اگر دندان‌های جلوییتان به روکش نیاز دارند، احتمالاً نگران ظاهر و قابل تشخیص بودن دندان‌های روکش‌ شده از دندان‌های طبیعی‌تان هستید. خوشبختانه روکش‌های سرامیکی که امروزه برای دندان‌های جلویی بکار می‌روند بسیار شبیه به مینای دندان هستند و نور را به همان صورت بازتاب می‌دهند. همچنین یک دندانپزشک حرفه‌ای قادر است سایه‌های اطراف روکش و رنگ ‌آن را کاملاً با دندان‌های کناری تطبیق دهد بطوری که تشخیص آن با چشم عادی بسیار سخت باشد.

  • توجه کنید که اگر قصد بلیچینگ و سفید کردن دندان‌هایتان را دارید، بهتر است این کار را قبل از کاشت روکش انجام دهید؛ زیرا تحقیقات نشان داده که مواد به کار رفته در روکش‌های سرامیکی در برابر سفید شدن مقاوم هستند؛ بنابراین ممکن است پس از بلیچینگ، دندان‌های روکش‌شده تیره‌تر از دیگر دندان‌ها بنظر برسند.
تفاوت روکش دندان با روکش زیبایی دندان جلو چیست؟
هردو روش برای ترمیم دندان بکار می‌روند؛ اما روکش کل دندان را از خط لثه به بالا می‌پوشاند و کاربرد درمانی دارد؛ درحالی که
کامپوزیت ونیر تنها در جلوی دندان‌ها و برای زیبایی قرار می‎گیرد.

بهترین نوع روکش برای دندان‌های جلو کدام است؟​

در مقالات دیگر سایت به‌طور مفصل انواع روکش دندان و مزایا و معایب آن‌ها را بررسی کردیم. می‌دانیم که اکثر روکش‌های دندانی ممکن است فلزی، فلز-سرامیک و یا تمام سرامیک باشند. در بین این روکش‌ها، روکش‌های فلزی از استحکام بیشتری برخوردار هستند؛ اما کمتر کسی دوست دارد برای دندان‌های جلویی خود از روکش فلزی استفاده کند! زیرا روکش‌های فلزی همرنگ دندان‌های دیگر نیستند و تاثیری منفی بر زیبایی دندان و لبخند انسان دارند.

روکش‌های فلز-سرامیک یا PFM نیز به دلیل هسته‌ی فلزیشان ممکن است دارای خطی تیره باشند؛ به همین دلیل دندانپزشکان برای ترمیم دندان‌های جلویی از روکش‌های تمام سرامیکی استفاده می‌کنند. روکش‌های زیرکونیا و E.MAX در این میان بهترین عملکرد را از نظر زیبایی و استحکام دارند.

مراحل روکش دندان جلو​

معمولاً فرایند قرار دادن روکش بر روی دندان‌های جلویی در طی دو جلسه انجام می‌شود.

  • جلسه‌ی اول
دندانپزشک دندان شما را بی‌حس کرده و سپس درمان‌های لازم را انجام می‌دهد و دندان را تراش می‌دهد تا به شکل و فرم مورد نظر برسد.

در مرحله دوم که فرایند قالب‌گیری از دندان برای روکش است؛ دندانپزشک به روش دیجیتالی یا فیزیکی از دندان شما قالب میگیرد تا لابراتوار بتواند یک روکش منحصربفرد را برای شما بسازد.

در مرحله‌ی سوم دندانپزشک به کمک خود شما رنگ مناسب روکش دندان را انتخاب کرده و این اطلاعات را به همراه قالب دندان به لابراتوار ارسال می‌کند.

در پایان جلسه‌ی اول یک روکش موقتی را بر روی دندان شما قرار می‌دهند. ممکن است مجبور باشید تا دو یا سه هفته برای ساخت روکش دائمی صبر کنید؛ بنابراین در این زمان بهتر است از جویدن غذاهای سفت و گاز گرفتن اجسام خودداری کرده و در هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مراقب باشید.

  • جلسه‌ی دوم
برای قرارگیری روکش دائم به مطب مراجعه می‌کنید. در ابتدای کار دندانپزشک دندانتان را بی‌حس می‌کند. سپس روکش موقتی را برداشته و روکش دائم را جایگزین آن می‌کند. ممکن است روکش مشکلاتی داشته باشد. پزشک این مشکلات را برطرف کرده و سپس با سمان قوی روکش را به دندانتان مهر و موم می‌کند.

منبع: روکش دندان جلو
نوشته: دکتر محمد نیکزاد جراح و دندانپزشک
 
تخصص اصلی دکتر یاسمن صادقی درمان طرح لبخند، کامپوزیت دندان، لمینت سرامیکی، فیکسچر و دندانپزشکی دیجیتال با استفاده از مدرن ترین تجهیزات و روش های علمی روز دنیا می باشد.

برخی از افراد تمایل دارند دندان هایشان توسط دندانپزشک خانم درمان شود، اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید می توانید دکتر یاسمن صادقی را برای کامپوزیت در رشت انتخاب کنید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا