کدنویسی عملکرد اسلحه و گلوله در یونیتی
چند روزی بود که دنبال یه موضوع خوب می گشتم تا بتونم یکمی در مورد کدنویسی توی یونیتی آموزش آماده کنم و فکر کنم بلاخره یه موضوع خوب و جالب توجه پیدا کردم.
از اونجایی که اکثر ما وقتی بحث از بازی سازی میشه به تیر و تفنگ فکر می کنیم و همچنین این بحث میتونه برخی از مطالب اساسی در کد نویسی بازی ها مثل ایجاد اشیاء در زمان اجرا ( Instantiate ) ، تشخیص برخورد ( Collision Detection ) ، اجرای انیمیشن از طریق کد و… رو در خودش داشته باشه، گفتم که آموزش کدنویسی رو با این موضوع شروع کنیم.
در این سری آموزشی که در نظر دارم در ۴ قسمت تمومش کنم با همدیگه عمکردهای اصلی یک اسلحه رو پیاده سازی می کنیم. سطح آموزش ها مقدماتی خواهد بود و برای کسانی که آشنایی اولیه با محیط یونیتی دارند ولی هنوز دست بکار کدنویسی نشده اند مفیده.
مباحثی که در این سری آموزشی باهاشون آشنایی پیدا می کنیم :
- استفاده از منبع اطلاعات کدنویسی در یونیتی ( Unity Scripting Reference )
- ایجاد اشیاء جدید در زمان اجرا
- استفاده از توابع کنترل کننده ورودی ( Input Class )
- دسترسی به اجزاء اشیاء ( Component )
- استفاده از فیزیک و اجسام سخت ( Physics and Rigidbody )
- تشخیص برخورد با استفاده ( Collision Detection )
- استفاده از مختصات برخورد مثل سطح نرمال اشیاء
- متحرک سازی در یونیتی و دسترسی به انیمیشن ها از طریق کد
هدف از این سری آموزشی معرفی نحوه ارتباط کد و اشیاء در یونیتی است و در پایان این سری آموزشی حداقل اطلاعات لازم برای کدنویسی و چگونگی گسترش اون رو بدست خواهید آورد.
در
قسمت اول محیط کاری ساده ای ایجاد می کنیم و اشیاء ساده ای رو بعنوان اسلحه و گلوله آماده می کنیم. به سراغ کدنویسی میریم و کدی رو می نویسیم تا با زدن کلیک ماوس اسلحه شلیک کنه و گلوله ایجاد شده در جهت صحیح به حرکت در بیاد.
دانلود ویدئوی آموزشی قسمت اول
در قسمت دوم خواهیم دید که چطور جلوه آتشی که از اسلحه هنگام شلیک خارج میشه ( Muzzle Flash ) رو ایجاد کنیم و برای کاری کنیم که در هر بار شلیک متفاوت با دفعه قبلی باشه.
دانلود ویدئوی آموزشی قسمت دوم