آموزش گام به گام و تصویری نصب جوملا فارسی (joomla) روی هاست ویندوز با websitepanel

WebSamin

New Member
گام نخست: ایجاد دیتابیس و شناسه‌ی کاربری مربوط به آن

پیش از هر کار باید یک دیتابیس MySQL و یک شناسه‌ی کاربری (User) دیتابیس ایجاد کنید و اجازه‌ی دست‌رس به دیتابیس ساخته شده را به این کاربر بدهید. در منوی فضاهای هاستینگ (Hosting Spaces) در بخش میانی صفحه‌ی خانگی کنترل پنل‌تان با نگه داشتن ماوس روی آیکن «Databases» مانند شکل پایین انواع دیتابیس‌های قابل ایجاد روی فضای هاست‌تان را مشاهده می‌کنید. روی گزینه‌ی «MySQL 5.x» کلیک کنید.

۱-ایجاد شناسه‌ی کاربری دیتابیس: در صفحه‌ی باز شده در قسمت «MySQL 5 Users» روی گزینه‌ی «Create User» که در شکل پایین با حاشیه‌ی قرمز مشخص شده کلیک کنید.
صفحه‌ی «SQL User Properties» باز می‌شود. یک نام کاربری (User Name) –مثلاً نام خودتان یا نام وب‌سایت یا هر نام دل‌خواه دیگر- را در کادر مربوط تایپ کنید. در کادر «Password» یک رمز عبور برای این کاربر تعیین کنید و آن را در قسمت «Confirm password» دوباره تایپ کنید و روی دکمه‌ی «Save» کلیک کنید.

۲-ایجاد دیتابیس و ایجاد دست‌رس کاربری به آن: پس از ایجاد نام کاربری دیتابیس به شکل ۲ بر می‌گردید. این بار از بالای شکل گزینه‌ی «Create Database» را که با حاشیه‌ی آبی مشخص شده کلیک کنید.
در صفحه‌ی باز شده مانند شکل زیر یک نام دل‌خواه در قسمت «Database name» برای دیتابیس‌تان انتخاب کنید و در کادر «Users» کنار نام کاربری‌یی را که در مرحله‌ی پیش ساختید تیک بزنید و روی دکمه‌ی «Save» کلیک کنید تا دیتابیس ساخته شود.

در جریان نصب جوملا به نام کاربری و نام دیتابیسی که ایجاد کرده‌اید نیاز خواهید داشت.

منبع: وبلاگ تخصصی هاست و دامنه وب ثمین (برای مشاهده متن با تصاویر کامل می توانید کلیک کنید)


 

WebSamin

New Member
گام دوم: بارگذاری (upload) فایل‌های جوملا روی هاست

۱-دانلود جوملا فارسی:
نخست فایل zip شده‌ی آخرین نسخه‌ی جوملا به زبان فارسی را از وب‌سایت جوملا فارسی دانلود کنید.

۲-آپلود فایل روی فضای هاست:
فایل ZIP شده را از طریق یک نرم‌افزار FTP مانند FileZilla (راهنمای آپلود فایل با فایل‌زیلا) در پوشه‌ی wwwroot فضای هاست‌تان آپلود کنید. راه دیگر برای آپلود فایل ZIP شده استفاده از «File Manager» در کنترل پنل WebsitePanel است. در شکل ۱ می‌توانید آیکون File Manager را سمت چپ آیکون Databases ببینید. برای یادگیری آپلود فایل با File Manager به این راهنما مراجعه کنید. پیش از آپلود فایل‌ها اگر فایل‌هایی به طور پیش‌فرض در پوشه‌ی wwwroot قرار دارد آن‌ها را حذف کنید (مثلاً دو فایل default.aspx و web.config معمولاً هم‌زمان با ایجاد فضای هاست ایجاد می‌شوند و در این پوشه قرار می‌گیرند.)

۳-خارج کردن فایل‌های ZIP شده از حالت فشرده (Unzip کردن):
برای این کار باید از File Manager استفاده کنید. اگر برای آپلود فایل‌ها از این ابزار استفاده کرده‌اید که از همان‌جا برای unzip کردن فایل اقدام کنید. در غیر این صورت ابتدا از صفحه‌ی اصلی کنترل پنل (شکل ۱) روی File Manager کلیک کنید. در صفحه‌ی باز شده نام سایت‌تان را کلیک کنید:

در صفحه‌ی جدید روی پوشه‌ی wwwroot کلیک کنید. می‌توانید فایل زیپ آپلود شده را در این پوشه ببینید. این فایل باید از حالت زیپ خارج شود. برای این کار آن را انتخاب کنید و روی گزینه‌ی Unzip از منوی بالای File Manager کلیک کنید.
۴-حذف فایل زیپ اولیه: پس از پایان کار فایل‌های unzip شده را می‌توانید در همان پوشه‌ی wwwroot ببینید. برای این‌که فضای هاست‌تان بیهوده اشغال نشود فایل زیپ اصلی را حذف کنید.

منبع: وبلاگ تخصصی هاست و دامنه وب ثمین (برای مشاهده متن با تصاویر کامل می توانید کلیک کنید)
 

WebSamin

New Member
گام سوم: نصب جوملا

آدرس سایت خود را در نوار آدرس مرورگر وارد کنید و پس از بالا آمدن سایت روی دکمه‌ی نصب جوملا کلیک کنید.
مراحل نصب را به ترتیب زیر انجام دهید:

۱-انتخاب زبان: زبان پارسی (Persian) را انتخاب کنید و سپس دکمه‌ی ادامه را کلیک کنید.

۲-کنترل مراحل نصب: در این مرحله باید تمام گزینه‌ها «بله» باشند؛ در غیر این صورت نصب جوملای شما به مشکل بر خواهد خورد. در صورتی که هر کدام از موارد «خیر» باشد باید مشکل را از طریق شرکت هاستینگ یا سرور خود رفع کنید و سپس دکمه‌ی «بررسی مجدد» در گوشه‌ی سمت چپ بالا را کلیک کند.
با این کار جوملا برطرف شدن یا بر جا بودن مشکل را بررسی خواهد کرد. پس از آن‌که برای همه‌ی موارد بررسی شده پاسخ «بله» را دیدید روی دکمه‌ی «ادامه» در گوشه‌ی انتهایی بالا سمت چپ کلیک کنید.

۳-قوانین: مجوز استفاده و قوانین حاکم بر استفاده از جوملا را در این مرحله می‌بینید. تنها باید روی دکمه‌ی «ادامه» کلیک کنید، مگر این‌که واقعاً بخواهید همه‌ی این قوانین را بخوانید.

۴-تنظیمات دیتابیس: به ترتیب در کادرهای مربوط نام کاربری، رمز عبور و نام دیتابیسی را که در «گام نخست» ساخته‌اید وارد کنید. بقیه گزینه‌ها را لازم نیست تغییر دهید. سپس دکمه‌ی «ادامه» را بزنید.

۵-تنظیمات FTP: کاری انجام ندهید. بگذارید تنظیمات به صورت پیش‌فرض بماند و نیازی نیست لایه‌ی FTP را فعال کنید. تنها دکمه‌ی «ادامه» را کلیک کنید تا به مرحله‌ی بعد بروید.

۶-تنظیمات اصلی و ایجاد شناسه‌ی مدیر سایت: در بخش «نام سایت» عنوانی برای سایت‌تان انتخاب کنید. این نام در نوار عنوان مرورگر وقتی سایت شما باز باشد دیده خواهد شد. با کلیک روی بخش «تنظیمات پیش‌رفته – اختیاری» می‌توانید برای سایت‌تان کلمات کلیدی و توضیحات اضافه کنید اما این کارها ضروری نیست و بعداً هم قابل انجام است. بگذارید سریع‌تر کار نصب تمام شود.
بخش مهم این مرحله تعیین مشخصات کاربری مدیر سایت است. آدرس ایمیل‌تان را وارد کنید. این ایمیل مدیر سایت است و می‌توانید یکی از حساب‌های ایمیلی که روی همین فضای هاست ساخته‌اید باشد یا آدرس ایمیلی که در یکی از سرویس‌های ایمیل رایگان معروف سخته‌اید یا هر آدرس ایمیل دیگر متعلق به خودتان.
ام کاربری و رمز عبور مدیر از این به بعد کلید دست‌رس شما به وب‌سایت‌تان خواهد بود و مدیریت همه‌ی جنبه‌های سایت با این شناسه انجام خواهد شد. پس آن‌ها را در جایی یادداشت کنید تا فراموش‌تان نشوند. در نهایت دکمه‌ی «ادامه» را بزنید.
«نام کاربری مدیر» به صورت پیش‌فرض «admin» است. شاید بهتر باشد در این مورد پیش‌فرض‌ها را رعایت نکنید. از لحاظ امنیتی بهتر است نام دیگری استفاده کنید، چون هر کسی می‌داند که نام کاربری پیش‌فرض جوملا admin است. یک رمز عبور برای خود تعیین کنید و آن را دوباره در کادر «تکرار رمز عبور مدیر» وارد کنید.

۷-پایان نصب و حذف پوشه‌ی نصب جوملا: کار نصب تمام شده است. اما باید کل پوشه‌ی «installation» را از wwwroot خود پاک کنید و گرنه هر بار با صفحه‌ی نصب جوملا مواجه خواهید شد. این کار را باید خودتان روی WebsitePanel انجام دهید و اگر روی دکمه‌ی «حذف پوشه‌ی نصب جوملا» که در صفحه می‌بینید کلیک کنید پیغام خطا دریافت خواهید کرد.

برای حذف پوشه‌ی «installation» جوملا در کنترل پنل هاست خود همانند حذف فایل زیپ در گام دوم در File Manager وارد پوشه‌ی wwwroot شوید و پوشه را حذف کنید.

اکنون کار نصب واقعاً تمام شده است. اگر نام وب‌سایت‌تان را در نوار آدرس مرورگر تایپ کنید صفحه‌ی پیش‌فرض جوملا فارسی نصب شده را خواهید دید. برای دست‌رس به پنل مدیریت جوملای سایت‌تان روی دکمه‌ی «مدیر» در گوشه‌ی انتهایی بالا سمت چپ کلیک کنید یا آدرس mysite.com/administrator را وارد کنید. به جای mysite.com نام دامنه‌ی خودتان را بنویسید!
تبریک می‌گویم. از وب‌سایت تازه‌ی جوملای خود لذت ببرید. بهتر است کمی استراحت کنید و مشغول طراحی سایت‌تان شوید.
icon_smile.gif


منبع: وبلاگ تخصصی هاست و دامنه وب ثمین (برای مشاهده مطلب کامل با تصاویر می توانید روی لینک کلیک کنید)
 

جدیدترین ارسال ها

بالا