انواع بکاپ در زیرساخت شبکه

t@mir@t

New Member
بکاپ گیری یا پشتیبان گیری، یکی از مهم ترین اقداماتی هست که برای امنیت شبکه باید انجام بشه. در واقع، زیر ساخت چند لایه ای و پیچیده ی شبکه باعث میشه که نیاز به یه سیستم امنیتی بالایی داشته باشه. پشتیبان گیری، یکی از روش هاییه که برای تامین و حفظ امنیت شبکه ضروریه و مدیران شبکه رو از خطرات بی شماری نجات میده. باج افزارها این روزها حسابی دارن مانور میدن و اطلاعات سازمان ها رو تهدید میکنن. اگه مدیریت شبکه ضعیف باشه، بدون شک از خطر حمله ی باج افزارها در امان نخواهید بود و سیستم شما رو درگیر میکنن. در حالی که با بکاپ گیری و تهیه ی نسخه ی پشتیبان از داده ها و اطلاعات شبکه، میشه خطرات و آسیب های این باج افزارها رو به میزان چشمگیری کاهش داد. توی این مقاله قصد داریم شما کاربران عزیز رو با ماهیت بکاپ گیری و انواع بکاپ در شبکه آشنا کنیم. این مقاله به شما کمک میکنه که دید بازتری نسبت به زیرساخت های شبکه داشته باشین و ضمن آگاهی از مزیت ها و معایب انواع روش های پشتیبان گیری، بتونین مناسب ترین روش رو برای حفاظت از زیرساخت های شبکه تون انتخاب و اجرا کنین.


بررسی انواع بکاپ در شبکه

رایج ترین روش های پشتیبان گیری در شبکه، شامل موارد زیر میشن:

بکاپ کامل یا FULL BACKUP
یکی از روش های رایج بکاپ گیری، بکاپ کامل یا FULL BACKUP هست. توی این روش، از تمام داده ها و اطلاعات انتخاب شده نسخه پشتیبان تهیه میشه. این نوع بکاپ، معمولا در سناریو های واقعی و دیتاسنتر ها همراه روش های دیگه مورد استفاده قرار میگیره. مثلا شما سیستم رو جوری تنظیم میکنین که در هر هفته، یه بکاپ کامل از فایل ها و فولدر های انتخاب شده گرفته بشه. بازگردانی این بکاپ ها خیلی راحت تره؛ چون از تمام فایل ها و فولدر ها در یک مکان بکاپ تهیه شده؛ ولی یه ضعفی هم که داره اینه که زمان زیادی طول میکشه تا از همه ی اطلاعات بکاپ تهیه بشه. از طرفی، این نوع از انواع بکاپ در شبکه ، فضای ذخیره سازی خیلی زیادی نیاز داره.

INCREMENTAL BACKUP
یکی دیگه از انواع پشتیبان گیری در شبکه ،Incremental backup هست که در واقع، یه نوعfull backup محسوب میشه. نکته ی این روش اینه که چون شما یه full backup دارین، اولین Incremental backup از تمام تغییراتی انجام میشه که از بکاپ اصلی ایجاد شده. مثلا شما در روز شنبه یه بکاپ کامل داشتین؛ هر شب از تغییرات جدید سیستم یه بکاپ جدید تهیه میشه که بهشIncremental backup گفته میشه. مزیت این مورد از انواع بکاپ در شبکه اینه که سرعتش بالاس و فضای کمتری هم لازم داره. ولی مشکلش اینه که زمان بیشتری برای بازیابی لاطم داره و باید برای بازیابی، به همه یIncremental backup ها نیاز هست و اگه یکی نباشه، عملا امکان بازیابی وجود نداره.

DIFFERENTIAL BACKUP
یکی دیگه از انواع بکاپ در شبکه ، DIFFERENTIAL BACKUP هست که در اون، از آخرین تغییرات ایجاد شده در فول بکاپ، پشتیبان گرفته میشه؛ بنابراین این روش، نیاز به فول بکاپ داره. سرعت این روش در مقایسه با فول بکاپ خیلی بیشتره و فضای خیلی کمتری هم نیاز داره؛ البته سرعت بازیابی ش هم نسبت به روش قبلی کمتره. مزیت این روش اینه که برای بازیابی اطلاعات، فقط به نیاز به بکاپ اصلی دارین.

REVERSE INCREMENTAL
REVERSE INCREMENTAL یکی از انواع بکاپ در شبکه هست که بسیار شبیه به دیفرنتال بکاپ هست. با این تفاوت که مثل Incremental backup ، باید حتما فایل Chain رو هم در اختیار داشته باشین؛ وگرنه مشکلات زیادی براتون به وجود میاد. در این نوع از بکاپ هم تغییرات نسبت به بکاپ اصلی در نظر گرفته میشه و آخرین نسخه پشتیبان مد نظر نیست.

FULL PC BACKUP OR FULL COMPUTER BACKUP
بکاپ کامل از کامپیوتر، زمانی انجام میشه که از همه ی درایوها نسخه ی پشتیبان تهیه بشه و ملاک عمل، فقط یه سری پوشه و فایل خاص نباشه. این نوع نسخه ی پشتیبان، یه جورایی شبیه یه snapshot هست. به عنوان مدیر شبکه، میتونین این بکاپ ها رو به صوت فشرده یا غیر فشرده ذخیره کنین. در روش های قبلی فقط میشد فایل ها و فولدرها رو بازیابی کرد؛ در حالی که این روش از انواع بکاپ در شبکه ، نیازی به نصب مجدد سیستم عامل نیست.

بهترین نوع پشتیبان گیری
خب حالا که با انواع روش های بکاپ گیری در زیرساخت های شبکه آشنا شدین، حتما براتون این سوال پیش اومده که کدوم روش بهتره؟ باید بدونین که انتخاب روش و نوع بکاپ، در تهیه ی زیرساخت و مناسب خیلی مهم و حیاتی هست. نوع بکاپ مشخص میکنه که شما به چه میزان فضای ذخیره سازی نیاز خواهد داشت. در واقع انتخاب روش بکاپ گیری، از خود این فرایند خیلی مهم تره و باید توجه ویژه ای بهش بشه. جالبه بدونین برنامه هایی مثل: Backup Exec، Veeam backup and restore وAcronis ، راهکار هایی هستن که خیلی از مدیران سازمانی ازشون استفاده میکنن.
منبع : مرکز طراحی شبکه
 

جدیدترین ارسال ها

بالا