آموزش برنامه نویسی اندروید

saalek110

Well-Known Member
صفحه دوم و سوم و چهارم-پستهای 21 تا 80 - کدنویسی جاوا و شی گرایی:
من در نظر دارم یک نگاهی به زبان جاوا بکنیم
خصوصا کلاس و شی گرایی.
چون خیلی استفاده میشه و باید اشراف داشته باشیم بهش.
 
آخرین ویرایش:

saalek110

Well-Known Member
m1.jpg
m2.jpg
 

پیوست ها

  • Java-Fundamentals-for-AndroidT-Application-Development-AND-404.rar
    3.6 مگایابت · بازدیدها: 0

saalek110

Well-Known Member
چون قصد ساخت برنامه اندرویدی را نداریم و فقط می خواهیم جاوا کار کنیم پروژه جاوا بسازید.
و بعد یک فایل جاوا به پروژه بیافزایید. طبق عکسهای زیر:
f1.jpg f2.jpg f4.jpg f5.jpg
نکات :
نوشتن پسوند java برای فایل فراموش نشود.
نام فایل را با نام کلاس یکسان گرفتم.
کد شروع:
JavaScript:
public class MyClass {
  public static void main(String[] args) {
    System.out.println("Hello World");
  }
}
کد از:https://www.w3schools.com/java
نتیجه اجرا:
f9.jpg
شرح کد : یک کلاس و داخلش یک تابع داریم که اسمش main یعنی اصلی است و این اسم مهم است.
داخل تابع یک تابع چاپ به نام پرینت داریم.
در انتهای هرخط کد باید سمی کلون بگداریم. در خط پرینت می بینید آخرش سمی کلون دارد. جلوی main و کلاس سمی کلون نمی خواهد.
 
آخرین ویرایش:

saalek110

Well-Known Member
JavaScript:
/* The code below will print the words Hello World
to the screen, and it is amazing */
System.out.println("Hello World");
کامنت چیست؟
JavaScript:
// This is a comment
System.out.println("Hello World");
در کد بالا چیزهایی که بعد دو ممیز متوالی نوشته شود کامنت نامیده می شود.
کامنت نوشته ای است که ما انسانها می خوانیم ولی کامپیوتر توجهی به آنها نمی کند.
برای راهنمایی خودمان و دیگر برنامه نویسان است.
یا این طوری:
JavaScript:
System.out.println("Hello World"); // This is a comment
پرینت اجرا می شود ولی بعد دو ممیز اجرا نمی شود.

این هم کامنت چندخطی:
JavaScript:
/* The code below will print the words Hello World
to the screen, and it is amazing */
System.out.println("Hello World");
که با ستاره ممیز ساخته می شود.
 

saalek110

Well-Known Member
متغیر
  • String - stores text, such as "Hello". String values are surrounded by double quotes
  • int - stores integers (whole numbers), without decimals, such as 123 or -123
  • float - stores floating point numbers, with decimals, such as 19.99 or -19.99
  • char - stores single characters, such as 'a' or 'B'. Char values are surrounded by single quotes
  • boolean - stores values with two states: true or false
متغیر محلی از حافظه برای ذخیره چیزی است که با نامی آنرا مشخص می کنیم
اولی از نوع رشته ای که عبارات متنی را داخلش می گذاریم.
دومی و سومی متغیر عدد صحیح و اعشاری . int and float.

چهارمی char که یک حرف کاراکتر جا می شود مثل حرف B or a. سینگل کوتو دورش بگذارید نه دابل کوتو. 'a'
بولین مقدار درست یا غلط را می گیرد. یعنی دو حالتی است. مثل یک لامپ که یا روشن است یا خاموش.
 

saalek110

Well-Known Member
JavaScript:
String name = "John";
System.out.println(name);

در کد بالا متغیر رشته ای تعریف کردیم و اسم شخص را داخلش ذخیره کردیم. بعدا با استفاده از نام متغیر آنرا چاپ کردیم.

یا متغیر از نوع عددی:
JavaScript:
int myNum = 15;
System.out.println(myNum);
s22.jpg
 

saalek110

Well-Known Member
این هم متغیرهای از نوع دیگر:
JavaScript:
int myNum = 5;
float myFloatNum = 5.99f;
char myLetter = 'D';
boolean myBool = true;
String myText = "Hello";
 

saalek110

Well-Known Member
عملیات ریاضی:
JavaScript:
int x = 100 + 50;

int sum1 = 100 + 50;        // 150 (100 + 50)
int sum2 = sum1 + 250;      // 400 (150 + 250)
int sum3 = sum2 + sum2;     // 800 (400 + 400)
h65.jpg
چهار عمل اصلی را در بالا می بینید. جمع و تفریق و ضرب و تقسیم.
پنجمی باقیمانده را مدنظر قرار می دهد.
دوتای آخری یک واحد به متغیر می افزاید یا می کاهد. مختصر عبارت ایکس مساوی ایکس بعلاوه یک است.
x=x+1

------------------------------------
متغیر و عملیات ریاضی را مختصر گفتم چون در این تاپیک ما نیازی به بقیه عملیات ها نداریم.
 

saalek110

Well-Known Member
شرط:
JavaScript:
int x = 20;
int y = 18;
if (x > y) {
  System.out.println("x is greater than y");
}
شرط یعنی حالتی را بررسی کردن و اگر اون حالت برقرار بود عملیات هایی را انجام دادن.
کروشه مجموعه عملیات ها را در بر می گیرد. و داخل پرانتز شرط ما قرار می گیرد.
به کاربرد پرانتز و کروشه در زبانهای سینتکس سی مثل جاوا نگاه کنید. کلاس و تابع هم محدوده خود را با کروشه مشخص می کردند. تابع ها ورودی خود را با پرانتز در سمت راست تابع دریافت می کنند. و در کد بالا شرط داخل پرانتز قرار گرفته.
 

saalek110

Well-Known Member
JavaScript:
int time = 20;
if (time < 18) {
  System.out.println("Good day.");
} else {
  System.out.println("Good evening.");
}
در کد بالا اگر شرط برقرار باشد یک سری عملیات انجام می شود و اگر برقرار نباشد یک سری عملیات برقرار می شود.
در زندگی هم از این قالب زیاد استفاده می کنیم مثلا می گوییم اگر فلان مغازه آن جنس را داشت می خرم و اگر نداشت برمیگردم خانه.
با کلمه کلیدی else آشنا شدید. همچنین if
 

saalek110

Well-Known Member
JavaScript:
int time = 22;
if (time < 10) {
  System.out.println("Good morning.");
} else if (time < 20) {
  System.out.println("Good day.");
} else {
  System.out.println("Good evening.");
}
// Outputs "Good evening."

اینجا شرط سه حالته است. میشد بیشتر هم اضافه کرد. برای هر محدوده زمانی یک بلوک ساخت و تصمیماتی برای اون ساعت گرفت.
 

saalek110

Well-Known Member
JavaScript:
int day = 4;
switch (day) {
  case 1:
    System.out.println("Monday");
    break;
  case 2:
    System.out.println("Tuesday");
    break;
  case 3:
    System.out.println("Wednesday");
    break;
  case 4:
    System.out.println("Thursday");
    break;
  case 5:
    System.out.println("Friday");
    break;
  case 6:
    System.out.println("Saturday");
    break;
  case 7:
    System.out.println("Sunday");
    break;
}
// Outputs "Thursday" (day 4)
ساختار سوئیچ:
برای هر عدد یک عملیات خاص انجام می دهد.
بعد هر بار کلمه case دو نقطه به کار رفته.
کلمه break را دقت کنید. یعنی شکست. این کلمه نمی گذارد از اون بالا تا پایین همه اجرا شود. بلکه مثل شونه تخم مرغ لانه سازی کرده. بریک ما را به انتها پرتاب می کند. البته انتخاب با شماست می توانید بنا به مصلحت یکی یا چندتا از بریک ها را بردارید تا اجرا جریان پیدا کند به پایین. گاهی این کار لازم است.
 

saalek110

Well-Known Member
حلقه:
حلقه یعنی یک خط یا چند خط کد بارها اجرا شود.
برای انجام چنین کاری از کلمات خاص و قالب های خاص استفاده می کنند که به آنها می پردازیم.

JavaScript:
int i = 0;
while (i < 5) {
  System.out.println(i);
  i++;
}
کد میگه تا وقتی که متغیر i از 5 کوچک تر است بچرخ.
و داخل چرخه هر بار یک واحد به متغیر i اضافه می شود وگرنه این چرخش ابدی بود.
g20.jpg
 

saalek110

Well-Known Member
JavaScript:
int i = 0;
do {
  System.out.println(i);
  i++;
}
while (i < 5);
این هم یک قالب دیگه از حلقه.
میشه این طوری خوند: انجام بده داخل کروشه را تا زمانی که داخل پرانتز برقرار باشد.
 

saalek110

Well-Known Member
حلقه for:

JavaScript:
for (int i = 0; i < 5; i++) {
  System.out.println(i);
}
قالب را توجه کنید. کلمه for بیرون پرانتز است .
داخل پرانتز 3 تکه است که با دو سمی کلون از هم جدا شده.
قسمت اول تعریف و مقداردهی متغیر
قسمت دوم بررسی متغیر
قسمت سوم افزودن به متغیر.
کروشه هم که طبق معمول کدهای اجرایی را محصور می کند.
j55.jpg
 

saalek110

Well-Known Member
در حلقه for می توانید دو تا دو تا اضافه کنید:
JavaScript:
for (int i = 0; i <= 10; i = i + 2) {
  System.out.println(i);
}
l45.jpg
 

saalek110

Well-Known Member
آرایه:
JavaScript:
String[] cars = {"Volvo", "BMW", "Ford", "Mazda"};
JavaScript:
int[] myNum = {10, 20, 30, 40};
JavaScript:
String[] cars = {"Volvo", "BMW", "Ford", "Mazda"};
System.out.println(cars[0]);
// Outputs Volvo
شماره صفر برای اولی است.
p11.jpg
 

saalek110

Well-Known Member
JavaScript:
String[] cars = {"Volvo", "BMW", "Ford", "Mazda"};
cars[0] = "Opel";
System.out.println(cars[0]);
// Now outputs Opel instead of Volvo
در کد بالا یک عضو آرایه را تغییر داده ایم.

JavaScript:
String[] cars = {"Volvo", "BMW", "Ford", "Mazda"};
System.out.println(cars.length);
// Outputs 4
در کد بالا طول آرایه را چاپ کرده ایم.
a1.jpg
 

saalek110

Well-Known Member
JavaScript:
String[] cars = {"Volvo", "BMW", "Ford", "Mazda"};
for (int i = 0; i < cars.length; i++) {
  System.out.println(cars[i]);
}
a2.jpg
با استفاده از حلقه for اعضای آرایه را چاپ کرده ایم.
 

saalek110

Well-Known Member
آرایه چندبعدی:
JavaScript:
int[][] myNumbers = { {1, 2, 3, 4}, {5, 6, 7} };
JavaScript:
int[][] myNumbers = { {1, 2, 3, 4}, {5, 6, 7} };
int x = myNumbers[1][2];
System.out.println(x); // Outputs 7
این جور می خوانیم :
عدد یک یعنی سری دوم چون باید یکی کم کنیم.
عدد 2 میشه سومی.
کلا میشه سری دوم سومی که 7 درونش است.
در عکس زیر من اعضای آرایه را مشخص تر کردم و دو تا ازشون را چاپ کردم.
a3.jpg
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا