انقلاب در صنعت موبایل: ساخت شارژر بیسیم برای موبایل توسط جوان ایرانی و فروش 5.5 میلیا

NabiKAZ

Well-Known Member
انقلاب در صنعت موبایل: ساخت شارژر بیسیم برای موبایل توسط جوان ایرانی و فروش 5.5 میلیارد تومانی آن به شرکت اریکسون
چهارشنبه , 2 آذر 1384

کمپانی اریکسون در سوئد اختراع جوان 27 ساله ایرانی را به مبلغ 50 میلیون کرون خریداری میکند
شرکت بزرگ اریکسون در سوئد در حال مذاکره با یک جوان 27 ساله مقیم ایران جهت خرید اختراعی از اوست که بنام وی نیز به ثبت رسیده است. "رامین علیپور" که اهل آبادان است دارای 9 قلم اختراع قبلی نیز هست اما اختراعی که شرکت اریکسون در حال مذاکره جهت خرید آن به مبلغ 50 میلیون کرون (مبلغی حدود 5 و نیم میلیارد تومان) با این جوان ایرانی است اختراع انقلابی یک "شارژر بی سیم موبایل" است.
در حال حاضر شارژرهایی که در بازار موجود هستند برای شارژ احتیاج به سیم دارند تا از طریق آن به پشت موبایل وصل شوند. اما در دستگاه اختراعی این جوان ایرانی, شارژر مادر یک دستگاه به حجم 4 در 3 در 9 سانتی متر است که برق را گرفته و آن را تبدیل به امواج میکند و به کمک گیرنده ای که در خود موبایل نصب میشود این امواج را دریافت و آن را تبدیل به برق میکند. امواجی که تا صد متری قابلیت تبدیل شدن به برق را دارد. یعنی هر موبایلی که در این فاصله قرار بگیرد و دارای دستگاه گیرنده باشد به صورت خودکار شارژ میشود.
این دستگاه گیرنده به گفته رامین به اندازه بند انگشت است که در پشت موبایل تعبیه میشود بدون اینکه شکل ظاهری موبایل را تغییر دهد و هر مدل موبایلی میتواند از آن استفاده کند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. حتی میتوان یک دستگاه شارژ مادر که برق متصل میشود را در فروشگاهها و مراکز عمومی و یا ساختمانهای تجاری نصب نمود تا همه موبال هایی که در آن محدوده هستند شارژ گردند. هر تعداد موبایل که مجهز به دستگاهگیرنده "رامین" باشند, بدون هیچگونه محدویت از نظر تعداد که در شعاع 100 متری دستگاه شارژ مادر قرار بگیرند شارژ خواهند گردید.
بنا به توضیحات کلی رامین, دستگاه او برق 220 ولت را ابتدا به 3,6 ولت تبدیل و سپس بعد از عبور از یکسری فیلترهای خاص آن را تبدیل به امواج کرده و روی باند یک فرکانس خاص ارسال میکند.
با توصل به آشنای خود در سوئد آن را به شرکت اریکسون معرفی کردرامین پس از ثبت اختراع خود توسط آشنایی مطمئن در سوئد با شرکت اریکسون وارد مذاکره شده است و فعلا بر سر قیمت پایه 50 میلیون کرون ( بیش از 5 و نیم میلیارد تومان) با این شرکت تفاهمی حاصل نموده است. تولید هر واحد از اختراع رامین 20 تا 25 هزار تومان (حدود 170 تا 220 کرون) هزینه دارد و حتی در صورت تولید انبوه, هزینه آن برای هر واحد حتی به 10 الی 15 هزار تومان برآورد شده است. بعبارت دیگر, اختراعی انقلابی با هزینه تولیدی ارزان که میتواند برای کمپانی اریکسون و سپس از طریق ارائه امتیاز آن به دیگر تولید کنندگان تلفن موبایل میلیاردها کرون سود حاصل کند.
کارشناسان میگویند با توجه به ویژگی این اختراع و امکانات انقلابی استفاده از آن در آینده, مبلغ 50 میلیون کرون رقم بالایی جهت خرید آن بشمار نمیرود. اما متاسفانه چون هیچ مرجعی در ایران جهت حمایت از اینگونه جوانان نابغه بهنگام مذاکرات حقوقی با کمپانیهای عظیم بین المللی وجود ندارد و آنان خود مجبورند یک تنه با غولهای بزرگ صنعتی به مذاکره ای نابرابر بنشینند اختراعات و ایده های آنان اغلب سریعا و با قیمتهایی بسیار پایین تر از ارزش واقعی آن از چنگشان خارج میشود.
مخترعین جوان ایرانی که اطلاعات صحیحی از قوانین ثبت بین المللی نیز ندارند در اکثر موراد حتی بدون دریافت پاداشی حاصل دسترنج و زحمت خود را از دست میدهند ودر حالیکه کمپانیهای بزرگ از نتیجه زحمات آنان استفاده های کلان میبرند آنان با امکانات ناچیز خود هرگز قادر به دفاع از حقوق خود در صحنه های بین المللی نمیگردند.
یکی دیگر از مشکلات در ایران این است که ثبت در آن بین المللی نیست و احترامی نیز به ثبت بین المللی در آن گذاشته نمیشود. اختراعاتی که در ایران به ثبت میرسد فقط 20 سال اعتبار داخلی داشته و برد بین المللی ندارد. کمپانیهای بین المللی حتی بخشهای عریض و طویلی دارند که تنها وظیفه آنان جستجوی اختراعات ثبت شده در کشورهای مانند ایران و دزدیدن ایده ها از آنان است.
خوشبختانه رامین اخترع خود را با اعتبار بین المللی در خارج از ایران بثبت رسانده و هیچ کمپانی حدقل در وضعیت فعلی قادر به ربودن ایده او و نتیجه زحماتش نخواهد بود. و به همین دلیل کمپانی اریکسون حاضر به پرداخت چنین مبلغ کلان جهت ثبت ایده این اختراع بنام خود شده است.

منبع: http://www.ict-center.ir/ShowNewsFull4.aspx?ID=213


تشکر
نبی
 

R_chizari

Active Member
با تشكر از خبري كه درج كرديد اما تاريخ خبر چرا مربوط يه حدود يكسال قبل ميشه ؟! يعني اين خبر جديد نيست ؟
اگر نيست خبري در مورد نتيجه استفاده سوني اريكسون از اين اختراع نداريد ؟
 

NabiKAZ

Well-Known Member
خواهش میکنم ،
راستش خیلی اتفاقی به این خبر برخورد کردم و چون برام خیلی جالب بود اون رو اینجا گذاشتم ، با اینکه قدیمیه ولی ارزشش رو داشت.
در مورد نتیجشم سرچ میکنم خبر جدیدی شد میزارم حتما

تشکر
نبی
 

جدیدترین ارسال ها

بالا