Reza2kn
مدیر انجمن فیلم سازی
سلام به همه برو بچه های مجید آنلاین مخصوصا Cinema 4D کارها
امروز براتون یه آموزش جالب دارم.آموزش ساخت لوگوی RSS در Cinema 4D
شکل نهایی کار به این صورت در میاد:
خوب برای شروع از منوی ابزار Objects یک Cube انتخاب می کنیم یا از منوی Object > Primitive > Cube یک مکعب رو به صحنه خودمون اضافه کنیم:
در قسمت Attributes تیک گزینه Fillet رو می زنیم و Fillet Radius رو روی 15 قرار میدیم.همون طور که میبینید این کار باعث گرد شدن لبه های مکعب می شه :
با زدن کلید وسط ماوس یا کلید F5 کیبورد صفحه به 4 قسمت (نما) تقسیم میشه و دوباره با رفتن روی نمای Front و کلیک وسط کردن یا کلید F4 نمای Front رو به صورت تمام صفحه میاریم و در پنجره Attributes مربوط به جسم Cube مقدار Size Y رو به 41 تغییر میدیم:
دوباره از همین طریق وارد نمای Top میشیم. (کلید F2) و ازمنوی ابزار Objects یک Disc انتخاب می کنیم یا از منوی Object > Primitive > Disc یک Disc به صحنه اضافه می کنیم :
از منوی Display (در نمای Top) گزینه Gouraud Shading رو انتخاب می کنیم :
به نمای Front می ریم و در قسمت Coordinates جسم Disc مقدار Position Y رو به 28 افزایش میدیم ، ( این کار رو با کشیذن دستگیره سبز رنگ به صورت دستی هم میتونیم انجام بدیم):
دوباره به نمای Top میریم و در قسمت Attributes و تب Basic مربوط به Disc تیک گزینه X-ray رو می زنیم و ازمنوی ابزار Splines یک Regtangle انتخاب می کنیم یا از منوی Object > Primitive > Disc یک Disc به صحنه اضافه می کنیم:
شی Rectangle رو انتخاب می کنیم و در قسمت Attributes و تب Basic گزینه Use Color رو به Always تغییر میدیم و Display Color رو هم یه رنگ قرمز انتخاب می کنیم و در قسمت Coordinates مقدار های Size X , Size Z رو به 163 تغییر میدیم:
به نمای Front میریم و این بار باید Rectangle رو بالا ببریم. برای این کار در قسمت Coordinates مقدار Position Y رو به 37 افزایش میدیم:
دوباره به نمای Top میریم و Disc رو انتخاب می کنیم و در قسمت Coordinates مقدار های Size X,Y, رو به 383 و مقدار های Position X,Z روهم به 81- تغییر میدیم و در قسمت Attributes و تب Object مقدار Disk Segments رو به 10 و مقدار Rotaion Segments رو به 60 افزایش میدیم و همچنین بازدن کلید C کیبورد یا از منو Function > Make Editable شی Disc رو قابل ویرایش میکنیم:
خوب حالا ما میخوایم دو تا قوس بالای لوگو رو در بیاریم. برای این کار ابزار Live Selection رو انتخاب می کنیم و از نوار ابزار سمت چپ Use Polygon Tool رو انتخاب میکنیم و به شکل زیر یک قوس رو در دایره انتخاب می کنیم: ( برای گرفتن چند قسمت یا اضافه کردن کلید Shift رو پایین نگه می داریم و انتخاب می کنیم و برای حذف کردن یک قسمت از حالت انتخاب با کلید Ctrl این کار رو انجام می دیم)
وقتی کار انتخاب تمام شد ، از منو Selection گزینه Invert رو می زنیم تا انتخاب بر عکس بشه ، بعد دکمه Delete رو کیبورد رو می زنیم تا قسمتهای زائد حذف بشن و فقط قوسی که میخوایم باقی بمونه :
یک بار دیگه یک شی میسازیم که دایره پایینی لوگو هست.به نمای Front میریم و مثل قبل Disc رو با استفاده از دستگیره سبز میاریم بالا ( عددی که نمایش داده میشه باید تقریبا نزدیک به 48 باشه که مال من اینجا 47.7 هست.):
به نمای Top میریم و با استفاده از از ابزار های Scale و Move شی Disc رو کوچیک میکنیم و در گوشه پایین مکعب قرار میدیم تا شکلمون کامل بشه و بعد دوباره نیاز داریم که این Disc رو هم قابل ویرایش کنیم پس از منوی Function > Make Editable یا کلید C از روی کیبورد رو میزنیم :
دو شی Disc رو انتخاب می کنیم ، ( با نگه داشتن Ctrl و کلیک روی اسم شی ها ) و کلیک راست گزینه Connect رو میزنیم.همونطور که می بینید یک Disc جدید اسجاد شد ، که حاوی هر دو شکل ما هست. پس ما دیگه نیازی به 2 شی Disc و Rectangle نداریم ، پس هر 3 شی رو انتخاب میکنیم و دکمه Delete کیبورد رو میزنیم تا پاک بشن:
شی Disc رو انتخاب می کنیم و با استفاده کلید های ترکیبی Ctrl+A همه قسمتهای شکل به حالت انتخاب در میاد.روش شکل کلیک راست و گزینه Optimize رو انتخاب میکنیم و با تنظیمات پیش فرض OK رو می زنیم:
برای نرم کردن لبه ها ، از منوی ابزار NURBS یک Hyper NURBS به صحنه اضافه می کنیم. این کار رو از طریق مسیر Objects > NURBS > Hyper NURBS هم میتونیم انجام بدیم. بعد از اینکه Hyper NURBS به صحنه اضافه شد ، شی Disc رو با کشیذن و رها کردن به زیر Hyper NURBS زیر مجموعه اون می کنیم و می بینیم که لبه های Disc نرم شده :
اگه با زدن کلید F1 به نمای Perspective بریم ، می بینیم که شکل یکم به هم ریخته و تو هواست،برای درست کردن شکل به نمای Front میریم ، و ( اگر در حال حاضر همه شکل در حالت انتحاب نبود ) با استفاده کلید های ترکیبی Ctrl+A همه قسمتهای شکل رو به حالت انتخاب در میاریم و در قسمت Coordinates مقدار Position Y رو به 20.5 کاهش میدیم :
در همین حالت که همه شکل در حالت انتخاب قرار دارد ، بر روی شکل کلیک راست و گزینه Extrude را می زنیم ، برای بهتر دیدن به نمای Prespective میریم و ماوس رو از سمت چپ به راست می کشیم تا به میزان بر جستگی دلخواه برسیم همچنین می تونیم در قسمت Attributes و درOffset مقدار عددی برجستگی رو وارد کنیم که من در این مثال از عدد 10 استفاده کردم:
خوب تبریک میگم !!! طراحی لوگو تمام شد ، حالا میمونه متریال دهی و نورپردازی که هردو به سلیقه خودتون بر میگرده و هرکسی میتونه با استفاده از تفکر و خلاقیت خودش 100 مدل طرح جالب بسازه. ولی چون ممکنه برای بعضیا جالب باشه من قسمت متریال دهی و نورپردازی نمونه خودم رو هم توضیح میدم:
با دو بار کلیک کردن در پنل Materials یک متریال جدید می سازیم و با دوبار کلیک کردن روی متریال ، مشخصاتش رو میاریم. اول ما میخوایم که متریال مکعب ور بسازیم پس از اونجایی که لوگوی RSS بک گراند نارنجی داره در قسمت Color مثلث کوچک کنار Texture رو می زنیم و از اون گزینه Color رو انتخاب می کنیم ، بعد روی رنگ سفید کلیک میکنیم تا بتونیم رنگ مورد نیازمون رو اعمال کنیم ، در قسمتی که باز میشه میتونیم رنگ رو انتخاب کنیم من اینجا از رنگ نارنجی ( R = 235 , G = 105 , B = 18 ) استفاده کردم و همچنین برای بهتر شدن تصویر میزان Brightness رو به 100% تغییر میدیم:
برای زیباتر شدن کار یک Reflection هم به متریال اضافه می کنیم. برای این کار اول از گزینه های سمت چپ تیک گزینه Reflecyion رو می زنیم و در قسمت Brightness (در سمت راست) 25 رو وارد می کنیم:
برای متریال قوس ها و دایره هم دوباره یک متریال میسازیم و فقط در قسمت Color مقدار Brightness رو به 100 افزایش میدیم و متریال نارنجی رو به شی Cube و متریال سفید رو به Hyper NURBS اعمال می کنیم. ( با گرفتن و کشیدن متریال روی شی مورد نظر).
خوب قسمت متریال دهی هم تموم شد ، شما می تونید با عوض کردن نمای دوربین از کارتون رندر بگیرید و حالشو ببریدولی هنوز یه چیزی کم داره و اون نورپردازی هست:
برای نورپردازی اول از منوی ابزار Light یک Floor به صحنه اضافه می کنیم. این کار رو از طریق مسیر Objects > Scene> Floor هم میتونیم انجام بدیم. یک بار دیگه از همین مسیر یک Light به صحنه اضافه می کنیم:
با کلیک بر روی Light مشخصاتش در قسمت Attributes ظاهر میشه در قسمت Color میتونیم رنگ دلخواه خودمون رو انتخاب کنیم و در قسمت Intesnsity میزان شدت نور ( که من برای رنگ R = 247 , G = 177 , B = 252 و برای Intensity میزان 50% رو انتخاب کردم) ، همچنین مقدار گزینه Shadow رو از None به Area و مقدار گزینه Visible Light رو هم از None به Visible تغییر دادم که یک نور زیبا با سایه نرم از بالا به جسم می تابه:
خوب اینم از قسمت نورپردازی و پایان آموزش.
یه نکته آخر هم که کار و زیباتر کرد و ایده مانی خانوم بود (مرسی ^.^) این که تو تنظیمات رندر می تونید GI یا همون Global Illumination رو فعال کنید تا کار خوشکل تر بشهالبته زمان رندر بیشتری هم میگیره.
امیدوارم خوشتون اومده باشه.
نظر یادتون نره. موفق باشید
امروز براتون یه آموزش جالب دارم.آموزش ساخت لوگوی RSS در Cinema 4D
شکل نهایی کار به این صورت در میاد:
خوب برای شروع از منوی ابزار Objects یک Cube انتخاب می کنیم یا از منوی Object > Primitive > Cube یک مکعب رو به صحنه خودمون اضافه کنیم:
در قسمت Attributes تیک گزینه Fillet رو می زنیم و Fillet Radius رو روی 15 قرار میدیم.همون طور که میبینید این کار باعث گرد شدن لبه های مکعب می شه :
با زدن کلید وسط ماوس یا کلید F5 کیبورد صفحه به 4 قسمت (نما) تقسیم میشه و دوباره با رفتن روی نمای Front و کلیک وسط کردن یا کلید F4 نمای Front رو به صورت تمام صفحه میاریم و در پنجره Attributes مربوط به جسم Cube مقدار Size Y رو به 41 تغییر میدیم:
دوباره از همین طریق وارد نمای Top میشیم. (کلید F2) و ازمنوی ابزار Objects یک Disc انتخاب می کنیم یا از منوی Object > Primitive > Disc یک Disc به صحنه اضافه می کنیم :
از منوی Display (در نمای Top) گزینه Gouraud Shading رو انتخاب می کنیم :
به نمای Front می ریم و در قسمت Coordinates جسم Disc مقدار Position Y رو به 28 افزایش میدیم ، ( این کار رو با کشیذن دستگیره سبز رنگ به صورت دستی هم میتونیم انجام بدیم):
دوباره به نمای Top میریم و در قسمت Attributes و تب Basic مربوط به Disc تیک گزینه X-ray رو می زنیم و ازمنوی ابزار Splines یک Regtangle انتخاب می کنیم یا از منوی Object > Primitive > Disc یک Disc به صحنه اضافه می کنیم:
شی Rectangle رو انتخاب می کنیم و در قسمت Attributes و تب Basic گزینه Use Color رو به Always تغییر میدیم و Display Color رو هم یه رنگ قرمز انتخاب می کنیم و در قسمت Coordinates مقدار های Size X , Size Z رو به 163 تغییر میدیم:
به نمای Front میریم و این بار باید Rectangle رو بالا ببریم. برای این کار در قسمت Coordinates مقدار Position Y رو به 37 افزایش میدیم:
دوباره به نمای Top میریم و Disc رو انتخاب می کنیم و در قسمت Coordinates مقدار های Size X,Y, رو به 383 و مقدار های Position X,Z روهم به 81- تغییر میدیم و در قسمت Attributes و تب Object مقدار Disk Segments رو به 10 و مقدار Rotaion Segments رو به 60 افزایش میدیم و همچنین بازدن کلید C کیبورد یا از منو Function > Make Editable شی Disc رو قابل ویرایش میکنیم:
خوب حالا ما میخوایم دو تا قوس بالای لوگو رو در بیاریم. برای این کار ابزار Live Selection رو انتخاب می کنیم و از نوار ابزار سمت چپ Use Polygon Tool رو انتخاب میکنیم و به شکل زیر یک قوس رو در دایره انتخاب می کنیم: ( برای گرفتن چند قسمت یا اضافه کردن کلید Shift رو پایین نگه می داریم و انتخاب می کنیم و برای حذف کردن یک قسمت از حالت انتخاب با کلید Ctrl این کار رو انجام می دیم)
وقتی کار انتخاب تمام شد ، از منو Selection گزینه Invert رو می زنیم تا انتخاب بر عکس بشه ، بعد دکمه Delete رو کیبورد رو می زنیم تا قسمتهای زائد حذف بشن و فقط قوسی که میخوایم باقی بمونه :
یک بار دیگه یک شی میسازیم که دایره پایینی لوگو هست.به نمای Front میریم و مثل قبل Disc رو با استفاده از دستگیره سبز میاریم بالا ( عددی که نمایش داده میشه باید تقریبا نزدیک به 48 باشه که مال من اینجا 47.7 هست.):
به نمای Top میریم و با استفاده از از ابزار های Scale و Move شی Disc رو کوچیک میکنیم و در گوشه پایین مکعب قرار میدیم تا شکلمون کامل بشه و بعد دوباره نیاز داریم که این Disc رو هم قابل ویرایش کنیم پس از منوی Function > Make Editable یا کلید C از روی کیبورد رو میزنیم :
دو شی Disc رو انتخاب می کنیم ، ( با نگه داشتن Ctrl و کلیک روی اسم شی ها ) و کلیک راست گزینه Connect رو میزنیم.همونطور که می بینید یک Disc جدید اسجاد شد ، که حاوی هر دو شکل ما هست. پس ما دیگه نیازی به 2 شی Disc و Rectangle نداریم ، پس هر 3 شی رو انتخاب میکنیم و دکمه Delete کیبورد رو میزنیم تا پاک بشن:
شی Disc رو انتخاب می کنیم و با استفاده کلید های ترکیبی Ctrl+A همه قسمتهای شکل به حالت انتخاب در میاد.روش شکل کلیک راست و گزینه Optimize رو انتخاب میکنیم و با تنظیمات پیش فرض OK رو می زنیم:
برای نرم کردن لبه ها ، از منوی ابزار NURBS یک Hyper NURBS به صحنه اضافه می کنیم. این کار رو از طریق مسیر Objects > NURBS > Hyper NURBS هم میتونیم انجام بدیم. بعد از اینکه Hyper NURBS به صحنه اضافه شد ، شی Disc رو با کشیذن و رها کردن به زیر Hyper NURBS زیر مجموعه اون می کنیم و می بینیم که لبه های Disc نرم شده :
اگه با زدن کلید F1 به نمای Perspective بریم ، می بینیم که شکل یکم به هم ریخته و تو هواست،برای درست کردن شکل به نمای Front میریم ، و ( اگر در حال حاضر همه شکل در حالت انتحاب نبود ) با استفاده کلید های ترکیبی Ctrl+A همه قسمتهای شکل رو به حالت انتخاب در میاریم و در قسمت Coordinates مقدار Position Y رو به 20.5 کاهش میدیم :
در همین حالت که همه شکل در حالت انتخاب قرار دارد ، بر روی شکل کلیک راست و گزینه Extrude را می زنیم ، برای بهتر دیدن به نمای Prespective میریم و ماوس رو از سمت چپ به راست می کشیم تا به میزان بر جستگی دلخواه برسیم همچنین می تونیم در قسمت Attributes و درOffset مقدار عددی برجستگی رو وارد کنیم که من در این مثال از عدد 10 استفاده کردم:
خوب تبریک میگم !!! طراحی لوگو تمام شد ، حالا میمونه متریال دهی و نورپردازی که هردو به سلیقه خودتون بر میگرده و هرکسی میتونه با استفاده از تفکر و خلاقیت خودش 100 مدل طرح جالب بسازه. ولی چون ممکنه برای بعضیا جالب باشه من قسمت متریال دهی و نورپردازی نمونه خودم رو هم توضیح میدم:
با دو بار کلیک کردن در پنل Materials یک متریال جدید می سازیم و با دوبار کلیک کردن روی متریال ، مشخصاتش رو میاریم. اول ما میخوایم که متریال مکعب ور بسازیم پس از اونجایی که لوگوی RSS بک گراند نارنجی داره در قسمت Color مثلث کوچک کنار Texture رو می زنیم و از اون گزینه Color رو انتخاب می کنیم ، بعد روی رنگ سفید کلیک میکنیم تا بتونیم رنگ مورد نیازمون رو اعمال کنیم ، در قسمتی که باز میشه میتونیم رنگ رو انتخاب کنیم من اینجا از رنگ نارنجی ( R = 235 , G = 105 , B = 18 ) استفاده کردم و همچنین برای بهتر شدن تصویر میزان Brightness رو به 100% تغییر میدیم:
برای زیباتر شدن کار یک Reflection هم به متریال اضافه می کنیم. برای این کار اول از گزینه های سمت چپ تیک گزینه Reflecyion رو می زنیم و در قسمت Brightness (در سمت راست) 25 رو وارد می کنیم:
برای متریال قوس ها و دایره هم دوباره یک متریال میسازیم و فقط در قسمت Color مقدار Brightness رو به 100 افزایش میدیم و متریال نارنجی رو به شی Cube و متریال سفید رو به Hyper NURBS اعمال می کنیم. ( با گرفتن و کشیدن متریال روی شی مورد نظر).
خوب قسمت متریال دهی هم تموم شد ، شما می تونید با عوض کردن نمای دوربین از کارتون رندر بگیرید و حالشو ببریدولی هنوز یه چیزی کم داره و اون نورپردازی هست:
برای نورپردازی اول از منوی ابزار Light یک Floor به صحنه اضافه می کنیم. این کار رو از طریق مسیر Objects > Scene> Floor هم میتونیم انجام بدیم. یک بار دیگه از همین مسیر یک Light به صحنه اضافه می کنیم:
با کلیک بر روی Light مشخصاتش در قسمت Attributes ظاهر میشه در قسمت Color میتونیم رنگ دلخواه خودمون رو انتخاب کنیم و در قسمت Intesnsity میزان شدت نور ( که من برای رنگ R = 247 , G = 177 , B = 252 و برای Intensity میزان 50% رو انتخاب کردم) ، همچنین مقدار گزینه Shadow رو از None به Area و مقدار گزینه Visible Light رو هم از None به Visible تغییر دادم که یک نور زیبا با سایه نرم از بالا به جسم می تابه:
خوب اینم از قسمت نورپردازی و پایان آموزش.
یه نکته آخر هم که کار و زیباتر کرد و ایده مانی خانوم بود (مرسی ^.^) این که تو تنظیمات رندر می تونید GI یا همون Global Illumination رو فعال کنید تا کار خوشکل تر بشهالبته زمان رندر بیشتری هم میگیره.
امیدوارم خوشتون اومده باشه.
نظر یادتون نره. موفق باشید
آخرین ویرایش: