آیا کاربر را راضی نگه داریم یا ربات های گوگل را؟ آیا میشود هردو از دیدن سایت ما راضی باشند؟

webmac

Member
434.jpg

سئو(seo) مهمتر است یا تجربه کاربر(UXD یا UED ) 4 نقطه مهم در تقابل میان سئو و تجربه کاربری 1- ساختار صفحه بندی و آدرس دهی 2- منوی سایت 3- عبارات استفاده شده در صفحه غیرحرفه ای نباشند 4-محتوا برای ربات گوگل قابل درک باشد

در این مقاله میخواهیم در مورد لحظات تلخ میان تقابل گوگل و انسان صحبت کنیم !!! آنجا که باید شاهد رودرویی رضایت کاربر یا همان (تجربه کاربر) و رضایت ربات های گوگل (سئو) باشیم. در این مقاله بعد از بررسی های انجام داده شده 4 نقطه این تقابل را به شما معرفی خواهیم کرد و با نمونه ای موفق و ناموفق این تقابل آشنا خواهیم شد.

در ابتدا تعدادی از مواردی که جلب رضایت کاربر می شود به عبارتی تجربه کاربر(UXD یا UED )محسوب میشوند را مطرح میکنیم: 1- سرعت بارگذاری صفحات 2- ساختار ارائه محتوا 3- نمایش صحیح در موبایل و تبلت 4- ارائه تصاویر و ویدئو مرتبط با موضوع 5- قابلیت ارسال دیدگاه و پاسخ گویی به آنها 6- امکان امتیازدهی به محتوا 7- اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی 8- استفاده از فونت و رنگ مناسب 9- انتخاب ادبیات مناسب برای سایت و احیانا بسیاری از موارد دیگر که می تواند باعث یک تجربه کاربری موفق شود.

تجربه کاربری موفق به همراه سئوی قوی میتواند تضمینی برای موفقیت شما در کسب و کار اینترنتی شما باشد. اما گاهی این دو در مقابل یک دیگر می باشد اکنون 4 لحظه این تقابل را شرح خواهیم داد.4 لحظه و زمان تقابل میان تجربه کاربر و سئو به شرح زیر می باشد:
1- ساختار صفحه بندی و آدرس دهی : اگر قرار باشد گوگل را در نظر نگیریم و به سئو فکر نکنیم خیلی خیلی خوب می باشد که یک صفحه طراحی کنیم و تمام نیازهای کاربر را در همان صفحه برایش تدارک ببنیم بدون اینکه برای هر نیاز و هر محتوا بخواهیم یک صفحه جدا و یک عنوان جدا و یک h1 جدا در نظر داشته باشیم و این همان چیزی است که کاربران دوست دارند اما برای سئو یک فاجعه می باشد
برای درک بهتر این بخش سایت دانرو را مثال میزنیم. این سایت تلاش میکند اطلاعات مربوط به مشاغل و مکان های موجود در سطح شهر را به کاربران خود ارایه دهد.
در دنیای بدون سئو میتوانیم یک صفحه جستجوی پیشرفته داشته باشیم تا کاربر به راحتی با انتخاب موقعیت و دسته بندی مورد نظر خود لیست تمامی مراکز مرتبط را مشاهده کرده و با کلیک روی هرکدام اطلاعات آن را دریافت کند. ولی در این شرایط کل سایت ما در یک صفحه خلاصه میشود و عملا هدف گذاری بر روی عبارات پرجستجو در گوگل غیرممکن خواهد شد به عبارتی هیچ صفحه از قبل ایندکس شده وجود ندارد که جستجو کننده را مستقیما به ان صفحه منتقل نماید در صورتی که مثلا میتوانست یه صفحه با عنوان خدمات زیبا در غرب تهران ایجاد کند و تمام سالن های زیبایی را در ان صفحه معرفی کند اگر این کار را انجام میداد باعث میشد کسی که خدمات زیبایی در غرب تهران را جستجو می کرد گوگل صفحه مورد نظر را در اختیار کاربر قرار میداد.یعنی تقابل میان تجربه کاربر و سئو !!!



bB2q0K4Fkd.jpg




درست استراتژی فوق را اما با مدل موفقیت آمیز آن در سایت باما پیاده شده است که در مورد خودرو می باشد.
یعنی برای هر دسته و برند خودرویی, صفحه با عنوان مناسب در نظر گرفته است و تمامی موارد خرید فروش آن دسته خودرو را در آن صفحه قرار داده است و گوگل نیز آن صفحه را ایندکس کرده است و در صورت جستجو توسط کاربر مستقیم به همان صفحه منتقل میشود.


X2H0Hx53R4.jpg



2- منوی سایت هم در تجربه کاربر و هم در سئو مهم می باشد به شرط رعایت نکات ریز آن: تجربه کاربری به ما القا میکند که بهتر است لینک ها و منوهای در دسترس کاربر را تا حد امکان محدود کنیم و تنها صفحات مورد نیاز را در هر بخش به او نمایش دهیم. بعنوان مثال اگر کاربر در سایت باما قرار دارد دسترسی به صفحاتی مانند خرید خودرو یا فروش خودرو برای او کفایت میکند زیرا میتواند جستجوی خود را در همان صفحه انجام دهد. تصویر زیر نمونه ای از دسترسی سریع کاربر و تجربه کاربری مناسب در طراحی منو است ولی وجود این تعداد لینک در منو عملا میتواند تاثیر منفی بر سئو همه آنها داشته باشد. و این یعنی تقابل میان تجربه کاربر و سئو!!!!


4KsSYbIknd.jpg



3- عبارت و عنوان استفاده شده برای محصول و یا خدمات باید رسمی باشد: اجازه دهید با یک مثال کاملا موضوع را توضیح دهیم فرض کنید سایتی دارید مانند دیجی کالا شما در سایتتون صفحه ایی دارد با عنوان " گوشی موبایل ایفون 6 " که معمولا هم همین گونه هست یعنی هر صفحه با اسم یک محصول عنوان گذاری میشود در این صفحه همه انچه که نیاز این گوشی هست مانند تصویر ویدئو و توضیحات را قرار داده اید. حال کاربران شما در بیرون از سایت در گوگل اگر بخواهند گوشی موبایل ایفون 6 را خریداری کنند به احنمال زیاد عبارت "خرید گوشی موبایل ایفون 6" جستجو میکنند در این حال شما در ساییتون صفحه با این نام ندارید که گوگل ان را به کاربر معرفی نماید!!!! از طرفی هم اصلا رسمی نیست شما به جای صفحه " گوشی موبایل ایفون 6 " داشته باشید عبارت "خرید گوشی موبایل ایفون 6" . این یعنی تقابل سئو و تجربه کاربر!!!!!
در این شرایط فضاهایی مانند تگ title و Meta description مهمترین جایی هستند که برای ارایه اطلاعات به کاربر از آنها استفاده میکنیم. این عبارت ها تنها در هنگام جستجو به کاربر نمایش داده میشوند و محتوای صفحه ما را غیر تخصصی نمیکنند. بعنوان مثال اگر عنوان محصول در سایت شما آیفون ۶ است میتوانید عنوان صفحه (Title Tag) را خرید گوشی آیفون ۶ قرار دهید.


htUZvLIz7s.jpg




تصور اینکه کاربر با دیدن عبارت آیفون ۶ در نتایج گوگل میتواند تشخیص دهد که شما در مورد مشخصات فنی و شرایط خرید آن نیز توضیحاتی قرار داده اید دور از ذهن است. همچنین فضای توضیحات متا به شما کمک میکند تا اطلاعات بیشتری در مورد محتوای صفحه خود در اختیار کاربر قرار دهید. بعنوان مثال فروشگاه های بسیاری هستند که از عباراتی مانند بهترین قیمت، گارانتی اصل و … برای جذب بیشتر مخاطبان استفاده میکنند.
4-محتوا برای ربات گوگل قابل درک باشد: به طور مختصر و مفید استفاده از تکنولوژی های مانند ajax , Angular و جاوااسکریپت و jquery و ... در سرعت و تجربه کاربر بسیار مفید می باشد اما متاسفانه در حال حاضر این تکنولوژی ها اصلا قابل درک برای ربات های گوگل نیستند. و این یعنی تقابل سئو و تجربه کاربر!!!!!
به طوری کلی امکان دارد بسیاری از تکنیک های که باعث تجربه کاربر بهتر شود از نظر سئو مردود باشد اما شما میتوانید با رعایت توازن بین هردو و تغییرات ریز هردو را راضی نگه دارید.



تهیه شده توسط گروه وب مک
 

جدیدترین ارسال ها

بالا