طراحی دکوراسیون فضای کار اشتراکی

mina bahari

New Member
با توجه به اینکه طی چند سال اخیر، هزینه اجاره دفاتر اداری جداگانه به شدت افزایش پیدا کرده است؛ فضاهای کار اشتراکی به شدت محبوب شده‌اند. معمولا از این فضاها که اجاره پایینی دارند؛ با هدف افزایش بهره‌وری کارکنان و برقرار بهتر ارتباط بین آنها استفاده می‌شود. در این فضا کارکنان تشویق به کار گروهی می‌شوند و بازدهی بیشتری دارند. در واقع فضای کار اشتراکی به دفاتری بزرگ گفته می‌شود که توسط ابزارهایی مانند پارتیشن اداری به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم شده است. در طراحی این فضا باید به فاکتورهای مختلفی توجه شود. در این مقاله در مورد شرایط یک فضای کار اشتراکی استاندارد و فاکتورهای مهمی که در طراحی و دیزاین این محیط‌ها باید به آنها توجه شود صحبت کرده‌ایم.​
partt.jpg

فضای کار اشتراکی چه ویژگی‌هایی دارد؟

سلسله مراتبی که در محیط‎ های کاری سازمانی بسیار مهم هستند؛ در کسب و کارهای جدید متفاوت شده‌اند و روابط کاری دوستانه‌تر شده است. بنابراین، اهمیت وجود اتاق‎های مجزا برای کارکنان در سطوح مختلف از بین رفته و امکان کار گروهی در یک محیط مشترک، افزایش یافته است. این فضا بیشتر برای فریلنسرها، کارآفرینان، دورکارها، استارت‏آپی‌ها و کسب و کارهای کوچکی که به دنبال فضای کاری جمعی اما کم هزینه، راحت و و انعطاف‎پذیر هستند مناسب است. مثلا استارت‎آپ‌های جدید که نیاز به درکنار هم بودن و تبادل فکری دارند اما کمبود بودجه برای آنها مانع اجاره محل مناسب است؛ از این فضاها با فراهم کردن تجهیزات لازم، بیشترین استفاده را می‌کنند. فریلنسرها هم می‌توانند در این محیط، راحت و با هزینه‌ای کم کار کنند. فضاهای کار اشتراکی در مراکز شهرها، مکانی جایگزین برای کسانی هستند که به دلیل هزینه‌های بالا و محدودیت‎های دیگر، به فضاهای اداری معمول دسترسی ندارند. دفاتر اشتراکی یک محیط خاص هستند که در آن افراد خوداشتغال، ابزارها، ایده‌ها و دانش خود را با سایرین به اشتراک می‎گذارند. در ایران هم سال‌هاست که فضاهای کار اشتراکی وارد زندگی روزمره و کاری فریلنسرها شده‌اند و در شهرهای مختلف وجود دارند.

نکات مهم در طراحی مناسب فضای کار اشتراکی

در طراحی داخلی فضاهای کار اشتراکی توجه به سبک دکوراسیون بسیار مهم است. اغلب این دفاتر از نظر ابعادی بزرگ و مخصوص استفاده گروه‌های مختلف هستند؛ به همین خاطر باید طراحی دکوراسیون داخلی آنها به صورتی باشد که تیم‌ها از نظر موقعیت قرارگیری به هم نزدیک بوده تا هم بتوانند تمرکز بیشتری داشته باشند و هم مزاحمتی برای دیگر کارکنان به وجود نیاورند. در روند دکوراسیون این فضا ایجاد یک محیط امن و سازنده بر اساس نکاتی که در ادامه توضیح می‌دهیم؛ بسیار ضروری است.

تمهیدات لازم برای کاهش همهمه و صداهای مزاحم

در محیط‌های کار اشتراکی معمولا چندین نفر یا گروه در یک فضای بسته یا سالن کار می‌کنند. به همین خاطر یکی از مشکلات این فضاها، وجود همهمه و سر و صدای زیاد است. در طراحی دکوراسیون داخلی این دفاتر، در نظر گرفتن نکاتی که باعث شود نویز و سر و صداهای مزاحم به حداقل برسد بسیار مهم است. شما می‌توانید با استفاده از مصالح خاص و عایق‌های جدید، محیط کار را برای کارکنان کاملا آرام و ایده‌آل کنید.

رعایت حریم خصوصی افراد

فضاهای کاری اشتراکی افراد را ملزم می‌کنند که در نزدیکی هم کار کنند. در این حالت حفظ حریم خصوصی تا حدی دشوار خواهد شد. بنابراین اینکه اطمینان حاصل شود اطلاعات حساس و شخصی کارکنان در این محیط به راحتی قابل دسترسی نیستند؛ از ملزومات طراحی این فضاها است.

طراحی متناسب با رعایت مسائل بهداشتی و ایمنی

هنگام طراحی فضاهای کاری مشترک، اولویت‌بندی موارد مرتبط با بهداشت و ایمنی مهم است. این موضوع شامل اطمینان از وجود تهویه، روشنایی، مبلمان مدرن و راحت برای کاهش خطرات آسیب و انتقال بیماری است. از انواع صندلی اداری کلاسیک و رسمی در این مکان‌ها چندان استفاده نمی‌شود.

طراحی دکور با نظر داشتن خطرات امنیتی

از آنجایی که در دفاتر اشتراکی رفت و آمد زیاد است و عموما فضای بسته‌ای مانند دفاتر سنتی وجود ندارد؛ باید سعی کنید در طراحی دکوراسیون مواردی را لحاظ کنید که امنیت را تضمین کرده و از بروز مشکلاتی مانند سرقت پیشگیری کند. به عنوان مثال نصب دوربین مداربسته و سیستم‌های کنترل دسترسی مانند قفل‌های هوشمند بسیار مهم است.

دکوراسیون با توجه داشتن به تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی

فضای اشتراکی کار، یک محیط خصوصی و بسته نیست؛ بلکه قرار است گروه‌های مختلف با پیشینه‌های فرهنگی و اجتماعی متفاوت در آنجا کار کنند. برای اطمینان از اینکه همه احساس راحتی داشته باشند؛ ایجاد یک محیط فراگیر که ارتباط و تفاهم را ترویج کند مهم است. اصل این وضعیت با طراحی داخلی متناسب، ممکن می‌شود.

H2. فضای کار اشتراکی مطلوب، باید به چه شکل باشد؟

همانطور که اشاره شد؛ فضاهای اشتراکی باید به صورتی طراحی شوند که روحیه همکاری و خلاقیت را در کارکنان تقویت کنند. به همین خاطر رعایت فاکتورهای زیر برای طراحان چنین فضایی از اهمیت بالایی برخوردار است:
  • بهتر است با استفاده از مبلمان اداری غیررسمی، دیوار یا پارتیشن‌ اداری مدرن و ترجیحا متحرک این دفاتر را دکور کرده تا انعطاف‌پذیری محیط به حداکثر برسد.​
  • تا جایی که ممکن است از نور طبیعی به عنوان منبع اصلی تامین روشنایی استفاده کنید. این مدل نور تاثیر بسیار خوبی بر روی روحیه و خلق و خوی کارکنان دارد.​
  • حتما زیرساخت‌های فناوری مانند اینترنت پرسرعت، قابلیت‌ ویدئو کنفرانس، اتاق جلسه و پلتفرم‌های نرم‎افزاری را برای کارکنان در این محیط فراهم کنید.​
  • سعی کنید با بهره‌گیری از سیستم‌های هوشمند، فضا را با محیط زیست سازگار کنید.​
  • اولویت طراح در دیزاین این فضاها، باید حفظ انعطاف‎پذیری، راحتی و برانگیختن روحیه همکاری در کارکنان باشد.​
  • نورپردازی باید به سبکی باشد که کارکنان در تمام ساعات روز و عصر به نور طبیعی و مصنوعی کافی دسترسی داشته باشند.​
  • برای هر میز چند پریز برق تعبیه شود.​
  • وجود تجهیزات چاپ مانند پرینتر و اسکنر، کافه و رستوران، آشپزخانه و محل مناسب برای تماس تلفنی و استراحت ضرورت دارد.​
از آنجا که دفاتر کار اشتراکی در حال محبوب شدن هستند؛ برای طراحی دکوراسیون داخلی آنها حتما باید برنامه‌ریزی هدفمندی انجام شود تا هم کارفرمایان و مدیران و هم صاحبان کسب و کارهای مختلف بتوانند به بهترین شکل از این فضاها برای کسب درآمد و توسعه بیزینس خود با کمترین هزینه و بدون نیاز به خرید میز اداری و صندلی داری استفاده کنند.​
 

جدیدترین ارسال ها

بالا