استانداردهای کارت ویزیت

PrinceofCs

Well-Known Member
كارت ويزيت : ابعاد 9×5 نوع رنگ : CMYK
ريزوليشن طراحي :300dpi
انواع کارتهای ویزیت: گلاسه - سلفون براق - سلفون مات - كتان - لمینت - برچسب ,...
فرمت انتقال فايل : Tiff و Psd
بهترين برنامه براي طراحي : فتو شاپ (بعضی هم کورل دراو)
کلیات طراحی کارت ویزیت و کارت اینترنت

google_me.jpg


سایز کارت:


در مورد کارت ویزیت این سایز معمولا 4.8*8.5 هست ولی درنظر گرفتن سایز 4.5*8.5 نیز مشکلی رو بوجود نمیاره و هر دو سایز قابل قبوله( بستگی به اون چاپخونه ای داره که قراره کارت ویزیت شما رو چاپ کنه ). البته گاهی اوقات هم ممکنه استثنائاتی وجود داشته باشه. مثلا در مورد کارتهای دو لت این سایز به سایز 9*8.5 یا 9.6*8.5 تغییر میکند. کارتهای دو لت کارتهایی هستند که معمولا از وسط تا میشوند. در مورد کارتهای اینترنت نیز اصول کلی به همین ترتیب است البته در این نوع کارتها روش دو لت استفاده نمی شود. سایز این نوع کارت نیز معمولا هم اندازه کارتهای ویزیت معمولی است اما برخی شرکتها نیز کارتهای خود را با سایرهای بزرگتر نیز چاپ می کنند که البته چاپ اونها حالت سفارشی داره و حالت اصولی نیست.


Business_Card_by_instantrust.jpg


فاصله ها:


در مورد فاصله ها چون در چاپخونه تعداد زیادی کارت هم زمان روی یک زینک قرار میگیرند و چاپ میشوند، به همین دلیل بعد از چاپ شدن کارتها باید توسط یک تیغ مخصوص کارتها از هم جدا و آماده شوند. به همین خاطر توصیه میشود که از هر سمت کارت در زمان طراحی حدود 3 تا 4 میلیمتر فاصله گذاشته شود. این کار سبب میشود که اگر حتی پس از چاپ تیغ دستگاه دچار اشتباه شود نیز قسمتهای اصلی کارت از بین نرود. البته قابل ذکر است که فاصله ای که گفته شود منظور این نیست که حاشیه سفید اطراف کارت ایجاد شود بلکه منظور این است بخشهای اصلی کارت نظیر نام و تلفن و آدرس و ... باید حدود 3 میلیمتر فاصله داشته باشند تا آسیبی به قسمتهای اصلی وارد نشود، برای این منظور می توان از خطوط فرضی یا Graid استفاده کرد .



business-card-design-1.gif

اصول رنگ بندی:


در مورد انتخاب شیوه رنگ بندی (Mode) برای چاپ کارت باید Mode رنگی حتما بر روی CMYK تنظیم شود تا حالت اصلی رنگها نمایش داده شوند. این مد رنگی مد مخصوص چاپ است و رنگها را به حالت طبیعی و اصلی پس از چاپ نمایش میدهد. البته توجه داشته باشید که برای نمایش صحیح رنگها در مانیتور حتی پس از انتخاب حالت مد رنگ CMYK باید مانیتور شما کالیبره شده باشد تا رنگهای اصلی نمایش داده شوند. پس از طراحی نیز فایل را با پسوند TIFF ذخیره کنید و به چاپخونه بفرستید تا کیفیت و رنگها کاملا حفظ شوند. پسوند JPG نیز پسوند خوبیست اما این پسوند بیشتر برای کارهایی که در مانیتور نمایش داده میشوند مناسب است چون مقدار کیفیت و رنگبندی را کاهش میدهد.


سایر موارد:


مقدار رزلوشن مناسب برای چاپ کارت را 300 Dpi در نظر بگیرید. انتخاب پسوند TIFF برای ذخیره کار و همچنین انتخاب رزلوشن 300 برای طراحی و نیز تعداد لایه های ایجاد شده هنگام طراحی می تواند تاثیر زیادی بر روی حجم کلی کار بگذارد. تا جایی که امکان پذیر است از تصاویر با کیفیت و حتی بزرگتر از سایز کارت استفاده کنید و هنگام طراحی آنها را کوچکتر کنید اما از تصاویر کوچک که مجبور به بزرگتر کردن آنها هستید استفاده نکنید چرا که بزرگ کردن تصاویر باعث افت کیفیت اونها می شود.


(نکته مهم) تست صحیح بودن همه موارد طراحی کارت ویزیت : اگه سایز کار - مد طراحی و رزولیشن کارت همگی طبق استانداردی که گفتم باشه باید سایز کارت ویزیت پس از تبدیل شدن به فرمت Tiff باید ۲.۱۸ مگابایت باشه ( البته این تجربه شخصی منه شاید شما با شرایط دیگه و سایز دیگه طراحی کنید و این عدد تغییر کنه )


یکی دیگر از مهم ترین موارد :


یکی دیگر از مهم ترین موارد در رابطه با کارت ویزیت نوع کاغذ و چاپ اون می باشد .


سلفون مات: ( تركيب شده از كاغذ ساده + يك لايه نازك سلفون مات بر روي اون ) در حال حاضر چندين نوع سلفون مات وجود داره كه از طريق لمس كردن ميتوان به آن پي برد و از طرفي هر چه سلفون مات نرمتر و لطيفتر باشه كار قشنگ تره و از نظر چاپ بيشتر كارت هايي كه از گرافيك قوي برخوردار هستند اين نوع كاغذ بدردشان ميخورد . و هر چه سلفون لطيف تر باشه طرح ما هم زيبا تر جلوه ميكنه ! البته اين نكته را باید متذكر شد كه باعث مات شدن 2% كار هم ميشود .


سلفون براق: ( تر كيب شده از كاغذ ساده + يك لايه نازك سلفون براق ) اين نوع كارت ها سليقه اي هست و براي متون و همچنين گرافيك هاي ساده خوب است ... گرافيك پيشرفته رو هم من امتحان كردم بد نميشه اما بدليل براق بودن شفافيت كار رو بالا ميبره . ( 60 در صد کارهای ما از این جنس می باشد چون هم سریع آماده می شه و هم قیمت مناسبی داره )


گلاسه: ( كاغذ گلاسه ) اين مدل كارت بدليل قيمت مناسبش ازش استفاده مي شه ولي كاغذ معمولي هست و براي فقط متن ها خوبه !


گلاسه يووي: ( كاغذ گلاسه با تركيبي شميايي ) اين كاغذ نسبت به گلاسه قبل و همچنين سلفون براق ... براق تر هست و بيشتر براي بروشور ها كاربرد داره تا كارت .


كتان: ( كاغذ + تركيب شيميايی + شابلون خور ) بزاريد اينطوري بگم كه يادتون بياد ! يكسري كارت ها هستند كه وقتي به آن نگاه كني خطوطي اليافي شكل روي كارت مشاهده ميكني ... اين كارت ها بدليل همان خطوط اليافي شكل برجسته هستند و براي چاپ گرافيكي مناسب نيستن چون كار رو خراب ميكنن ! ولي براي آرم ها و همچنين متون مناسب هست و بيشتر براي شركت هاي بزگ كاربرد داره ..



Pvc : ( كاغذ مخصوص Pvc ) اين نوع كارت ها بيشتر بدرد كارت اينترنت ميخوره تا كارت ويزيت و لي استفاده ميشه ..


جدیدا کارت هایی با جنس کاغذ کالک، ابریشمی و ... نیز چاپ می شه که فقط اشخاص خاصی ( گرافیست ها و هنر مندان یا مایه دار ها ) از اون جنس ها استفاده می کنند/



منبع: p30data
 

Tsobh.com

Well-Known Member
PrinceofCs جان در تائيد تاپيكتون :

اشتباهي كه اكثر طراحها مرتكب مي شوند :
الف ) در سايز بندي : كارت هاي به 2 نوع معمولا تقسيم مي شوند :

1- سايز ويزيت معمولي ( 4.8*8.4 ) فاصله استاندارد 2 ميلي متر از هر طرف ( بدون سفيدي )
2- سايز بزرگ ( پرستيژ ) كه معمولا اين نوع كارت ويزيت ها دورگرد هستند ( لمينت براق ، مات ، پي وي سي ، شيشه اي ،‌چوبي ، فلزي و ...) سايز كار (5.5*8.9) كه همون (5.5*9) براي اين كارت ويزيت ها كه ممكن است با دستگاهاي دقت پائين لب گرد شوند ( مثلا دايكات ) فاصله 5 ميلي متري از طرفين پيشنهاد مي شود

ب) استاندارد رنگي :
براي تمامي كارهاي چاپي استاندارد رنگي cmyk و در ايران به دليل خروجي پليت استر ها cmyk 8 b

ج ) خروجي فايل :
خروجي فايل بسته به تناليته رنگي psd , tiff و pdf non compressed پيشنهاد مي شه ساير فرمت ها ممكنه كه استاندارد رنگي رو به هم بريزه ، براي فايلهاي كه از طريق اينترنت بايد ارسال شوند فرمت eps پيشنهاد مي شه

بقيه موارد رو هم كه دوست خوبم PrinceofCs زحمتش رو كشيدن
 

جدیدترین ارسال ها

بالا