از ذهن تا سینما

1835ali

Well-Known Member
سلام
کسی مراحلی رو که یک انیمیشن از یک ذهن تا روی پرده بره رو می دونه ؟
شاید سوال خیلی از دوستان باشه و شایدم برای کسی یه جرقه باشه در هر صورت اگه هر کسی در هر قسمتش کار کرده یا تجربه داره کمک کنه ممنون میشم البته من توی انجمن افتر هم این سوالو پرسیدم ولی کسی جواب نداد تا اینکه gigamax جان گفتن بیام اینجا خلاصه سرتونو درد نیارم بیشترین سوالهایی که من مد نظرم هست اینها هستن :

1- معمولا انیمیشن از چه قسمتهایی شروع میشه ( ساخت شخصیت ، محیط ، داستان و ... )
2- با چه فرمتی و معمولاً در چه اندازه ای رندر می گیرن
3- در نرم افزار هایی مثل افتر که کامپوزیت می کنن اونجا با چه فرمتی رندر می گیرن ( hd یا یه چیزی بهتر )
4- برای اینکه بره روی پرده بعد از مراحل دیگه چه کاری باید کرد
5- و هر چیزی که من به ذهنم نرسید یا اصلاً نمی دونم

منتظر هستم
یا علی :cool:
 

CG_Master

کاربر متخصص انیمیشن
سلام سوال خوبیه
به نظر من شاخصه اصلی یک فیلم انیمیشنی خوب کارگردانی و نویسندگی یا همون داستان خوبه که حتی اگه کاراکتر سازی خوب محیط خوب انیمیت عالی هم که بکنی ولی داستان و کارگردانی مناسب نداشته باشه، بیننده زیادی نخواهی داشت.
در رابطه با format هم میتونم بگم که من که مکس و مایا کار میکنم به نظرم AVI. بهترین گزینست.
کیفیت هم مهمه حالا HD یا SD رو خوده شرکت تعین میکنه ولی بازم HD سر تره
 

gigamax

کاربر متخصص جلوه های ویژه
توی هر اثر سینمایی یا تلویزیونی چه به صورت فیلم و چه به صورت انمیشن . مهمترین وجه های کار اینان :
1-همونطور که دوستمون گفتن وجود یک فیلمنامه خوب و قوی که یک روایت خوب و منسجمو به بیننده بده یعنی وقتی دیلوگهاو رو می شنوی مصنوعی نباشن . شخصیتها ملموس باشن . بتونی باهاشون ارتباط برقرار کنی . براشون نگران بشی و روایت طوری باشه که در عین جذابیت و کوتاهی منظوره کارگردانو به خوبی منتقل کنه
2- کارگردان : کارگردان واقعا نقش مهمی توی کار داره . اگه یه فیلمنامه خوبو به یه کارگردان معمولی بدین یه اثر متوسط به پایین بدست میاد اما اگه برعکس این قضیه صادق باشه یه اثر متوسط به بالا بدست میاد (البته استثنا ها همیشه وجود دارند:))
و 3- کارهای فنی که درمورد فیلم شامل فیلمبرداری و تدوین و صداگذاری و غیره و غیره میشه و در انیمیشن علاوه بر تمام موارد فوق چند بخش دیگه هم اضافه می شه :
طراحی شخصیت بر اساس فیلمنامه
حرکتهای روان و باور پذیر
چیزهای دیگه ای مثل کیفیت خیلی بالا یا مثلا تکسچرهای خوب بعد از دو مورد بالا قرار می گیرند .(چون استثناها همیشه هستند ) بارز ترینش کوتلاس بود(البته این کوتلاس نظر شخصی من بود)

برای رندر هم من تا اونجایی که می دونم اشیا رو معمولا جدا رندر می گیرن و فکر کنم به صورت عکس و با فرمت Tif(گفتم فکر کنم) یا با هر فرمت دیگه ای اما با کانال الفا تا بتونن کامپوزیتش کنن
در مورد فرمتش تو افتر افکت یا کمباسشن من حقیقتا چیزی نمی دونم که منتظرم دوستان نظر کامل بدن
اما در مورد فرمت نهایی فیلم . همونطور که توی اون پست هم گفتم معمولا روی پزتیو 35 میلی متری ظهور می کنن تا بتونن در دستگاههای آپارت فیلمو پخش کنن. الان هم جدید یک سری آپارتهایی اومده که دیجیتالن یعنی یه فیلمو رو مثل دی وی دی پلیر پخش می کنن اما خیلی گرونن

این تمام چیزی هایی بود که من بلد بودم و بدرد بخور بود . حالا اگه شتباه هم داشت ببخشید . بگین تا من هم یه چیزی اضافه یاد بگیرم
 
آخرین ویرایش:

hellboy3d

Member
سلام
من تجربیاتم میگم (انقدر زیاد نیست)
1-داستان و ایده
2-تعیین هزینه ها و زمان کار و...
3-کارکتر پردازی -لند اسکیپ و....
4-وارد تردی شدن -مدلینگ (کارکتر -لند اسکیپ و ....)
در عین حال تکسچرینگ
5-چیدن دوربین ها و انیمیت(مهم ترین)
6-کارکتر انیمیت(مهم ترین)
7-لایتینگ و افکت
8-تست رندر(اگه زیاد وقت داری!!!)
9-فاینال رندر
خب اگه سیستم قوی نباشه میان لایه لایه رندر میکنن و بعد با
نرم افزاری مثل شیک . فیوژن یا کامباسشن این کارو انجام میدن که کار افتر افکت رو انجام می دن
در ضمن رو پرده نمی ره می ره رو صفحه مانیتور :d
معمولا هم میان با تیف یا تی جی ای رندر می گیرن تک فریم بعد اونارو ای وی ای می کنن بعد میدنش به دیوکس
که حالشو بگیره.......
موفق باشی
 

1835ali

Well-Known Member
از نظریات همتون ممنونم ولی منظور من چیز دیگه ای بود منظورم ساخت از کجا شروع میشه (خودم شاید خدا خواست کار کردم ) ؟

مثلاً :
اینکه از یه فیلمنامه شروع میشه بر اساس اون کاراکتر ها رو طراحی میکنن بعد وارد نرم افزار های گرافیکی (مثل مایا) می کنن بعد شروع می کنن به ساخت بعد کاراکترها رو که ساختن بعد میان محیط و تکستچر گذاری و... بعد ش میان ریگینگ بعد از اون دوربینها و لایتینگ و رندرینگ و در آخر کامپوزیت و......

اینا منظورم من دنبال یه راه اصولی ، ساده و با کمترین هزینه و وقت کارکنم ok؟

در اینکه گرافیست ها در رندر بصورت tif یا tga می گیرن شکی نیست منظورم تنظیماتش یعنی اندازه (640*480) ، رزولوشن
کامپوزیشن رو معمولاً با افتر انجام می دن یا بعضی ها هم shake , combusion ,و اونجا هم دوباره تنظیمات رندر داره اندازه و ....

امیدوارم منظورم رو درست بیان کرده باشم چون من بلد نیستم خوب توضیح بدم

یا علی
 

gigamax

کاربر متخصص جلوه های ویژه
عزیزم اگه شکا میخوای روی سینما انمیشنت پخش بشه باید اولا پول داشه باشی 2- ثانیا پول داشته باشی 3- پارتی داشته باشی
حالا اگر هم گروهی کار کنین که بهتر :d
منظورم اینه که برای پخش یه فیلم توی سینما باید یه تهیه کننده داشتی باشی که ناشرا حاضر شن هزینه اکران فیلمو قبول کنن .
اکران عمومی خیلی خیلی خرج داره
 

1835ali

Well-Known Member
عزیزم اگه شکا میخوای روی سینما انمیشنت پخش بشه باید اولا پول داشه باشی 2- ثانیا پول داشته باشی 3- پارتی داشته باشی
حالا اگر هم گروهی کار کنین که بهتر :d
منظورم اینه که برای پخش یه فیلم توی سینما باید یه تهیه کننده داشتی باشی که ناشرا حاضر شن هزینه اکران فیلمو قبول کنن .
اکران عمومی خیلی خیلی خرج داره
گیگا جون من تکنیک های ساخت و خواستم نه آیه یاس در ضمن این برای اطلاعات عمومی دیگرانه اینجا انجمن گرافیکه سه بعدیه نه انجمن تهیه کنندگان جوان
دوستان خواهشن اگه کسی بلده پست بزنه خواهشن تا دوستان دیگه گمراه نشن قصد من تبادل اطلاعات گرافیکیه فقط

یا علی
 

hellboy3d

Member
سلام
من نفهمیدم
شما گفتی مراحل!!!!
بدم مگه می خوای شرک بسازی که بره روی پرده سینما!!!!
گیج شدم :cry:
 

gigamax

کاربر متخصص جلوه های ویژه
مرسی عزیزم . من متوجه اشتباهم شدم :cry:. ولی اونا هم مسائلی هستن که باید یاد داشته باشی. آخه من نفهیمدم شما می خوای فیلمتو توی سینما اکران کنی یا تو تلویزیون پخش کنی یا تو دی وی دی بدی دست ملت . اینا تنظیمات و همه چیزشون زمین تا ُمون فرق می کنه . به هرحال پایین یه سری ویژگی از نحوه رندر گذاشتم (این اطلاعات کلی هستن). دوستان هم کمک کنن دیگه

برای رندر در مکس و سایر برنامه های انیمیشن : سه تا چیز مهمه :
1- رزولوشن و به همراه اون اسکپت ریشیو (Aspect Ratio) که نسبت طول به عرض تصویره .مثلا رزولوشن HD عالی 1980در 1024 با اسکپت ریشیو 16:9 .
2- نرخ فریم یا KEY FRAME . این مقدار یک مقدار استاندارده و نمی توته دلبخواهی باشه . اگر فیلم قراره در سینما پخش بشه نرخ فریم 24 فریم بر ثانیه و اگر قراره در تلویزیون و یا سیستمهای نمایش خانگی مثل دی وی دی پخش بشه نرخ فریم از 25 تا 60 فریمه (25 . 29.9 . 60)
3-فرمت نهایی رندر در نرم افزارهای سه بعدی . تا اونجایی که من می دونم فرمت انتخابی عکسه . یعنی هر فریم یه عکس . چون دستششون برای ویرایش بازه . این عکس باید قابلیت استفاده از TRANPARENT رو داشته باشه چون در موقع کامپوزیت نهایی بتونن با لایه های مختف عکس کار کنن.
 

1835ali

Well-Known Member
ممنون گیگا جان
بازم نشد (اگه تونست مثل آدم یه سوال بپرسم )

اولاً منظورم سینماست چون واسه تلویزیون و dvd , cd سیستم پال (24 فریم ) باید باشه در ضمن فرمتشون هم برای عکسهای هر چی زدی در اخر باید به پال تبدیل شه این از این

2- hellboy جان من منظورم اینه که اصول انیمیشن سازی از ابتدا تا انتها چیه ( یعنی شما اگه بخوای یه انیمیشن بسازی از کجا باید شروع کنی( البته بجز پول ، تهیه کننده و شرکت و... ) فقط مراحل تکنیکی

یعنی اینکه دوستانی که مراحل رو بلداً کامل و بعد مراحل رو هر کدام جدا توضیح بدن تا شاید یه مرجعی شد واسه همه یعنی مثلاً در ساخت اولیه کاراکتر سازی اولیه مهات دارن بیان و راجب اون اموزشها و تکنیکهای ساخت رو بگن.

دیگه اگه نتونستم درست سوال بپرسم ببخشید
یا حق
 

gigamax

کاربر متخصص جلوه های ویژه
آره شرلوک جان همونو میگم . تقریبا 20 قسمتشو دیدم و هنوز هم اگه باشه بازم می بینمش .
راستی اینجا صاحب داره ها. گناه داره بدون اجازه صاحبش از این حرفا بزنیم :d
به هر حال من هنوز نفهمیدم این دوستمون دقیقا چی می خواد ؟ یعنی می دون ولی خب نمیدونم از کجا بگم .
 
آخرین ویرایش:

mbayani

Member
با سلام وادب
جسارتم رو ببخشيد
من در تاپيك من و تو قصدم همين بود كه دوستان علاقه مند جمع بشيم و بتونيم از نزديك رشد يك فيلم رولمس كنيم
اما كسي ياري نكرد تاحالا اما نا اميد نيستيم
در مرد خلق يك انيميت در فضاي 3d ما دقيقا همان روشهاي فيلسازي حقيقي را در نظر ميگريم
در وحله اول نياز به موضوعي دراماتيك داريم كه كشش و قابليت تصورسازي داشته باشد
بعد نياز به نوشتار فيلمنامه است
سپس تهيه كننده كه در ايران به اشتباه با سرمايه گذار تلفيق ميشود
تهيه كننده پس ازجذب سرمايه به دنبال تشكيل تيم و هسته مركزي ميگرددو با توجه به بودجه گروه را تشكيل ميدهد
گروه
1 كارگردان كسي كه خيال را با ميزانسن ادقام ميكندو مهر فانتزي خودا بر اساس رعايت اصول بر اثر مينهد
گروه كارگرداني شامل دستيار 1كه ارتباط بين كرگردان و گروههاي ديگ است در انيميت يك كارگردان جلوه هم اضافه مشد كه بايد بر مسايل نرم افزاري و توان نرم افزاري مسلط باشد وبطور نرمال خودش گروه انيميت تشكيل ميدهد
براي استربورد هم به تيم يا يك فرد نياز داريم كه در انيميت اين دوره هماري گارگردان و گرافيست بسيار مهم است چراكه اصلي براي نمايش نهايي است
فيلم رئال معمولا امرز كمتر ازاستريو بورد استفا ميشد و در وقع توفيق هم برايش در همان دههاي 40 50 60 بود اما كارگردانان بزرگي كماكان به ان اعتقاد ارند
اما در انيميت ضروري است
نميدونم تا اينجا برد ميخرد يا نه ار بود بگيد تا ادامه دم اما چون بسيار بلند و طولاني ارام ارام من نوشتن فارسي برام خيلي سخته و وقت ميبره
اگر دوستا هم مايل به ساخت فيلم هستن به تاپيك من و ت سري بزنن
پولي برا پرداخت ندارم اما دلي روشن و چشمي نگران و انديه ايي اميدوار به سوي اينده دارم
 

1835ali

Well-Known Member
mbayani واقعاً ممنون از توضیحاتت منظورم دوستان دقیقاً این بود امیدوارم هم شما و هم بقیه این رو ادامه بدید

یا حق
 

pesare_khakestari

Active Member
البته خیلی از سوالات رو من نیمدونم چون یه کاره انیمیشن برخلاف ظاهرش خیلی پیچیده است.
جایی خوندم که رندر هر فریم 24 ساعت با اون ابر کامپیوترهایی که دارند طول میکشه.
من توی سایتم یه سری از این مراحل رو نوشتم البته مصاحبه با کارگردانان و انیماتورها بود.فکر کنم اگه بخونی چیزای زیادی دستگیرتون بشه.
آدرس توی امضام هست.
با تشکر
 

mbayani

Member
با سلام مجدد
اما رابطه گرافيست وكارگردان چگونه است
در اين مرحله ما دقيقا رفتاري شبيه به زماني كه يك فروم يا كتاب مصور مينويسيم داريم
در ابتدا كارگردان يك دكوپاژ موقعيت را ارائه ميدهد
پس از تصوير سازي به جزئيات محيطي ميپردازد
سپس ميزانسن حركت را ميدهد
تمام مراحل قدم به قدم نقاشي ميشود
لازم به ذكر تا حالا همه حداقل 10 بار فيلمنامه را خوانده اند در مرحله بعد پلان بندي شكل ميگيرد
سپس رابطه بين پلان و ميگما چرا شما نميايد به كمك هم يه فيلم كوتاه بسازيم ? ...
 

gigamax

کاربر متخصص جلوه های ویژه
اینترنتی که نمیشه فیلم کوتاه ساخت ..
 

animations

Active Member
مرحله پیش تولید:
ایده اولیه
فیلمنامه
فیلمنامه مصور
storyboard
زمان بندی آن
طراحی شخصیت
layout
storyreel
مدل سازی از کاراکترها و آبجکت ها- رنگ- character setup (در انیمیشن سه بعدی)

مرحله تولید:
ضبط صدا
چیدن صحنه و دوربین (در انیمیشن سه بعدی)
طراحی پس زمینه (در انیمیشن دو بعدی)
انیمیت (در انیمیشن سه بعدی)
طراحی فریم های کلیدی (در انیمیشن دو بعدی)
طراحی فریم های میانی (در انیمیشن دو بعدی)
دسن و رنگ آمیزی (در انیمیشن دو بعدی)
افکت ها و داینامیک (در انیمیشن سه بعدی)
نور و تست رندر (در انیمیشن سه بعدی)
رندر نهایی (در انیمیشن سه بعدی)
اسکن یا فیلمبرداری (در انیمیشن دو بعدی)
صدا گذاری
تدوین
 

جدیدترین ارسال ها

بالا