفاده از رنگ شما میتوانید حس خوش آمد گویی و راحتی و اعتماد را به بیننده منتقل كنید . اگر شما گرافیك های یك سایت را تغییر دهید در اصل زبان گفتگوی تصویری آن را عوض كرده اید و بدین سان است كه عكس العمل متفاوتی از بازدیدكننده سایت سر میزند.

قرار دادن یك محصول كه با آب سر و كار دارد (مثل لباس شنا و ... ) در زمینه بنفش و نارنجی قدرت فروش آن را كاهش میدهد . رنگ های بنفش و نارنجی بطور سریع با آب و طبیعت ارتباط ندارند و یك ادراك غلط به بیننده منتقل میكنند . قرار دادن همان محصول در رنگ آبی یا سبز باعث افزایش جذابیت آن محصول میشود .سایت هایی كه اصطلاحا سایت هایرنگینكمانی هستند و از همه جور رنگ در هم استفاده كرده اند كمترین زمان بازدید توسط بیننده ها را دارند و بیننده خیلی سریع ازین سایت ها خارج میشود . زیرا چشم برای دیدن رنگ های گوناگون زوم های گوناگونی میكند و زود خسته میشود . (سایت هایی كه رنگ سفید در آنها غالب است و مقدار خیلی كمی از دیگر رنگ ها در آن در بخش های گوناگون دیده میشود جزو این دسته نمیشوند ) . هر چه تعدد رنگ ها كم شود مدت زمان ماندن بازدید كننده در صفحه زیاد میشود . یك نكته در استفاده از رنگ های گوناگون اینه كه حداكثر از 5 رنگ استفاده كنید و آنها را همگی از رنگ های گرم یا سرد استفاده كنید و زمینه را سفید بگذارید . این كار چشم ها را خسته نمیكند و سایت های كودكان كه میخواهند با استفاده از رنگ های گوناگون محیط شادیرا ایجاد كنند اگر ازاین روش استفاده كنند فروش بهتری دارند .
رنگ های گرم و سرد :


رنگ های گرم تشكیل شده اند از : زرد ، نارنجی ، قهوه ای ، زرد-سبز و نارنجی- قرمز . یعنی رنگ هایی كه با پاییز در تعامل هستند . بطور كلی رنگ های گرم گرایش به هیجان و تكاپو دارند . بسیاری از مردم مقدار كم از این رنگ ها را می پسندند . بنفش و سبز رنگ های واسط هستند كه نه گرم و نه سردند و وابسته به میزان رنگ قرمز یا زردی هستند كه در رابطه با رنگ آبی در آنها بكار رفته است . اگر رنگ آبی آن كم تر باشد بیشتر شبیه رنگ های گرم بنظر میرسد . رنگ های سرد عبارتند از : آبی ، سبز ، صورتی ها ، بنفش ها ، آبی-سبز ها ، سرخابی ها و آبی-قرمز ها . رنگ هایی كه بیشتر با بهار و تابستان در تعامل هستند . رنگ های سرد آرامش بخش هستند و محبوبیت بیشتری نزد مردم دارند . طراحی یك سایت با رنگ های گرم و سرد باعث گیج شدن بیننده میشود و باعث میشود سایت شلوغ و بی نظم و غیر قابل اعتماد جلوه كند . طراحان سایت معمولا متوجه نمیشوند كه تركیب رنگ هایشان گرم و سرد است . استفاده از چرخه رنگ ها مفید است . دایره رنگ رنگ های اصلی ( آبی و قرمز و زرد) و رنگ های ثانویه ( نارنجی و سبز و بنفش) را نشان میدهد . تركیب دو رنگ اصلی یك رنگ ثانویه میسازد . تمامی رنگ ها از تركیب سیاه و سفید با رنگ های اصلی بوجود آمده اند .
 

pedramr

Active Member
گرافيك علم ارتباط بصري با تماشاگران است و اساسآ فرق آن با نقاشي ، همين است. در گرافيك ، هر اقدامي بر روي طرح گرافيكي ، داراي منظور و رسالت مشخص است . يك گرافيست حرفه اي يا آكادميك لازم است ؛ كه به مطالبي چون روش هاي ارتباط بصري نحوه استفاده از رنگ ها ، شخصيت رنگ ها ، نحوه استفاده از خطوط بافت ها ، هارموني يا هماهنگي رنگ ها در كنار هم آشنا باشد. به عنوان مثال به ذكر چند نمونه از اين كاربرد ها مي پردازيم:
طيف ها ي خاكستري ( از مشكي تا سفيد ) طيف هاي خنثي هستند. وقتي مي خواهيم جسم مورد نظر مورد توجه قرار گيرد ؛ آن را رنگي كرده و زمينه آن را خنثي مي كنيم. رنگ ها جدا از بافتي كه براي آنها در نظر گرفته مي شود ؛ هريك داراي شخصيت هايي هستند ؛ رنگ هاي مشكي و طيف خاكستري ، عاري از هر گونه هيجان و قدرت تهييج هستند. بنابراين مي توانند نمادي براي حرفه اي بودن باشند. رنگ صورتي ، رنگ كودكان و افراد ساده لوح (پلنگ صورتي) است. رنگ قرمز در فرهنگ مختلف معاني مختلف دارند ؛ مثلآ در فرهنگ آمريكايي علامت عشق؛ در فرهنگ ژاپني ،علامت مرگ و در فرهنگ هندي ،علامت شادي است. در مجموع طيف هاي داغ مي توانند نمادي از هيجان و خوش آب و رنگي باشد . (سايت هاي جذاب) رنگ آبي ،بيش از هر چيزي ،بيننده را به آرامش و خلسه مي خواند . رنگ نارنجي ، نشانه ثروت است. رنگ زرد ، تعقل و دانايي است. رنگ بنفش ،نماد تجربه است. علاوه بر اين ها لازم است كه به كاربرد رنگ ها در بافت هاي مختلف توجه شود. به عنوان مثال رنگ سبز ، رنگ مناسبي براي محصولات خوراكي نيست ؛ چراكه ممكن است احساس سمي بودن را القاء كند.
علاوه بر مطالبي كه ذكر شد لازم است يك گرافيست به هارموني رنگ ها يا نحوه قرار گيري رنگ هاي متجانس ( از يك جنس ) در كنار هم آگاه باشد. و براي طراحي سايت علاوه بر الگوگيري از سايت هاي موفق و پر بازديد به قواعد چيدمان عناصر متن ها ، منوها ، آرم و بخش هاي ديگر در صفحه آگاه باشد .
 

جدیدترین ارسال ها

بالا