آموزش ایندیزاین Adobe InDesign CS5

کمان

New Member
سلام آقای مجید:
توضیحات قابل درک نیست توجیه مناسبی نیست که به خاطر بی تمایلی بعضیها کار را نصف و نیمه رها کنید
آدم باید همیشه بلند همت باشد و کاری انجام می دهد بداند باید تا آخر به پایان برساند واقعا منتظر بقیه مطلب مربوط به آموزش ایندیزاین از بخش چهارم به بعد هستیم من واقعا چیزی بلد نبودم و تمام مطلب را از سایت شما یاد گرفتم و همیشه می گویم خدا خیرش دهد که حداقل این کار را انجام داد ولی شما به پایان نرسانده اید مطالبتان را و من همیشه مشتاق دیدن بقیه مطالب ایندیزاین هستم خدا عاقبتت را به خیر کند برای دعا به خیری خودت هم شد بقیه اش را بگذار
 

کمان

New Member
سلام آقا مجید خسته نباشید عاقبت به خیر بشوی دستت درد نکند لطفا بقیه مطلب را هم بگذار واقعا جای بسیار تشکر دارد آقایی کن و به خاطر خدا بقیه مطالب را بگذار واقعا شدید نیازمندم همیشه دعات می کنم گروه از کار یک نفر برداری و برای همیشه دعایت کند بهتر از هزاران کس که یک دعا هم برایت نکنند الهی هرچه از خدا می خواهی بهت بدهد
 

V.Valizadeh9

Well-Known Member
سلام آقا مجید خسته نباشید عاقبت به خیر بشوی دستت درد نکند لطفا بقیه مطلب را هم بگذار واقعا جای بسیار تشکر دارد آقایی کن و به خاطر خدا بقیه مطالب را بگذار واقعا شدید نیازمندم همیشه دعات می کنم گروه از کار یک نفر برداری و برای همیشه دعایت کند بهتر از هزاران کس که یک دعا هم برایت نکنند الهی هرچه از خدا می خواهی بهت بدهد

با سلام
لطفا عجله نکنید
به زودی این بخش از مجید آنلاین هم با هماهنگی مدیران عزیز شروع به کار خواهد کرد
برنامه هایی برای این بخش که واقعا نبود آموزش و منبعی برای اون تو نت احساس میشه تدارک دیده خواهد شد
موفق باشید
 

کمان

New Member
از لطفتان ممنون امیوترم موفق باشید :rose:
تقریبا چه زمانی قابل استفاده می باشند
 

nsadra

Member
استاد! ما نمیدونستیم حتما باید فیدبک بذاریم.... ولی استفاده می کردیم. باور کن. بهرحال ما منتظر بقیه اش هستیم هیچ جا نمیریم همینجا هستیم داداش!:)
 

odrakoola

Well-Known Member
سلام.
دوستان عزيزم و تمام كساني كه ادامه آموزش اينديزاين رو خواسته بوديد بايد عرض كنم كه انشاالله قسمت پنجم به زودي آماده ميشه و قرار ميگيره .
فقط سرعت درج آموزش مثل قبلا نخواهد بود و همه تلاش من تمام كردن مطلب خواهد بود ... در ضمن تعدادي از دوستان خواسته بودند از بنده شماره تلفني داشته باشند كه متاسفانه مقدور نيست . كساني كه سوالي در ضمينه اينديزاين دارند ميتونن از طريق فيسبوك با من در مييون بذارند.(در امضام قرار گرفته)
با تشكر
 

indizayn3

New Member
درود
من مشکل فراوانی با مساله عکس دارم
یعنی نمی دان چگونه آن ها را سیاه و سفید کنم. خیلی ازتون ممنون می شوم که راهنمایی ام کنید و همچنین در مورد کار با عکس در این برنامه درس گفتارهایی داشته باشید. با سپاس فراوان و ممنون از لطف تون
بدرود
 

karbari

New Member
سلام. من الان عضو شدم ... فقط به خاطر اینکه این مطالب را بگیرم. خیلی لازم دارم... باید تجربه به دست بیارم در حالی که رشته ام هیچ ربطی به این مسائل نداره. امشب میشنم و همه را میخونم ببینم باید چیکار کنم. از اینکه دیدم نوشتید کسی استقبال نکرده ناراحت شدم. البته خودتون اینطور فکر کردید... حتما خیلیها استفاده کردند و بدون عکس کارشون را راه انداختند. من که خیلی خیلی خیلی زیاد تشکر میکنم. امیدوارم زنده و سلامت باشید و به درخواست دوستان (که کم هم نیستند) کار را ادامه بدید. ممنون و خدا نگهدار
 

v935

New Member
دوست عزيز اميدوارم هر چه زودتر ادامه اموزش رو در انجمن بزاري
با سپاس فراوان و موفق باشي
 

s20s20

Member
سلام ایا این اموزش ادامه ندارد ؟؟
ما تازه داشتیم استفاده میکردیم و یه مروری میکردیم ....
 

atarodiamir

Active Member
سوالات خود را در تاپیک زیر مطرح کنید
http://forum.majidonline.com/showthr...t=61129&page=7
قسمت سوم

فصل دوم : تایپ و تکنیک های مربوط به آن (قسمت دوم)

درس هشتم : همترازی متون با خطوط
Baseline
درس نهم : وارد کردن متن از سایر نرم افزارها(مانند
Microsoft Word) و صادر کردن نرم افزار از ایندیزاین
درس دهم : جریان یافتن متون در ستون ها

درس یازدهم : استفاده از
Glyphs همان علائم ، نشانه ها و حروف فونت های مختلف
درس دوازدهم : استفاده از مزیت های فونت های
Open Type
درس سیزدهم : استفاده از
Tabs تب
درس چهاردهم : استفاده از
Eyedropper


درس هشتم : همترازی متون با خطوط
Baseline
اگر به نشریات و روزنامه های اطراف خود دقت کرده باشید و یکی از مطالب چند ستونی آنها را دیده باشید متوجه این موضوع خواهید شد که تمام خطوط یک ستون با ستون های کناری همتراز است. این موضوع با این که بسیار با اهمیت است در بسیاری از نشریات رعایت نمیشود اما شما در نشریه خود این نکته مهم را همیشه رعایت کنید .
برای این که خطوط یک پاراگراف با خطوط پایه یا همان Baselineهمتراز باشد در پنل Paragraph قسمت پایین سمت راست دو دکمه برای همترازی با خطوط پایه و غیر همترازی با این خطوط وجود دارد ؛ سعی برای همه ی پاراگراف هایی کا متن آنها حجیم است گزینه همترازی با خطوط پایه فعال باشد . در مورد تیترها و سوتیترها بهتر است متن با خطوط پایه همتراز نباشد.
نکته: سوتیتر به متونی گفته میشود که مابین متن اصلی میآیند که قسمت هایی از متن اصلی هستند و برای جلب توجه بیننده برای خواندن مطلب ایجاد میشوند. سوتیترها معمولا ظاهری متفاوت از متن اصلی دارند برای مثال فونت و استایل و شاید رنگ آنها متفاوت است.
14.jpg


برای تغییر دادن فاصله مابین خطوط Baseline به Preferences نآآاسیب
قسمت Grids رفته و عدد Increment Every را تغییر دهید.(توصیه میشود برابر با 120٪ بگذارید)

درس نهم : وارد کردن متن از سایر نرم افزارها(مانند
Microsoft Word) و صادر کردن نرم افزار از ایندیزاین.
وارد کردن متن:

زمانی که شما در یک نشریه مشغول به کار هستید به احتمال زیاد مطالب در قالب سندهای نرم افزار Microsoft Word به دست شما میرسد ، اینجاست که باید متن را به صورت یکجا به ایندیزاین وارد کنید.
برای وارد کردن متن به ایندیزاین از منوی File گزینه Place را انتخاب کنید. در پنجره باز شده سند متنی خود را انتخاب و گزینه Show Import Option را تیک بزنید در پایان OK.
پنجره باز شده نشان دهنده ی تنظیمات ورود متن به ایندیزاین است که میتوانید این تنظیمات را تغییر دهید. از قسمت های مهم این پنجره بالا و پایی این پنجره است ، برای وارد کردن Footnotes و Endnotes و Table Of Contents و Index از سند متنی گزینه های مربوط به هر کدام را تیک بزنید.
مهمترین قسمت این پنجره بخش Formatting مربوط به تعیین استایل پاراگراف ها و کارکترهاست :
از قسمتRemove Style and Formatting میتوانیم مشخص کنیم تمامی استایل ها از متون حذف شوند .
در قسمت Preserve Style and Formatting مشخص میکنیم که استایل ها از نرم افزار ورد به ایندیزاین وارد شود و در قسمت Customize Style Import مشخص میکنیم که هر استایل در ورد به چه استایلی در ایندیزاین تبدیل شود ( تیک این گزینه را بزنید و با فشردن دکمه Style Mapping در پنجره باز شده مشخص کنید هر استایلی به چه استایلی تبدیل شود) .
15.jpg


صادر کردن متن:

شما میتوانید متون تایپ شده در ایندیزاین را با پسوند RTF به سایر نرم افزارهای ویرایش متن صادر کنید به شکلی که تمامی تغییرات ظاهری که در متون اعمال کردید در متون باقی میماند، برای این کار باید در فریم متنی که متن شما داخل آن است یک بار کلیک کنید و سپس از منوی File گزینه Export را انتخاب کنید، در پنجره باز شده در قسمت Save as type: گزینه Rich Text Format را انتخاب کنید.
نکته : حتما باید در داخل فریم متن کلیک کرده باشید تا این گزینه فعال شده باشد.
حال میتوانید سند ایجاد شده را داخل نرم افزار Microsoft Word ویرایش کنید.
درس دهم : جریان یافتن متون در ستون ها

تصور کنید میخواهید متن خود را در یک صفحه چند ستونی درج کنید ، ابتدا متن را در ستون اول با یک فریم متن درج کرده اید اما این فریم برای متن شما کوچک است و متن باید با ریسمان شدن به سایر ستون ها جریان یابد. اگر یک فریم دیگر در ستون بعدی رسم کنید و آن فریم را با فریم اولی ریسمان کنید ادامه متن با این ستون میریزد حال اگر متن شما چندین صفحه باشد انجام کار فوق و ایجاد ستون های متعدد و ریسمان کردن آنها به هم کار بسیار دشوار و وقت گیری است، ایندیزاین قابلیت بسیار خوبی در اختیار کاربران قرار داده با نام Smart Text Reflow . برای این کار روی علامت قرمز رنگ ستونی که برای متن کوچک است کلید کنید و در ستون بعدی با گرفتن همزمان کلید Shift کلید کنید(ظاهر مکان نما تغییر میکند) ، مشاهده میکنید متن تا زمانی که پایان نیابد در ستون های بعدی و حتی در صفحه های بعدی جریان می یابد.
نکته : برای استفاده از این قابلیت باید در پنجره Preferences قسمت Type بخش Smart Text Reflow را فعال کنید.
درس یازدهم : استفاده از
Glyphs یا همان علائم، نشانه ها و حروف فونت های مختلف.
برای خود من بسیار پیش آمده که به دنبال یک حرف خاص، یا یک علامت خاص ( مثلا علامت رادیکال در ریاضیات) باشم ، برای درج این علامت ها و یا حروف خاص دیگری که کلیدی روی صفحه کلید ندارند میتوانید از پنل Glyphs استفاده کنید که در منوی Windows زیرمنوی Type & Tables موجود است.
شما میتوانید علائمی که زیاد استفاده میکنید را به صورت یک Glyph Set ذخیره کنید.
16.jpg


درس دوازدهم : استفاده از مزیت های فونت های
Open Type
فونت هایی که در قالب Open Type ایجاد شده اند امکان نگه داری بیش از 6000 حرف و نشانه را در خود دارند ( برخلاف فونت های True Type که حداکثر 200 کاراکتر در خود نگاه میدارند). این قابلیت امکاناتی به این فونت های اضافه میکند که بسیار سودمند است.
البته تمام فونت های Open Type این قابلیت ها را ندارند .
برای مثال زمانی که یک کسر به صورت 2/1 (حتما به زبان انگلیسی چون این فونت ها در زبان فارسی عمل نمیکنند) درج کرده اید این کسر را گرفته از پنل Character منوی آبشاری بالا سمت راست پنل قسمت Open Type گزینه Subscript/Inferior را فعال کنید، شاهد خواهید بود که این کسر به شکل یک کسر ریاضی یعنی عدد 1 بالا و عدد 2 پایید درخواهد آمد.
سایر امکانات این فونتهای Open Type را خودتان کشف کنید.
17.jpg



درس سیزدهم : استفاده از
Tabs تب
پنل Tabs یکی از مهمتیرین بخش های نرم افزار است (مانند نرم افزار Word) که یادگیری کامل آن میتوانید در ایجاد سندی زیبا و شکیل شما را بسیار کمک کند.
در یک فریم متن مقداری متن که با Tab از هم جدا شده اند را تایپ کنید و سپس از منوی Type گزینه Tabs را کلیک کنید تا پنل Tabs باز شود.
حال میتوانید مشخص کنید که تب شما به چه شکل عمل کند برای مثل چپ چین ، راست چین ، وسطچین و یا عطف به کاراکتری خاص. در قسمت Leader میتوانید تعیین کنید که حدفاصل تب شما چه کاراکتری درج شود برای مثال در فهرست مطالب این حدفاصل با نقطه پر میشود.
18.jpg


درس چهاردهم : استفاده از
Eyedropper
ابزار Eyedropper که به شکل یک قطره چکان است در نرم افزاری مانند فوتوشاپ هرجا استفاده شود رنگی که روی آن قرار دارد را برای استفاده بعدی کپی میکند، در نرم افزار ایندیزاین این ابزار عمل فوق را انجام میدهد اما کاربرد اصلی آن مانند ابزار Format Painter در نرم افزار Word است یعنی زمانی که شما میخواهید تغییرات ظاهری و پاراگرافی که به متنی خاص داده اید به متن دیگر بدهید با این ابزار روی متن اولی کلید کرده و سپس روی متن دومی کلیک میکنید.
اگر روی این ابزار 2 بار کلیک کنید خصوصیاتی که این ابزار از یک کلمه یا یک شی کپی میکند و به کلمه و شی دیگر میدهد را خواهید دید.
در شکل زیر ابتدا با ابزار Eyedropper روی متن سمت چپ کلیک شده و سپس روی قسمتی از متن سمت راست کلیک شده.
19.jpg



سوالات خود را در تاپیک زیر مطرح کنید
http://forum.majidonline.com/showthr...t=61129&page=7

سلام. خيلي خوشحالم از اينكه آموزش رو مي ذارين خيلي خيلي ممنونم.
جسارتا يك نكته ديگه راجب درس چهاردهم : استفاده از Eyedropper ميخواستم بگم.

ما موقعي كه ميخواهيم از خاصيت يك object با اين ابزار استفاده كنيم اگر بدون نگه داشتن كليدي با اين ابزار روي آبجكت كليك كنيم تمامي خصوصيات آن آبجكت را كپي مي كند و اگر كليد shift رو نگه داريم فقط fill آبجكت رو كپي مي كند.
جسارت منو ببخشين.

بازم از آموزشهايي كه قرار مي دين بسيار بسيار ممنونم.
موفق باشيد.
 

mary-rashen

New Member
سلام
من یه سوال دارم در باره ایندیزاین...
چطور میتونم یه فونت را به وکتور یا شیپ در ایندیزاین تبدیل کنم ؟
یا چطور میتونم یه path را از فتوشاپ به ایندیزاین وارد کنم
 

odrakoola

Well-Known Member
سلام
من یه سوال دارم در باره ایندیزاین...
چطور میتونم یه فونت را به وکتور یا شیپ در ایندیزاین تبدیل کنم ؟
یا چطور میتونم یه path را از فتوشاپ به ایندیزاین وارد کنم


پاسخ سوال اول : انتخاب متن ... منوی type و گزینه create outline
پاسخ سوال دوم : انتخاب path در فوتوشاپ و درگ کردن با موس به داخل ایندیزاین
 

mary-rashen

New Member
سلام . ممنون از آموزشهای مفیدتون. کاری که شما انجام دادید زحمت زیادی داره و تا همین جا هم ممنون. امیدوارم بقیه مطالب را به زودی ببینیم و انگیزه های شما برای ادامه، فراتر از نظر و استقبال و علاقه دیگران پرواز کنه.

موفق باشید
 

paniz404

New Member
:cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry:


پس کی ادامه شو میزارین؟!
لطفا بزارین
من منتظرم تا به قسمت book برسین :cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry:
:cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry:

بزارین ادامه شو دیگه......plzzzzz:cry::cry::cry::cry::cry::cry:
 

melody persian

New Member
ممنونم از آموزش بسیار خوبتون و خیلی امید دارم که بقیشو هم زحمت بکشین و بذارین

:rose::rose:
این مطلب به صورت هفتگی به روز میشود

attachment.php


آموزش ایندیزاین Adobe InDesign CS5
آموزش نرم افزارهایی مثل فوتوشاپ ، ایندیزاین ، فلش و ... به شکل کامل و 100 درصد کار خیلی مشکلی است و به نظرم غیر ممکن چون حتی اگر کارآموز در کلاسهای آموزشی هم شرکت کند و به شکل حضوری با استاد در تماس باشد باز هم استاد قادر است حداکثر 30 تا 40 درصد مطالب رو به کارآموز بیاموزد و برای یادگیری مابقی مطالب کارآموز باید تمرین مداومی داشته باشد تا بتواند حداکثر به 70 درصد یادگیری نرم افزار برسد . با سالها کار و تجربه شاید بتوان گفت فردی 100 درصد نرم افزارهایی از این دست رو یاد گرفته است.
در این مطلب سعی شده به مرور زمان و در طی چند جلسه تمام آموخته های خودم و تمام نکاتی که در حین کار با اساتید دیگر داشتم به صورت مختصر و مفید ارائه کنم، امیدوارم برای دوستانی که با ایندیزاین آشنایی ندارند و علاقه به یادگیری این نرم افزار سودمند رو دارند مؤثر باشه.
ایندیزاین بیشتر به عنوان اصلی ترین نرم افزار صفحه آرایی و طراحی نشریات ، مجلات ، بروشورهای تبلیغاتی و ... شناخته میشه و اکثراً هم در این مورد ازش استفاده میشود اما ابزار های بسیار قوی و سودمندی که در این نرم افزار برای امور مربوط به تایپ و استایل بندی متون وجود دارد میتواند در بسیاری از موارد روزمره به کمک افراد بیاید تا بتوانند سندهای متنی بسیار زیباتر و شکلیل تری ایجاد کنند .
بیشتر مواقع دیده میشود که افراد مختلف برای کارهای تایپی خود از نرم افزار Microsoft Word استفاده میکنند که برای کارهای ساده عمل درستی است اما خیلی ها برای صفحه آرایی کتاب های قطور هم از همین نرم افزار استفاده میکنند که صد البته کار اشتباه و غلطی است که وقت بسیاری از فرد صفحه آرا میگیرد اینجاست که قدرت نرم افزار InDesign خود را نشان میدهد.

سرفصل های آموزشی:
فصل اول : آشنایی با محیط کار Workspace و تنظیمات اولیه
فصل دوم : تایپ و تکنیک های مربوط به آن
فصل سوم : استایل بندی متون
فصل چهارم: کار کردن با عکس
فصل پنجم : کار کردن با اشیاء
فصل ششم : استفاده از جداول
فصل هفتم : STROKING, ALIGNING & TRANSFORMING
فصل هشتم : تکنیک های رنگ بندی
فصل نهم : استفاده کردن از افکت ها
فصل دهم : نکاتی درمورد Find/Replace
فصل یازدهم : صفحه بندی و کار با صفحات
فصل دوازهم : LIBRARIES & SNIPPETS
فصل سیزدهم : نکات مربوط به خروجی گرفتن
فصل چهارهم: ساخت کتاب
فصل پانزدهم: استفاده از XML
فصل شانزدهم: استفاده از adobe Incopy

سوالات خود را در تاپیک زیر مطرح کنید
http://forum.majidonline.com/showthr...t=61129&page=7
 

جدیدترین ارسال ها

بالا