اصول طراحی و ضوابط اجرای وال پست در سازه

سبک ساران

New Member
وال پست یک عنصر بسیار حیاتی در ساختمان ها است که برای اجرا نیاز به دقت بالایی دارد و باید زیر نظر مهندسین خبره اجرا گردد. دیوارها به عنوان بخش مهمی از سازه ها شناخته می شوند که از متریال مختلفی مثل آجر، بتن، فلز، چوب و سنگ ساخته می شوند. وظیفه اصلی آنها تقسیم بندی فضاها و انتقال بارها و فشارهای عمودی به زمین است. البته امروزه بلوک هبلکس توانسته جایگزین بسیار مناسبی برای بیشتر مصالح ساختمانی باشد.

چرا وال پست کاربردی است؟​

وال پست ها که ساختارهایی غیر سازه ای به شمار می روند، اهمیت بکارگیری آن ها بستگی به نظر مهندس ناظر و استانداردهای مربوطه دارد و نوع سازه دارد. این عناصر به نوعی وظیفه نگه داشتن دیوارها را بر عهده دارند و با اتصال دیوارها با سازه های اصلی مقاومت کلی سازه و دیوارها به ویژه در مواجهه زلزله را افزایش می دهد. معمولاً جنس وال پست فلزی می باشد نوع فلز آن ها معمولا پروفیل نبشی یا ناودانی و یا قوطی می باشد. دیده شده که در برخی موارد از بتن استفاده می شود که این تصمیم بستگی به نظر مهندس ناظر دارد.
وال پست ها به صورت منظم و در فواصل و اندازه های معین اجرا می شوند که موجب یکپارچه عمل نمودن دیوار در برابر شرایط مختلف می شود. به بیان ساده تر، می توانند به عنوان کلافی در نظر گرفته شوند که در طول های مشخصی نصب می شوند و وظیفه نگهداری و تقویت دیوارها را بر عهده دارند. اگر به طور خلاصه عنوان کنیم "وال پست" کلافی است که در طول های مشخصی برای کارکرد یکپارچه دیوار نصب می شود. در کل، وظیفه وال پست انتقال نیروهای باد و زلزله از دیوار به سازه اصلی را دارد که از فروپاشی دیوارها جلوگیری می کند.



%بررسی دلایل کاربردی بودن وال پست%


استاندارد های اجرای وال پست​

استانداردهای عملکرد دیوار وال پست از نظر متریال را می توان به دو نوع فلزی یا بتنی تقسیم کرد. وال پست بتنی به عنوان یک انتخاب معمول برای مصالح ساختمانی استفاده می باشد، در حالی که دیوار وال پست فلزی به عنوان یک انتخاب رایج برای ساختمان هایی با اسکلت فلزی مورد استفاده قرار می گیرد. برای ساختمان هایی که از اسکلت فلزی استفاده می کنند، دیوار وال پست از جنس پروفیل هایی مانند گوشه، میخ، و مخازن ساخته می شود. همچنین، باید توجه داشت که برای دیوارهای ثابت دو نوع دیوار وال پست وجود دارد: دیوار وال پست عمودی و دیوار وال پست افقی. یکی دیگر از انواع وال پست ها که بسیار کاربردی هم می باشد، وال پست منقطع می باشد که در مقاله مرتبط به طور تخصصی آن را بررسی کرده ایم.

چگونگی اجرای وال پست در دیوار بتنی​

وقتی قرار است وال پست را روی یک سازه بتنی نصب کنیم، ابتدا باید مکانی که وال پست در آن قرار می گیرد، مطابق نقشه تعیین شود. سپس قطعه اتصال دهنده را روی زمین و سقف نصب می کنیم. در نصب وال پست، فاصله آن با دیوار باید خالی بماند. در حین چیدمان بلوک ها، از گیره ها در هر دو ردیف استفاده کرده و آنها را به ورق های کف و سقف جوش می دهیم. پس از اتمام کار، از سیم تقویت کننده برای اتصال آرماتور به گیره استفاده می کنیم و دو طرف دیوار را با قالب بسته می کنیم. در این مرحله، وال پست را با توجه به ضخامت دیوار قرار می دهیم. در نهایت، پس از باز شدن قالب، وال پست به سازه بتنی و فلزی بتنی ریخته می شود.

پیاده سازی فلز وال پست در بلوک هبلکس​

هنگامی که قصد دارید در بلوک های سبک (بلوک هبلکس) وال پست اجرا نمائید، ابتدا نیاز است که موقعیت تابلوهای اتصال به سقف و کف را به دقت ارزیابی کنید و سپس طبق برنامه مشخص، اقدام به نصب ورق های اتصال نمایید. سپس وال پست را به تخته های بالا و پایین متصل کرده و محل اتصال وال پست را در دیگر طرف بلوک هبلکس ایجاد کنید.

ضوابط مهم در خصوص اجرای وال پست دیوار​

اگر نمای وال پست دو زاویه دارد، برای پیاده سازی درست وال پست، باید فاصله باز شدن آن بیش از 1 سانتی متر از ضخامت دیواره را رعایت کنید تا تیغه به طور کامل وارد شود. همچنین در حالت عمودی وال پست، شاخک ها باید در فواصل حداکثر تا یک متر، یک متر جوش به مخزن یا گوشه دیوار داشته باشند و از میله های فولادی آجدار درجه 10 استفاده کنید. برای افزایش چسبندگی سطح وال پست، آن را با میله های فولادی آجدار درجه 14 و بالاتر در فاصله 1 تا 1.5 متر به سازه سقف متصل کنید. تمام پروفیل های استفاده شده در ساختمان افقی و عمودی وال پست باید از فولاد ضدزنگ باشند. برای ایجاد ارتباط بهتر بین سطح وال پست و دیوارهای دو طرف و جلوگیری از ترک های ناشی از حرکت جانبی ساختمان در طول مرحله نازک کاری، باید روی آن توری مرغی یا رابیتس قرار داده و با سیم گالوانیزه ثابت کنید.

قوانین اجرای دیوار وال پست در مقررات ملی ساختمان​



  • دیوار وال پست باید در تمام طرف های آن اجرا شود و لبه های عمودی تیغه ها باید به درستی بسته شوند.
  • لبه های عمودی تیغه ها باید به صورت عمودی بر روی دیوار دیگر یا یکی از اجزای سازه قرار گیرند.
  • تیغه های وال پست باید از جنس فولاد ساخته شده باشند و در صورت نیاز، به صورت مناسب به هم وصل شوند.
  • عرض وال پست باید حداقل به مقدار استاندارد دیوارهای غیرسازه و پارتیشن باشد.
  • ارتفاع دیوار باید به حداقل 11.30 متر برسد و در دیوارهای آجری، ضخامت حداقل باید برابر با عرض دیوار باشد.
  • ارتفاع مجاز برای دیوارها و پارتیشن های غیرسازه حداکثر 3.5 متر از طبقات مجاور است و در صورتی که از این مقدار بیشتر یا کمتر باشد، باید به طور مناسب با سطح وال پست ثابت شوند.
  • طول مجاز برای دیوار یا پارتیشن های غیرسازه بین دو پشت باید کمتر از ضخامت آنها باشد. به عبارت دیگر، اگر طول دیوار 6 متر باشد، نیازی به نصب وال پست نیست و اگر بیشتر از این مقدار باشد، باید وال پست هر 6 متر نصب شود.

اشتباهاتی در ارتباط با در ضوابط اجرای وال پست دیوار​

در برخی موارد، پیمانکاران در اجرای دیوار وال پست تغییراتی در قوانین اجرایی ایجاد می کنند. این تغییرات معمولاً به منظور کاهش هزینه های ساخت و ساز صورت می گیرد. یکی از خطاهای رایج در اجرای دیوار وال پست استفاده از میله های فولادی به جای گوشه ها در هنگام استفاده از قرقره های افقی است. همچنین، باید توجه داشت که زوایای افقی و عمودی را پشت سر هم اجرا نکنیم، زیرا این اشتباه می تواند باعث شود دیوار فقط در یک طرف از گوشه اجرا شود. در صورتی که صفحه پایه قبل از ریختن بتن مناسب نباشد، باید میله های فولادی را در تیر کاشته و سپس پروفیل وال پست را به آن جوش داده یا صفحه را از بالا به پایین با پیچ و غلطک به تیر متصل کنیم. همچنین، باید توجه داشت که هیچ گاه نباید از میخ های با قطر ۳ سانتیمتر برای بستن چوب به تیر استفاده کنیم.

وال پست های شرکت سبک ساران​

قطعاً کیفیت و چگونگی اجرای این محصول نیاز به تخصص دارد. از طرفی اینکه جنس و متریال وال پست چگونه باشد تاثیر بسزایی در کیفیت کار دارد. برای اینکه بتوان به تمامی این موارد دست یافت بهتر است محصول خود را از شرکتی معتبر تهیه نمائید. شرکت سبک ساران محصولات متنوعی را ارائه می دهد که یکی از این موارد، وال پست و انواع آن می باشد. در صورتی که نیاز به مشاوره های تخصصی در این زمینه دارید می توانید با شماره 09121611215 در تماس باشید تا بیشتر شما را یاری نمائیم.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا