آینده تکنولوژی Flash ...

mehdadoo

Member
هرچند Thibault Imbert مدیر تیم فلش پلایر گفت،
"ادابی یک کمپانی ابزار سازه و بعید نیست چنین کاری رو بکنه"،
میدونیم که ادابی چنین کاری نمیکنه.

Haxe Compiler از Alechmey bytecodes و بسیاری امکانات مدرن تری از Adobe Flex Compiler استفاده میکنه تا ABC bytecode بهینه تری رو تولید کنه. مثلا با Haxe Memory API میشه مموری رو با کد تغییر داد، و این یعنی سرعتی نزدیک به Java برای معادلات بر روی اعداد. همچنین Haxe از امکاناتی مثل inlining و macros بهره میبره که این یعنی .swf کامپایل شده توسط HaxeCompiler بسیار سریعتر از فایل کامپایل شده توسط ادابی فلکس کامپایلر اجرا میشه. همین طور محفظه ای مثل list که سرعت بسیار بالاتری نسبت به Array یا Vector داره، Alternativa Platform رو مجبور کرد تا هرجا به سرعت بالاتری نیاز داشتند از Haxe به جای AS3 استفاده کنه. Away3D نمیتونست این کار رو بکنه، چون باید همه جا به کار بیاد، اما Alternativa3D چون فقط برای پروژه تانکی آنلاین و شهر های سه بعدی استفاده میشه ، و همین طور به صورت .swc عرضه میشه، تونست با استفاده از Haxe سرعت بالاتری داشته باشه.

فقط این رو بدونید پروژهای که با استفاده از Adobe's buggy Flash IDE compiler، ده ثاتیه طول بکشه تا کامپایل بشه و با ۲۰ فریم در ثانیه اجرا بشه، با استفاده از زبان برنامه نویسی هگز و هگز کامپایلر در کمتر از یک ثانیه کامپایل و با 40 FPS اجرا میشه.

توضیحات زیادی در Haxe.org و GameHaxe.com وجود داره

برای مقایسه کد AS3 و Haxe هم این مطلب شروع سریعیه.

چیزی که در نوشته قبلی باد میگفتم این بود که،
فلش پلایر از بالاترین سرعت برای کار Interactive 2D با استفاده از cpu برخورداره، و اینکه HTML5 استاندار هست، اما این خیلی غیر استاندارده که سایت طراحی شده، بر روی webkit یه سرعتی داشته باشه، در Firefox قسمتهاییش اجرا نشه در حالی که سالهاست فلش پلایر همه جا به یک شکل اجرا میشده.
 

++Hadi++

Active Member
مهرداد عزیز
اطلاعاتی که دادین انقده با ارزش بود که نشد با یه دکمه تشکر ، ازت تشکر کرد. استاد عزیز ، تشکر...:rose:
انشاءال... شاهد پیشرفت روز افزون عزیزانی همچون شما باشیم...
 

benyamin_pc

Well-Known Member
در اکثر مقایسه ها، نویسنده ها شخصا تجربه عملی عمیق درباره هیچ کدوم ندارند.
من مقایسه نمیکنم، میخوام توضیح بدم. همین طور که KeithPeters گفت، HTML vs Flash غلطه، HTML and Flash!
من شخصا با FlashPlayer, Silverlight, JRE, Unity, Html5 Canvas2D, Canvas3D, و هرچیزی که وجود داره کار کردم و یه چیز رو میدونم:
اگر برنامه نویس c# هستم، بهترین راه برای عرضه کارم در وب استفاده از Silverlight هست. اگر مسلط به جاوا اسکریپت هستم، احمقانست از اول کارمو با اکشن اسکریپت بنویسم. چه دلیلی داره برنامه ای که با AIR اجرا میشه رو برای عرضه در وب با JavaScript از نو بنویسم. این شرایط برنامه نویس هست که تعیین کننده بهترین پلتفورم و زبان برنامه نویسه.
هرچند من تونستم در کمتر از یک روز این برنامه که با Haxe برای Flash Player آماده کرده بودم به HTML5 Canvas2D منتقل کنم. (دانلود از پیوست ها) مهم تر دونستن پایه برنامه نویسیه.

ولی در هر حال، Silverlight5 برای نوشتن برنامه برای WindowsPhone و برنامه های غنی وب برای اینترنت اکسپلورر تا مدت ها باقی میمونه.ولی هیچ جایی در کاربران لینوکس نداره.
Unity هم بهترین گزینه برای کم کردن هزینه ساخت بازیها برای اجرا در کنسول ها و وب غیر از لینوکس هست. هرچند برای ساخت بازی AAA همیشه باید از C++ استفاده کنم.
Java و Actionscript for Flashplayer هم همیشه بهترین گزینه برای میلیون ها برنامه نویس مسلط به این دو هست و خواهد بود.

اما HTML5. اگر شخصا تجربه کرده باشیدش، Canvas2D چیزی بیشتر از کلاس BitmapData و Blitting در FlashPlayer نیست. خواستم موتور سه بعدیم که با استفاده از Haxe نوشته بودم رو به Canvas2D منتقل کنم، یاد ۴ سال پیش Papervision3D در FlashPlayer 8 افتادم. البته هر چند GoogleChrome از GPU برای Canvas2D استفاده میکنه، اما فلش پلایر هنوز سریعتر و به صرفه تر عمل میکنه.
ولی CSS3 + HTML5 گزینه جذاب برای هر طرح کلاسیک وبسایت خواهد بود. یه سری به puma.com بزن.
WebGL هم سریعترین راه حل برای یه برنامه نویس سنتی جاوااسکریپت برای دسترسی به کارت گرافیک. اما هروقت خواستی بازی وافعی درست کنی، حتما حتما کامپایلش کن. JIT گزینه خوبی نیست!

برخلاف تمامی نوشته های قبلم، برنده واقعی:
HAXE

Haxe یک زبان برنامه نویسی مدرن نوشته شده توسط دوستای خوبمون در MotionTwin فرانسه هست. برخلاف جاوا که برای JRE و اکشن اسکریپت برای Flash Player و سی شارپ که برای Silverlight و .Net طراحی شده، Haxe برای پلتفورم خاصی نیست!
کد رو یک بار بنویس ، خروجی جاوااسکریپت بگیر، یا به صورت ++Native C ازش استفاده کن. سرعت کامپایل شدن هگز به ABC bytecode برای FlashPlayer ده ها بار بیشتر از کامپایلر Adobe Flex هست.
همین طور، FDT که بهترین میط برنامه نویسی اکشن اسکریپت هست این روزها تمام توانش رو روی Haxe گذاشته.

همین ما قصد داریم با همکاری نیکلاس کنسه از فرانسه و سایر دوستان در PowerFlasher شروع به ساخت محیط گرافیکی و برنامه نویسی و سه بعدی برای Haxe کنیم که کاربر میتونه بازی سه بعدی بسازه، از تمامی امکانات یک مدلساز سه بعدی مثل 3DMax بهره ببره، بتونه از تمامی ابزاری که FlashIDE بهش میده بهره ببره، و تازه توانایی خروجی گرفتن به HTML5 Javascript, FlashPlayer, C# code, C++ code, php server code, و هر چیزه دیگه ای رو داشته باشته.
این نرم افزار تا ۲ سال دیگه در کنفرانس AdobeMax رونمایی میشه. احتمالا به صورت پلاگین بر روی Blender با استفاده از python نوشته بشه.

به جای مقایسه بین بیل و کلنگ سعی کنید مهندسی یاد بگیرید.
ممنون از خواندن این نوشته

@hadi
در ضمن چند روز پیش گروه Roxic دوباره سایتی مشابه ecodazoo درست کرد که سایت ماه TheFWA شد.
http://the-planet-zero.com
صحبت های خوبی از آقای مهرداد خوندیم و اولین جمله ای صحبتشونو باهاش شروع کردن من هم همیشه گفتم و می گم . همیشه هرچنتا گزینه هم که باشه برای برنامه نویس بهترین اونیه که بهش مسلط تره . اگه من ی برنامه نویس C# هستم و فلش بلد نیستم اولین و بهترین گزینه برام سیلوره اگه اکشن بلدم بهترین گزینه محصولات فلشی هست
البته با عنوانی که جناب مهرداد عزیز برای صحبتشون گذاشتن زیاد موافق نیستم(مقایسه نه توضیح) . خوب همینکه ما بیایم و ویژگی های هر یکو بیان کنیم یک توضیحه و در عین حال مقایسه هم توشه و اصلا مقایسه یعنی شناخت ویژگی های هر چیز قابل مقایسه تا اون ویژگی ها بتونن جداکننده آیتم هائی که وجود داره باشن تا اسمش بشه مقایسه و شماهم همین کارو انجام دادین و برعکس عنوانتونه و شخصا از مقایسه بین مثلا C# و C++ دوری نمی کنم و اونو اتفاقا جزوی از مهندسی میدونم و نمیتونم بهش عنوان بیل و کلنگ بدم
این جمله هم زیاد روشن نبود و از آقای مهرداد می خوام ی توضیحی در موردش بدن "چه دلیلی داره برنامه ای که با AIR اجرا میشه رو برای عرضه در وب با JavaScript از نو بنویسم. این شرایط برنامه نویس هست که تعیین کننده بهترین پلتفورم و زبان برنامه نویسه."
اگه منظور اینه که ی برنامه ای که با ایر هستو خوب با تغییراتی توسط فلش عرضه کنیم و اگه بخاهیم از اول با جاوااسکریپت بنویسیمش اشتباهه. این همون دوتا موردیه که بالا گفتم (تسلط و مقایسه) و باز حرف نوی نیست . اینکه مثلا من فقط جاوا اسکریپت بلد باشمو بهش مسلط باشمو ازم اون برنامرو تحت وب بخان و منم بخام از اول با جاوا اسکریپت بنویسمش یا شرکت اصلا فقط با جاوا اسکریپت بخادش(به هر دلیل که میتونه برا خودش درست یا غلط داشته باشه)
از فعالیت هایی هم که جناب مهرداد عزیز داشتن و دارن قدردانی میکنم
از بحث Haxe هم که مطرح نمودن متشکرم و اگه بیشتر هم بخان در موردش توضیح بدن بهتر هم هست
 

mehdadoo

Member
HTML5 سالها نیاز داره تا به جایی که فلش حالا قرار داره برسه.

Flash_or_HTML5_0502111.jpg
 

benyamin_pc

Well-Known Member
تازه اون پلاگین 3 مگی که باید از فلش نصب باشه تا تو بروزر اجرا شه اتفاقا فرقی هم با خوده html5 نداره چون همین الانو نگاه کنین خیلی از بروزر ها ساپورتش نمی کنن و خیلی از اونهائیم که ساپورت دارن خیلی از دستوراشو اجرا نمی کنن و مثلا آی ای ورژن 11 هم خیلی از دستورات html5 ساپورت نخواهد کرد و بیشترین ساپورت تو 2 ورژن آینده اپرا خواهد بود و تو بقیه بروزر ها مشکل وجود داره و ورژن های قبلیشونم که هیچی دیگه و این درست مثل نصب ی پلاگینه اما پلاگین 3 مگه و بروزر خیلی بیشتر و مشکل تر!
 

mehdadoo

Member
دوستان در حال حاضر فقط coppercube از ambiera هست که به سرعت موازی با استانداردهای وب پیش میره. تنها برنامه قابل اعتماد برای ساخت برنامه های سه بعدی وی تحت وب جی ال فعلا پروژه کاپرکیوب هست. دموهاش همیشه فوق العاده بودند. ولی کار روی وب جی ال در یونیتی تکنالجیز به کندی پیش میره. این بدلیل پیشرفته بودن سایر پلتفورم های هدف در یونیتی نسبت به وب جی ال هست.

حرفه ای ترین گروه های برنامه نویس وب مثل bigspaceship، firstborn، Red ، و التبه Fi و North kingdom تمام تیم هاشون رو مسلط به html5 کرندن، و دیدید سایت این ماه theFWA سایتی ساخته شده در html5 رو به نمایش گذاشت.

کتاب keith peters که تمامی مفاهیم foundation actionscript animation رو دوباره با استفاده از html5 canvas توضیح میده شروع با سطح بالایی خواهد بود.
 

++Hadi++

Active Member
شما بازی رو تو یونیتی می سازی و خروجی swf رو تو قسمت export می گیری.در ضمن نمی دونم ساپورت شده یا نه اما در کل یونیتی قصد داشت اکشن 3 رو هم تو اسکریپتاش اضافه کنه و ساپورت کنه.
برای دیدن ویدئو به انجمن فلش و مطمب مهمی که اون بالا در این زمینه نوشتم مراجعه کنید.
 

smmousazadeh

Well-Known Member
احتمالا یه دعوای الکیه که تو دنیای تجارت یه ذره تو سر Adobe بخوره و احیانا بتونن یه باجی ازش بگیرن !!!
 

mehdadoo

Member
البته شاید روزی پلاگین ها برداشته بشن

اینکه گفته بشه فلش جاش رو به html5 خواهد داد، این البته غلط هست. درستش اینه که گفته بشه Plugin ها جاشون رو به html5 میدن. شاید در نهایت به همون نتیجه برسیم، ولی فلش و html5 چیزی نیست که حتی با هم مقایسه بشن. html5 چون ناتیو هست استاندارد کامل تریه، که نیاز به پلاگین ها رو از بین میبره. نه فلش حتی جاوا، سیلور لایت و یونیتی و تمام افزونه های شخص سوم دیگه استفاده ای ممکن هست نداشته باشند وقتی یک برازر میتونه تمام اون کار ها رو به صورت پیش فرض انجام بده.
فلش پلایر پر استفاده ترین افزونه ای هست که هرگز برای هر برنامه ای در تاریخ انسان ساخته شده و جبهه گیری علیهش اشتباهه.
 

mehdi_wade

Member
شاید HTML5 به تنهائی نتونه جای Flash رو بگیره ، اما ترکیبش با WebGL چیز خوفی می‌شه!
 

جدیدترین ارسال ها

بالا