انواع خرمای مرغوب

nbtfd234

Member
خرمای پیارم سرشار از مواد قندی، پروتیینی و سایر مواد معدنی بوده و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و به دلیل تحمل زیاد نخل خرمای پیارم در برابر شوری، در سطح وسیعی از باغات شهرستان حاجی آباد کشت شده‌است.
روستاهایی که خرمای پیارم در آن کشت می شودشامل سرچاهان، تزرج، معدنوئیه، شهدادی، برآفتاب، دهستان پایین و بالا، نیزار، درآگاه، گهکم، گنج و... در شهرستان حاجی‌آباد از نقاط عمدهٔ تولید خرمای پیارم در ایران هستند.

به علت خنک تر بودن مناطقی که خرمای پیارم درآن کاشته می شود نسبت به سایر مناطق تولید خرماخیز، درخت پیارم برای اینکه به باردهی کامل برسد زمان بیشتری احتیاج دارد که این زمان در روستاهای شهرستان حاجی آباد متفاوت است، مثلا در روستاهای شمال حاجی آباد ازقبیل روستاهای دهستان پایین و بالا، تنگدوئیه و نیزار که هوا بسیار خنکتر است زمان به ثمر نشستن فسیل پیارم نسبت به روستاهای جنوبی حاجی آباد از قبیل گهکم بیشتر است و گاهی تا ده سال بعد از کاشت فسیل باید برای به ثمر نشستن آن منتظر ماند که البته این خود شاید دلیلی برکیفیت برتر این نوع خرما باشد.

خرمای کبکاب بیشترین میزان تولید خرمای استان بوشهر میباشد و حدود75%از تولید خرمای استان بوشهر راشامل میشود میزان تولید خرمای کبکاب درایران نزدیک به 250هزار تن در سال می باشد که 10%آن به خارج صادر میشود .

خرمای کبکاب کریستال از بهترین نوع خرماهای صادراتی در بسته بندی های جذاب و برطبق اصول و ضوابط وزارت بهداشت واستانداردهای روز می باشد.

خرما ربی که یکی از بهترین خرما های تولیدی در کشور است ، جزو ارقام بومی خرمای استان سیستان و بلوچستان به شمار می رود . این خرما نیمه خشک است و بافت شکلاتی مانند دارد.

این نوع خرما به عنوان یکی از زودرس ترین انواع خرمای ایران است و بخش اعظمی از صادرات به کشورهای ترکیه، افغانستان، کشورهای عربی و اکراین را تشکیل می دهد. این نوع خرما برای استفاده های صنعتی و انواع فراورده خرما، کاربرد دارد.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا