آموزش ساخت لوگوی rss

Reza2kn

مدیر انجمن فیلم سازی
سلام به همه برو بچه های مجید آنلاین مخصوصا Cinema 4D کارها:)
امروز براتون یه آموزش جالب دارم.:cool:آموزش ساخت لوگوی RSS در Cinema 4D :oops:
شکل نهایی کار به این صورت در میاد:

sisulrv36h0jnqt2fcmd.jpg


خوب برای شروع از منوی ابزار Objects یک Cube انتخاب می کنیم یا از منوی Object > Primitive > Cube یک مکعب رو به صحنه خودمون اضافه کنیم:

ejj7wemvh4xg6fl96qi.jpg


در قسمت Attributes تیک گزینه Fillet رو می زنیم و Fillet Radius رو روی 15 قرار میدیم.همون طور که میبینید این کار باعث گرد شدن لبه های مکعب می شه :

nb862o961y08lf08flod.jpg


با زدن کلید وسط ماوس یا کلید F5 کیبورد صفحه به 4 قسمت (نما) تقسیم میشه و دوباره با رفتن روی نمای Front و کلیک وسط کردن یا کلید F4 نمای Front رو به صورت تمام صفحه میاریم و در پنجره Attributes مربوط به جسم Cube مقدار Size Y رو به 41 تغییر میدیم:

xbk4em4j14n11hn60ufz.jpg


دوباره از همین طریق وارد نمای Top میشیم. (کلید F2) و ازمنوی ابزار Objects یک Disc انتخاب می کنیم یا از منوی Object > Primitive > Disc یک Disc به صحنه اضافه می کنیم :
از منوی Display (در نمای Top) گزینه Gouraud Shading رو انتخاب می کنیم :

x7tnpu1s5mozeki2tnzi.jpg


به نمای Front می ریم و در قسمت Coordinates جسم Disc مقدار Position Y رو به 28 افزایش میدیم ، ( این کار رو با کشیذن دستگیره سبز رنگ به صورت دستی هم میتونیم انجام بدیم):

ly30bd4aq6p5ol18gke.jpg


دوباره به نمای Top میریم و در قسمت Attributes و تب Basic مربوط به Disc تیک گزینه X-ray رو می زنیم و ازمنوی ابزار Splines یک Regtangle انتخاب می کنیم یا از منوی Object > Primitive > Disc یک Disc به صحنه اضافه می کنیم:

g45hcdindvhl4kj6wgw.jpg


شی Rectangle رو انتخاب می کنیم و در قسمت Attributes و تب Basic گزینه Use Color رو به Always تغییر میدیم و Display Color رو هم یه رنگ قرمز انتخاب می کنیم و در قسمت Coordinates مقدار های Size X , Size Z رو به 163 تغییر میدیم:

3ih8h42verqgy4k8c4l.jpg
32m3dcgzxyttu10rxudy.jpg


به نمای Front میریم و این بار باید Rectangle رو بالا ببریم. برای این کار در قسمت Coordinates مقدار Position Y رو به 37 افزایش میدیم:

iqy7hlg5ub0xoymq61yf.jpg


دوباره به نمای Top میریم و Disc رو انتخاب می کنیم و در قسمت Coordinates مقدار های Size X,Y, رو به 383 و مقدار های Position X,Z روهم به 81- تغییر میدیم و در قسمت Attributes و تب Object مقدار Disk Segments رو به 10 و مقدار Rotaion Segments رو به 60 افزایش میدیم و همچنین بازدن کلید C کیبورد یا از منو Function > Make Editable شی Disc رو قابل ویرایش میکنیم:

9840q8800ff36ngeqll3.jpg


خوب حالا ما میخوایم دو تا قوس بالای لوگو رو در بیاریم. برای این کار ابزار Live Selection رو انتخاب می کنیم و از نوار ابزار سمت چپ Use Polygon Tool رو انتخاب میکنیم و به شکل زیر یک قوس رو در دایره انتخاب می کنیم: ( برای گرفتن چند قسمت یا اضافه کردن کلید Shift رو پایین نگه می داریم و انتخاب می کنیم و برای حذف کردن یک قسمت از حالت انتخاب با کلید Ctrl این کار رو انجام می دیم)

9sb2znxo4il6yc9pjno.jpg


وقتی کار انتخاب تمام شد ، از منو Selection گزینه Invert رو می زنیم تا انتخاب بر عکس بشه ، بعد دکمه Delete رو کیبورد رو می زنیم تا قسمتهای زائد حذف بشن و فقط قوسی که میخوایم باقی بمونه :

4l26cp345ytpn0i4x944.jpg



یک بار دیگه یک شی میسازیم که دایره پایینی لوگو هست.به نمای Front میریم و مثل قبل Disc رو با استفاده از دستگیره سبز میاریم بالا ( عددی که نمایش داده میشه باید تقریبا نزدیک به 48 باشه که مال من اینجا 47.7 هست.):

bzfmx27qv28robbcu8x.jpg


به نمای Top میریم و با استفاده از از ابزار های Scale و Move شی Disc رو کوچیک میکنیم و در گوشه پایین مکعب قرار میدیم تا شکلمون کامل بشه و بعد دوباره نیاز داریم که این Disc رو هم قابل ویرایش کنیم پس از منوی Function > Make Editable یا کلید C از روی کیبورد رو میزنیم :

gycydqrv7ncyuf0wqk.jpg


دو شی Disc رو انتخاب می کنیم ، ( با نگه داشتن Ctrl و کلیک روی اسم شی ها ) و کلیک راست گزینه Connect رو میزنیم.همونطور که می بینید یک Disc جدید اسجاد شد ، که حاوی هر دو شکل ما هست. پس ما دیگه نیازی به 2 شی Disc و Rectangle نداریم ، پس هر 3 شی رو انتخاب میکنیم و دکمه Delete کیبورد رو میزنیم تا پاک بشن:

q6q9rkc8pp5ulw202chq.jpg

6qrbtzuglj5yw9j8e4jf.jpg


شی Disc رو انتخاب می کنیم و با استفاده کلید های ترکیبی Ctrl+A همه قسمتهای شکل به حالت انتخاب در میاد.روش شکل کلیک راست و گزینه Optimize رو انتخاب میکنیم و با تنظیمات پیش فرض OK رو می زنیم:

pyy47800bjtoohd3965v.jpg


برای نرم کردن لبه ها ، از منوی ابزار NURBS یک Hyper NURBS به صحنه اضافه می کنیم. این کار رو از طریق مسیر Objects > NURBS > Hyper NURBS هم میتونیم انجام بدیم. بعد از اینکه Hyper NURBS به صحنه اضافه شد ، شی Disc رو با کشیذن و رها کردن به زیر Hyper NURBS زیر مجموعه اون می کنیم و می بینیم که لبه های Disc نرم شده :

xrhgf30gbsnwnjfuomyp.jpg


اگه با زدن کلید F1 به نمای Perspective بریم ، می بینیم که شکل یکم به هم ریخته و تو هواست،برای درست کردن شکل به نمای Front میریم ، و ( اگر در حال حاضر همه شکل در حالت انتحاب نبود ) با استفاده کلید های ترکیبی Ctrl+A همه قسمتهای شکل رو به حالت انتخاب در میاریم و در قسمت Coordinates مقدار Position Y رو به 20.5 کاهش میدیم :

unt3gou0c2o8385xkfp.jpg


در همین حالت که همه شکل در حالت انتخاب قرار دارد ، بر روی شکل کلیک راست و گزینه Extrude را می زنیم ، برای بهتر دیدن به نمای Prespective میریم و ماوس رو از سمت چپ به راست می کشیم تا به میزان بر جستگی دلخواه برسیم همچنین می تونیم در قسمت Attributes و درOffset مقدار عددی برجستگی رو وارد کنیم که من در این مثال از عدد 10 استفاده کردم:

fdxt191yc4k937rg12w7.jpg


خوب تبریک میگم !!! :cool: طراحی لوگو تمام شد ، حالا میمونه متریال دهی و نورپردازی که هردو به سلیقه خودتون بر میگرده و هرکسی میتونه با استفاده از تفکر و خلاقیت خودش 100 مدل طرح جالب بسازه. ولی چون ممکنه برای بعضیا جالب باشه من قسمت متریال دهی و نورپردازی نمونه خودم رو هم توضیح میدم:

با دو بار کلیک کردن در پنل Materials یک متریال جدید می سازیم و با دوبار کلیک کردن روی متریال ، مشخصاتش رو میاریم. اول ما میخوایم که متریال مکعب ور بسازیم پس از اونجایی که لوگوی RSS بک گراند نارنجی داره در قسمت Color مثلث کوچک کنار Texture رو می زنیم و از اون گزینه Color رو انتخاب می کنیم ، بعد روی رنگ سفید کلیک میکنیم تا بتونیم رنگ مورد نیازمون رو اعمال کنیم ، در قسمتی که باز میشه میتونیم رنگ رو انتخاب کنیم من اینجا از رنگ نارنجی ( R = 235 , G = 105 , B = 18 ) استفاده کردم و همچنین برای بهتر شدن تصویر میزان Brightness رو به 100% تغییر میدیم:

gql6ywd6fntpd7z3wyl.jpg


برای زیباتر شدن کار یک Reflection هم به متریال اضافه می کنیم. برای این کار اول از گزینه های سمت چپ تیک گزینه Reflecyion رو می زنیم و در قسمت Brightness (در سمت راست) 25 رو وارد می کنیم:

4f9wyeos5dvekd5ctrq9.jpg


برای متریال قوس ها و دایره هم دوباره یک متریال میسازیم و فقط در قسمت Color مقدار Brightness رو به 100 افزایش میدیم و متریال نارنجی رو به شی Cube و متریال سفید رو به Hyper NURBS اعمال می کنیم. ( با گرفتن و کشیدن متریال روی شی مورد نظر).
خوب قسمت متریال دهی هم تموم شد ، شما می تونید با عوض کردن نمای دوربین از کارتون رندر بگیرید و حالشو ببرید:cool:ولی هنوز یه چیزی کم داره و اون نورپردازی هست:
برای نورپردازی اول از منوی ابزار Light یک Floor به صحنه اضافه می کنیم. این کار رو از طریق مسیر Objects > Scene> Floor هم میتونیم انجام بدیم. یک بار دیگه از همین مسیر یک Light به صحنه اضافه می کنیم:

2nfxfn581e65ufid8kuo.jpg


با کلیک بر روی Light مشخصاتش در قسمت Attributes ظاهر میشه در قسمت Color میتونیم رنگ دلخواه خودمون رو انتخاب کنیم و در قسمت Intesnsity میزان شدت نور ( که من برای رنگ R = 247 , G = 177 , B = 252 و برای Intensity میزان 50% رو انتخاب کردم) ، همچنین مقدار گزینه Shadow رو از None به Area و مقدار گزینه Visible Light رو هم از None به Visible تغییر دادم که یک نور زیبا با سایه نرم از بالا به جسم می تابه:

yfcp2g7p14yii83vz2.jpg


خوب اینم از قسمت نورپردازی و پایان آموزش.:paint:
یه نکته آخر هم که کار و زیباتر کرد و ایده مانی خانوم بود (مرسی ^.^) این که تو تنظیمات رندر می تونید GI یا همون Global Illumination رو فعال کنید تا کار خوشکل تر بشه:cool:البته زمان رندر بیشتری هم میگیره.
امیدوارم خوشتون اومده باشه.:rose:
نظر یادتون نره. موفق باشید:oops:
 
آخرین ویرایش:

Amin 4D

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
عالیه. کار خوبی رو در پیش گرفتی. اینجا یه کم کم رونق شده بود ولی شما داری دوباره اون رو پررونق می کنی.
کم کم آموزش های حرفه ای تر رو بذار. اینها یه کم از نظر سطح مبتدیانه هستند. من دنبال اموزش های حرفه ای می گردم. مثل آموزش هایی در مورد Xpresso یا Thinking Particles. اگه یه همچین اموزش هایی داری حتما بذار.

راستی یه نگاهی هم به این بندازید. ایدوارم خوشتون بیاد:
http://www.forum.c-g.ir/showthread.php?t=443
 

Reza2kn

مدیر انجمن فیلم سازی
سلام داداش امین ممنون بابت نظرت:rose:
درسته آموزش ها مبتدیانه هستن، ولی من خودمم مبتدی هستم عزیزم:green: ایشالا بیشتر که از شما استادا یاد گرفتم اونا رو هم میذارم.
یه سوال هم راجع به Thinking Particles من این رو دارم یعنی تو لیست پلاگین های سینمای 4دی هست و سریال هم داره ولی تو منو پلاگین ها نیست. از کجا باید بهش دسترسی پیدا کنم؟؟؟ یه بار هم مانی خانم تو سال نمیدونم 84 :green:این مشکل رو داشته که گویا کسی بهش جواب نداده تو اون تاپیک خودش فهمیده ممنون:rose:اون آموزشت هم جالب بود:cool:
موفق باشی:oops:
 

MadikaCo

Well-Known Member
سلام داداش خسته نباشی کارت واقعا حرف نداره بی عیب و نقص ،دمت گرم داداش


امید وارم آموزش های بیشتری بزاری

بازم ممنون:rose:
 

MadikaCo

Well-Known Member
طبق آموزشی که رضا جان دادن من برای اولین بار که با این برنامه کار کردم تونستم این رو درست کنم




فقط توضیح بده رضا جان که چطوری از رندر jpg سیو کنم؟

ممنون از رضا جان عزیز:rose:
 

Reza2kn

مدیر انجمن فیلم سازی
ماشالله بابا :green:راه افتادیا:paint:
برای رندر دکمه Render Setting رو بزن یا از کلید ترکیبی Ctrl+B استفاده کن یه پنجره میاد.
تو همون تب اول (General) مقدار antialiasing رو Best بذار. برو تب بعدی یعنی Output (سمت چپ) تو Resolution سایزی که میخوای بگیری رو بده. تو تب بعدی که Save هست تو Path مسیر دلخواهت رو انتخاب کن تو فرمت JPEG تو DPI مقدار 300. اگه هم سیستم قوی داری و میخوای کارت خیلی خوشکل شه برو تو تب Global Illum تیک Global Illumination روبزن.میزان Accuracy هم هرچی بالاتر باشه با کیفیت تر میشه کار. من خودم رو 90 گذاشتم.( شما اگه میخوای یه بار با 70 تست کن ببین چقدر طول میکشه بعد بذار رو 90). بعد دکمه Render in Picture Viewer یا کلید ترکیبی Shift +R رو بزن یه پنجره باز میشه که داره رندر میکنه وقتی تصویر کامل کامل شد. فایل JPEG تو اون مسیری که دادی ذخیره میشه. :cool:
راستی اگه میخوای که نمای دوربینت عوض شه یعنی بگردی دورش یا مثل من از بالا ازش رندر بگیری میتونی با Alt + Left Click و Alt و دکمه وسط ماوس کمک بگیری. اون 4 تا ایکن کوچیکی که بالا سمت راست نمای Prespective هستن هم این کار رو میکنن (البته اونی که شبیه پنجره هست برای عوض کردن نماها به کار میره.)
موفق باشی.:oops:
 

MadikaCo

Well-Known Member
ماشالله بابا :green:راه افتادیا:paint:
برای رندر دکمه Render Setting رو بزن یا از کلید ترکیبی Ctrl+B استفاده کن یه پنجره میاد.
تو همون تب اول (General) مقدار antialiasing رو Best بذار. برو تب بعدی یعنی Output (سمت چپ) تو Resolution سایزی که میخوای بگیری رو بده. تو تب بعدی که Save هست تو Path مسیر دلخواهت رو انتخاب کن تو فرمت JPEG تو DPI مقدار 300. اگه هم سیستم قوی داری و میخوای کارت خیلی خوشکل شه برو تو تب Global Illum تیک Global Illumination روبزن.میزان Accuracy هم هرچی بالاتر باشه با کیفیت تر میشه کار. من خودم رو 90 گذاشتم.( شما اگه میخوای یه بار با 70 تست کن ببین چقدر طول میکشه بعد بذار رو 90). بعد دکمه Render in Picture Viewer یا کلید ترکیبی Shift +R رو بزن یه پنجره باز میشه که داره رندر میکنه وقتی تصویر کامل کامل شد. فایل JPEG تو اون مسیری که دادی ذخیره میشه. :cool:
راستی اگه میخوای که نمای دوربینت عوض شه یعنی بگردی دورش یا مثل من از بالا ازش رندر بگیری میتونی با Alt + Left Click و Alt و دکمه وسط ماوس کمک بگیری. اون 4 تا ایکن کوچیکی که بالا سمت راست نمای Prespective هستن هم این کار رو میکنن (البته اونی که شبیه پنجره هست برای عوض کردن نماها به کار میره.)
موفق باشی.:oops:
رضا جون ممنون داداش من سیستمم قویه:green::green:
رو 85 گزاشتم 15 ثانیه طول انجامید:green::green:تازه من دیشب ویندوز 7 ریختم واشه همین الان هنورز درایور کارت گرافیکم کامل نصب نیست دارم Dl میکنم تموم شد با اون رندر میگیرم ببینم چی میشه داش:cool:

دستت درد نکنه رضا جون
 

Amin 4D

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
سلام داداش امین ممنون بابت نظرت:rose:
درسته آموزش ها مبتدیانه هستن، ولی من خودمم مبتدی هستم عزیزم:green: ایشالا بیشتر که از شما استادا یاد گرفتم اونا رو هم میذارم.
یه سوال هم راجع به Thinking Particles من این رو دارم یعنی تو لیست پلاگین های سینمای 4دی هست و سریال هم داره ولی تو منو پلاگین ها نیست. از کجا باید بهش دسترسی پیدا کنم؟؟؟ یه بار هم مانی خانم تو سال نمیدونم 84 :green:این مشکل رو داشته که گویا کسی بهش جواب نداده تو اون تاپیک خودش فهمیده ممنون:rose:اون آموزشت هم جالب بود:cool:
موفق باشی:oops:
سلام. همون طور که احتمالا فهمیدی Thinking Particles بخش اصلی Cinema 4D برای کار با ذرات هست. این بخش منوی مخصوص به خودش رو نداره چون کلا با Xpresso و گره های موجود در ادن کار می کنه. برای اینکه طرز کارش رو یاد بگیری یه Null Object بساز و توی Object Manager روی اون راست کلیک کن و از بخش Cinema 4D Tag اون Tag آخری که Xpresso نام داره رو کلیک کن. وقتی این کار رو انجام بدی اتوماتیک ویرایش گر Xpresso برات باز می شه. اگه نگاه بکنی سمت چپ Xpresso Editor دو تا سربرگ داریم. روی X-Pool کلیک کن. حالا باید دسته بندی گره ها رو ببینی.
حتما حالا در زیر شاخه بخش System Oprators چند تا دیگه زیر منو می بینی که هر کدوم در خودشون گره هایی رو نگه داری می کنن. Thinking Particles هم همون جاست. حالا از بخش Thinking Particles و از بخش TP Generator گره PStorm رو درگ کن توی پنجره Xpresso Editor. حالا حتما این گره رو می بینی و در قسمت Attributes پارامترهای اون رو می بینی. حالا پنجره Xpresso Editor رو ببر پایین و کلید Play رو بزن تا ببینی Thinking Particles چه جوری کار می کنه.
کار با Thinking Particles راحته البته برای من، آخه من چون با Houdini و سیستم گره ایه اون کار کردم حالا کار با Thinking Particles برام یه کم ساده است. تا قبل از کار با Houdini اصلا با Thinking Particles کار نکرده بودم. اگه خواستید بیشتر با Thinking Particles کار کنید و یه کم حرفه ای تر با اون کار کنید بگید من در حد متوسط و یه کوچولو حرفه ای می تونم بهتون کمک کنم. راستی برای اینکه بتونید توی Cinema 4D به ذرات و Thinking Particles متریال های مثل اتش و دود بدید باید از PyroCluster استفاده کنید. بازم اگه مشکلی بود من در خدمتم.
موفق باشید.
بای.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا