استاندارد pmc (اینجا جاش نبود ولی اینجا فک کنم زود تر به جواب برسم)

FARIDNAJAFY

Member
از آقایون درخواست دارم که در مورد کیفیت و استاندارد های مورد قبول شبکه پی ام سی توضیح بدن و اینکه

آیا با دوربین pd170 سونی میشه اقدام به تهیه کلیپ برای این شبکه کرد؟

ایا این دوربین امکان ضبط 16:9 رو داره؟

کیفیت HD HDV DV با هم چه تفاوت هایی دارن و این دوربینی که گفتم توانایی ضیط به کدام یک از اینها رو داره؟

پیشاپیش مرسی!
 
دوست عزیز من جواب سوالتون رو نمیدونم ولی لازم نبود 2 تا تاپیک با عنوان های مختلف واسه یه مشکل ایجاد کنید.
امیدوارم ناراحت نشده باشید. :rose:
 

FARIDNAJAFY

Member
نه آقا چه ناراحتی.همه برای پیدا کردن جواب سوال هامون میایم اینجا.در ضمن اینجا محل کسب علم و دانشه.زیادی مهم نیست.مهم اینه که آدم علمشو بدست بیاره و همیشه یادش باشه که از کجا این علمو بدست اورده .

توی قسمت های دیگه هم همین تاپیک رو ایجاد کردم.البته اونجاها یه جورایی متروکه شده!
 

mooli63

کاربر فعال انجمن فیلمسازی
سلام دوست عزيز. آره pd 170 امكان ضبط 16:9 رو داره ولي نمي تونه hd يا hdv تصوير بگيره فقط dv مي گيره و Sp. براي pmc اين دوربين انتخاب مناسبي نيست توصيه مي كنم از دوربيني كه دست كم قابليت hdv داشته باشه استفاده كن. البته اگه موزيكت خيلي شاخ باشه و كارگرداني خيلي حرفه ايي و همينطور با يه تدوين خارق العاده مي شه با همين دوربين هم براي pmc كليپ ساخت ولي باز هم مي گم اين دوربين بيشتر به درد ايران موزيك مي خوره تا pmc
 

compac

Member
دوستان عزیز لطفا خودتان را دست کم نگیرید ...
PMC شبکه BroadCast نیست !!! (( شاید تا حدودی )) یک شبکه Professional مثل بقیه شبکه های دیگه تو رنج خودشون باشه با شاید سیستم ( تیپ لس ) .
دوربین Sony PD170 قبلیتهای فراوانی دارد .ضمنان تنها چند شبکه در سطح دنیا قابلیت پخش تصویر HD رو دارا می باشند .
سوال ؟ چرا قطع 16.9 !!!! با اینکه سیستم پخش شبکه PAL 3.4 هست ؟! و در نهایت کار شما SCOPE خواهد شد که در تلویزیون کادری غلط محسوب می شود
چرا HD ؟؟ با اینکه فرمت پخش شبکه در نهایت امر در سطح DV یا نهایتا DVCAM باشد ؟؟؟

قبل از پاسخ گویی بصورت شفاف بهتر است در زمینه بحث ، کمی دقیقتر باشیم و صرف تکیه بر عقاید و دانستنیهای خودمان قضاوت نکنیم
موفق باشی
 

mooli63

کاربر فعال انجمن فیلمسازی
compac عزيز ممنون كه به اين قضيه توجه داري . اما اين پاسخ شما نوعي خلط مبحثه. خودت مي دوني بحث ركورد و پخش 2 چيز متفاوته. مثلا به فرض كه پخش pmc در نهايت dv باشه ولي به نظرت تصويري كه اساسا hd ركورد شده با تصوير dv يكيه؟ حتي اگه جفتشون رو dv پخش كنيم. همين pmc تا چند ماه پيش اصلا نياز نبود حتما tape ارسال بشه مي شد رو dvd فرستاد. براي مثال كليپ سوسن خانم رو با اون كليپ امير تتلو كه مي گفت كت پوست مار ندارم و از اين حرفا رو خداييش مقايسه كن. هر 2 از يك شبكه و به قول شما dv پخش شده ولي تفاوت تصوير hd سوسن خانم با يه دوربين hdv مثل z7 كه در كار امير تتلو استفاده شد رو مي شه نديد؟.
من هرگز نگفتم با pd170 نميشه برا pmc كليپ ساخت بلكه گفتم من پيشنهاد نمي كنم. الان دست هر كي يه دوربين عكاسي 5d افتاده ميره باهاش hd ركورد مي كنه مي ده pmc .
از اين طرف قضيه هم نگاه كني خودت داري مي بيني تو بروبچ كليپ ساز ما چقدر عشق پرده سبز موج مي زنه. با احترامي كه براي pd 170 قائلم بايد بگم اين دوربين سر سوزني به درد پرده سبز نمي خوره.
اسكوپ زماني اتفاق مي افته كه طرف 4 به 3 بگيره ولي فرمت پخش 16 به 9 باشه اما در حالت بر عكس تصوير جمع مي شه
 

compac

Member
منظور من رکورد نبود ...
در مورد اسکوپ باید گفت با توجه به کمپرس شدن تصویر خواه نا خواه اسکوپ میشود . دلیلش هم واضح است ! اسکوپ از سینمای وسترن به تلویزیون آمد و آن بخاطر اندازه شاتر دوربینهای 35 میلیمتری آن زمان بود که عریض مطابق پرده سینما فیلم برداری میشد البته نه دقیقا 16.9 که برای جلوگیری از کمپرس شدن تصویر در تلویزیون آنرا اسکوپ می کردند.... با دستگاهی شبیه به TBC های امروزی .
امروزه داستان کمی فرق کرده خروجی دستگاههای مونتاژ چه خطی و چه غیر خطی مولتی شده است ، بصورتی که در زمان ورودی تمام فرمتها را میتوان استفاده کرد ( تنها در یک Time laine) و در نهایت خروجی با یک فرمت واحده داده میشود ....
قضیه PMC هم که همانگونه که عرض کردم در رژِی پخش بصورت ( تیپ لیس ) بوده و خبری از نوار نیست ... و همانگونه هم که میدانید فرمت DV و DVCAM ربطی هم به نوار ندارد اما فرمت پخش همواره یک فرمت خواهد بود ... اینکه آنها برنامه های خواسته شده شان را با چه نوع قالبی دریافت می کنند صرفا جهت راحتی خودشان است اگر امروز نوار قبول نمیکنند چون برای کپچر آن به VTR حرفه ای نیاز است تا افت کیفیت نداشته باشد و در ضمن زمانبر هم خواهد بود ..

از شما ممنونم
 

FARIDNAJAFY

Member
خب خیلی خوبه مبحث.
حالا بازم چنا سوال:
حالا من با چه سایزی ضبط کنم؟ 16:9 یا 4:3 ؟ با همین pd
من قبلا شنیده بودم که واید اسکرین ضبط نشه بهتره.
کلا کیفیت تصویر توی کدوم حالت بهتره؟
اگه من با 720.576 ضبط کنم میشه توی نرم افزار ریسایز کنم به 1080.960 یا 1920.1080 ؟ افت کیفیت نداره؟
یا اگه من با 1080.960 ضبط کنم میشه توی نرم افزار ریسایز کنم به 1920.1080 ؟ افت کیفیت نداره؟

بعد من یه قسمت رو می خام با hd بگیرم و توی کلیپ چند تیکه رو ازین hd استفاده کنم.
اگه این کار رو انجام بدم می خام سایز تصویر hd و تصویر گرفته شده با pd یکی باشه.چیکار باید کنم؟
 

compac

Member
خب خیلی خوبه مبحث.
حالا بازم چنا سوال:
حالا من با چه سایزی ضبط کنم؟ 16:9 یا 4:3 ؟ با همین pd
من قبلا شنیده بودم که واید اسکرین ضبط نشه بهتره.
کلا کیفیت تصویر توی کدوم حالت بهتره؟
اگه من با 720.576 ضبط کنم میشه توی نرم افزار ریسایز کنم به 1080.960 یا 1920.1080 ؟ افت کیفیت نداره؟
یا اگه من با 1080.960 ضبط کنم میشه توی نرم افزار ریسایز کنم به 1920.1080 ؟ افت کیفیت نداره؟

بعد من یه قسمت رو می خام با hd بگیرم و توی کلیپ چند تیکه رو ازین hd استفاده کنم.
اگه این کار رو انجام بدم می خام سایز تصویر hd و تصویر گرفته شده با pd یکی باشه.چیکار باید کنم؟
دوست من
اگر امکانات تصویر برداری شما در حد HDcam موجود است بهتر است فرمت کار را همان HD ضبط کنید
حال کدام فرمت HD ؟
در کل HD شامل پشتیبانی از وضوح 480i,480p,720p,1080i,1080p میباشد اما فرمت استاندارد تلویزیون با سینما فرق دارد بطوری که :
فرمت تصویربراری و پخش دستگاه تلویزیون ( نه پخش رژی ) به سه گروه اصلی تقسیم بندی میشوند :
1-فرمت استاندارد: تصاویر از دقت 720.480 پیکسل برخوردارند که معمولا در تلویزیون های استاندارد دیده میشود. این همان کیفیت فیلمهای dvd موجود در بازار است

2-فرمت HD: تصاویر از دقت 1280.720 پیکسل برخوردارند در این صورت کیفیت قابل مشاهده بهبود فراوانی می یابد.

3-فرمت Full HD: تصویر به بهترین شکل مطلوب خواهد بود در این فرمت تصویر حداکثر 1920.1080 پیکسل قابل مشاهده است . پس به همین علت به این نوع فرمت 1080 نیز اطلاق میشود که در کل نشان دهنده حداکثر پیکسل های تصویر در حالت عمودی است.

فرمت جدیدی که برای محصولات خانگی و حرفه ای (و نه برودکست) تعریف گردیده است فرمت HDV می باشد و این فرمت توسط چهار شرکت (Sony,Canon,JVC و Sharp) بوجود آمده است . این فرمت از نوار DV استاندارد و همان مکانیسم ضبط استفاده می نماید. علاوه بر آن بکارگیری استاندارد پخش برای فشرده سازی تصویر، MPEG-2 ، امکان اتصال دستگاههای HDV را هم به تلویزیونها و هم به رایانه ها فراهم می آورد. اما ::
HDV و DV روشهای متفاوتی برای فشرده سازی و ضبط روی نوار دارند اما از آنجا که HDV برای ضبط و پخش با وضوح بالا یعنی HDTV طراحی گردیده است، از نظر تعداد پیکسل ها کیفیت بالاتری دارد.
توجه کن :::: کیفیت صدای DV در حالتی که فشرده سازی انجام می پذیرد به مراتب بهتر است. در این مورد HDV با بالا بردن نرخ بیت فشرده ساری صدا تا 384Kbps سعی در جبران این کیفیت نموده است. اما به DV نمی رسد .
بین این دو ساختار (1080i و 720p) کیفیت تصویر به مشخصات محصول بستگی دارد ، شما می توانید بهترین مشخصات را بر پایه نیازهای سفارش دهنده و پشتیبانی او انتخاب نمایید. در کل همان نوارهای ویدیویی که برای ضبط DV استفاده می شود می تواند برای ضبط HD مورد استفاده قرار گیرد در حالیکه زمان ضبط تغییری نمی کند. بعبارت دیگر مکانیسم کلی ضبط برای هر دو حالت یکی است.

HDV استاندارد دارای دو نوع سیستم ضبط می باشد:
720p که بصورت Progressive و با 1280Pixel افقی (60p,30p,50p.25p) ثبت می شود.
1080i که با مشخصات Interlaced و با 1440pixel افقی (50i,60i) ضبط می گردد.


حالا ...
اگر شما داری دستگاه VTR که از فرمت پخش HDV پشتیبانی می کند و نیز دارای باکس حرفه ای تدوین غیر خطی هستید می توانید از ترکیب هردو فرمت استفاده نمایید که نهایتها یک خروجی واحده میدهد
اما توصیه من استفاده از یک فرمت واحده برای ضبط و نیز حتی استفاده از یک مدل دوربین خواهد بود بدین خاطر که 3CCD های آن دو با هم یکی باشند در نبود همچنین امکانانی بهتر است دوربینها باهم SETUP شده و white Balance و Black Balance زده شوند
 
آخرین ویرایش:

FARIDNAJAFY

Member
خیلی مرسی از اطلاعاتی که دادین استفاده بردم.

ولی من هنوز جواب برای بیشتر سوالاتی که مطرح کردم پیدا نکردم.
فک کنم سوالاتم واضح نبوده.سعی می کنم الان بهتر بنویسمشون:
(قراره که کلیپ برای pmc ارسال بشه.اگه اسم شبکه خاصی رو اوردم بخاطر اینکه به نظر خودشون استاندارد های خاصی رو قبول دارن)

1- من یه دوربین sony-pd170 دارم .مشخص هست که این دوربین چطوری تصویر برداری می کنه و احتمالا یه دوربین عکاسی از اینا که قابلیت فیلم برداری hd رو دارن. قصد دارم که بصورت ترکیبی استفاده کنم.
حالا به نظر شما بهترین کیفیتی که من می تونم با این دو دوربین تصویر برداری کنم چیه؟ ( و بهترین تنظیمات دوربین)
و چون از افتر افکت برای تدوین و .. استفاده می کنم اونجا بهترین تنظیمات برای ایجاد این پروژه چیه؟
 

compac

Member
خیلی مرسی از اطلاعاتی که دادین استفاده بردم.

ولی من هنوز جواب برای بیشتر سوالاتی که مطرح کردم پیدا نکردم.
فک کنم سوالاتم واضح نبوده.سعی می کنم الان بهتر بنویسمشون:
(قراره که کلیپ برای pmc ارسال بشه.اگه اسم شبکه خاصی رو اوردم بخاطر اینکه به نظر خودشون استاندارد های خاصی رو قبول دارن)

1- من یه دوربین sony-pd170 دارم .مشخص هست که این دوربین چطوری تصویر برداری می کنه و احتمالا یه دوربین عکاسی از اینا که قابلیت فیلم برداری hd رو دارن. قصد دارم که بصورت ترکیبی استفاده کنم.
حالا به نظر شما بهترین کیفیتی که من می تونم با این دو دوربین تصویر برداری کنم چیه؟ ( و بهترین تنظیمات دوربین)
و چون از افتر افکت برای تدوین و .. استفاده می کنم اونجا بهترین تنظیمات برای ایجاد این پروژه چیه؟
والا دوست عزیز و گرامی ...
نمی دانم چگونه جمله ام را بنویسم که خدای نکرده سوء تعبیری پیش نیاید ؟!
با اینکه شخصا داشتن ایده را به تکنیک ترجیح می دهم و در پستهای قبلی هم عرض کردم ، اما دانش را نادیده نگرفتم . از این رو احساس می کنم در مطلب قبلی که در خصوص نحوه رکورد و فرمتهای ضبط دوربین بود منظور را تا حدودی ( مروبط به سوال شما ) رسانده باشم .

ببیند ...

اینکه چه دوربینی دارید ؛ چه نرم افزاری و برای چه شبکه و چه شخصی کاری را انجام خواهید داد آنچنان به من مرتبط نیست . شایان ذکر است : تمام قواعد در کار یکی هست تنها فرمتها و تکنیکها تا حدودی متفاوت خواهد بود
به نظر من شما چند چیز را حتما باید درنظر بگیرید ! یا شاید نادیده گرفته اید
1 - سفارش دهنده چه می خواهد ؟ ( بنا به سفارش او انجام دهید )
2 - بهتر است ابزار کارتان را کاملا بشناسید ( نحوه setup کردن دوربین و چگونگی بستن کار )
" تمامی دوربینها بر حسب کیفیت تعریف شده از سوی سازنده آن ، تصویری را ثبت می کنند که اصطلاحا به آن ( داینامیک رنج ) می گویند که هرگز بهتر از این محدوده تصویر نخواهد گرفت . که شما باید آموخته باشید چگونه در حد این مرز تصویر بگیرید نه بدتر ) "
3 - همانطور که می دانید دوربینهای هندی کم حتی اگر بقول شما hd هم باشند باز هم یک وسیله برای استفاده خانگی محسوب میشوند . ( به مطلب قبلی مراجعه کن )
4 - مقدار داینامیک رنج این دو دوربین باید بررسی و اگر بهم نزدیک بودند شاید بتوان ترکیبی از این دو را برداشت کرد ( 3ccd این دو قطعا با هم متفاوت خواهند بود و برای یک تنظیم واحده دچار مشکل خواهید شد )
" اگر دوربینتان zebra داشته باشد میتوان محدوده داینامیک رنج را مشخص کرد "
5 - افتر افکت همانطور که از اسمش پیداست نرم افزار افکت گذاری است نه تدوین . تدوین مقعوله دیگری است
" منظور از باکس تدوین - سخت افزار است نه نرم افزار " چراکه نحوه کمپرس آن بسیار شرط مهمی است

در آخر ...
اصول کاری ات را اگر از ابتدا مرور و مرور و مرور کنی به نتیجه واحده خواهی رسید


کلیه مطالب فوق در شرایط ایدئال مد نظر واقع شده است به غیر آن چهار چوب نظری نخواهم داد
پیروز باشید
 

FARIDNAJAFY

Member
سخت (قید حالت) ممنون از اطلاعاتت.

اولا اینکه به نتیجه رسیدم که کل کار رو با یه دوربین بگیرم.
ممنون از نکته ای یاد آوری کردی که افترافکت نرم افزار تدوین نیست.

حالا اصلی ترین سوال من اینه که چطوری این دوربین pd170 رو ستاپ کنم و دینامیک رنج رو تعیین کنم؟
من هم تصویر برداری توی شب دارم هم روز و هم کروماکی.اگه یه اطلاعات عمومی برای تنظیمات دوربین بدی ممنون میشم
اطلاعاتی در مورد تنظیم شاتر و دیافراگم و گین و بقیه مسایل.(مثلا اگه دیافراگم باز باشه چه تاثیری توی تصویربرداری شب و روز داره)

ببخشید زیاد سوال می پرسم دوست دارم از اطلاعاتت استفاده کنم
 

compac

Member
نه خواهش می کنم ...
اطلاعات من هم زیاد نیست . هدف ما به اشتراک گذاشتن دانستنیهاست
در مورد دوربین PD170 باید بگویم کلا دوربینهای دیجیتال سیر تا پیازشون تفکیک تصویر بعلت شکستگی محور گاما ( گاما شامل Light - shodow - midrenge ) کمتر می باشد که توسط Knee Point می شه کمی بهبود بخشید و شبیه به فیلم تصویر بگیریم .

** ببخشید ** تنظیم شاتر / دیافراگم و گین در شرایط نوری حاکمه تنظیم میشود پرسیدنش جایز نبود
اما طبق این اصل : برای تصویر مناسب از صورت هنر پیشه : اگر Dynamic range هشت /8 استاپ بود دیاف صورت در همه حال 4 و 3.4 بهترین تصویر را می دهد
حساسیت هرچه بیشتر بود کیفیت دوربین بالاتر و برای نمای شب مناسب تر است
البته PD170 منوی کاملی ندارد اما Zebra دارد میشه Dynamic range رو خودت بگیری
Dynamic range دوربینها معمولا باید گرفته شود ( می تونی سری به سایت اصلی دوربینت بزنی ) اگه چیزی نبود خودت تنظیم کن
بخاطر شلوغ نشدن پست به این لینک مراجعه کن :
http://www.camcorderinfo.com/content/sony-dsr-pd170-camcorder-review.htm


http://translate.google.com/translate?hl=fa&langpair=en%7Cfa&u=http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/dynamic-range.htm
به یاد داشته باشید :
اگر فضا تیره بود با نور کم نور پردازی کن اگر فضا روشن بود با نور زیادتر بر روی سوژه نور پردازی کن
 

FARIDNAJAFY

Member
موفق شدم بالاخره تونستن مبحث رو ببرم روی قسمت دلخواهم(همون بهترین تنظیمات دوربین)
گفتم که تصویر برداری کروماکی و شب و روز دارم اینا رو گفتم که بدونید تنظیمات شاتر و دیاف و .. رو برای چی می خوام.

مشغول خوندن اون دوتا لینک هستم.

اگه اطلاعات بیشتری داشتید در مورد تنظیمات این دوربین و تنظیمات کلی در حالات مختلف ممنون میشم که در اختیارم قرار بدید.

من کلا عادت دارم قبل از اینکه کاری رو شروع کنم به طور مفصل اطلاعات جمع کنم بعد دست بکار بشم.
تشکر
 

compac

Member
:rose:
موفق شدم بالاخره تونستن مبحث رو ببرم روی قسمت دلخواهم(همون بهترین تنظیمات دوربین)
گفتم که تصویر برداری کروماکی و شب و روز دارم اینا رو گفتم که بدونید تنظیمات شاتر و دیاف و .. رو برای چی می خوام.

مشغول خوندن اون دوتا لینک هستم.

اگه اطلاعات بیشتری داشتید در مورد تنظیمات این دوربین و تنظیمات کلی در حالات مختلف ممنون میشم که در اختیارم قرار بدید.

من کلا عادت دارم قبل از اینکه کاری رو شروع کنم به طور مفصل اطلاعات جمع کنم بعد دست بکار بشم.
تشکر
جوینده دانش همواره در پناه خداوند است
 

M Like Mother

کاربر متخصص فیلم سازی
میشه در مورد Dynamic range توضیح بیشتر بدید؟

داینامیک رنج دوربینی که zebra دارد چطور مشخص می شود؟
 

compac

Member
میشه در مورد Dynamic range توضیح بیشتر بدید؟

داینامیک رنج دوربینی که zebra دارد چطور مشخص می شود؟
Dynamic range
به مقدار تشخیص دوربین از سیاهی تا سفیدی را Dynamic range آن دوربین می گویند ؛ هرچه تعداد پله های سیاهی تا سفیدی بیشتر باشد آن دوربین در تشخیص نور بهتر عمل می کند .

چگونه آنرا مشخص کنیم :
کارت 18% خاکستری را مقابل دوربین گرفته و Zebra را 70% می گذاریم ( Zebra آیکنی به شکل خطوط راه راه در منو دوربین دارد )
دیافراگ را روی Auto باشد و مانند زمان white Balance کردن کادر را کاملا بر روی کارت خاکستری می بندیم
حالا اگر بطور مثال دیافراگم 11 ( یا هر عددی ) را نشان داد Zebra را روی 100% می گذاریم و دیافراگم را استاپ استاپ باز می کنیم . تا زمانی مه آیکن Zebra را دوباره ببینیم ( آیکن Zebra درویزور دوربین دیده می شود )
حال در مرزی که Zebra (دیده می شود و نمی شود ) آرام آرام تنظیم می کنیم به فرض عدد دیافراگم 4 می شود
حالا Dynamic range را پیدا کرده ایم
در می یابیم Dynamic range دوربین ما 7 استاپ است

* Dynamic range در یک دوربین همواره عدد ثابتی است ( تعغییر نمی کند )
* برای بهترین کارایی ، بهتر است حساسیت دوربین هم اندازه گیری شود .
*حساسیت دوربین هرچه بالاتر باشد کیفیت دوربین بالاتر و برای نمای شب مناسبتر است
* بهتر است تمام تنظیمات خود را در چهارچوب Dynamic range انجام دهیم . بطوری که اگر فضا تیره بود با نور کم نورپردازی کرده و اگر فضا روشن بود با نور زیادتر ( مثل تصویر برداری در یک غار و ... )

امیدوارم به جوابتان رسیده باشید
برای کسب اطلاعات از نحوه کار در باره دوربینتان به دفترچه راهنمایش مراجعه کنید
 

جدیدترین ارسال ها

بالا