آموزش هاي گروهي < شماره 1 > : رنگي كردن عكس هاي سياه و سفيد

mostafa_az

Well-Known Member
به نام خدا

سلام
خوب ، اين اولين آموزش گروهيمونه . اميدوارم دوستان تو اين تاپيك با نحوه كار آشنا بشن و همكاري لازم رو هم به عمل بيارن . من اولين آموزش رو با همون مثالم شروع ميكنم تا با نحوه آموزش آشنا بشين .

خوب ، اگه موافقين شروع كنيم :

ممكنه شما بخواين يه عكس قديمي رو كه سياه و سفيد هست رنگي كنين و چاپ كنين و تو خونتون قاب كنين . يا اينكه ممكنه يه عكس رو برا يه طرح لازم داشته باشين ولي عكسه سياه و سفيد هستش و به كارتون نمياد . در اينجا اهميت اين كار براتون مشخص ميشه .
اما اين كار ممكنه به راحتي استفاده از يك ابزار امكان پذير باشه . و ممكنه با استفاده از چندين مرحله انجام كار صورت بگيره .

شما بعد اين آموزش بايد روي عكساي زير كار كنين و نتيجه رو براي ما بزارين :

http://irandesigners.persiangig.com/tutorials/grouptuto/1_s.jpg
http://irandesigners.persiangig.com/tutorials/grouptuto/2_s.jpg
http://irandesigners.persiangig.com/tutorials/grouptuto/3_s.jpg
http://irandesigners.persiangig.com/tutorials/grouptuto/4_s.jpg
http://irandesigners.persiangig.com/tutorials/grouptuto/5_s.jpg

من در اينجا معمول ترين روش انجام اين كار رو براتون توضيح ميدم :

بهترين راه براي رنگي كردن قسمتي از يك عكس يا تمام اون استفاده از كانال رنگي Hue/Saturation هست كه با استفاده از كليدهاي Ctrl+U يا از مسير layer > new adjustment layer ميتونين به اون برسين .
اين ابزار كه يكي از ابزارهاي مورد علاقه من در نرم افزار فوتوشاپه امكان رنگي كردن ناحيه انتخاب شده اي از عكس رو به شما ميده . البته بايد توجه داشته باشين كه براي استفاده از اين ابزار بايد عكستون رو كه باز ميكنين در حالت RGB باشه تا اين ابزار براي شما كار كنه . شما بعد از انتخاب منطقه مورد نظرتون اين قسمت رو باز ميكنين و تيك گزينه colorize اون رو ميزنين و به وسيله اهرم ها به اون رنگ ميدين و پنجره رو OK ميكنين .
حالا بريم سر انجام كار . براي مثال من در عكس شماره 4 براي رنگي كردن بدنه ماشين محيط مورد نظرم رو سلكت كردم و اين كار رو انجام دادم . به همين راحتي .
حالا در حين انجام اين كار به يه مشكل بر خوردم .
من وقتي بدنه رو رنگي كردم و پنجره رو ok كردم و منطقه مورد نظرم رو از انتخاب خارج كردم ديدم كه لبه هاي منطقم بد رنگ شده . يعني در اثر بد سلكت كردن دور كارم دورش بد ، رنگ گرفته و يه حالت تيز به خودش گرفته . اما اين مشكل هم چاره اي داره .
يكي از ابزارهاي بسيار مفيد در اين زمينه ابزار Feather هستش كه با كليدهاي Alt+Ctrl+D و از منوي select قابل اجراست . شما با اين ابزار ميتونين لبه هاي انتخابتون رو نرم تر كنين . درجه اي كه در اون تعيين ميكنين بسته به سايز منطقه سلكت شدتون و همچنين ميزان بد و خوب سلكت كردن محيط دور اون قابل انتخاب هستش . معمولا در بدترين حالت سلكت اين گزينه رو ميتونين روي 5 قرار بدين و الا بايد بين 1 و 2 متغير باشه . البته براي رنگي كردن موهاي افراد در طرحها ممكنه تا 10 پيكسل هم به اون مقدار بدن .
خوب ، پس كاري كه شما بايد انجام بدين اينه كه منطقه مورد نظر رو انتخاب كنين . در صورت نياز به اون feather بدين و بعد از اون بهش رنگ بدين .
شما به همين ترتيب ميتونين ديگر قسمتهاي طرحتون رو هم رنگي كنين .
حالا نكته اي كه هست اينه كه ممكنه شما يه رنگ آبي رو انتخاب كنين و بعد پشيمون بشين و بخواين اون رو قرمز كنين و به قدري به كار ادامه دادين كه از history هم خارج شدين . حالا چيكار بايد بكنين ؟
حالا ديگه جز دوباره سلكت كردن هيچ كاري از دستتون بر نمياد مگر اينكه همون اول فكرش رو ميكردين . شما براي اين كار بايد موقعي كه منطقه مورد نظر رو سلكت ميكنين و بهش feather بدين به وسيله كليك راست رو محيط سلكت شده و انتخاب گزينه Layer via copy از اين منطقه يه كپي بگيرين . حالا شما اين منطقه رو با feather اي كه بهش دادين تو يه لايه جديد دارين و هر چند بار كه بخواين ميتونين رنگ اون رو عوض كنين . همين كار رو براي قسمتهاي ديگه كارتون هم ميتونين انجام بدين .

خوب . تا اينجا من يه روش رو براي اين كار بهتون ياد دادم . مطمئن باشين كه اين كار فقط به اين روش قابل اجرا نيست و روشهاي ديگه اي هم براي اين كار وجود داره كه ممكنه آسونتر ، سختتر و ... باشه . پس شما هم امتحان كنين و اگه فهميدين براي ما توضيح بدين .

اينم عكس شماره 4 كه من اون رو به همين روش رنگي كردم :

4_des(CtrlU).jpg


مخلصيم
مصطفي
 
آخرین ویرایش:

Parham

Well-Known Member
4_f.jpg

من همون عکس 4 را فعلا کار کردم ، برای شروع ابتدا یک کپی‌ از کار گرفتم که خودم اونو لایه کار اصلی‌ انتخاب کردم و در طول این مدت که کار می‌کردم کار اصلی‌ همیشه در لایه آخر بود ، هر قسمتی‌ از کار را انتخاب می‌کردم از لایه ای که کپی‌ کردم کم می‌کردم و در لایه دیگه شروع به تغییر رنگ اون می‌کردم ، این کار یک حسن داره و اون این هستش که بعضی‌ از موقع ها شما بعضی‌ از جاها را به درستی‌ نمیتونید انتخاب کنید یا سخت هستش که این کار بشه ، برای همین وقتی‌ که یک قسمت را انتخاب و جدا می‌کنید و سپس رنگ میدید به کمک لایه اصلی‌ که دارید میتونید تیرگی‌ ها و سایه های ایجاد شده را داشته باشید و کار راحتی‌ انجام بدید ، در بعضی‌ از جاها نیاز بود از ابزار های مختلفی‌ مثل Quick Mask ، Lasso Tools ، Magic Wand و ... استفاددهاستفاده کنم و در بعضی‌ از جاهای دیگه مقداری رنگ نمونه بر میداشتم و بعضی‌ از لبه های کار را رنگ می‌کردم که بهتر بشه ... در حالت کلی‌ بعضی‌ جاها به راحتی‌ و با یک Lasso می‌شه کار کرد ، در حالی‌ که در بعضی‌ از جاها نیاز به دقت بود و باید از Quick Mask استفاده میشد .

پ.ن: الان این کاری که ما انجام میدیم شاید برای بسیاری از کسانی‌ که با این برنامه آشنا هستند خوب باشه اما فکر می‌کنم باید به اینم فکر کرد که بعضی‌ از دوستان هستن که شاید به طور دقیق و کامل ندونن که کار هریک از ابزاری که در بالا اشاره شد و یا در حالت کلی‌ در کار ها استفاده می‌شه چی‌ هستش ، فکر می‌کنم اگر یک قسمت آموزش هم برای آشنایی‌ با ابزار ها باشه و تمریناتی‌ در این مورد هم انجام بشه همه جوانب به طور مطلوب انجام می‌شه
 

S.H.R.M.K

Well-Known Member
سلام

من قبلا از این روش رنگی کردن عکس ها خیلی استفاده کردم و فکر میکنم بهترین روش باشه.

فقط چند تا توضیح که به نظرم میاد رو میگم با اجازه بقیه بچه ها.

1- تو رنگی کردن تصویر ها دقت و حوصله شرط اصلی هست ، شاید خیلی ها تکنیک های رنگی کردن عکس رو به صورت کلی بلد باشن ولی این دقت و صرف وقت هست که میتونه یه کار خوب رو بسازه.

Colorise.jpg


2-من برای رنگی کردن این عکس فقط از ابزار Lasso برای انتخاب ها استفاده کردم و برای گوشه هایی که دقیق انتخاب نشده بودن با استفاده از ابزار Brush و Eraser استفاده کردم که فکر میکنم از روش های دیگه ساده تر هست.

3- بعد از رنگی کردن عکس لایه ها رو با هم ادغام کردم و با استفاده از ابزار هایی مثل Level , Curves , Brightness و ... سعی کردم که حالت رنگ ها رو طبیعی تر و نور رو تنظیم کنم.

حالا چطور شده؟
 

S.H.R.M.K

Well-Known Member
اینم یه کاره که البته تو اون عکسای شما نبود از قبل داشتم گفتم بزارم اینجا.

البته مقیاس عکسه بزرگ بود واسه همین کار رنگی کردنو یکم سخت میکرد.

Automobil.jpg


منتظر کارای قشنک بقیه هم هستیما
فعلا
 

NaviD.R.R

Member
برای رنگی کردن این عکس من در ابتدا وارد محیط quick mask شدم و بعد با حوصله به وسیله قلمو قسمتهای مختلف که رنگهای مختلفی دارند رو رنگ کردم و بعد از محیط quik mask خارج شدم و ناحیه انتخابی رو Invert کردم بعد به وسیله color balance و Hue/Saturation نواحی انتخابی رو رنگی کردم.
 

پیوست ها

  • navid.jpg
    navid.jpg
    35.2 کیلوبایت · بازدیدها: 74

mostafa_az

Well-Known Member
حميدرضا سعي كن عكس ديگه اي غير از عكساي پايه نزاري . آخر سر كه آموزش تموم شد از عكساي ديگه استفاده ميكنيم .

مخلصيم
مصطفي
 

mostafa_az

Well-Known Member
خوب . تا اينجا روش من رو پرهام با ريزه كاريهاي خودش نوشت و كاملش كرد .

حميدرضا و نويد هم دو تا نكته تو كار گفتن . يكيش استفاده از قابليت quick mask هستش و ديگري استفاده از كانال هاي بهبود رنگ Level , Curves , Brightness و ... كه باعث ميشن كار تميزتري انجام بشه .

راستي پرهام آموزش استفاده از ابزار رو تو تاپيكي كه مال آموزشها هستش بنويس تا انجام بديم .

مخلصيم
مصطفي
 

Saman

مدیر انجمن مولتی مدیا بیلدر
به نام خدا

سلام
منم به نوبه خودم این روش رو توضیح می‌دم. اگه تکراری بود ببخشید.

---------------------------------------------------------------------------------------

عکس مورد نظر رو باز کرده و با یکی از ابزارهای برش ( Lasso Tool , Pplygonal Lasso Tool , Megnetis Lasso Tool ) قسمت مورد نظر رو انتخاب می‌‌کنیم.

حالا یه مقدار Feather بهش می‌دیم و یه Brush نرم انتخاب می‌کنیم با رنگی که دوست داریم.

حالا از قسمت Mode گزینه‌ی Color رو اتخاب کرده و شروع می‌کنیم به رنگ آمیزی جاهایی که می‌خوایم رنگی بشه.

البته اينم بگم که اين روش بيشتر براي رنگي کردن عکس‌هاس از صورت گرفته شده به کار مي‌ره.

رنگ شبیه رنگ صورت ( ECBD9B )


تا بعد...
 
آخرین ویرایش:

S.H.R.M.K

Well-Known Member
مصطفی من دیشب وقت نداشتم کار بزنم واسه همین اون عکس رو گذاشتم. از دفه دیگه ایشالا



اینم با همون روش قبلی رنگی شده ،فقط کاپوت ماشین با استفاده از Pattern و ابزار Transform رنگ شده.

راستی، اگه بجای عکس اصلی از فایل thumbnail استفاده کنیم بهتره تا صفحه سنگین نشه.
 

Parham

Well-Known Member
من شروع می‌کنم یک روش دیگه را توضیح دادن * روشی‌ که سامان در بالا اشاره کرد را من یک مقدار بیشتر توضیح میدم * ، منتظر بودم که دوستان دیگه هم روش های خودشون را بگن ، به هر حال من روش هایی‌ که به ذهن خودم میرسه یا در آرشیو خودم پیدا می‌کنم در اینجا قرار میدم ...

ابتدا عکس خودتون را باز کنید

1.jpg


در مرحله بعدی یک لایه جدید ایجاد کنید و پس از اون با رنگ دلخواه اونو رنگ کنید *که این کار از طریق منو Layer> New Fill Layer> Solid Color هم امکان پذیر هستش* که در اینجا من رنگ آبی‌ که برای دریا هستش را انتخاب می‌کنم ، البته این نکته هم بدونید که رنگ انتخاب شما در اول ممکن هستش که با رنگ اصلی‌ فرق کنه که این زیاد مهم نیستش و بعدا هم می‌شه این رنگ را عوض کرد ، حالا در پالت Layers در قسمت Blending Mode گزینه Color را انتخاب کنید

2.jpg


حالا به وسیله ابزار Eraser سعی‌ کنید که محیط اطراف و اضافه را از کار پاک کنید ، دقت کنید که برای این کار میتونید از Brush های مختلف با Opacity های مختلف استفاده کنید که به هرچه بهتر شدن کار کمک کنه و این دو مرحله را برای سایر قسمت ها که در کار شما هستش تکرار کنید

3.jpg


در این مرحله اگر رنگی‌ که انتخاب کردید را می‌خواهید عوض کنید بر روی لایه آن دو بر کلیک کنید و رنگ واقعی‌ را انتخاب کنید

4.jpg


به همین راحتی‌ و با صرف کمی‌ وقت میتونید عکسی‌ که خواستید را رنگی‌ کنید

5.jpg
 

راورا

Member
سلام
اینم از کارای من ...
بدون شرح : کار شده با روشهایی که قبلا گفته شده
البته وقت نداشتم زیاد روشون کارکنم
 

پیوست ها

  • r.jpg
    r.jpg
    123.1 کیلوبایت · بازدیدها: 22
  • rr.jpg
    rr.jpg
    205.6 کیلوبایت · بازدیدها: 17

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
روشی رو هم که من می گم شبیه روش پرهام

البته یکمی خلاصه تر!

1- ابزار Polygonal Lasso رو انتخاب کنین و اون قسمتی که می خواین رنگی بشه رو انتخاب کنین

2- یه لایه جدید ایجاد کنین و با ابزار سطل رنگ یا همون Paint Bucket داخل اون رو رنگ کنین

3- حالا Mode لایه رو به Color تغییر بدین

4- مقدار Fill بعضی قسمتا مثل دست یا صورت رو واسه اینکه ریزه کاریا یا مثلا چین و چروکا مشخص تر بشه و طبیعی تر باشه بین 80 تا 90 بذارین

مزیت این روش نسبت به روشای قبلی اینه که اگه احیانا توی قسمت اول یعنی انتخاب قسمتی از عکس خیلی وسواس هم به خرج ندین توی کار نهایی خیلی تو چشم نمی زنه
 

پیوست ها

  • 2_s2.jpg
    2_s2.jpg
    66.5 کیلوبایت · بازدیدها: 26
  • 4_s2.jpg
    4_s2.jpg
    115.3 کیلوبایت · بازدیدها: 19

hamid ir

Well-Known Member
خوب ممنونم از همه . میخواستم منم یه نمونه بزارم که اگه میخواستم آموزششو بزارم با بقیه دوستان تفاوتی نداش
اما میخوام یه جمع بندی کنم.
البته از اون چیزایی که من فهمیدم و کار کردم و مطالب دوستان
1-برای اشیا یا به طور کلی شکلهایی که دارای خطوط تقریباً صافی هستن بهتره که از ابزار Magic ااستفاده بشه . چون اینگونه شکها که دارای خطوط صافی هستن معمولاً دارای رفلکشن یا همون روشنایی هستن و این رفلکشن ها تقریباً به صورت متمایز و مشخصی قابل تشخیص هستن.

اما در مورد عکسهایی که دارای خطوط صاف نبوده و انحنای زیادی دارن ( مثل چهره آدم) بهتره از ابزارLasso Tool , Pplygonal Lasso Tool , Megnetis Lasso Tool استفاده بشه. و همچنین از quick mask و Earaser . .
البته اینها برای سلکت کردن بود. برای رنگ میشه از هر روشی مثل Hue-Color balance استفاده کرد

و برای کیفیت بالاتر از Level و Brightness استفاده کرد.
این یه جمع بندی ا نظر خودم و مطالب دوستان بود . اگه ایرادی داره حتماً بگیداا:wink:
 

mostafa_az

Well-Known Member
خوب ، پس يه نكته ديگه هم اضافه شد و اون استفاده از Mode لايه ها به صورت color هستش كه تو كار رنگ آميزي خيلي بهمون كمك ميكنه .

اين هم يه نكته ديگه :

شما با استفاده از كانال color balance هم دستتون تو رنگ آميزي باز تره . اين پنجره كه با كليدهاي ctrl+B قابل نمايشه باعث ميشه كه بتونين با سه تا گزينه shadows و Midtones و Highlights كه هر كدوم سه اهرم داره رو سايه ها و تمام قسمت هاي نورپردازي كار تسلط بيشتري داشته باشين .

مخلصيم
مصطفي
 
آخرین ویرایش:

mostafa_az

Well-Known Member
بچه ها دست همتون درد نكنه . اولين آموزشمون به بهترين نحو پيش رفت . واقعا فكر نميكردم كاربراي قديم و جديد انجمن اينقدر با هم مچ باشن . ممنون

مخلصيم
مصطفي
 
آخرین ویرایش:

mostafa_az

Well-Known Member
خوب ، من يه روش ديگه هم براي انجام اين كار بلدم :

از ورژن photoshop cs2 به بعد ( cs رو نميدونم ) يه ابزار جديد به قلموهاي فوتوشاپ اضافه شده كه وظيفه اون جانشيني رنگ هاست .
اين ابزار كه color replacement tool نام داره و از مسير زير ميتونين به اون دسترسي داشته باشين ابزاري جالب براي اين كار هستش .

no1.gif


استفاده از اين ابزار به درد جايي ميخوره كه كار شما خيلي ريزه كاري داره و انجام عمل سلكت در اون سخته .
كار با اين ابزار خيلي راحته . كافيه شما رنگ مورد نظرتون رو براي foreground color انتخاب كنين و با اين قلمو مناطقي رو كه ميخواين رنگش رو عوض كنين رنگ كنين . من عكس زير رو با همين ابزار رنگي كردم .

3_des(color%20replac).jpg


خوب ، خانوما آقايون . طي امروز فردا اگه روشي مونده كه دوستان نگفتن مطرح كنين تا مجموعه آموزشي كامل بشه .
بعد از اتمام آموزش و اجازه من دوستان ميتونن رو هر طرحي كه دوست داشتن كار كنن و اون رو اينجا بزارن . بقيه هم اگه تو طرحاي اونا به نكته اي برخوردن ميتونن سوالشون رو بپرسن تا اون طرف براي همه توضيح بده .

مخلصيم
مصطفي
 

S.H.R.M.K

Well-Known Member
مصطفی ممنون از روشی که گفتی.
روش های زیادی برای این کارهست، حتی میشه از روش های ابتکاری دیگه ای هم استفاده کرد ولی به نظر من بهترین روش همون اولی هست که از Hue استفاده میشه. به هر حال هر روشی یه مزیت و یه معایبی داره.

این هم یک روش دیگه:

1 - قسمتی از تصویر رو که میخواهید رنگی بشه رو با هر ابزاری که دوست دارید انتخاب کنید.

2 - از منوی Image > Adjustments > Variations میتونید با دقت و کنترل روی درصد تمامی رنگ ها و زیاد و کم کردن هر رنگ و تنظیم شدت رو شنایی و تیرگ و ... عکستون رو رنگی کنید
 

پیوست ها

  • 1.jpg
    1.jpg
    57.2 کیلوبایت · بازدیدها: 33
  • 2.jpg
    2.jpg
    57.3 کیلوبایت · بازدیدها: 27

mamali132002

Active Member
ولی یه چیز دیگه اگر یک عکس سیاه سفید رو بخوایم رنگی کنیم در این شرایط چی کار باید بکنیم :
رنگ اشیا موجود در صحنه رو ندونیم
طرف بخواد که رنگ ها حتما رنگ هایی باشه که اونجا بوده


مثل حالتی که برای رنگی کردن فیلم های سیاه سفید هستش. کسی اطلاعی در این زمینه داره ؟
 

جدیدترین ارسال ها

بالا