آموزش رندر خارجی

شروع موضوع توسط AREF ‏12 فوریه 2011 در انجمن مباحث آموزشي و مقالات

  1. AREF

    AREF مدیر انجمن های <A href="http://forum.majidonline.c

    ارسال‌ها:
    5,785
    تشکر شده:
    20,968
    امتیاز دستاورد:
    113
    سلام.خوبید؟ میخوام تو این آموزش نورپردازی خارجی رو با هم تمرین کنیم.

    :tavajoh:بروز رسانی 2 اسفند: از این آموزش یه فیلم ساختم.حجمش بالای 3 گیگ هست نمی تونم آپلود کنم.کسی راهی برای فشرده سازی مثل MKV داره.سایز اصلی فیلمبرداری 1440*900 هست.خیلی تلاش برای کانورت کردم اما باحال نمیشه.کیفیت خیلی پائین میاد.
    اگرم کسی خواست پست خصوصی بزنه


    فایل اصلی با تنظیمات پیش فرض وی ری

    این میشه
    [​IMG]


    زمان رندر3 دقیقه 41 ثانیه.
    اولین نکته ای که باید انجام بدیم اینه باید کاری کنیم زمان رندرهای اسکیسی ما به حداقل برسه.پس تنظیمات اسکیسی رو فعال میکنیم.

    [​IMG]
    زمان رندر 20 ثانیه.
    [​IMG]


    حالا باید به کار Global Ilumination رو نسبت بدیم.
    و تنظیمات GI رو به حالت تنظیمات طلائی که توی ترجمه کتاب جامع وی ری اشاره کرده بودم می بریم.

    [​IMG]
    زمان رندر 29 ثانیه.
     
    آخرین ویرایش: ‏22 آگوست 2011
    نوشته شده توسط AREF در ‏12 فوریه 2011
    مُرَبَع، youness_67، mt.68 و 26 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  2. AREF

    AREF مدیر انجمن های <A href="http://forum.majidonline.c

    ارسال‌ها:
    5,785
    تشکر شده:
    20,968
    امتیاز دستاورد:
    113
    نور پردازی

    حالا سراغ نور پردازی بریم.روش ها زیاد هستن.من روش daylight رو آموزش میدم.

    [​IMG]

    حالا که نور روز رو کار گذاشتیم با زدن تیک yes در حقیقت 1 آسمون مجازی 3 بعدی مرتبط با خورشیدمون ساختیم که یه سری ویژگی خاص داره.مثلا اینکه وابسته به مکان خورشید توی آسمونه.مثلا موقع غروب رنگش قرمز میشه یا صبح آبی میشه.و...
    اگه انیمیشن باشه دوربین هرجا بچرخه آسمون کاملا 3 بعدی هست و 1 فضای فیزیکی شبیه سازی میشه.

    [​IMG]

    می بینیم که رندر ما خراب شده و علتش اینه که نور خورشید درحالت پیش فرض بشدت زیاده و باید مهار بشه.ساده ترین راهش اینه که عدد intensity از 1 به 0.05 تغییر کنه.

    [​IMG]

    می بینیم تقریبا کار ما تموم شده.
     
    آخرین ویرایش: ‏22 آگوست 2011
    نوشته شده توسط AREF در ‏12 فوریه 2011
    youness_67، mt.68، Yar.kh و 16 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  3. AREF

    AREF مدیر انجمن های <A href="http://forum.majidonline.c

    ارسال‌ها:
    5,785
    تشکر شده:
    20,968
    امتیاز دستاورد:
    113
    نور پردازی و رنگ بندی

    حالا بریم سراغ colot mappinig
    خب کالر مپینگ خیلی مهمه.همیشه صحنه ها مثل این کار من بایه نور روز درست نمیشه و نیاز به یه سری تنظیمات بهتر داره.

    معمولا برای کارهای خارجی از 2 تا color mappingبیشتر استفاده میشه.یکی همون liner که پیش فرض هست و یکی دیگه Expontital که گزینه مناسبی هست.

    بین این 2 تا اختلاف عمده هست.
    توی liner خیلی همه چی براق هست اما توی Expontitalتمامی کنتراست ها کنترل شده هست.خب بدی های Expontital اینه که رنگ مایه رو بشدت میکشه.پس باید از طرق دیگه رنگ و داستان رو کنترل کرد.

    [​IMG]

    دوستان توجه کنن.عددهای color mapping کاملا براثر تکرار و خطا بدست میاد.برای هر پروژه ای با بقیه تفاوت داره.مثلا توی این پروژه اینطوره.
     
    آخرین ویرایش: ‏22 آگوست 2011
    نوشته شده توسط AREF در ‏12 فوریه 2011
    youness_67، mt.68، Mtazar و 14 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  4. AREF

    AREF مدیر انجمن های <A href="http://forum.majidonline.c

    ارسال‌ها:
    5,785
    تشکر شده:
    20,968
    امتیاز دستاورد:
    113
    چمن!!

    سلام.برای چمن مکس اصلا از vray Fur یا autograss و.. استفاده نکنین.بشدت کند هستن.با روش displacment‌خیلی خوب به نتیجه میرسین.به شرطی که به نکات زیر دقت کنین

    1- باید اندازه uvw map که به جسم میدیم متناسب باشه.اگه بیش از اندازه کوچیک یا بزرگ باشه چمن 3 بعدی تشکیل نمیشه.
    2- سعی کنین تکسچر چمن با تکسچر displacment از یه جور باشن.مثلا برای این تمرین از Archexteriors3_05_grass_bump استفاده کردم
    3- وقتی چمن 3 بعدی درست بشه رنگ مایه 40 تا 50 درصد کاهش پیدا میکنه و تاریک تر میشه.پس وقتی چمن 3 بعدی میدیم حواسمون به میزان روشنی تاریکی تکسچر باشه.
    4- برای تنظیماتش حتما از شکل زیر تبعیت کنیم.
    [​IMG]

    اینم تفارت با چمن 3 بعدی و بی چمن 3 بعدی.

    [​IMG] __________________
     
    آخرین ویرایش: ‏22 آگوست 2011
    نوشته شده توسط AREF در ‏12 فوریه 2011
    youness_67، madmaster_3d، Mtazar و 15 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  5. AREF

    AREF مدیر انجمن های <A href="http://forum.majidonline.c

    ارسال‌ها:
    5,785
    تشکر شده:
    20,968
    امتیاز دستاورد:
    113
    تنظیمات رندر نهایی
    [​IMG]
     
    آخرین ویرایش: ‏22 آگوست 2011
    نوشته شده توسط AREF در ‏12 فوریه 2011
    youness_67، madmaster_3d، Mtazar و 15 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  6. AREF

    AREF مدیر انجمن های <A href="http://forum.majidonline.c

    ارسال‌ها:
    5,785
    تشکر شده:
    20,968
    امتیاز دستاورد:
    113
    حالا دوستان سوالی دارن بسم الله
     
    نوشته شده توسط AREF در ‏12 فوریه 2011
    kaka3d، youness_67، ahmad_maliji و 19 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  7. Baloot3D

    Baloot3D مسئول بخش سخت افزار سه بعدی

    ارسال‌ها:
    781
    تشکر شده:
    4,096
    امتیاز دستاورد:
    93
    عارف جان سلام
    خسته نباشی . کارت عالی بود . آموزشیی که گذاشتی .
    ممنونم . امیدوارم بازم از این آموزشی های خوب بذاری .
     
    نوشته شده توسط Baloot3D در ‏12 فوریه 2011
    kaka3d، .:taymaz:.، madmaster_3d و 7 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  8. AREF

    AREF مدیر انجمن های <A href="http://forum.majidonline.c

    ارسال‌ها:
    5,785
    تشکر شده:
    20,968
    امتیاز دستاورد:
    113
    از اولین مراحل ساخت متریال تا رندر نهایی ...(یعنی گذاشتن درخت چمن آب مدل سازی برخی قطعات رندر و ... همه همه چند ساعت فیلم هم شده.دوستانی که مایل هستن پست خصوصی بزنن برای گرفتنش.چون حجمش زیاده نمی تونم آپلود کنم.با پست میفرستم.
     
    نوشته شده توسط AREF در ‏12 فوریه 2011
    kaka3d، youness_67، madmaster_3d و 9 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  9. Farrokh

    Farrokh Active Member

    ارسال‌ها:
    2,542
    تشکر شده:
    6,277
    امتیاز دستاورد:
    36
    در مورد مموری لیمیت لطفا توضیح بده که چرا اینه و همچنین در مورد سایز باکت ها
    من شنیدم که بهتره سایز باکت ها توانی از 2 باشن
    128
    256
    512

    و برای رندر های 1500 پیکسلی من روی 128 می ذارم و برای بالای 2500 روی 256
    بهترین تایم رندر رو معمولا بهم می ده
    البته مشکل رم ندارم من می دونی که :wink:
     
    نوشته شده توسط Farrokh در ‏12 فوریه 2011
    Mtazar، hamirreza، Sam_3D و 5 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  10. vpic

    vpic Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    211
    تشکر شده:
    273
    امتیاز دستاورد:
    63
    دستت طلا
    خیلی مفید واقع شد.
    ایشا الله کم نبینی
     
    نوشته شده توسط vpic در ‏12 فوریه 2011
    Mtazar، hamirreza و Sam_3D از این ارسال تشکر کرده اند.
  11. *farshid*

    *farshid* کاربر VIP

    ارسال‌ها:
    2,974
    تشکر شده:
    11,315
    امتیاز دستاورد:
    113
    عارف جان ممنون به خاطر پستی که زدی
    بسی حال بکردیم

    منم مثل فرخ در مورد داینامیک مموری لیمیت سوال داشتم

    چرا 0؟
    مخصوصا وقتی دیسپلیسمنت هم داریم این عدد منطقی نیست

    در مورد اندازه باکت ها و داینامیک مموری لیمیت من یه نکته ای رو تجربتا فهمیدم
    1- سایز ریز باکت سرعت رندر رو شدیدا کاهش میده
    2- اگه از نظر منابع سیستم دچار محدودیت هستیم باید سایز ریز تر باکت انتخاب کنیم (یعنی اگه سیستممون قویه بهتره از ابرسایز ها استفاده کنیم)
    3-اگر تعداد هسته ها زیاذ باشن بهتره از باکت های ریز استفاده کنیم

    5-وقتی پیغام uplouding unloading geometry رو صفحه ظاهر میشه باید عدد مموری لیمیت رو بالا ببریم (چون معمولا من این پیغام رو دریافت میکنم این عدد رو روی 1024 یا 2048 تنظیم میکنم ...الان که دیدم تو نوشتی 0 برق از سرم پرید)

    6- خودت خوبی؟ خوش میگذره

    موفق باشی
     
    نوشته شده توسط *farshid* در ‏13 فوریه 2011
    Baloot3D و AREF از این پست تشکر کرده اند.
  12. spr_3d

    spr_3d Member

    ارسال‌ها:
    84
    تشکر شده:
    123
    امتیاز دستاورد:
    6
    ضمن سلام به همگی و خسته نباشی به عارف جون
    من با توجه به تجربیاتم به این نتیجه رسیده ام که داینامیک مموری لیمیت ( مقدار پیش فرضش 400 هست )در صحنه های بزرگ بخصوص در دیسپلی ها و تکسچرهای بزرگ باید افزایش یابد
    من پایان نامم 40 میلیون ورتکس داشت که حدود 35 میلیونش دیسپلی بود با تغییر 400 به 5000 تونستم رندر های با کیفیت عالی ازش بگیرم با کمترین زمان و بدون هنگ کردن
    البته اگه مموریو ببریم بالا کار کردن با سیستم در حین رندر یه ذره اذیته
     
    نوشته شده توسط spr_3d در ‏13 فوریه 2011
    Baloot3D و AREF از این پست تشکر کرده اند.
  13. AREF

    AREF مدیر انجمن های <A href="http://forum.majidonline.c

    ارسال‌ها:
    5,785
    تشکر شده:
    20,968
    امتیاز دستاورد:
    113
    سلام مجدد.خوبید؟مرسی از نظرات همگی

    و در مورد dynamic.
    توی new feathr وی ری SP5 به بعد اومده وقتی شما این عدد رو روی صفر میزارین خود سیستم به اندازه لازم حتی شده باشه از 40 گیگ رم استفاده میکنه.این آبشن رو گذاشتن برای رندر فارم های بالای 100 گیگ اینها که دیگه عدد 100000000000000 رو تایپ نکنن!!

    و در مورد اندازه رندر باکت یه چارتی توی کتاب جامع وی ری هست که میگه 100 بهترین هست.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    نوشته شده توسط AREF در ‏13 فوریه 2011
    youness_67، saeedmagic، I-like-DDD و 3 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  14. AREF

    AREF مدیر انجمن های <A href="http://forum.majidonline.c

    ارسال‌ها:
    5,785
    تشکر شده:
    20,968
    امتیاز دستاورد:
    113
    و نکته دیگه اینکه توی تست های خودم بهم اثبات شد حالت استاتیک 20 درصد سریع تر از داینامیک هست.نمی دونم چرا؟ اما استاتیک بهتر و پر سرعت تره
     
    نوشته شده توسط AREF در ‏13 فوریه 2011
    I-like-DDD و 3dsmax_davood از این پست تشکر کرده اند.
  15. spr_3d

    spr_3d Member

    ارسال‌ها:
    84
    تشکر شده:
    123
    امتیاز دستاورد:
    6
    اره عارف راست میگه استاتیک سریعتره ،دینامیک زمانی استفاده میشه که صحنه سنگین هست و احتمال داره مکس بپره در صورتی که صحنه سبک باشه استفاده از استاتیک معقول تره
    ****فکر کنم به خاطر این هستش که دینامیک از هاردهم کمک میگیره یه سری اطلاعاتی بین هارد و رم ردوبدل میشه که منجر به افزایش زمان رندر میشه:paint:
     
    نوشته شده توسط spr_3d در ‏14 فوریه 2011
    saeedmagic، I-like-DDD، Farrokh و 2 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  16. AREF

    AREF مدیر انجمن های <A href="http://forum.majidonline.c

    ارسال‌ها:
    5,785
    تشکر شده:
    20,968
    امتیاز دستاورد:
    113
    به نظرم وقتی که مکس و وی ری 64 بیتی هستن امکان کرش به صفر یا یک درصد میرسه.پس کلا با استاتیک موافقم
     
    نوشته شده توسط AREF در ‏14 فوریه 2011
    saeedmagic، 3dsmax_davood و spr_3d از این ارسال تشکر کرده اند.
  17. spr_3d

    spr_3d Member

    ارسال‌ها:
    84
    تشکر شده:
    123
    امتیاز دستاورد:
    6
    صحنه اگه خیلی سنگین باشه مکس 64 هم کاری ازش بر نمیاد، برا من پیش اومده
    من هم کلا با استاتیک موافقم، دینامیک به ندرت استفاده میشه
     
    نوشته شده توسط spr_3d در ‏14 فوریه 2011
    saeedmagic و AREF از این پست تشکر کرده اند.
  18. AREF

    AREF مدیر انجمن های <A href="http://forum.majidonline.c

    ارسال‌ها:
    5,785
    تشکر شده:
    20,968
    امتیاز دستاورد:
    113
    بببین من مشکل داشتم.مثلا صحنه ای که خیلی خیلی درخت و چمن زیاد داشت.سیستم می ایستاد!! موس کند جابجا میشد.یعنی اونجور وقت ها dynamic بزارم؟
     
    نوشته شده توسط AREF در ‏14 فوریه 2011
    spr_3d از این پست تشکر کرده است.
  19. spr_3d

    spr_3d Member

    ارسال‌ها:
    84
    تشکر شده:
    123
    امتیاز دستاورد:
    6
    دینامیک فقط تو زمینه رندر هستش رو ویپورت و تسریع چرخش در ویپورت تاثیری نداره
    اگه احتمال میدی حین رندر مکست بپره استفاده کن:paint:
     
    نوشته شده توسط spr_3d در ‏15 فوریه 2011
    AREF از این پست تشکر کرده است.
  20. 3dsmax_davood

    3dsmax_davood Member

    ارسال‌ها:
    810
    تشکر شده:
    1,410
    امتیاز دستاورد:
    16
    درود
    جناب عارف میشه فایل تمرینی رو که باهاش رندر گرفتین رو آپلود کنید
    سوال
    اگر ما یک طرحی داشته باشیم که از reflect وrefract نداشته باشه در این تنظیماتی که آموزش دادید چه چیزهائی رو باید رعایت کنیم تا تایم خروجی کمتر بشه
    سوال بعدی این تنظیمات vray اگر سیستممون قوی باشه کدوم یکی از گزینه ها رو میتونیم به صورت استاندارد بالا ببریم تا کیفیت خروجی بالا بره؟؟؟
     
    نوشته شده توسط 3dsmax_davood در ‏15 فوریه 2011
    AREF از این پست تشکر کرده است.

به اشتراک بگذارید