آموزش Ghost-چگونه ازشرنصب پياپي ويندوزخلاص شويم.

igimax

Member
به نام خدا

سلام
1538.gif


(توجه: ليست كامل و به روزشده راهنماهاي نوشته شده توسط IgImAx در اين آدرس قرار دارد.)​
36.gif


. چند بار تا كنون در طول هفته مجبور شديد ويندوز سيستم‌عامل خود را به همراه تمامي برنامه هاي مورد نياز، دوباره نصب نماييد. چند بار تا حالا سر برادر كوچكتر خود را بخاطر اينكه ويندوز تازه نصب شما را نابود كرده، كنديد !! هميشه همه خرابيها، تقصير ديگران نيست، گاهي با نصب يك برنامه و پس از ريست كامپيوتر، ممكن است كه ديگه ويندوز بالا نياد
39.gif
! يا يك ويروس بد قلق! باعث خرابي سيستم شما مي‌شود، حتي با تمامي Protectionهايي كه به راه انداختيد و برروي كامپي خود صد تا ويروس ياب و فايروال و ... را نصب كرديد.
49.gif
آخي، نه واقعا آخييييييييي.... خوب ديگه گريه نكنيد حالا
47.gif
، خاطرات بد هميشه هم بد نيست، بلكه ما مي تونيم از بعضي‌هاش! درس بگيريم و از بعضياش هم... خوب! حالا مي‌توانيد به مطالعه مطالب زير ادامه بدهيد، يا صاف برويد و اصل راهنما را دونلود نماييد.

*** توجه توجه: ممكنه اين سوال برايتان پيش بيايد كه اين برنامه قديميست و نسخه‌هاي جديد آن به بازار آمده است. (يا حتا برنامه‌هاي مشابه جديدتر اما متعلق به ديگر شركت‌ها) خوب از آنجا كه فايل سيستم‌ ديسك‌ها حتا با ظهور سيستم عامل جديد Microsoft Vista هنوز تغييري نكرده است، بنابر اين اين برنامه همچنان امكان بكاپ گيري از هر سيستم عامل مايكروسافت را با هر فايل سيستمي را دارا است. راحتي كار، كوچكي و اطمينان مهم ترين پارامترهاي اين برنامه هستند. نيازي نيست كه نسخه ويندوزي اين برنامه را دونلود نماييد، كافيست Image Bootable را كه 1.2MB هست را دونلود نماييد. براي توضيحات بيشتر در مورد تفاوت اين نسخه با نسخه‌هاي جديدتر و همچنين تفاوت نسخه محيط داس با ويندوز آن را در راهنما مطالعه فرماييد.

. برنامه Symantec Norton Ghost 2003 براي Backup گيري (كپي پشتيباني) از پارتيشنهاي شما طراحي شده است. يكي از استفاده هاش، كپي از پارتيشن حاوي سيستم عامل (O.S.) يا همان ويندوز مي باشد. بدين صورت كه، از پارتيشن ويندوز و تمامي برنامه هاي نصب شده برروي آن و تنظيمات‌ آنها، يك كپي در درون يك فايل مي گيرد و سپس آن فايل را به انتخاب شما در يك پارتيشن ديگر كپي مي نمايد يا در يك CD يا DVD رايت مي‌نمايد.
. و هر زمان كه، ويندوز شما خراب شد و يا حتي اگر هم بالا نيومد
3989.gif
، براحتي از روي يك فلاپي Bootable كه با همين برنامه ساختيد و يا از روي CD يا DVD ايجاد شده توسط اين برنامه (كليه CD و يا DVDها را اين برنامه Bootable مي نمايد
212.gif
)، ويندوز خود را به همراه تمامي برنامه ها و تنظيمات‌شان (كليه برنامه ها در زمان Backup گيري) را در عرض 2 تا 40 دقيقه (بسته به سرعت كامپيوترتان) بازگردتنيد.
39.gif
212.gif
76.gif

. ديگه چه ميخواهيد!؟ از شر نصب ويندوز و كيس كامپيوتر به دوش كشيدن و پيش اين و آن بردن راحت مي شويد. (واااااي خدا كاشكي از روز اول اينو مي دونستم. )

. راهنما شامل اين قسمت‌ها مي‌باشد:

فصل اول:
. أ . نكات مهم قبل از شروع بكاپگيري
. ب . آشنايي با محيط برنامه و تنظيمات اوليه
فصل دوم:
. ا. روش بكاپگيري از محيط ويندوز
. ب. روش بكاپگيري از محيط داس
فصل سوم:
. ا. روش‌هاي بازيافت
. ب. روش بازيافت كردن از طريق ويندوز
. ت. روش بازيافت از طريق Floppy Disk يا CD/DVD
فصل چهارم:
. أ . ساختن فلاپي ديسك Bootable
. ب. ساختن CD/DVD Bootable
. ت . تنظيم سيستم براي بوت شدن از سي‌دي يا فلاپي
. ث. اطمينان از سالم بودن فايل بكاپ
. ج. مشكلات با درايو CD/DVD
. ح. سوال و جواب

. براي دريافت برنامه Ghost (آگر آن را نداريد) مي‌توانيد از يكي از لينكهاي زير آن را دونلود نماييد. لينك‌هاي اول در سايت Megaupload قرار دارند. اگر طريقه دونلود از Megaupload را نمي‌دانيد، توضيح مختصري در پست 2 داده‌ام. سایت Megaupload از برنامه های Download Manager پشتیبانی می کند.(همانند DAP و Getright و ...) براي راحتي شما آن را به شكل WinRAR Split در آورده‌ام(آموزش كار با فايل‌هاي Split را در پست 2 نوشته‌ام). لينك دوم توسط يكي از دوستان آپلود شده و يك لينك مستقيم است كه از برنامه‌هاي مديريت دونلود پشتيباني مي‌كند. لينك پاياني مربوط به سايت Rapidshare مي باشند. اگر طريقه دونلود از اين سايت را نمي‌دانيد، آموزش كار با Rapidshare را در اينجا نوشته‌ام.

. سعي كرده‌ام تاجايي كه مي شه ساده و كامل توضيح دهم. اما نه آنقدر كامل كه جزئيات زياد باعث سرگيچه شود. كمي هم شوخي چاشني كارهاي من هست، براي جلوگيري از خسته‌كننده بودن بيش از حد مطالب!
38.gif


**** فقط لطفن قبل از ارسال هر پست و سوالي، راهنما را به شكل كامل و دقيق مطالعه فرماييد.****


لينكهاي دونلود برنامه محيط ویندوزیGhost 2003 (8.0) o به ظرفيت ~53MB ه:
توجه توجه: (در تاریخ 07/11/1385 همه لینکها دوباره تست شدند و همه لينك‌ها درست بودند.)

1) لينكهاي دونلود زير توسط IgImAx آپلود شده است:
Part 1 - ظرفيت 10MB
Part 2 - ظرفيت 10MB
Part 3 - ظرفيت 10MB
Part 4 - ظرفيت 10MB
Part 5 - ظرفيت 9.17MB
پسورد فايل RAR (حروف كوچك و بزرگ به همين شكل باشد)
ILovePT
ه
2) Mirror #1: لينك مستقيم با پشتيباني از Resume توسطm-sh آپلود شده است:
Download Symantec Norton Ghost 2003 (v8.0) o
ه
3) Mirror #2: لينك Rapidshare توسط internetman آپلود شده است:
Download Symantec Norton Ghost 2003 (v8.0) o


* راهنماي فارسي برنامه Ghost 8.0: (آپديت 86/11/01)
توجه: (آپديت 86/12/29) ويرايش سوم راهنما با ضافه شدن تغييرات اندك. (اضافه شدن فهرست بندي جديد و چند جدول)
توجه: (آپديت 86/11/01) ويرايش دوم راهنما كه شامل كليه مطالبي است كه دوستان در 163 پست تا كنون پرسيده اند، آپلود شد.
ه راهنماي فارسي Norton Ghost v8.0 ه
pdf3d391.png

ه Size = 1.32 MB ه
MD5 Hash Code = 6233142856A7AEB85B10F0E2379C7CDB
لینکهاي Mirror: ه
Link 2 (4Shared Site)o



****************************
B* لينك دونلود ايميج Bootable سي‌دي Ghost: (آپديت 1386/10/06)
. در زير لينك دونلود سي‌دي bootable ، نسخه داسي برنامه Ghost 2003 است كه در راهنما هم آن را توضيح داده‌ام. اين نسخه از داس امكان Backup گيري برروي CD Writer را دارد:

هBootable Image CD of Ghost 8.0ه
cdboot80432.png

ه Size = 1.16 MB ه
MD5 Hash Code = 0F73E7D3585F540892DAD120BC76FD01
لینکهاي Mirror: ه
Link 2 (4Shared Site)o


. پس از دونلود و Extract كردن آن فايل *.iso را با هر برنامه رايتري (Nero و ...) كه داريد برروي يك CD رايت نماييد. (در Nero بايد از قسمت Burn Image و يا Burning disc from Image استفاده نماييد)



****************************
توجه: (آپديت 87/03/14) در زير لينك نسخه‌ جديد ايميج سي‌دي Bootable را كه جديدن آن را ساخته‌ام، قرار دادم. توضيح كامل اين سي‌دي را در اين پست بخوانيد.
. ايميج سي‌دي :
ه NTFS & Symantec Pack & Ghost ه
cdboot80432.png

ه Size = 4.46 MB ه
MD5 Hash Code = 0D5E8A22C598F186EE6120C34B353838
لینکهاي Mirror: ه
Link 2 (4Shared Site)o



****************************
C* راهنماي انگليسي:
. براي اطلاع بيشتر و استفاده از ديگر امكانات پيشرفته برنامه Ghost v8.0، راهنماي انگليسي كه همراه خود برنامه مي‌باشد را آپلود كرده‌ام و لينك دونلود آن را در زير قرار داده‌ام. كساني كه نسخه ويندوزي اين برنامه را دونلود نمايند اين راهنما در آن موجود است. همچنين يك مجموعه Tutorial تصويري بسيار عالي از تواناييهاي اين برنامه نيز در نسخه ويندوزي به حجم 39MB موجود است.
ه Norton Ghost v8.0 User’s Guide - English ه
pdf3d391.png

ه Size=923 KB ه
MD5 Hash Code =
2544AC0B3D396A914A35764D81007E94


نكته:

. در لينك MD5 Hash Code توضيح كامل و برنامه كوچكي براي توليد و چك كدهاي HASH در آن وجود دارد.
. اما Hash كد چي هست؟ به طور خلاصه، الگوريتمهايي هستند كه با محاسباتي كه بر روي هر فايل انجام مي‌دهند براي آنها يك كد خاص (Unique) توليد ميكنند. اين كد در صورتي كه حتا يك bit از آن فايل عوض شود، تغيير مي‌كند. به طور كلي به اين كدها Hash Code مي‌گويند و چون هيچ دو فايلي، Hash كدي همانند هم ندارند (مگر آنكه هردو يك فايل باشند ولي با نامهاي متفاوت و يا مكان‌هاي متفاوتي) بنابر اين، مي‌توان Hash كدها را همانند اثر انگشت ما انسانها دانست.
. Hash Code چه فايده‌اي دارد؟ خوب چندين استفاده دارد، يكي از مهمترين فوايد آن، اطمينان از كامل و سالم بودن فايل دونلود شده مي‌باشد. اگر فايلي ناقص دونلود شده باشد و يا حتا از لحاظ ظرفيت يكي باشند ولي كد Hash آنها با هم متفاوت باشد، نشان از درست نبودن عمل دونلود مي‌باشد. و يا حتا در حالاتي خواص هم ويروسي شدن فايل، چه در كامپيوتر شما و ... هم مي‌تواند باعث تغيير Hash Code شود. مشهورترين الگوريتم محاسبه چنين كدهايي، MD5 است. بنابراين پس از دونلود يكي از لينك‌هاي فوق و برنامه HashTab از لينك MD5 Hash Code، سپس كد الگوريتم MD5 فايل دونلود شده را با آنچه در سايت هست، مقايسه نماييد. اگر كد فايل دونلود شده با آنچه در سايت نوشته‌ام يكي نبود، پس دونلود شما اشكال داشته و بايد دوباره دونلود نماييد.


موفق باشيد.
67562.gif


خداحافظ
IgImAx
86/12/29
27653.gif
26650.gif
 
آخرین ویرایش:

igimax

Member
روش كار با Split Archives و Megaupload

*********************************

*A) منظور از Split يا Split Archive چيست؟
. Split در لغت به معني دو بخش كردن، شكافتن، از هم جدا كردن مي‌باشد. اصطلاح Split Archive در علوم كامپيوتر به معني تقسيم كردن يك يا چند فايل به دو يا چند قسمت كوچكتر مي‌باشد. اين عمل مي تواند برروي مجموعه‌اي از فايل‌ها يا فولدر‌ها صورت گيرد.

*B) چه برنامه هايي چنين عملي را انجام مي دهند؟
. تقريبا، اكثر برنامه هاي Compressor اين توانايي را به كاربران مي دهد كه به غير از فشرده نمودن فايل‌ها آنها را به قطعات كوچكتري تقسيم نمايند. مانند: WinRAR و WinZIP و ... البته برنامه‌هاي Utility هم موجودند كه بدون فشرده كردن فايل‌ها را فقط Split مي‌نمايند

*C) اين عمل چه فايده اي دارد؟
. زماني كه مي خواهيد فايلي يا مجموعه‌اي از فايل‌ها را كه حجم زيادي دارند، از طريق اينترنت به يك سايت Upload نماييد، Upload كردن يك فايل حجيم بسيار زمان بر بوده و مشكلاتي نيز براي دونلود كنندگان پيش‌ مي‌آورد (با توجه به سرعت اينترنت در ايران كه واويلا! وا مصيبتااا!) همچنين ممكن است محدوديتي در حداكثر بزرگي فايل‌هاي Uploadي به سايت مورد نظرتان داشته باشيد. مانند emailها و بعضي سايت‌هاي Webhostingهاا و ...


*********************************
چگونه با برنامه WinRAR فايلهاي Split درست كنيم؟
(مثال‌ها از WinRAR v 3.71 هستند)
1) بعداز دونلود و نصب برنامه فوق، برروي فايل(اگر بيش از يك فايل هست، آنها را انتخاب نماييد و برروي يكي از آنها راست كليك كنيد، دقت نماييد كه فايل‌هاي ديگر از حالت select خارج نشوند) يا Folder (پوشه) مورد نظر رايت كليك نماييد و از منوي ظاهر شده گزينه "Add to Archive...o" را انتخاب نماييد. به عكس نگاه نماييد.



2) Dialog Boxي با نام "Archive name and parameters" ظاهر مي شود در قسمت "Split to volumes, byte" ظرفيت مورد نظر خود را بنويسيد. اگر در اين قسمت عددي را بدون ذكر واحد بنويسيد، واحد آن byte در نظر گرفته مي‌شود. مثلا اگر فقط بنويسيد 1024 فايل‌هاي Split شده هر كدام 1024Byte خواهند شد. اما اگر بنويسيد 1024KB هر فايل Split به همان اندازه 1024KB در نظر گرفته مي‌شود. در مثال فوق ما مقدار 3MB را وارد نموديم:




. شكل نهايي فايل به شكل زير ميشود. دقت نماييد كه اولين فايل Split با عبارت Part01 مشخص مي شود.



. توجه به اين نكته ضروريست: همواره ظرفيت همه فايل‌هاي Split به جز آخرين فايل با يكديگر مساويست.


===========================
چگونه با برنامه WinRAR فايلهاي Split را Extract نماييم (يا آنها را به شكل اول برگردانيم)؟
. براي باز كردن چنين فايلهايي:

1) برروي يكي از فايل‌هاي Split راست كليك كرده (اصلن مهم نيست برروي كدام شماره از فايل‌هاي Split كليك كنيد!) و از منوي ظاهر شده گزينه "Extract Here" را انتخاب نماييد.

توجه: اگر خواستيد فايل‌هاي Split را در Folderي خاص و يا هر جاي ديگري از هاردديسك خود، آنها را باز نماييد بغيير از محلي كه فايلهاي Split را در آنجا داريد، بايد گزينه "Extract files..." را انتخاب نماييد و مكاني را در قسمت "Destination Path" مشخص نماييد.



*********************************
چگونه با برنامه WinZIP فايلهاي Split درست كنيم؟
. (مثال‌ها ازWinZip v11.2 (8094)o هستند) مراحل Split با برنامه WinZIP دقيقا همانند WinRAR مي باشد:
1) برروي فايل يا Folder (پوشه) مورد نظر راست كليك نماييد و از منوي ظاهر شده گزينه "Add to Zip File...o" را انتخاب نماييد. به عكس نگاه نماييد.


2) Dialog Boxي با نام "Add" ظاهر مي شود. نامي براي فايل Zip خود در قسمت Add to archive:o انتخاب نماييد. در قسمت "Split Zip file" ظرفيت مورد نظر خود را يا از بين اندازه‌ةاي موجود در ليست انتخاب نماييد يا از انتهاي ليست گزينه "Other size" را انتخاب نماييد و عدد را وارد و واحد مورد نظر خود را انتخاب نماييد و روي دكمه Add كليك نماييد.




. نام Test را براي فايل‌ zip درنظر گرفتم و شكل نهايي فايل‌ها به صورت زير در آمد:




===========================
چگونه با برنامه WinRAR فايلهاي Split را Extract نماييم (يا آنها را به شكل اول برگردانيم)؟
. بر خلاف برنامه WinRAR در اين نسخه از WinZIP بايد برروي فايل Test.zip كه اولين فايل هست راست كليك كرده و Extraxt را براي آن انتخاب نماييد.


*********************************


موفق باشيد.
67562.gif


خداحافظ
IgImAx
87/01/01
27653.gif
26650.gif
 
آخرین ویرایش:

igimax

Member
سلام بر همه عزيز
36.gif


. به دليل از كار افتادن سايت 5Gigs من كليه فايل‌ها و كتابچه‌ها را به سايت 4Shared منتقل نمودم. اگر باز هم مشكلي بود لطفن خبر دهيد. ممنونم...

موفق باشيد.
76.gif


خداحافظ
IgImAx
87/10/11
209.gif
60.gif
 

جدیدترین ارسال ها

بالا