انقلابی در عرصه ی فشرده سازی فیلم 3d

mojtabaasgarifa

New Member
سلام رفقا
به نظر شما این فیلم 63 کیلو بایتی با طول 15 دقیقه و کیفیت 20 عجیب نیست؟

 
آخرین ویرایش:

the_king

مدیرکل انجمن
شاید در نگاه اول معجزه باشه و اگه خوب دقت کنید رد پای فرمولهای ریاضی رو در موسیقی، Texture ها، اشیاء سه بعدی
و جابجایی و تغییر زاویه دوربین خواهید یافت.
برای همین است که Texture ها بیشتر شبیه Pattern و با طرح های تکرار شونده هستند تا یک تصویر با جزئیات دقیق و
متفاوت، به همین دلیل است که موسیقی اش فاقد هر گونه بی نظمی و با یک ریتم یکنواخت است.

مثلا این نمونه 255 بایتی (بله فقط دویست و پنجاه و پنج بایت) رو ببینید که ضمیمه این پست کردم.
کاملا مشخصه که براساس فرمولهای ریاضی ساخته شده.

خاصیت فرمولهای ریاضی هم کم حجم بودن تعریف آنها و کیفیت فوق العاده و دقیق خروجی آنها است، مثل منحنی های
Bezier که در انواع برنامه های ویرایش تصاویر برداری بکار می روند و فونت های ویندوز بر اساس آنها ساخته شده است.

حالا یک مثال ساده می زنم که قدرت فرمولهای ریاضی رو بهتر نشون بدم :

مثلا برای تعریف کردن یک منحنی سینوسی ساده صرفا ذخیره کردن معادله (y=sin(x، یعنی همین 8 کاراکتر یا 8 بایت کافیست.
ولی اگر همین منحنی را با دقت یک هزارم درجه رسم اش کنید (از 0 تا 360 درجه)، مجموعه ای از 360000 هزار نقطه اعشاری (x,y) ایجاد می شود که برای ذخیره کردن اش حدود 2.74 مگابایت فضا لازم است.
یعنی به همین سادگی از 8 بایت داده ورودی یک خروجی دقیق و با کیفیت 2.74 مگابایتی بدست می آید که به دلیل اعشاری
بودن نقاط، به خوبی فشرده نمی شود.

انیمیشن 255 بایتی ضمیمه این پست شده است.
راستی یک سری هم به این سایت بزنید که منبع اصلی این جور انیمیشن های 64 کیلوبایتی است :

Farbrausch Productions
 

پیوست ها

  • tubefull.zip
    377 بایت · بازدیدها: 21

Farrokh

Active Member
خیلی ممنون از توضیحات واقعا جالبتون

یه سوال به نظر شما امکان داره روزی فیلمهای معمولی هم به صورت برداری فیلم برداری بشن
اگه اینجوری بشه دیگه رزولوشن و ظرفیت و dvd و blue ray دیگه معنایی نداره
آخی
یه روز بچم یه فایل دو کیلو بایتی بهم می ده می گه بابا کل آرشیو تمام شبکه های تلویزیونی جهانه
 

the_king

مدیرکل انجمن
خیلی ممنون از توضیحات واقعا جالبتون

یه سوال به نظر شما امکان داره روزی فیلمهای معمولی هم به صورت برداری فیلم برداری بشن
اگه اینجوری بشه دیگه رزولوشن و ظرفیت و dvd و blue ray دیگه معنایی نداره
آخی
یه روز بچم یه فایل دو کیلو بایتی بهم می ده می گه بابا کل آرشیو تمام شبکه های تلویزیونی جهانه

اگه از جزئیات ریز چشم پوشی کنیم قطعا امکان پذیره. در ابتدای فیلم کلیه مشخصات ظاهری و فیزیکی کاراکتر های فیلم
رو ذخیره می کنیم، رنگ چشم، قد، تن صدا، مدل مو، طرز راه رفتن و ...
اونوقت در کل فیلم کافیه مشخص بشه که کاراکتر فلان لباس رو بپوشه و فلان ژست رو بگیره، از فلان موقعیت به سمت
یک موقعیت دیگر حرکت کنه و یک دیالوگ مشخص را در فلان حالت روحی بیان کنه. زاویه دوربین و نحوه نورپردازی و موسیقی هم
که برای رندر کردن Real-Time فیلم مشخص میشه.

قطعا فایلی که به این طریق تهیه میشه از یک نسخه رندر شده هم کیفیت فوق العاده بهتری داره و هم حجم کمتری
بیننده به میل خودش می تونه زاویه دوربین را در هر موقعیت دلخواهی قرار بده و یا در سناریو و دیالوگ های فیلم
دست ببره. بیننده می نونه مشخص کنه که پایان فیلم دردناک باشه یا یک پایان خوش و شاد. حتی می تونه جای کاراکتر اصلی
فیلم رو با یک کاراکتر مورد علاقه اش که از داخل یک فیلم دیگه استخراج شده، عوض کنه.

البته گمان نمی کنم مساله حجم فایل ویدئویی در آینده اهمیت چندانی داشته باشه، همین حالا هم هارددیسک های
ترابایتی یک موضوع عادی هستند و گوگل هم در شبانه روز بیش از 20 پتابایت اطلاعات رو پردازش می کنه، یعنی حداقل
20,000,000,000,000,000 بایت. مساله اینجا است که ما داریم اطلاعاتی رو حریصانه در هارد دیسک های بزرگمون
ذخیره می کنیم که عمرمان برای مطالعه آنها کفایت نخواهد کرد.

به عنوان مثال حقیر از یکی از دوستانم، 5 تا DVD حاوی کتاب های pdf در مورد علم کامپیوتر گرفته ام که مطمئن هستم
هیچگاه فرصتی برای مطالعه تمامی آنها نخواهم داشت، در واقع انفجار اطلاعاتی مجالی به اشخاصی با طرز تفکر من
نمی دهد. حجم اطلاعات در دنیای فردا یک موضوع بی اهمیت خواهد بود، آنچه که مهم است نحوه استفاده موثر از زمان محدود
برای بکارگیری دنیای نامحدودی از اطلاعات پیرامون ما است.
 

Farrokh

Active Member
بهبه چه بحث جالبی
خوب شاید تا اون موقع بتونیم دستگاهی برای انتقال داده ها به مغذ بسازیم

اونوقت مثل فیلم ماتریکس می تونیم ایکی ثانیه کونگفو یاد بگیریم
پزشکی بخونیم
مهندسی


وااااااااای
فکر کن اینجوری چقدر علم پیشرفت میکنه
چون الان ما نصف عمرمون رو صرف یاد گیری می کنیم
اگه این اتفاق رخ بده دیگه یه عمر وقت داریم بربای تولید علم

واااای پنجاه سال آینده باید خیلی هیجان انگیز باشه

اگه این اتفاق بیفته شاید دیگه دخترا تحصیلات رو شرط ازدواج نذارن
ولی احتمالا تا اون موقع مهریه به صورت یه معضل اساسی حل نشده می مونه :دی



آقا من یه سوال فنی از شما دارم با پیغام خصوصی هم نمی پرسم چون دوست دارم بچه ها هم جوابشو بدونن

می شه در مورد الگوریتم رندومایز randomize توضیح بدید؟
چجوری می شه به کامپیوتر گفت که بع انتخاب خودت از بین 0 تا 1 یه عدد رو انتخاب کن
من فکر می کنم تنها موجودی که دارای اختیار هست انسانه

ممنون
شرمنده ها
یه آدم متخصص گیر آوردم تو این زمینه حسابی بهش گیر دادم و سوالامو می پرسم
 

the_king

مدیرکل انجمن
اعداد تصادفی که در کامپیوتر تولید می شوند حقیقتا تصادفی نیستند، بر اساس یک فرمول ریاضی و یک سری پارامتر ورودی
ایجاد می شوند که بصورت مداوم تغییر می کنند.

یک مثال ساده می زنم، اعداد فیبوناچی را که می شناسید. (Fib(n از مجموع مقدار (Fib(n-1 و (Fib(n-2 بدست می آید
و مقدار (Fib(0 و (Fib(1 برابر با 1 فرض می شود.
بر اساس همین تابع ساده، مقادیر فیبوناچی 0 الی 45 این اعداد خواهند بود :

کد:
1
1
2
3
5
8
13
21
34
55
89
144
233
377
610
987
1597
2584
4181
6765
10946
17711
28657
46368
75025
121393
196418
317811
514229
832040
1346269
2178309
3524578
5702887
9227465
14930352
24157817
39088169
63245986
102334155
165580141
267914296
433494437
701408733
1134903170
1836311903

حالا کافیست که ما باقیمانده تقسیم هر کدام از این اعداد را بر عدد 10 در نظر بگیریم (در واقع اولین رقم سمت راست آنها را) :

کد:
1
1
2
3
5
8
3
1
4
5
9
4
3
7
0
7
7
4
1
5
6
1
7
8
5
3
8
1
9
0
9
9
8
7
5
2
7
9
6
5
1
6
7
3
0
3

آیا این اعداد 0 الی 9 به نظر تصادفی نمی آیند؟ در اغلب موارد شروع این سری را بجای صفر از یک عددی که به تایمر
سیستم مربوط است در نظر می گیرند. مثلا ثانیه ای که در لحظه شروع برنامه در آن قرار داریم.
بدین ترتیب هر بار که برنامه اجرا می شود سری اعداد تصادفی متفاوت خواهند بود.
در مورد اعداد تصادفی اعشاری هم کافیست مقدارشان را بر مقدار ماکزیمم تقسیم کنیم (در این مثال عدد 9).
 

ALI4GHA

Member
خیلی جالب بود

بخصوص توضیحاتی که آخر اون انیمیشن اول بود ، توصیه می کنم بخونیدشون
 

Farrokh

Active Member
ممنون از توضیحاتتون
خیلی جالب و آموزنده بود
خیلی هم ساده برای منی که کارم این نیست توضیح داده بودید


واقعا ممنونم
 

mostafa_cs

Well-Known Member
میخواستم بدونم این همون روشی نیست که در موتورهای بازیهای کامپیوتری ازش استفاده میشه!؟
ممنون...
 

جدیدترین ارسال ها

بالا