آموزش تبلیغ معارف دینی و امر به معروف ونهی از منکر بطور غیر مستقیم از یک ولی

alimm

New Member
آموزش راههایی برای تبلیغ و امر به معروف ونهی از منکر بطور غیر مستقیم از یک ولی خدا

با سلام
راههایی برای تبلیغ و امر به معروف ونهی از منکر بطور غیر مستقیم
در زیر بخشی از سخنان یکی از اساتید اخلاق را با مقداری تغییرو اضافات میخوانید:
آن ولی خدا میگفت جوانی از من پرسید که میخوام ازدواج کنم چکار کنم توی مراسم ازدواجم گناه نشه رقص و بی بندو باری پیش نیاد؟
بهش گفتم جایی که میخوایی مهمان هارا دعوت کنی به این شکل تغییر بده :احادیثی و آیاتی از قران را با خط خوش و در اندازه بزرگ به خطاط بده بنویسه و قاب کن ازهمون نزدیک درب ورودی بزن به دیوار مجلس تا اطراف مجلس را احاطه کنه موضوعات احادیث و آیات هم درباره :تقوا ، نگاه حرام ، ارتباط با نا محرم ،حجاب زن ،همسر داری،تشویق به ازدواج ، خوسازی و تزکیه نفس، خمس و زکات ،علائم شیعیان و ... وقتی این کاررا بکنی ازهمون لحظه ورود افراد میفهمند اینجا جَوِ دیگری حاکم است و جای اعمال حرام نیست و اصلا مشغول خواندن و تفکر درمباحث مذهبی میشوند و اگر بعضی افراد بی قید هم بخواهند کاری بکنند خودشون خجالت میکشند.
او میگفت زمان مراسم را هم در اعیاد مذهبی قرار بده و در مجلس مداحی دعوت کنید تا بیاد مولودی و اشعاری در مدح معصومین علیهم السلام بخونه .بعد هم یه روحانی دعوت کنید تا در مورد آیین همسرداری در اسلام تربیت فرزند و اخلاقیات صحبت کنه تا افرادی هم که با مسجد و منبر رابطه ای ندارند یه مقدار بیشتر با مذهب خود شون آشنا بشوند. بعد هم بجای اینکه شام انواع و اقسام غذاها را بدید و کلی هم اسراف بشه یکی دو نوع غذا بیشتر نده و در عوض مقداری کتاب مذهبی جذاب درعنواین مختلف(داستانهایی درباره معجزات معصومین ،کرامات اولیاالله (مثل داستانهای شگفت مرحوم دستغیب رضوان الله تعالی علیه)،درباره امام زمان علیه السلام مثل ترجمه مکیال المکارم. درباره افزایش رزق و روزی ،انتخاب همسر ، تزکیه نفس،کتاب شرح چهل حدیث که علما مختلف نوشته اند ،کتابهای تفسیری که کم حجم هستند مثل کتب جناب قرائتی و... ) بخر و در پایان مجلس به افرادیکه خدافظی میکنند بده تا اینطوری تبلیغی هم برای خدا و معصومین کرده باشی و ثوابی عظیم هم ببری . خوبه موقع اهدا کتاب هم سعی کن یکی ازکتابها درمورد مسائلی باشه که اون فرد یا خانواده اش در اون زمینه نیاز به راهنمائی دارند را با چند تا کتاب دیگه درموضوعات متفرقه بهشون بدی. او میگفت جایی مرا برای عروسی دعوت کردند بعد شیرینی آوردند و هر شیرینی را در کاغذی پیچیده بودند که درآن کاغذ حدیثی نوشته شده بود .شیرینی اون احادیث برای من بیشتر از خود شیرینی بود.
همچنین میگفت چند وقت دیگه شهرهای تاریخی و خوش آب و هوا به مناسبت نوروز پر میشه از مسافر خوبه شهرداریها علاوه براینکه فکر مکان و امکانات رفاهی اونها هستند یه مقدار هم برای غذای روح و فکر اونها کار کنند. مثلا مسابقات کتاب خوانی با جوایز قابل توجه بگذارند و کتابهایی که الان بیشتر بهش نیاز هست مثل پاسخ به شبهات ،امام شناسی،ازدواج ، حجاب ،اخلاق، داستانهای عبرت آمیز و... برای مسابقه با قیمت ارزان تری ارائه بدهند دوتا غرفه نزدیک محل اسکان مسافرها که عمولا پارکها هستند قرار بدهند یکی برای فروش کتاب و نرم افزار مذهبی با تخفیف و غرفه ای هم برای پاسخگوئی به شبهات، مسائل شرعی ،مشاوره روانشناسی ،دینی . قاب احادیث یا بنرهای بزرگ را مکانهایی مختلف نصب کنید . میتونید خلاصه ای از یک قسمت کتاب یا روایت یا تفسیر ایه ای را روی یک بنر قرار بدید با رنگ و طرحی زیبا و نام کتاب را هم بنویسید تا دیگران هم به خوندن اون کتاب تشویق کنید.
یکی از علما قم نقل میکرد به فردی که پدرش فوت کرده بود و میخواست مراسم بگیره گفتم خوردن غذای افرادی که از اونها کسی فوت شده از رسوم جاهلیت است (علامه طبا طبائی رحمت الله علیه در کتاب سنن النبی نقل کرده حدیث را) شما هم همه می دونند که وضع مالی خوبی داری و میتونی چنین هزینه ای بکنی ولی بیا و بجای این کار غلط یه مقدار کتاب بخر و بعد از مراسم مجلس به هرکسی یه جلد کتاب مذهبی خوب بده . او هم قبول کرد و بجای غذا دادن این کار را کرد برای شادی روح پدرش .
(گاهی یک حدیث یا آیه میتونه انسان را از یک عمر خواب غفلت بیدار کنه و او را به هدایت و سعادت برسونه و این کار یعنی هدایت انسانها طبق حدیث بهتراست از زمین و هرآنچه که خورشید برآن میتابد!!!)
یک پیشنهاد:
دراین ایام اخر سال بیاید یه مقدار هم به فکر فقرا باشیم و اونها را هم مثل خانواده خودمون شاد کنیم . امید است خدا هم با براورده کردن حوائج مان ما را شاد کنه . به یاد داشته باشید که حدیث داریم :رحم کنید تا به شما رحم شود. مطلع شدم توی یکی از حسینیه های اصفهان جمعی از خیرین بن خرید کفش و پوشاک برای صدو ده هزار نفر تهیه کرده اند تا افراد مستمند بروند و از فروشگاهای مشخصی هرنوع لباس و کفشی که خودشون دوست دارند را انتخاب کنند و استفاده کنند. آهای پولدارهاو کسبه شما اگرنمی خواهید از این کارهای مستحب بکنید و میخواهید فقط انباردار ثروت برای زن و وفرزندتون باشید که بعد مرگ تون اونها از زحمات کاسبی و انباردای و محافظت از ثروت تون استفاده کنند و خودتون بعد از مرگ تا ابد حسرت بخورید که چرا از این اموال برای آخرتم توشه ای برنداشتم و فکر رفاه و آسایش اخرتم نبودم . حداقل برید خمس و زکات مال تون را که واجبِ حساب کنید بدید به مرجع تقلیدتون. که اون دنیا عذاب نشید.
شما خواننده عزیز هم میتونید این مطلب را در وبلاگ و سایتتون درج کنید وخود را در ثوابش شریک کنید
 

جدیدترین ارسال ها

بالا