ابزار جذب حمایت های مالی برای همه (خصوصاً وب مسترها و هنرمندهای ایرانی)

Mohi

Member
دونیشن به معنای جذب کمک‌های داوطلبانه آزاد عموم افراد برای فردی یا پروژه‌ای می‌باشد. دونیشن به انگلیسی (Donation) و جمع سپاری به انگلیسی (Crowd funding) از متداول‌ترین روشهای تأمین منابع مالی است که توسط سازمانهای غیر انتفاعی برای شخصی یا پروژه‌ای انجام می‌شود. این دو روش علی‌رغم شباهت‌های بسیار زیادی که با هم دارند تفاوت‌های اندکی هم دارند.

دونیت (۲nate) نام اولین سایت فارسی‌زبان است که به صورت تخصصی به جذب حمایت‌های مالی و معنوی داوطلبانه (Donation) می‌پردازد.البته هر دوی این روش‌ها، هنوز در کشور ما نوپا هستند و دونیت را می‌توان اولین تلاش برای فرهنگ‌سازی و ایجاد بستر لازم در این خصوص برشمرد.

برای نمونه از پروژه‌هایی که با استفاده از جمع سپاری و دریافت حمایت مالی (دونیشن) توانسته‌اند به موفقیت برسند، می‌توان به دو غول بزرگ Mozilla و Wikipedia اشاره کرد. و البته افراد زیادی هم در سراسر جهان با دریافت حمایت‌های مالی به اهداف و آرزوهای خود رسیده‌اند و یا حداقل شرایط موجود خود را بهبود بخشیده‌اند.

در دونیت، همه افراد پس از ثبت‌نام و ارائه اطلاعات شخصی‌شان می‌توانند از دیگران برای اهداف خود درخواست حمایت مالی و یا معنوی کنند. این کمک‌ها توسط وب‌سایت دونیت، جمع‌آوری، سامان‌دهی و پرداخت می‌شود.

سایت دونیت روش‌های مختلفی را برای انتشار صفحه جذب حمایت، به کاربران ارائه می‌دهد که از آن‌ها می‌توان به لینک مستقیم (Username.2nate.com)، دکمه جاوا اسکریپت، کد QR (برای استفاده بر روی اقلام چاپی و …) اشاره کرد. و البته روش‌های متنوع تری مانند دریافت حمایت از طریق پیامک و بدون نیاز به اینترنت هم بزودی معرفی خواهند شد.

سایت دونیت، تمامی بسترهای لازم برای اطلاع‌رسانی، سیستم دریافت و پرداخت و سایر امکانات برای جذب حمایت را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. بنابراین کاربران دونیت تنها در سه مرحله ساده می‌توانند حمایت‌های مالی و معنوی را برای کمپین خود دریافت کنند:

۱. عضویت و ایجاد کمپین
۲. انتشار کمپین در بین مخاطبین و حامیان احتمالی
۳. دریافت حمایت از سوی حامیان

دونیت ویژگی‌های شایان ذکر دیگری هم دارد و یکی از آن‌ها، عدم دریافت هرگونه کمیسیون بر روی تراکنش‌ها می‌باشد.

در واقع، دونیت هیچ قسمتی از حمایت‌های جذب‌شده توسط کاربران را متعلق به خود ندانسته و بجز هزینه‌های رایج انتقال وجه (که توسط بانک کسر می‌گردد) و ارسال پیامک را از کاربران طلب نمی‌کند.

هر کاربر می‌تواند به هر تعداد، کمپین ایجاد کرده و به جذب حامی بپردازد. این کمپین‌ها می‌توانند برای جمع‌آوری حمایت مالی برای پروژه‌ای خاص (مانند راه‌اندازی یک استارتاپ)، یا با اهداف عام‌المنفعه (مانند جمع‌آوری حمایت برای یک مرکز نگه‌داری از سالمندان) و یا با اهداف شخصی (مانند حمایت از “آقا/خانم X، با هدف Y) ایجاد شوند.

جذب حمایت‌های داوطلبانه و تمرکز آن بر روی یک موضوع، نشان اعتماد عمومی بالای جامعه نسبت به کارآفرینان، متخصصان، هنرمندان و فعالان اجتماعی آن جامعه است. برای مثال یک نویسنده برنامه‌نویس، طراح یا موسیقی‌دان که حاصل سال‌ها دانش‌اندوزی خود را به صورت رایگان بر روی اینترنت قرار می‌دهد تا دیگران بتوانند از نتیجه کار آن‌ها منتفع شوند، در این‌گونه فضاها می‌تواند رسماً درخواست حمایت مالی یا معنوی کند.

چند نمونه از اهداف مختلف و احتمالی برای کمپین‌های قابل ایجاد در دونیت را بر می‌شماریم:

- جذب حمایت مالی برای تأمین مخارج تحصیلی یک فرد مستعد اما دارای مشکلات مالی
- جذب حمایت مالی برای تأمین مخارج یک برنامه انسان دوستانه، مانند تهیه اقلام حیاتی برای منطقه‌ای آسیب‌دیده از بلایای طبیعی.
- جذب حمایت مالی برای پیشرفت یک اجتماع هنرمند، مانند یک گروه موسیقی نه چندان مشهور
- جذب حمایت مالی برای راه‌اندازی یک پروژه نوین و فناوری محور
- پرداخت داوطلبانه هزینه شرکت در یک برنامه فرهنگی-هنری که به صورت رایگان برگزار می‌شود.
- جذب حمایت مالی برای برنامه‌نویسی که نرم‌افزاری کاربردی و مفید را به صورت رایگان در اختیار عموم گذاشته است.
- جذب حمایت مالی برای ادامه فعالیت یک وب سایت آموزشی
- و ده‌ها هدف متفاوت دیگر…

به بیان ساده‌تر کاربران می‌توانند برای هر هدف و منظوری، با استفاده از دونیت، از کاربران خود حمایت جذب کنند.
ده‌ها شرکت و جنبش اجتماعی بزرگ که ایده آن‌ها اولین بار در چنین فضاهای مطرح شد و تأمین منابع مالی آن‌ها صورت گرفت نمونه‌های بسیار خوبی برای اثبات کارایی این روش تأمین منابع هستند.

ما خوشحال هستیم که بسترهای اعتماد عمومی در وب فارسی به سمتی حرکت می‌کند تا شاهد ظهور حرکت و جنبش‌های موفق بر پایه کمک‌های داوطلبانه آزاد باشیم.

اگر هم شما برای موضوع خاصی به حمایت مالی نیاز دارید، هم اکنون دست به کار شوید، چرا که دونیت اولین و بهترین ابزار موجود برای این کار است.

آدرس دونیت: www.2nate.com
 

جدیدترین ارسال ها

بالا